Verrekking bandjes hoefgewricht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:59

Dientje_Yara schreef:
Helaas...

Fayah en ik gaan volgende week weer naar hanneke en sander op bodegraven :(

Fayah loopt niet ok met haar slechte voetje.
Ben bang dat ook het recreatiewerk teveel is voor haar

En wat kwam eruit bij bodegraven? dezelfde blessure weer terug?

@ Grace, ben ik ook wel benieuwd naar, of mensen nog eens zijn gaan springen. Is wel mijn droom nog eens een crosje te kunnen springen met haar, maar ik ehb dat idee vooralsnog in de ijskast staan (we zijn ook 'maar' een jaar verder)

@ jepsica; hier geen enorme beschadiging, maar het was wel beschadigd. Mijn paard liep op het moment van vaststellen van de blessure niet enorm slecht meer, ik had zelf het idee dat ik een rad paard kwam brengen. Maar met het uitverdoven zag ik toen wel duidelijk verschil ;)
met de ijzers heb ik geen ervaring.

@ corellaa, wat een slecht nieuws zo zeg.... heel veel sterkte, ik hoop dat je in januari beter nieuws krijgt :(:) Stalrust is echt sneu ja. Ikzelf zou daar nooit aan beginnen (behalve als ze zelf niet meer kan lopen misschien). Ik heb mijn merrie ook altijd 24/7 laten lopen, maar goed, zij had ook niet zo'n enorme beschadiging als jou paard.... Sterkte!

Hier gaat alles tot dusver goed. Eind jullie ons tijdschema weggegooid. Heerlijk om znoder tijds schema voor opbouw te kunnen rijden :) We mogen weer meer longeren in een week (doe ik niet perse, want mijn paard kan nogal uh ontploffen aan de longe) en ook kleinere voltes + zijgangen zijn weer van de partij. Ze loopt momenteel beter dan ooit. Ik was de blessure alweer vergeten, maar als ik dan zo lees dat het toch bij veel weer terug is gekomen, moet ik toch op mijn hoede blijven.

Corellaa

Re: Verrekking bandjes hoefgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 23:03

Ik wil mijn paard ook het liefst op het land.. dat is hij ook gewend maar hij heeft echt op 3 benen gelopen ( nu wel weer op alle 4.. ) maar hij is 1 bonk energie als die op het land gaat staatie weer met zn poot omhoog ben ik bang..

paddock komt hij uit.. dus zit niets anders op..

In hoeverre had jou paard het ? Omdat je zegt niet zo erg als de jouwe. En na hoeveel rust ben je nu weer aan het opbouwen ?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 23:18

Wij hebben geen rust voorgeschreven gekregen, dus vandaar dat de ernst van de blessure een stuk minder erg is geweest. Of misschien een heel andere manier van doen qua arts, kan ook. *duikt kast in en pakt het formulier erbij van de diagnose*: 'binnenste collateraalband met het hoefgewricht gezwollen en deels beschadigd'. Je zag op de scan wat onderbrekingen in een wit lijntje, en dat hoorde blijkbaar niet?
Ik moest toen de beweging beperken tot stappen, max 3x daags 30 minuten stappen. Ik ben er vanuit gegaan dat dit advies uit ging van een stalpaard. Mijn merrie liep gewoon op het land, en daar ging ik echt niet 3x mee wandelen (eerste tijd ook gewoon niet, ze stond prima in het land). Maar mijn paard is gewend 24/7 buiten te lopen hele jaar door.

16 sept is de diagnose vast gesteld, november mocht ik er weer op gaan zitten om draf op te pakken (3x 2 minuten). En elke ongeveer 6 weken kwamen daar wat minuutjes draf bij zodra hij niets waarnam in haar beweging.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 06:54

Wat fijn zeg !

Bij die van mij zit er echt een gat in zijn band.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:01

Dientje_Yara hoe gaat het met je paard? Wat zeiden ze bij de kliniek?

Tiwi1969 wat super dat het jou paard zo enorm geholpen heeft. Moest jou paard wennen aan deze ijzers? Die van mij loopt nu namelijk slechter dan ze ooit gedaan heeft. Ik moet het even de tijd geven en eind deze week even kijken hoe ze loopt.

