[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:21

Ik zou iets korter beginnen, 10 minuutjes. Dat een paar dagen zo doen en als ze niet slechter wordt 5 minuten erbij. Zo heb ik het iig gedaan. Dan kan haar verteringsstelsel er mss beter mee overweg?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:26

Hoelang durven jullie je HB/SB-paarden met deze koude nachten op het gras te doen en welke tijd is dan het beste ??

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:32

mijne gaan 's nachts niet meer, durf niet. Omdat ik ook gewoon werk gaan ze normaal gewoon van 07.00 tot 17.00 maar nu omdat Chico bevangen was gaan ze om 17.00 nog even erin.

Hoor altijd dat vorst zo funest is.....

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:09

Image gaat s morgens met haar vriendin 1 uur op de wei. Ze weten het ook; ze staan na 1 uur te wachten bij het hek. Ik vind het moeilijker dan zij.Zeker als het lekker weer is. De rest van de dag staan ze in de paddock met hooi verdeeld in porties.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:02

DubbelDun schreef:
Hoelang durven jullie je HB/SB-paarden met deze koude nachten op het gras te doen en welke tijd is dan het beste ??

Ik doe het niet, het was hier vannacht 3 graden en de vorst stond op het gras vanmorgen.
Dat betekend dat de opgebouwde fructanen niet meer verbruikt worden en dan begin je s' morgens direct al met behoorlijk fructaan in het gras.

Hittie had dus paddock arrest vandaag }> .
Als het vannacht wel weer warmer is (boven de 8 *) mag ze morgen weer een uurtje op de weide.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:19

Hier was het vannacht 8 gr.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:31

Friesland vriesland... ;) .

Het was echt vreselijk koud en mistig vanmorgen, men wat moet je daar weer aan wennen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:39

Ik heb die van mij vorige week een uurtje op de wei gehad en een paar uur later stond ze er al niet fruitig meer bij. Dus zelfs een uur durf ik al niet meer.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:08

Yoika schreef:
Momenteel staat mijn andere paard bij haar en nu staan ze samen te treuren ... Ik ga de fructaanindex eens belijken en ze eventueel met haar graasmasker een half uurtje op de weide laten, kan ze haar benen even strekken. (zoals nu kan het ook niet verder...)

Ieder maakt natuurlijk zijn eigen keus maar toch wil ik je wat meegeven.

Ik heb ook in hetzelfde schuitje gezeten, dat wanhopige gevoel wat je overmand toen ik in juni te horen kreeg dat er een hoefbeenkanteling was,
Het advies van de DA dat je paard zowat 100 kilo moet afvallen tot conditiescore schraal en vooral de waarschuwing dat het absoluut niet nog een keer mag gebeuren omdat het dan definitief gebeurd is met een sportcarriere.

Tja daar sta je dan... voor het paard moeten de mooiste maanden op het gras nog komen , de startkaart was net binnen, het nieuwe bruine dressuurhoedje en de stangtrens hangen er al, ... in één keer vervliegen al je dromen...
Zou het ooit goed komen is alleen nog maar de vraag.

100 kilo eraf en vooral een nieuwe HB aanval zien te voorkomen is het enige waar je je nog op kan focussen, het is je laatste kans.

Ook Hittie moest dus van het gras af, streng op dieet en op gecontroleerde beweging, dus geen gekke sprongen enz.
Terwijl alle andere paarden het gras op gingen moest zij in de zandbak met haar vriend die ik ook maar meteen tot slachtoffer bombardeerde.

Gepiept heeft ze, en hoe... ook ik ben wel eens huilend naar binnen gegaan omdat ik het niet langer kon aanzien

Het is zwaar maar tot nu toe gaat het goed en is het wel de moeite waard geweest.
Hittie is de 100 kilo al zowat kwijt, het ging zelfs sneller als ik dacht, ook dat ze niet op het gras mocht vond ik zelf achteraf blijkbaar erger als zij.
De aandacht dat was haar alles, vele keren per dag even een aai over d'r bol, even poetsen, wandelen, langzaam weer oppakken na fiat van de DA.

Pas toen ik het echt vertrouwde vwb het fructaan in het gras mocht ze 10 minuten aan de hand grazen, later een half uur en de rest van het jaar mocht ze een uurtje, zo blij als een kind ging ze s'morgens de weide op en tot mijn verbazing kwam ze eigenlijk even blij de weide ook weer af.
Zij had er duidelijk nog steeds minder moeite mee als ik.

Nu na 4 maanden heb ik een paard wat veel beter in d'r vel zit als voorheen, ze is op gewicht, is fit geworden van haar nieuwe voer zonder granen en ze lijkt tot op heden goed te gaan genezen.

