[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:56

Inderdaad betere foto's! Ze lijkt inderdaad een wat spekkerige nek en kont te hebben. Wel hele mooie voeten!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:57

romeorowan schreef:
Ik ben helemaal blij met mezelf, het is gelukt.

Oefening baart kunst!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:02

Ik vermoed dat het wel ooit gezegd is in het topic, maar laatst kreeg ik van een dierenarts (die werkt rond hoefbevangenheid) te horen dat het af te raden is paarden die makkelijk hoefbevangen worden op HEEL KORT gras te zetten, en dat wist ik niet. Ten eerste kan er veel zand vermegd worden, en ten tweede zitten de fructanen voornamelijk onderin het gras, van waaruit het groeit, wat dus extra risicovol is. Het beste is een iets langer gras, maar niet té lang natuurlijk.

Ik vind het een enorm interessant topic maar het zal tijd vragen om het helemaal door te spitten Haha!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:05

Keymalin@ oh,wat een mooi paard is dat!ook je avater?
ook een "grote"hoefbevangen jongen,wij zijn in de minderheid denk ik.....(mieke het trekpaard is er ook nog,dus wel een paar groters...)oja,Image!!!van janouk@ hoe zou het daarmee zijn?

Romeorowan@ goed gedaan,wat een mooie voeten!daar zijn veel mensen een beetje jaloers op....
is het een roodschimmel?mooi hoor!
Bulten op de kont zijn niet makkelijk te pakken op een foto...ik heb ze gisteren maar gewist want pablo's bulten waren niet te zien,terwijl ik ze met mijn ogen wel zie....
En mooi nekje,beetje spek maar niet dramatisch...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:07

klopt ponyzotje. Dat is hier bij de meeste lezers bekend.
Succes met lezen en als je vragen hebt, stel ze gerust. We willen zo ontzettend graag over onze paarden schrijven/praten, dus dat is geen enkel probleem. Knipoog

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:10

Dankje romeorowan,

mijn ervaring voorlopig met hoefbevangenheid is gering, wel heeft mijn verzorgpaard het gehad. Bij hem kwam het door een anesthesie helaas. Zijn voeten zijn nog steeds slecht qua vorm, en hebben natuurlijk ook veel ribbeltjes, maar hij loopt volledig pijnvrij en helemaal rad, dat is trouwens sterk gebeterd bij meer beweging. Bij hem waren ze er natuurlijk ook snel bij aangezien het tgv een verdoving was en dus op de kliniek zelf Lachen .

Ik weet dat hij gevoelig blijft en let dus ook extra op natuurlijk, maar voorlopig gaat het goed dus blijven hopen dat het zo blijft Lachen .

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:11

Ze heeft inderdaad hele mooie voeten, maar toch ook (echt waar) een enorme speknek. Misschien moet ik een foto van bovenaf maken.
Hoe groot is Pablo? Indiana is rond de 1.55 m.

Ponyzotje: gelukkig maar en houden zo!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:14

pablo is 1.60 ofzo...

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:15

Idd, mooie voeten romeorowan Haha! En die speknek valt vanaf de foto gezien erg mee!

Zal wessel binnenkort ook weer eens op de foto zetten. Heb pas zijn voeten weer bijgevijld, staat er nu wel mooi op. De knik is er zowat uit, dus ben erg benieuwd hoe het er over een paar maandjes uitziet! En ik moet voor 'm gaan shoppen, hij is zo veel afgevallen (in bijna een jaar tijd hoor, rustig aan) dat ie de longeersingel niet meer past Go jij! Go jij!

Wes is trouwens 1.43.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 18:15

mooie fotos, en zn hoeven zien er goed uit Lachen

Die rontgenfotos zou ik zeggen: gekanteld hoefbeen, we kijken nl altijd naar de voorkant van de hoef en de voorkant van het hoefbeen.
Ik ga morgen eens ff opzoeken hoe het bij een genezen hoefbevangen paard eruit komt te zien, want ik begin nu aan mezelf te twijfelen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 18:26

ja,dat heb ik ook altijd geleerd...die moeten evenwijdig lopen,hoe erger ze niet evenwijdig lopen hoe erger de kanteling is...hoe het erbij een genezen paard eruit ziet hangt dus af van de ernstigheid van de kanteling,lijkt mij...of niet?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 18:35

o,o, jullie gaan veel te hard. Hou het niet bij. Moet vanaaf nog even werken, dan kan ik miss. tussendoor even bijlezen. Oh, en ik ben dus de oudste, graag u zeggen in het vervolg!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 18:43

ik heb geleerd dat door het verwijderen van de hoornwand, je ervoor zorgt dat de lamellen van het hoefbeen * vleeslamellen* weer samenwerken met de hoornlamellen* en dus het hoefbeen op zn plek gaan houden.
Dus de afstand tussen het hoefbeen en de hoefwand is dan weer gelijk volgens mij. En door het aangepast bekappen ga je de onderkant van het hoefbeen weer gelijk zetten aan de zool.

