Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:25

de ronde kant aan de teen heeft hij een beetje recht geslagen, dus niet echt vierkant hé, dus de teen ietsje ingekort (dat is ook het enige dat bij mijn paard ietsje groeit)

mijn paard heeft hele zachte hoeven met een heel dunne zool, groeien amper (2mm op een maand ofzo, smid kan alleen bijvijlen), ik heb geprobeerd zonder ijzers, maar ze kan amper stappen, zelfs in heel losse diepe zand is ze niet correct en volgt liever niet aan de hand dan wel. Dit betert echt niet door langer te laten staan op blote voeten, ze staat er dan maar heel zielig bij op de weide. Dus ik kies ervoor om haar vooraan op ijzers te laten.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:33

Foto's? :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:34

ik weet niet hoe ik ze kan plaatsen :o

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:37

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:46

ja ik vind het ook er zo raar uitzien
Ik ben een leek en me gevoel zegt dat het absoluut niet goed is Maar ja wat weet ik van ijzers mijn paardje staat altijd blootvoets.
Nou goed blij dat ik geen totale nit wit ben

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:50

www.hoofcare.nl

Bestel het boek, lees het, zorg dat je je een beetje basiskennis mbt hoeven en hoefbeslag eigen maakt.
Het is helemaal niet nodig om je onwetend over te laten aan het lot van de hoefsmid die toevallig op je pad is gekomen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 19:21

fransje23 schreef:
Op de site van Gera Hippoflex staan maattabellen want ze zijn er in verschillende breedtes.

Wordt er bij ijslanders ook niet veel gewerkt met speciaal beslag, zwaarder, om de gangen te beinvloeden? :)

misschien in training, maar daar heb je op de baan niets aan ,
daar mag het 8mm breed en 10mm dik (of andersom?? ) zijn inclusief de eventuele putten enzo die door gebruik ontstaan
eventuele bruggen en zooltjes zijn ook aan hele strenge regels gebonden
dus, gewoon ijzer en geen gekkigheid
eventuele beenbescherming kwa gewichten zijn ook aan regels gebonden
dus gangen beinvloeden met gewicht van ijzer gaat niet lukken :)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 22:49

Clovertje schreef:
Volgens mij kan je het ook lijmen hoor. Alleen dan is er mss meer kans op verliezen?

Ik moet zeggen, dat ik geen nadelen vind zitten aan kunststof, maar daar zijn de meningen natuurlijk over verdeeld. Er is een site waar de voor en nadelen genoemd staan: http://www.kunststofbeslag.tk/

@ scoxxx: Clover staat al ruim 2 jaar op kunststof, altijd zonder zooltje. Maar toen we naar Zweden kwamen had ze echt last van de grindjes en de harde bevroren grond, dus toen is er een zooltje bij gekomen. Daar staat ze dus pas een paar maanden op (de smid is nu 3 keer geweest en we wonen een half jaar nu in Zweden) Nu is het natuurlijk niet meer bevroren, maar de grindjes zijn er nog wel.
Wat zou je me aanraden, eens zonder zooltjes proberen, of toch maar gewoon met?

Ik heb m.n. ervaring met Hippoflex x grind (x dunne hoefzolen). Hippoflex werkt voor deze paarden goed op grind en grote stenen.
Sneeuw x hippoflex? Tja moeilijk, in principe geen bollen sneeuw onder de hoef... vermits het losse sneeuw betreft. Wordt het plakachtige sneeuw, dan doet kunststof er ook ballen onder maken.
Afgelopen winter heb ik ze 1 dag op stal moeten houden (de beslagen paarden) omdat het toch ijsbollen onder de hoeven ontstonden.
Kortom, van de winter haal ik het beslag eronder uit:
1. voor de sneeuw, mocht die ene keer hiero vallen (zeldzaamheid)
maar belangrijker = 2. om de hoeven weer terug sterker te laten worden m.n. de witte lijn waar de nagels in getimmerd wordt.
Ik bemerk dat de hoeven iets in kwaliteit achteruit gaan a.g.v. een jaar rond beslag eronder.
Betreffende paarden doen het tijdens laag in het werk staan, goed op blote voeten.

Zooltje wel of niet? Tja, probeer het eens uit zonder? Kan je altijd de volgende x er weer onder laten zetten (of niet)

Edit: hippoflex = Cera Endurance

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 09:06

in de paardenkrant las ik, dat "een hoefsmid" de nagels hoog inslaat.

nu zijn hier verschillende gedachten over:

mn vorige hoefsmid sloeg de nagels zo laag mogelijk in, onder het argument: dan wordt de hoef zo min mogelijk beschadigd.
Na 2 maanden nieuw beslag zijn de oude gaten verdwenen.

als er hoog wordt ingenageld, zie je wel van 3 x beslag de nagelgaten.

wat is de visie van verschillende hoefsmeden? ( of moet ik dit ergens anders neer zetten)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 09:19

Op stal houden is hier niet echt een optie. Ik heb alleen een schuilstal. Maar wellicht helpen die rubberen zooltjes goed.

