Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:24

oei, die foto's kan ik me nog herineren...

de hoeven zien er echt een stuk beter uit :)

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:32

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:35

Shyla25 de veranderingen zijn duidelijk zichtbaar op uw foto's, denk dat het ook merkbaar is met het lopen van uw paard?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:36

Shyla25 schreef:
@Scoxxx we zijn juist blij dat ze wat stijler komt te staan, hielen doen we dan ook niet lager dan nu of de hele voet moet het aangeven.
Wel hou ik ze zo kort mogelijk omdat ze dan ook minder ondergeschoven zijn. (normaal bekap ik zeker elke 2 weken)
Ze staat verder best wel frans en heeft enorm lange koten, idd wat gevoelig zou je denken maar tot nu toe geen peesproblemen +:)+

A ha, duidelijke uitleg. Ben je niet bang dat nu ie stijler op de voeten komt hij wat in de pezen blijft hangen?
Hoe kijk jij naar "hele voet moet het aangeven?"
Ik begrijp niet zo goed "blij dat ze wat stijler komt te staan" gecombineerd met "kort mogelijk omdat ze dan ook minder ondergeschoven zijn".

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:44

@Scoxxx tja het blijft moeilijk uit te leggen wat ik bedoel :o
Ik ben blij dat de hele hoefwand nu stijler is geworden want daardoor is de teen korter en de hielen kunnen daardoor ook steeds korter.
De hele voet is gekanteld, waardoor dus de hielen minder ver naar voren onder de hoef komen.
Hmm hoe leg je dit nu uit :?

Elke keer heb ik bij de hielen een "landt" vlak gemaakt, dus ipv recht te vijlen heb ik de achterste rand iets schuin gemaakt waardoor de druk anders op de voet kwam.
Na denk ik 1,5 maand zag je een duidelijke ring in de hoefwand komen, die ring was stijler kwa grades.
Dus toen ben ik dat blijven doen waardoor ik telkens weer iets meer van de teen af kon halen en daardoor ook langzaam meer van de hielen zonder dat ze "achterover" leek te vallen.
Nu is die ring bijna tot aan de grond doorgegroeit en is de hele hoef verder naar achteren gekomen onder het been, ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen.
Doordat de hoef dus gekanteld is komen de hielen verder naar achteren.

Zo duidelijker?

FaberSmid schreef:
Shyla25 de veranderingen zijn duidelijk zichtbaar op uw foto's, denk dat het ook merkbaar is met het lopen van uw paard?

Ja heel erg, ze landt nu op de hielen ipv de teen en ze stuikeld een heel stuk minder.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:36

Shyla25, dan is de hele loopbeweging beter zo te lezen.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:50

FaberSmid schreef:
Shyla25, dan is de hele loopbeweging beter zo te lezen.

Zeker want omdat ze nu de voet beter afrold krijg je een betere beweging.
Ook zie je duidelijk dat de groei nu meer aan de achterkant van de hoef zit en nietmeer alleen de teen +:)+

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:57

Zo te lezen komt ze dus beter in balans! dat is een goede zaak.
Klein aandachtspuntje,het viel me op dat je vrij veel aan de wand vijlt, is dat in het kader van het cre-eren van de roll? Of ben je de wand aan het dunnen om een ander slijtage proces te bevorderen?
Ik ben er persoonlijk niet zo'n liefhebber van als het alleen om de roll gaat, want dan is het gepigmenteerde deel van de wand voldoende. Je kunt de roll ook vanaf de onderzijde gepronceerder maken,snap je wat ik bedoel? 8-)

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 08:01

Ik haal van de teen momenteel nog wat extra weg omdat daar nog die oude rand in zit.
Als je goed kijkt op de foto kun je de verdikking zien zitten.
Maar om de wand niet te verzwakken vijl ik alleen de onderste rand wat verder terug.
Als die verdikking eruit is zal de hoefwand vanzelf op die plek komen en hoeft er niets extra's meer af.
Verder hou ik de wanden aan de zijkant overal zo dik mogelijk.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:20

Hoi Allemaal,

Bij deze ook weer een update van Orsi zijn voorvoeten. Het ging heel goed toen er sneeuw lag. Helemaal 100% regelmatig zonder schoenen, maar toen ging het dooien en weer vriezen en nu is de bak 1 ijsbaan. Gevolg: weer gevoelig lopen. Ik heb ook gemerkt dat de middelste straalgroeve bij beide voorvoeten (vooral rechts) een stuk dieper is geworden door de sneeuw van afgelopen week en ik weet nu niet of de gevoeligheid daaruit voortkomt. Kan dit?