dát heb ik altijd gedacht. Dus ik ga even morgen navragen Haha!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 18:51

De hoefwand hoort het hoefbeen te volgen. Zodra deze van elkaar wijken is er iets tov elkaar gekanteld (even om het even wat; het is niet goed).
Nu heeft Isabella hele holle zolen en lange hielen (wand). Dus het hoefbeen ligt zoals die blauwe vlek/lijn wel parallel aan de zool, maar niet aan de bodem. Het is alsof ze op naaldhakken loopt. Vermoedelijk dat daarom ook die kleine braam aan het haar hoefbeen is gegroeid (want die zijn we hier nog vergeten Knipoog ... vaak bevangen paarden krijgen een zgn. hoedenrand aan het hoefbeen. Isabella heeft er eentje maar is heel moeilijk te zien omdat het gelukkig nog een kleintje is). Ik vermoed echter wel dat daardoor de witte lijn altijd wat breder zal blijven vanwege die "knik" in het hoefbeen zelf. En dat geneest natuurlijk nooit meer.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 19:42

Ik ga nog een keer foto's plaatsen, maar nu meer ook met de "buitenkant" (zichtbare deel) erbij:

Deze röntgenfoto:
Afbeelding

is van deze hoef:
Afbeelding

Wat mij altijd verbaasde is dat ik van de buitenkant aan de wand de zichtbare knik op de röntgenfoto nauwelijks kon zien (hij is er wel; zichtbaar als je een lineaal oid op de hoefwand legt, dan wijkt hij ietsje af. Kun je nagaan hoeveel dat ietsje is op een röntgenfoto).

De dag dat de röntgenfoto's zijn gemaakt was Isabella wel bevangen, maar de knik die zichtbaar was zou van een eerdere bevangenheid zijn (echter in de maanden ervoor had ik juist niets aan haar gemerkt). Hoe dan ook ... volgens de DA 1 was er toch nauwelijks sprake van kanteling en al zeker niet een "nieuwe" kanteling.
Echter volgens DA 2 was er een fikse hoefbeenkanteling en dat beaamde een natuurlijk bekapper die de voet weer in het juiste model ging zetten (in 1 keer zoals jullie weten).

Ik heb daarna geen röntgenfoto's meer laten maken. Maar wil eigenlijk niet eens weten hoe het hoefbeen zat toen haar hoef er aan de buitenkant uitzag als foto hieronder (denk aan de foto hierboven en de bijbehorende röntgenfoto en leg weer een lineaal desnoods op de hoef Bloos) :
Afbeelding

Want hier zit weer een knik in; het hoefbeen is dus nog een keer "gekanteld".
Oorzaak hiervoor blijft gissen, maar ik vermoed zelf dat het trekken van de diepe hoefbeenbuiger er wat mee te maken heeft (waardoor ook de zweren ontstonden).

Dan nog over de ringen in de voeten. Bovenstaand zijn duidelijk bevangenheidsringen. Ze wijken in de hielen heel duidelijk af naar beneden (dit omdat de hielen bij een bevangenheid de neiging hebben sneller te groeien dan de toon). Evenwijdig lopende ribbels duiden eerder op een voedingsstoornis. Maar ook ziekte en medicijngebruik kunnen al een ribbel geven.

Ik kan bij Tyra niet goed bekijken of ze helemaal evenwijdig lopen dus of het nu bevangenheidsringen zijn, of ringen door medicijngebruik/ziekte/koorts oid.

Hieronder zie je Isabella's achterhoeven.
Afbeelding

Niet ernstig bevangen aan geraakt, maar je ziet duidelijk ook een ring die afwijkt bij de hielen. Haar achterhoeven hebben dus wel degelijk "meegedaan" met het hele ziekzijn van een half jaar geleden.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 19:57

Jongens, wat interessant is dit allemaal zeg! Iedere keer als ik hier lees, leer ik weer wat bij. Ookal moet ik eerlijk bekennen dat ik bv de verdikte nekken wel herken op de foto's, maar van de rontgenfoto's echt niets kan maken, zelfs niet met jullie mooie lijntjes erbij Bloos
Morgen komt mijn hoefsmid, Nado is de vorige keer echt te laat bekapt (8 ipv 6 weken, hij dacht dat het wel kon omdat hij op verharding en zand loopt) en nu vind ik zijn hoeven echt te lang weer. Ik denk dat hij het niet in 1 x weer 'goed' kon krijgen. Wel loopt hij met zijn voorhoeven in 2-slag op dit moment, niet best dus... Dus ik ga hem morgen ook voordraven en met hem bespreken of we de aanpak iets moeten wijzigen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:03

Kijken jullie nu nog even hier: dit is de site die Nado een tijdje geleden had gevonden. Je ziet daar een foto van een normaal hoefbeen, iets verder naar onderen zie je een 'vroeg' geval van kanteling, ontsteking is daar nog actief, en nog verder naar onderen een foto van een erg gekanteld hoefbeen.
http://www.laminitisclinic.org/Explaini ... er%203.pdf

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:25

Je kunt in die onderste foto niet zo'n rood lijntje trekken als ik heb getrokken in "onze" foto's Mysa. Dan kom je nl. niet mooi in het midden van de zichtbare botten uit.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:35

Wij vallen dus nog best mee Knipoog

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:45

Yep Haha!