Corellaa wat heftig zeg. Helemaal omdat er op de scan geen verbetering te zien is. Maar kan het niet zijn dat de verbetering er later wel komt dan? Als je paard met stappen zo'n bommetje is kan je aan de dierenarts muisjes vragen. Dat haalt net het scherpe randje eraf.
Mijn paard heeft alleen geïrriteerde hoefbandjes en die moet eigenlijk ook op de box blijven. Maar dat is geen doen dan staat ze te springen omdat ze naar de vriendje wil die buiten staat. Ik heb er voor gekozen mijn paard toch maar gewoon buiten te laten. Of het verstandig is? Geen idee de tijd zal het leren.

Tancreda4 wat heerlijk dat je weer zonder tijdschema rijdt. Lekker genieten en niet teveel op je hoede blijven want dan geniet je ook minder. Mijn paard heeft 2 jaar terug 4 maanden op rust gestaan met stappen. Hoefgewricht was toen ingespoten. Dierenarts dacht aan blessure aan de hoefbandjes maar wist het niet zeker. Na 4 maanden was ze weer goed. Ik was al weer ruim anderhalf jaar aan het rijden en starte weer Z en nu werd ze weer kreupel aan dezelfde voet. Nu MRI scan gehad. Bandjes geïrriteerd. Komt de irritatie door het rijden of door de cyste en de hoornzuil of door de eerdere blessure. Daar is geen antwoord op te geven.

Hebben ze bij jullie de blessure gezien door een scan? of door MRI? of is de blessure niet te zien maar is het vermoeden dat er een blessure aan de bandjes is?
Mijn paard heeft een irritatie aan het impar ligament en aan nog een ander bandje maar daarvan ben ik de naam even vergeten. Heeft 1 van jullie een paard ook met een blessure aan het impar ligament?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:52

Lastig he, dat je nooit precies weet wat nu eerder was. Bij mij is het ook altijd nog de vraag of 'de boel' al aanwezig was, maar verergert en meer pijn heeft gegeven door een hoefzweer. Of had ze zo acuut pijn dat er niet een hoefzweer was maar was het direct het bandje? Geen idee.

Bij ons is een scan gemaakt. Daar was de beschadiging op te zien.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 17:31

Mijn paard heeft niet (aantoonbaar) moeten wennen aan de ijzers. Ze mocht alleen maar stappen, 2x daags, en is stap was ze niet kreupel.
De kreupelheid was vooral zichtbaar in draf en dat deden we dus niet.
Na een paar dagen met een gefrustreerde bom van 700 kg te hebben gestapt, heb ik de onderkant van haar achterhoeven van heel dicht bij gezien, paar cm langs mijn gezicht. Dat was voor mij de druppel en hebben we haar i.o. de DA toch weer overdag bij haar groep op de wei gezet. Ook dat ging heel rustig, gewoon in stap de wei in.
Toen ze kreupel was wilde ze niet draven, ging van stap naar galop en omgekeerd.

Pas toen de ijzers na 6 weken vervangen moesten worden, gewoon door mijn eigen smid, hebben we haar op het harde laten draven als controle. Op dat moment liep ze goed.
Het verloop in de tussentijd weet ik niet, ben er geen voorstander van om een paard wat moet rusten te vaak te monsteren.

Heb jij deze ijzers ook in Emmeloord gekregen? Ik was op zoek naar informatie en kon alleen maar mensen vinden die ze in Emmeloord hadden gekregen.
Nu kwam ik laatst een van de smeden uit Utrecht tegen, oude school vriend van vroeger, en die had ze ook. Van hem kwam het idee om de Equilibrium aluminium te gaan gebruiken als een "ijzeren ijzer" nog te zwaar zou zijn.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:52

Tiwi1969 mijn paard draafde door de wei vandaar dat ik het zag. Ja ik was ook in emmeloord en mijn paard heeft in emmeloord deze ijzers gehad. Succes met je paardje.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:31

Nog een week en dan heb ok een controle foto van mijn eigen voet. Als dat goed is mag ik weer rijden.
Dat is dan meteen het moment van de waarheid, hoe zal het gaan als we het tijden gaan opbouwen?
Ik krijg een schema met wekelijks iets meer draf en veel stappen.

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 15:35

Helaas dit keer een ontsteking hoefgewricht door verkeerd beslag :(

Ben 1,5 jaar geleden bij wouter danen van bodegraven weggegaan omdat het na 2 jaar beslaan daar erg veel reizen en kosten met zich meebracht.