Ik heb ook het volgende gezien (Jaap wellicht voor jou alvast interessant), wat ook terug te zien is in de hoeven: hij land met zijn linker voetje netjes recht (dus met beide hielen tegelijk) maar met zijn rechter voetje land hij eerst op de buitenkant en dan op de binnenkant. (Dit kan je goed zien aan het verschil in ontwikkeling tussen de linker en rechterkant van de straal in die voet). Ik denk dus zelf dat hij gevoelig is op dit voetje, dat probeert op te vangen door scheef te landen en dat dat gewoon niet kan als de grond te hard is.
MAAR ook slijten zijn hoeven momenteel sneller dan ze aangroeien, vooral de teen (zie vlakke stukken op fotos) kan de gevoeligheid ook hier vandaan komen?
Wat zou ik aan beide dingen kunnen doen????
EN vandaag liep hij zelfs met hoefschoenen met daarin pads onregelmatig dus nu de vraag.....komt t wel uit de voeten.......o oo oooo

bij deze de fotos van vandaag:
Linksvoor
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

rechtsvoor
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ben benieuwd naar jullie visies :)

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:53

Lijkt het nu zo door de foto's of zijn ze niet even hoog?
Als je naar de foto's van de achterkant kijkt lijkt het laatste voetje hoger.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:44

hoi Shyla.,

Klopt. Hij had ruim een half jaar geleden linksvoor een erg ondergeschoven hiel en veel te lange teen. Platvoetje dus een beetje:
Afbeelding
het rechter voetje zie je op de achtergrond, maar hier nog van dichtbij:
Afbeelding

ik ben langzaam aan de voeten iets meer gelijk aan het krijgen, maar omdat hij al zo gevoelig was wilde ik het rechter voetje niet te snel verlagen. Rare is dat de hielen wel hoger zijn, maar als je nu naar de zool kijkt zijn ze eigenlijk niet zo heel veel langer. Slechts een paar mm.
gr
Kim

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 15:43

Verder zien ze er super netjes uit, misschien heeft hij toch last van te veel druk op de straal.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:00

hoi shyla,

Thanks! Ik heb vandaag trouwens een thermografisch onderzoek laten doen bij Orsi om te zien waar het probleem nu vandaan komt. Blijkt dat hij vastzit in zn schoft en de spieren daaromheen ook meereageren. Dit kan verklaren waarom het lijkt alsof hij gevoelig is op de voeten en ik ook niet precies kan zien of het nu links of rechts is. Ik ga hem hiervoor dus laten behandelen bij een osteopaat. Hopelijk zijn we dan zo goed als van het probleem af. Voeten zagen er supergoed uit. Als ik de fotos heb zal ik ze hier ter info plaatsen. Erg interessant om de warmteverdeling in de voet te zien!

gr
Kim

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:56

Thermografie geeft prachtige beelden.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:08

Ik zou het ook eens bij Shy willen laten doen als ze weer eens onregelmatig loopt.
Ben wel benieuwd wat er dan uit zou komen.

Lisan_viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:55

Heb gister ook thermografie laten doen moet zeggen dat ik er erg tevreden over ben! echt een aanrader

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:40

Wat kost zo iets?

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:29

diegene die bij mij kwam vraagt 150 euro voor een complete analyze. Een vervolg consult waarbij alleen de plekken worden bekenen die de vorige keer als "te behandelen" werden aangemerkt kost 50 euro.
www.paardenservice.nl

Morgen komt meteen de osteopaat voor Orsi, hopelijk helpt dat een hoop!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 07:53

Ik ga het eens navragen aan mijn DA of hij het kan en wat het dan kost.
Bedankt voor de info ;)

Hopelijk heeft Orsi veel baat bij de behandeling van de Osteopaat :j

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 00:54

Ik ben al een tijdje meelezer, maar nu heb ik dan eindelijk eens foto's gemaakt van de hoeven van mijn paard.

Even wat korte info: Umay is een 9 jarige KWPN'er. Hij is van zijn 4de tot zijn 6de beslagen geweest. Rond die periode liep hij een peesblessure op en heb ik de ijzers laten verwijderen. Hij wordt normaal iedere 4 weken bekapt. De foto's zijn vandaag gemaakt, met de laatste bekap beurt 5 weken geleden, hij moet dus snel weer bekapt worden ;) Dan natuurlijk ook "na" foto's :D
24 uur per dag buiten gehouden in een kudde met schuilstal, de laatste weken dus bevroren, besneeuwde paddock.

Ben benieuwd naar het commentaar...

Linksvoor...
Afbeelding
Afbeelding

Rechtsvoor...
Afbeelding
Afbeelding

Linksachter
Afbeelding
Afbeelding

rechtsachter
Afbeelding
Afbeelding

Brand los!! :Y)

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:52

Rochiril schreef:

De steunsels mogen zeker wel bijgewerkt worden

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:57

opala schreef:
Rochiril schreef:

De steunsels mogen zeker wel bijgewerkt worden

Klopt helemaal, hij moet dan ook nodig bekapt worden, ruim 5 weken is eigenlijk wat lang voor hem, zeker als ik weinig op de verharde weg kom zoals nu met al die sneeuw. :o

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:24

@ Richiril: Ik vermoed dat het een paardje is die rap gevoeliger loopt op wat "ruwer" terrein c.q. op een buitenrit?

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:28

scoxxx schreef:
@ Richiril: Ik vermoed dat het een paardje is die rap gevoeliger loopt op wat "ruwer" terrein c.q. op een buitenrit?

Ligt een beetje aan het weer ;) Pas bekapt, in combinatie met nat weer, zorgt er inderdaad voor dat hij op "puinweg" zoals we die hier wel hebben idd gevoelig loopt.
Zoals het nu is, 'dartelt' hij nu zonder problemen over wat niet beter te beschrijven is, als bevroren omgeploegde akker, zonder problemen.

Heb bij intresse nog wel interessante foto's van een ongeluk 2 jaar geleden. Hij "brak" toen een achterhoef in de weide, heb foto's van het verloop. :(:)