Dit laatste is natuurlijk het belangrijkst en wat ik je mee wil geven is dat je dat steeds voor ogen houdt.
Dan piepen ze maar een beetje, dan zijn ze maar chagrijng als het voor de gezondheid niet goed is moet je het niet doen.
Vooral nu in deze tijd, de nachten worden koud, de dagen zijn zonnig... een ramptijd voor gevoelige paarden.
Meis ... ze is nu misschien boos op je, dat is dan maar zo, na dit komen betere tijden, voor jou en voor Yoika.
Kijk vooruit naar volgend jaar en blijf vooral verstandig nadenken over de consequenties van de keuzes die je maakt.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:31

Ik vond op de website www.gekruid.be hetvolgende:

Psyllium verlaagt de bloedsuiker en vermindert te snel stijgende bloedsuikerspiegel na de maaltijd. Psyllium verbetert de glucosetolerantie met minder behoefte aan insuline.
Bevordert het verzadigingsgevoel en werkt hongerstillend. Het vertraagt de absorptie van vetten en koolhydraten wat bevorderlijk is bij het afslanken.

Wellicht wel bekend bij jullie, maar wou het toch even laten weten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:35

romeorowan schreef:
Ik vond op de website http://www.gekruid.be hetvolgende:

Psyllium verlaagt de bloedsuiker en vermindert te snel stijgende bloedsuikerspiegel na de maaltijd. Psyllium verbetert de glucosetolerantie met minder behoefte aan insuline.
Bevordert het verzadigingsgevoel en werkt hongerstillend. Het vertraagt de absorptie van vetten en koolhydraten wat bevorderlijk is bij het afslanken.

Klinkt goed!
Dat wist ik niet....is het ook voor mensen? :o

Edit... :D het is voor mensen..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:40

Wist ik ook niet over psyllium. Ik geef het regelmatig als zandwegkuur. Kan ik dus gerust blijven doen :D

Hoor hier zojuist overigens een hoop gekwebbel in de lucht .. en jawel .. er trekt een groep ganzen over in V vorm ... vorst in aantocht dus.

Heb sowieso het idee, gezien de al erg dikke vettige vacht, dat we weer een koude en natte winter tegemoet gaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:08

Hier ook al sterk fluweel gevoerde paarden :)
Net nog even een stevige wandeling gedaan, net voor het té donker werd. Op gras loopt ze lekker, op het teer fietspad iets minder. Maar ze had geen schoenen aan, anders red ik het helemaal niet meer om voor donker thuis te zijn :)

Dus konstant wat psylium voeren is ook niet zo verkeerd.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:13

@lolclub, zoals je het omschrijft, ik weet dat je gelijk hebt, maar het is zo ontzettend moeilijk ... ;(
Maar momenteel ziet het er, ondanks dat het nog steeds elke dag beter met haar lijkt te gaan, zo hopeloos uit, die trieste blik, die lange hoeven, zal ze ooit nog (een beetje) kunnen bereden worden, mag ze ooit nog eens genieten op de weide en vooral kan ik haar nog een waardig leven bieden ...

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:57

Yoika schreef:
@lolclub, zoals je het omschrijft, ik weet dat je gelijk hebt, maar het is zo ontzettend moeilijk ... ;(
Maar momenteel ziet het er, ondanks dat het nog steeds elke dag beter met haar lijkt te gaan, zo hopeloos uit, die trieste blik, die lange hoeven, zal ze ooit nog (een beetje) kunnen bereden worden, mag ze ooit nog eens genieten op de weide en vooral kan ik haar nog een waardig leven bieden ...

Belangrijk is om in gesprek te blijven met je hoefsmid en je dierenarts.
Vraag hen naar de prognose en de voortgang en trek als eigenaar je conclusie of je dit zo verder wilt voor jezelf en Yoika.
Als je hoefsmid en je dierenarts je het vertrouwen kunnen geven dat Yoika weer pijnvrij bereden kan worden ga er dan voor en geef Yoika die tijd.

Op de weide zetten heeft nu niet de hoofdprioriteit, dat is iets voor volgend jaar, Yoika is pas net een goeie maand geleden bevangen geraakt.
Ieder paard zou in principe terug op de weide moeten kunnen, al is het soms voor maar 30 minuten per dag.
Leer de symptomen herkennen van overload op gras en voeding en probeer je de hele materie van het ontstaan van HB en IR machtig te maken,
het geeft je een handvat om te herkennen dat er iets mis dreigt te gaan en het maakt je minder onzeker .

