[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 15:29

Merrie (Lippizaner) van mijn staleigenaresse is 1,5 jr geleden acuut zwaar bevangen geweest, was gewoon écht kantje boord. En die heeft een jaar gerevalideerd (niet bereden, geen enkele vorm van werk) en is nu sinds een half jaar weer onder het zadel en nu net weer terug op haar oude niveau (M2)
Zij krijgt 5x per dag een portie hooi en 1x per dag een Balancer brokje. Het is een sensibel dier, met hoge verbranding; niet dik te krijgen. Haar volle broer (ruin, ook wel een karakter maar toch wel flegmatieker) wordt van hetzelfde dieet (en van lucht :+ ) al bol en de Lusitano staat op het gras en wordt ook niet gauw dik.
De merrie krijgt echt niks anders dan hooi en Balancer, de ruïnen vlgs mij nog wel eens iets meer energie rijkers al naar gelang de arbeid die ze verrichten ( M2 en B en tweespan mennen)

swatch

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 15:42

Leuk om toch wat meer positieve verhalen te horen. Maar het blijft wel arbeidsintensief vind ik zo eentje waarbij je alles moet afwegen en voldoende beweging geven etc.
Ik denk dat ik dan misschien wat meer hooi ga geven en dan kijk hoe dat gaat.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 15:57

Ja, je kan het beste gewoon een knol hebben die lekker makkelijk onbeperkt op gras kan; dat is het minste werk en de minste zorg ;)

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 17:45

Helaas heeft mijn pony ook hoefbevangenheid kwam ik vandaag achter..... dierenarts geweest en heb bute gekregen. Weten jullie toevallig of deze op een nuchtere maag gegeven moet worden, en of ze hierna mag eten? Dierenarts heeft niks gezegd :Y)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 18:28

Buut is heel slecht voor de maag. Ze moeten er juist goed bij blijven eten, anders heb je een groot risico op maagzweren.

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 18:19

Hoi bokkers,

Een vraag, hebben jullie hb paarden op het land? Ik heb hier een paar maanden terug ook niet en bericht geplaatst over mijn arabiertje met een gekanteld hoefbeen. Wat nu gelukkig goed gaat! Dankzij dieet en speciaalbeslag en verhuizing van stal. Met meer kunde.
Nu is mijn vraag mag hij ooit weer op het land? Ook al is dit maar een uurtje bijvoorbeeld. Wat is jullie ervaring hierin? Ben erg benieuwd!!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 18:44

Waarom is je paard bevangen geraakt? Dat is namelijk ook van belang

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:03

Ja dat weet ik dus niet, waarschijnlijk op tel som van alles bij elkaar. Hij stond ineens met drie benen op het land. Nooit geen aanwijzing gehad. Nee het wat 1 op de andere dag stok kreupel.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:11

Dennis (en Roos de 1e keer) is pas 1,5 jaar later weer het land op gegaan. Hij gaat nu nog steeds zomers maar max 4 uurtjes het land op. Net als al mijn andere pony's, die staan ook maar heel beperkt op het land.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 19:56

Die van mij staat 1 tot 5 uur op de wei, dit is afhankelijk van het weer en het gras, blijft altijd opletten, maar beperkt kan het hier.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 21:10

Die van mij komt niet meer op de wei. Dat deed ze ook al niet voordat ze bevangen werd, maar toen bleek dat onbeperkt hooi al teveel was.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 21:19

Mijn shet ook niet. Ze snoept van de randjes rondom de paddock waar ze net bij kan. En dat vind ik al spannend. Ondanks dat ze bevangen werd door voordroog in december zette ze ook al snel aan in de zomer op het land ondanks graaskorf.

Vorig jaar mocht ze af en toe 5 minuten erop. Maar dat vond ik al eng...

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 14:40

Mijn pony staat wel op de wei. Hij is hb geworden in de winter. Erna ook een keer in de lente (te vroeg te snel opgebouwd). Paddock en eind van de zomer wel weer wei. Verschilt per jaar hoe 't gaat. Soms even een periode niet en weer opnieuw opbouwen. Nu hele winter door wel wat grasjes gehad en nu steeds langer. Geef 'm nu wel standaard magnesium chelaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:15

Is er toevallig ook iemand van jullie die hun paard op speciaal paardengras heeft staan of is dit allemaal standaard gras zeg maar?

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 16:00

Mijn pony staat met graasmasker op de wei, ze staan er nu een uurtje per dag op.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 16:02

Hallo allemaal,
Mag ik hier ook eens binnenvallen met een vraagje?