Op de andere vragen van suzan, nathalie en petitparis kan ik weinig zinnigs zeggen. Nog te weinig verstand van ijzers en beslaan.
Heb dus wel een soortgelijk probleem als petitparis, met supergevoelige zooltjes, maar dan aangevuld met zwakke hoefwand.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:51

Suzan1 schreef:
in de paardenkrant las ik, dat "een hoefsmid" de nagels hoog inslaat.

nu zijn hier verschillende gedachten over:

mn vorige hoefsmid sloeg de nagels zo laag mogelijk in, onder het argument: dan wordt de hoef zo min mogelijk beschadigd.
Na 2 maanden nieuw beslag zijn de oude gaten verdwenen.

als er hoog wordt ingenageld, zie je wel van 3 x beslag de nagelgaten.

wat is de visie van verschillende hoefsmeden? ( of moet ik dit ergens anders neer zetten)

Het laag of hoog inslaan van de nagels zal toch wel meer gevolgen/bijkomstigheden hebben dan enkel de nagelgaten die overblijven?

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 14:29

Paarden die vaak een ijzer verliezen hebben wel baat bij als ze hoog genagelt worden :j Veel minder kans dat ze het ijzer verliezen, en misschien is het slechter voor de hoefwand maar constant een ijzer verliezen doet de hoef vaak ook niet goed.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 15:00

Hier blijkt het dus niet zo slecht gesteld met de hoeven dan ik dacht. (ben dus echt een leek... hoewel... buurman en exsmid zei dat de kwaliteit slecht was, maar hij is er al lang uit... misschien toch beetje meer van de oude stempel?)

De smid is dus geweest . Amber heeft een wat verkeerde stand en het bekappen moet zeer nauwkeurig gebeuren, anders krijg je inderdaad het scheve afslijten en de problemen met de hoefwand. Maar dit is dus te verhelpen met een goed kapbeleid. De smid gaat dit met de bekapster overleggen en een keer samen doen, want hij vond ijzers niet nodig (ikke blij) Volgens hem was de kwaliteit helemaal niet slecht en zouden de hoeven alleen nog maar sterker worden met de goede verzorging.

Het grote probleem werd echter veroorzaakt door een ontsteking in de achterhoef, waar de hoefzweer zat. Het was een ontsteking tussen hoefwand en zool (?) Er liep een 'gang' door de hoef die ontstoken was, Hij wees het aan en liet het ruiken. Hij heeft daar dus de hoefwand weggekapt zodat het schoongemaakt kan worden en schoongemaakt kan houden. Moet ik nu dagelijks doen en steeds snuffen. Als de ontsteking niet weg is, komt de smid terug. Anders is het een kwestie van goed bijhouden met bekappen, maar de eerste maanden mag ze niet op het harde lopen en mag ik alleen in de wei met haar werken, op de zachte stukken. Met grondwerk kon ik wel meteen beginnen, om alles soepel te maken en te houden.

Als het goed is, zou ze nu beter moeten gaan lopen, want de ontsteking was zeker pijnlijk, volgens hem en veroorzaakte ook het verliezen van stukken hoefwand daar (was aan die hoef inderdaad het ergste)
Zo niet, dan is er meer aan de hand.
De zolen en hoeven waren volgens hem verder gezond

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 15:18

joopie7 schreef:
Paarden die vaak een ijzer verliezen hebben wel baat bij als ze hoog genagelt worden :j Veel minder kans dat ze het ijzer verliezen, en misschien is het slechter voor de hoefwand maar constant een ijzer verliezen doet de hoef vaak ook niet goed.

Staan paarden die vaak een ijzer verliezen überhaupt wel goed op de voeten?

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 16:11

Aimee schreef:
joopie7 schreef:

daar vergat ik het tweede argument van de hoefsmid die de voorkeur geeft aan laag nagelen: als er een ijzer wordt afgetrapt, beschadigd de hoefwand minder erg. Ze liggen er inderdaad eerder af.