Ze is vrijdag ingespoten en gister naar wouter geweest. Haar voeten waren er zo slecht aan yoe dat ze nu met pads staat en een week metacam (gister een dosis in t bloed gespoten zelfs)
Ik baal enorm maar sander en wouter waren heel duidelijk hey beslag was de boosdoener
Nu dus terug bij wouter en ga niet meer weg
Heb echt evem staan huilen dat mijn paardje nu zo een pijn heeft :(

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:32

Ik heb het topic her en der doorgelezen, maar niet uitgebreid. Ik heb een aantal vragen en wellicht dat jullie dingen herkennen of gewoon het antwoord weten.

Mijn paard liep vorige week donderdag ineens niet goed, na aantal dagen aan de longe om te kijken of er verbetering was leek hij langzaam aan steeds wat beter te lopen. Afgelopen maandag ook aan longe gehad en behalve voor iets korter als anders was hij eigenlijk vrijwel 100 %. Ik zet 'm weer terug in de paddock en slechts 2 uur later word ik gebeld dat hij stok kreupel was met binnenhalen. Direct de dierenarts erbij, hoewel hij niet echt reageerde op de tang gingen we toch beetje uit van hoefzweer. Hij is 2 dagen in een hoefzak gezet en daarna zou de dierenarts weer komen. Woensdagochtend is de da ook weer geweest, helaas geen zweer te bekennen. Advies was op de foto zetten. Ik wilde eigenlijk ook wel graag weten of het echt wel in de voet zat, dus de hoef uitverdoofd. Hij liep daarna vrijwel 100 %, enkel mistte hij 1 ijzer waardoor je nog wel iets verschil zag. Duidelijk, de voet moest het zijn. Donderdag ben ik foto's wezen maken en hier kwam eigenlijk niets uit. Alles is mooi op de foto. De da vond de stand van zijn voorvoeten niet goed en heeft dus ook hun smid erbij gehaald. Ze vonden hem teveel achterover staan, ze dachten dat hij hierdoor niet goed liep.
Vrij lange tenen en iets achterover waardoor het rolpunt veel te lang duurde. De smid daar heeft 'm opnieuw beslagen. Het advies was 5 dagen metacam en boxrust, 5 min stappen per dag. Hier ben ik nu mee bezig en donderdag moet ik weer terug komen.
Uiteraard heb ik mijn eigen smid gebeld en hij vond het verhaal niet plausibel. Hij vroeg zich ook af waarom er geen echo gemaakt is en hij dacht zelf aan dit verhaal te horen meer aan een peesblessure.
Daar zit iets in en dus heb ik ook de da weer gebeld en dit gevraagd. Hij geeft aan dat met de voet uitverdoven het niet sterk genoeg is om de pezen etc ook mee te pakken. Hij wil nu eerst kijken of het nieuwe beslag / andere stand wat voor mijn paard doet, echo kan altijd nog. Sowieso moet ik donderdag terug.

Nu heb ik toch een aantal vragen en twijfels;

1) Als je alleen de ondervoet uitverdoofd, wat verdoof je dan allemaal?
2) Kan een paard zo kreupel worden van alleen achterover staan?

Ik heb zelf toch sterk het idee dat er in elk geval een irritatie zit ergens in de bandjes / aanhechtingen van het achterover staan. Hij liep met het nieuwe ijzer gelijk beter weg, nog niet rad, maar wel stuk beter.

Mijn vraag nu; herkennen jullie dit verloop en weten jullie wellicht wat nou wel en niet verdoofd wordt?
En dan de stand, wat is de ideale stand? 2 hoefsmeden en die zeggen beide wat anders ... beide ook nog eens smid van klinieken!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:54

Het is moeilijk om via het scherm in je paard te kijken dus ook lastig om hier iets van te zeggen. Behalve dat er bij mijn paard wel echo's zijn gemaakt waarbij ook afwijkingen in de ondervoet gezien waren. Echo lijkt mij zeker zinvol.

Hier gaat het helaas wat minder. Ze loopt weer kreupel, net van de Corleone Rounders af en heeft op de oude stal gek lopen doen in de wei.
Nu is ze verhuisd en staat ze met buren in wen eigen paddock en heeft meer rust. We zien even aan wat de rust doet en anders laat ik haar weer op de Corleone rounders zetten.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:58

Dat begrijp ik uiteraard, maar dat was mijn dan ook vraag ook niet.