Een knik in de wand, evenals een verbrede witte lijn, kunnen overigens ook veroorzaakt worden door verkeerd bekappen (de teen en/of de wand in de toon te lang laten waardoor het paard met het afrollen steeds de witte lijn uitrekt).

Enne ... vergat ik nog steeds: Ik ben 37 en Isabella is bijna 14

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:54

pablo heeft een vrij brede witte lijn zowel voor als achter,dat is dus al jaren zo,de kans dat dat weer goed komt is vrij klein...
hij is natuurlijk wel vaak bevangen geweest,ik ben de tel kwijtgeraakt...ik heb ooit foto's laten maken bij de eerste bevangenheid,en daarna nooit meer(ik ben bang dat m'n ex die foto's nog heeft,dus dat is een verloren zaak...)daarop was wel een lichtelijke kanteling te zien.
Het rare is wel dat pablo nog nooit hoefzweren of een holle wand heeft gehad,wat eigenlijk heel vaak voorkomt,na de hoefbevangenheid.
Oja,ik sprak mijn hoefsmid even bij mijn vriendin en hij vertelde over een hoefbevangen ezel waarvan de hoef 5 cm was gegroeid in 8 weken!hij had dit nog nooit meegemaakt.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 00:19

Dat is een heel duidelijk artikel inderdaad. Al moet ik dat soort dingen niet te vaak lezen... dan slaap ik niet.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 10:38

Hay, alles goed met iedereen?

Ik kwam van het weekend bij mijn voerleverancier deze heeft een nieuwe voerleverancier gevonden die natuurlijk voer heeft ontwikkeld de HugHo Kruidenmix! Heeft iemand hier ervaringe mee? zal nog wel niet ze zijn net startende en zijn nog maar 2 maanden in de lucht wat ik zo begrepen had, vandaar ik het hier ook meld misschien hebben wij er wat aan met de hoefbevangenheidspaardjes?????
Het voer is ontwikkeld door Herman Ottenheijm en Ge Huibers. http://www.gehuibers.nl en http://www.hopp-homeo.nl

Ze schrijven dat 100% natuurlijke ingredienten zijn het is lichtverteerbaar, volledige aanvulling op dagelijks hooi, geen malesse, geen suikers toegevoegd, geen synthetische vitaminen, geen ballast stoffen, geen bijproducten geen kleur en geur en smaakstoffen, en geen conserveringsmiddelsen.
Mijn vriendin heeft al 1 zak meegenomen om te proberen, kost 17.95 per 20 kilo ook zitten er verschillende havers in, het jammere is ik kon geen etiket vinden op de zak dus heb ze een e-mail gestuurd of ze konden vertellen wat er precies in zit.

Zou dan nu toch eindelijk in nederland suikervrij voer gekocht kunnen worden????????

Mocht ik reactie hebben van ze meld ik het hier.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 10:46

geerke schreef:
Keymalin@ oh,wat een mooi paard is dat!ook je avater?
ook een "grote"hoefbevangen jongen,wij zijn in de minderheid denk ik.....(mieke het trekpaard is er ook nog,dus wel een paar groters...)oja,Image!!!van janouk@ hoe zou het daarmee zijn?

Ja, avater is hetzelfde paard en hij staat ook in m'n profiel (de grijze), de foto's in m'n profiel zijn van vorig jaar en de foto die ik hier gister plaatste van 4 jaar geleden. Ik denk inderdaad dat we in de minderheid zijn met onze 'grote' jongens. Kylian is trouwens 1.65m.

@Dynamiek; nooit van dat voer gehoord, kan er dus ook niks van zeggen, zal als ik tijd heb eens op hun site gaan kijken. Maarreh... je was toch met een ander voer begonnen een paar weken geleden?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 10:46

Jammer dat er diverse havers in zitten, want dat betekent dat het niet vrij van zetmeel is.
Het zijn niet alleen de suikers die het probleem geven bij onze paarden. Zetmeel is een even zo grote boosdoener !!

Dat is het mooie van oa Safe en Sound, Spillers en Equigard; daar zit minder dan 10% suiker EN zetmeel in.

Edit:
Even op de eerste site gekeken en daar las ik dit:
Hoefbevangenheid wordt veroorzaakt door vergiftiging (meestal eiwitvergiftiging).

Ik vraag me dan af in hoeverre die man het juiste voer aan het ontwikkelen is voor paarden met bevangenheid. Ik denk dat ik mede nav hiervan niet verder hoef te lezen over dat voer Huilen