Of een paard goed op de voeten staat als het vaker een ijzer verliest? als er in de blubber een ijzer wordt afgezogen, heeft het daar niets mee te maken.

sommige smeden willen nog wel eens graag (te?) ruime ijzers leggen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 16:30

Ik heb niet echt iets te melden in het topic maar vroeg me iets af en wie weet kunnen jullie er iets zinnigs over zeggen.
Ik heb mijn paard nu een tijdje en ik zag op de foto van het proefrijden dat zijn voeten er toen toch wel flink anders uitzagen.
Februari 2008
Afbeelding

Juli 2009
Afbeelding

Vooral rechtsvoor is drastisch veranderd. De hielen zijn al veel lager (maar moeten nog lager) en bij de rest zijn de hoeven ook wat lager in de hielen. Ik vroeg me af wat voor effect dit heeft op zijn pezen en gewrichten? Ik neem aan dat hij al 6 jaar op die hoge hakken had gelopen voordat ik hem kocht, kan het nadelige gevolgen hebben dat hij nu gecorrigeerd wordt?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 16:35

Ziet er imo veel beter uit.... (het hele paard trouwens ;) )....
Ik denk, dat als je dit maar heel geleidelijk doet, het niet nadelig is voor je paard.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:20

Aimee schreef:
joopie7 schreef:

Hoeft niet per definitie, sommige paarden trappen hun ijzers af als ze gekke capriolen in het land uithalen, of dat ze even schrikken en wegspatten etc.

Ik heb een paardje gekend die zulke slechte hoeven had dat de ijzers er geen 6 weken onder konden blijven zitten (eigenaar begon de laatste weken voor de zekerheid de ijzers aan de hoef vast te tapen := ) maar die had ook een hele slechte hoornkwaliteit. Dat paard was erg gebaat bij een ijzer dat hoger was genageld, omdat het onderaan altijd begon te brokkelen en het ijzer dan losliet. Nu loopt hij paard gewoon 6 week door :j

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:44

Aimee schreef:
http://www.hoofcare.nl

Bestel het boek, lees het, zorg dat je je een beetje basiskennis mbt hoeven en hoefbeslag eigen maakt.
Het is helemaal niet nodig om je onwetend over te laten aan het lot van de hoefsmid die toevallig op je pad is gekomen.

Wat een super interessante site! Dat ik daar nu pas naar kijk...
Ik heb hem besteld, ben benieuw!

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 18:47

@Annetje: In mijn ogen staat je paardje nu ook veel beter op zijn benen. En als omdat hij gelijkelijk is gegaan, zal hij waarschijnlijk nu beter rondlopen als in feb 2008. Ik ben benieuwd of je daar zelf ook verschil in merkt.

Ben benieuwd wat de experts ervan zeggen ;)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 18:50

Hij staat naar mijn idee ook beter! (en fijner natuurlijk)

Volgende week komt mijn smid weer, dan zal ik ook even foto's maken!

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 19:38

Aimee schreef:
joopie7 schreef:

Mijn paardje verliest, sinds we in Zweden wonen vaak haar ijzers, maar dat komt omdat we 1 stuk land hebben waar het erg nat is. Maar... ze staat prima op haar voeten hoor!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 20:48

Annetje schreef:
Vooral rechtsvoor is drastisch veranderd. De hielen zijn al veel lager (maar moeten nog lager) en bij de rest zijn de hoeven ook wat lager in de hielen. Ik vroeg me af wat voor effect dit heeft op zijn pezen en gewrichten? Ik neem aan dat hij al 6 jaar op die hoge hakken had gelopen voordat ik hem kocht, kan het nadelige gevolgen hebben dat hij nu gecorrigeerd wordt?

Nee, hoeven terug in balans brengen is nooit slecht(er). Beenstanden (bewust) veranderen daarintegen wel.
Sport je als mens op verkeerde schoenen (of loop je te veel op hakkenschoenen) vergroot dit de kans op blessure's.
Doe je weer terug goede schoenen aan... loop je weer correct, in de correctheid waarmee je geboren bent.

Is het zo simpel? Ja, eigenlijk wel ;-)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:02

liljebo schreef:
Als het goed is, zou ze nu beter moeten gaan lopen, want de ontsteking was zeker pijnlijk, volgens hem en veroorzaakte ook het verliezen van stukken hoefwand daar (was aan die hoef inderdaad het ergste)
Zo niet, dan is er meer aan de hand.
De zolen en hoeven waren volgens hem verder gezond

Wat fijn dat de smid een oorzaak kon vinden en dat niet haar hele hoefkwaliteit slecht is :) Hopelijk is de onsteking nu snel uit de hoef met de juiste behandeling.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:04

Annetje jou paard ziet er echt veel beter uit! Geleidelijk de stand van de voeten terugbrengen naar een juiste positie kan alleen maar positief zijn.