Ik heb zelf om die reden een maandelijkse controle op de kliniek, er wordt dan gekeken naar de klinische vooruitgang en er worden foto's gemaakt.
Dit geeft mij vertrouwen en zekerheid, vooral als de DA aangeeft dat de prognose goed is en de genezing voorspoedig verloopt kan mijn dag niet meer stuk.
Mijn hoefsmid gebruikt deze foto's vervolgens weer voor het bekappen en ikzelf probeer te zorgen voor de juiste voeding en beweging.
Dit alles bij elkaar geeft mij het gevoel dat ik de zaken tot zekere hoogte onder controle heb, mocht het alsnog misgaan hoef ik mezelf op deze punten niks kwalijk te nemen.

Probeer vwb Yoika uit te zoeken wat ze leuk vindt en wat haar afleiding geeft, zoek desnoods iemand erbij die overdag ook eens een rondje met haar stapt of haar even poetst.
Iedere dag die om is, is er één op weg naar genezing, houd moed hoor :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:58

Isapaardje schreef:
Wist ik ook niet over psyllium. Ik geef het regelmatig als zandwegkuur. Kan ik dus gerust blijven doen :D

Hoor hier zojuist overigens een hoop gekwebbel in de lucht .. en jawel .. er trekt een groep ganzen over in V vorm ... vorst in aantocht dus.

Heb sowieso het idee, gezien de al erg dikke vettige vacht, dat we weer een koude en natte winter tegemoet gaan.

dan komen ze hier over een paar dagen over :D
Meestal wordt het dan koud....vandaag was het nog 25 graden en zonnig :9

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 21:28

Weer een vraag van mij.
Medicijnen krijg hij in de ochtend in zemelen maar dit eet hij amper. Waar kan ik het nog meer mee mengen wat ook een nachtje kan staan in een afgesloten bakje?
Dus geenappelmoes of dergelijke. Hoor het graag

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 21:50

romeorowan schreef:
Ik vond op de website http://www.gekruid.be hetvolgende:

Ik wil toch heel even waarschuwen dat een kruidje of zo nooit beweging en dieet kan vervangen, als het zo simpel was dan hadden we geen dikke mensen ook. Het lijkt mij een verkooppraatje.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 22:17

Ash_ schreef:
Weer een vraag van mij.
Medicijnen krijg hij in de ochtend in zemelen maar dit eet hij amper. Waar kan ik het nog meer mee mengen wat ook een nachtje kan staan in een afgesloten bakje?
Dus geenappelmoes of dergelijke. Hoor het graag

maak je de zemelen een beetje vochtig?
Doe er anders een scheutje appelazijn door.Dat erdoezelt misschien de geur en smaak van het medicijn.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 00:08

Citaat:
Voor diabetespatiënten kan het gebruik van psylliumvezels wat meer balans in de bloedsuikerspiegel geven, doordat men een regelmatigere stoelgang heeft. Voor mensen die willen afvallen kan psyllium helpen het hongergevoel te verminderen en door een betere darmwerking zal het lichaam iets minder vetten opslaan. Om echt af te vallen moet vanzelfsprekend worden overgegaan op een gezonde leefwijze door middel van gezond eten en voldoende lichaamsbeweging.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 07:07

Yoika schreef:

:(:) Wij kennen hier, denk ik, allemaal deze gedachten af en toe. Zeker als je paard in de acute fase is en strompelend door de bak scharrelt met pijn. Je paard is ziek en heeft pijn en je voelt je machteloos.
Maar houd hoop; er komen betere tijden. Eerst door de acute fase heen; stapje voor stapje, dag bij dag.
Net als een verpleegster moet je nu streng zijn; geen gras. Eerst beter worden.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 07:14

Ook dat hem ik gedaan maar hij eet het niet en gaat vervolgens tegen de staldeur slaan omdat allee paarden eten krijgen en hij niet. De boer is niet zo blij met hem op die manier.
Kan ik er een niet een beetje musli door heen doen die eiwit en suikerarm is?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 07:23

als hij tegen de deur schopt met voeren; helpt het niet hem dan hooi te geven? Kan hij zijn frustratie kwijt en heeft hij iets te doen.

Bij ons was het enige dat hielp; de medicijnen in een grote spuit, gemengd met appelmoes. Anders kreeg ik het er echt niet in. (Image heeft 4 maanden op Equipalazone gestaan).

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 08:17

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 09:11

Jammer dat die kaart geen 24 uurs beeld geeft, want volgens mij is het nog lager geweest als 5.
Het was hier net nog maar 7 en gisteravond bij de laatste voerbeurt was het ook 7. Dus ik gok dat we op het laagste punt op rond 2 a 3 gezeten hebben.