Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
fransje23 schreef:Op de site van Gera Hippoflex staan maattabellen want ze zijn er in verschillende breedtes.
Wordt er bij ijslanders ook niet veel gewerkt met speciaal beslag, zwaarder, om de gangen te beinvloeden?
Clovertje schreef:Volgens mij kan je het ook lijmen hoor. Alleen dan is er mss meer kans op verliezen?
Ik moet zeggen, dat ik geen nadelen vind zitten aan kunststof, maar daar zijn de meningen natuurlijk over verdeeld. Er is een site waar de voor en nadelen genoemd staan: http://www.kunststofbeslag.tk/
@ scoxxx: Clover staat al ruim 2 jaar op kunststof, altijd zonder zooltje. Maar toen we naar Zweden kwamen had ze echt last van de grindjes en de harde bevroren grond, dus toen is er een zooltje bij gekomen. Daar staat ze dus pas een paar maanden op (de smid is nu 3 keer geweest en we wonen een half jaar nu in Zweden) Nu is het natuurlijk niet meer bevroren, maar de grindjes zijn er nog wel.
Wat zou je me aanraden, eens zonder zooltjes proberen, of toch maar gewoon met?
Suzan1 schreef:in de paardenkrant las ik, dat "een hoefsmid" de nagels hoog inslaat.
nu zijn hier verschillende gedachten over:
mn vorige hoefsmid sloeg de nagels zo laag mogelijk in, onder het argument: dan wordt de hoef zo min mogelijk beschadigd.
Na 2 maanden nieuw beslag zijn de oude gaten verdwenen.
als er hoog wordt ingenageld, zie je wel van 3 x beslag de nagelgaten.
wat is de visie van verschillende hoefsmeden? ( of moet ik dit ergens anders neer zetten)
joopie7 schreef:Paarden die vaak een ijzer verliezen hebben wel baat bij als ze hoog genagelt wordenVeel minder kans dat ze het ijzer verliezen, en misschien is het slechter voor de hoefwand maar constant een ijzer verliezen doet de hoef vaak ook niet goed.
Aimee schreef:joopie7 schreef:Paarden die vaak een ijzer verliezen hebben wel baat bij als ze hoog genagelt wordenVeel minder kans dat ze het ijzer verliezen, en misschien is het slechter voor de hoefwand maar constant een ijzer verliezen doet de hoef vaak ook niet goed.
Staan paarden die vaak een ijzer verliezen überhaupt wel goed op de voeten?
Aimee schreef:joopie7 schreef:Paarden die vaak een ijzer verliezen hebben wel baat bij als ze hoog genagelt wordenVeel minder kans dat ze het ijzer verliezen, en misschien is het slechter voor de hoefwand maar constant een ijzer verliezen doet de hoef vaak ook niet goed.
Aimee schreef:http://www.hoofcare.nl
Bestel het boek, lees het, zorg dat je je een beetje basiskennis mbt hoeven en hoefbeslag eigen maakt.
Het is helemaal niet nodig om je onwetend over te laten aan het lot van de hoefsmid die toevallig op je pad is gekomen.
Annetje schreef:Vooral rechtsvoor is drastisch veranderd. De hielen zijn al veel lager (maar moeten nog lager) en bij de rest zijn de hoeven ook wat lager in de hielen. Ik vroeg me af wat voor effect dit heeft op zijn pezen en gewrichten? Ik neem aan dat hij al 6 jaar op die hoge hakken had gelopen voordat ik hem kocht, kan het nadelige gevolgen hebben dat hij nu gecorrigeerd wordt?
liljebo schreef:Als het goed is, zou ze nu beter moeten gaan lopen, want de ontsteking was zeker pijnlijk, volgens hem en veroorzaakte ook het verliezen van stukken hoefwand daar (was aan die hoef inderdaad het ergste)
Zo niet, dan is er meer aan de hand.
De zolen en hoeven waren volgens hem verder gezond