Vervelend van je paard. :(:)

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 13:16

Marietje35 bij mijn paard kwam er niks uit de echo's. Bij mijn paard zagen ze de irritatie van de bandjes pas op de mri scan.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 13:27

En bij die van jou was alleen dat het probleem of waren er nog meer dingen niet goed? Foto's ook normaal?

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 13:32

Op de foto was een cyste te zien. Op de MRI was er ook nog een hoornzuil zichtbaar.
Maar voor nu pakken we eerst de bandjes aan om te kijken of ze dan zuiver gaat lopen.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 13:38

Duidelijk. Bij die van mij is op de foto niets te zien, alles zag er mooi uit.
Ik vraag me af of je bij een ontsteking daar ook iets van terug ziet op de foto? Meestal gaat dat toch gepaard met vocht?

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:17

Marietje35 nee dit is op foto's niet te zien.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 16:44

Vocht zie je niet terug op een foto, op een echo wel. Nadeel is wel dat je op een echo niet altijd alles van de ondervoet in beeld kan brengen.
Daar moet je een beetje geluk mee hebben hoeveel er zichtbaar is.
MRI is wat dat betreft duidelijker maar erg kostbaar.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:58

Ik vind het zo lastig; de 1 zegt hoefzweer kun je wel zien op foto, de ander zegt weer Van niet ....

Dat van lastig te echoën zei mijn da ook. Mri ga ik gewoon echt niet doen, als er op de echo niets te zien blijkt te zijn dan ga ik er maar vanuit dat er ook niks is. Dan ga ik er nu ook even vanuit dat hij bij de controle ook weer goed loopt

Pfff, wat een tegenstrijdigheden!
Ze hebben allemaal de opleiding tot arts en hoefsmid gehad maar zeggen allen wat anders. Moet ik als leek maar gaan beslissen wat me goed dunkt. :(

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 15:19

Zijn er nog nieuwtjes bij jullie ???

wij gaan toch de stoute schoenen aantrekken en een stuk wei afzetten ter grote van een stal.
hopen dat hij er niet uitkomt maar dat zien we dan wel.
paard is duidelijk zeer ongelukkig geworden. Te zielig gewoon.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 16:54

Slimme set, Corella, een paard wordt zeker niet gelukkig van stalrust.
We hebben het met Cherise 2 dagen aangezien met de stalrust en daarna, in overleg met de dierenarts, besloten om haar overdag gewoon bij haar groep te zetten. Dat ging altijd heel rustig, gewoon in stap de wei in, kop-aan-de-grond en zonder gekheid.
Het probleem met zichzelf overnemen kwam pas toen ze zich weer goed voelde en niet afgeremd werd door de pijn.

Inmiddels staat ze op de nieuwe stal alleen in de paddock met gezellige buurpaarden en is ze weer goed opgeknapt, i.i.g. weer rad.
Wel staat ze nu weer terug op Corleone Rounders om haar toch nog langer te ontzien. In overleg met de hoefsmid gaan we hier nog enkele rondes mee door, niet eerder dan het voorjaar gaan we weer iets normalere ijzers proberen en als dat niet werkt blijft ze wat mij betreft levenslang (ze is pas 4) op de CR's.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 11:21

Stalrust is ook niet leuk... Snap wel waarom ze het zeggen maar ik heb er toen ook niet voor gekozen. 1 dag binnen gestaan na de uitverdoving en toen ging ze al in galop naar buiten..... oeps. Heb haar op de paddock gehouden iig overdag maar ook 24/7, bleef se juist rustig van. In stal ging ze stressen en rondjes lopen.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:04

Die van mij uiteindelijk toch op de box gezet en alleen aan de hand gestapt omdat ze buiten echt veel te druk was. Haar hoefgewricht is 7 weken geleden ingespoten en ze staat op Corleone ijzers.
Ik mag er vanaf nu 30 min op stappen en paar minuten draven. Over 6 weken moet ik weer terug naar de kliniek.

Hoe gaat het bij jullie? Zijn jullie al aan het opbouwen. Hebben jullie gehad dat jullie paard slechter werd toen jullie gingen opbouwen?

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:17

Gaat het goed op de box ??
fijn dat je lekker aan het opbouwen bent :):)

mijn schatje staat op een stukje afgezet land. Hij staat gelukkig rustig en zijn voet blijft dun en word niet warm :)
wij hebben in januari weer controle.