Mijn pony is 2,5 maand geleden hb geraakt.
Ik zit nu qua beweging op 20 minuten werken aan de hand en 30 minuten wandelen (incl stap, draf galop maar minimaal).
Dit is de eerste vier weken opgebouwd en vanaf daar blijven hangen op max 30 minuten.

Mijn pony is een pony van alles of niets. Hij is niet een pony die rustig kan of wil zijn. Hij wil wat doen en wil aan het werk. Ik merk dat ie meer wil doen dan die 30 minuten.

Ik ben van plan om in augustus nieuwe foto's te laten maken (half jaar nadien) en in Januari/februari weer (jaar nadien).

Mijn pony is momenteel net een soort ongeleid projectiel. Hij is toe aan meer in zijn koppie en misschien ook wel qua energie.
Hoe is jullie ervaring met het opbouwen met een hb pony nu die verbinding nog niet stevig genoeg is?
Kan ik al iets meer gaan doen of moet hij toch echt even volhouden nog tot minimaal 6 maanden?

Pauline2cv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 18:21

Heeft er hier iemand ervaring met het voer van Dodson and Horell voor hb paarden? Ik zag dat er namelijk 5 % suiker in zit. Is het dan niet beter om alleen een vitamine korrel te geven als Vitalbix?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 18:41

Een vitamine korrel daar heb je minder van nodig dan een brok om ze voldoende binnen te laten krijgen.

Ik heb zelf jaren terug de safe and sound bijgevoerd. Dat mengde ik wel met een vitamine korrel.

Even een update op hb gebied. Voor grietje wordt het nu erop of eronder, dus het is een emotionele tijd voor mij. Het leek zo goed te gaan maar de laatste paar weken lag ze veel en ontlastte haar voeten. Dus ik had een filmpje naar Rob op gestuurd en haar weer op de buut gezet. Afgesproken aan de telefoon dat we plakijzers zouden proberen. ik wilde graag, voordat ik voor inslapen kies, nog eenmaal ijzers proberen. In 2010 hebben ijzers haar immers op de been gekregen en ik weet anders dat ik mezelf altijd blijf afvragen of het geholpen zou hebben. Dus afgelopen donderdag zijn we naar de kliniek geweest. Helaas was plakken geen optie. Dus er werden foto's gemaakt om te zien of beslaan een optie was.

Helaas zijn haar hoeven toch achteruit gegaan. Maar zowel Rob als de dierenarts vonden het verantwoord om haar te beslaan. We hebben wel duidelijk afgesproken dat er de komende tijd verbetering moet optreden. Zo niet dan moet ik haar laten gaan. Maar dan heb ik iig geprobeerd wat in mijn macht ligt en heb ik er een soort van vrede mee.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 18:51

O wat erg capop, en hoe gaat het met ijzers nu? al verandering? ik hoop dat het de goeie kant opgaat.
En is zeker emotioneel, ik snap hoe je je voelt, heel veel sterkte en je hebt nu inderdaad alles gedaan wat je kon, je kan nu alleen maar hopen, we zullen voor jullie duimen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 18:54

Wat een vervelende tijd voor jou nu met grietje. Hoezo konden er geen ijzers geplakt worden?
Banjer blijft maar kwakkelen, iedere keer denk ik hij krijgt zo weinig Bute en hij is zo brutaal ik stop. En dan wordt hij toch weer slechter. Vorig jaar had ik m nu allang weer fit :o

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:01

Dat heb ik niet gevraagd, was beetje emotioneel omdat mijn gevoel en angst toch bevestigd werd.

Ze doet het relatief goed. Ze loopt op de ijzers soepeler dan op haar hoefschoenen de laatste tijd. In 2010 lag ze eerst 2 weken na het beslaan voordat de stijgende lijn zich inzette. Nu heb ik haar nog maar een keer zien liggen en dat was terwijl de anderen ook lagen te dutten. Dus voorzichtig positief, maar ik probeer mijn hoop te beteugelen omdat de klap anders harder aankomt.

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:41

Sterkte met Grietje. Hier hebben de ijzers echt geholpen.

Toos gaat super en voelt zich weer helemaal goed. We zijn weer lekker km's aan het opbouwen voor de kar. Ze is ook echt goed afgevallen sinds gebruik van gluco balance.

Afbeelding

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:53

capopjekop schreef:
Dat heb ik niet gevraagd, was beetje emotioneel omdat mijn gevoel en angst toch bevestigd werd.

Ze doet het relatief goed. Ze loopt op de ijzers soepeler dan op haar hoefschoenen de laatste tijd. In 2010 lag ze eerst 2 weken na het beslaan voordat de stijgende lijn zich inzette. Nu heb ik haar nog maar een keer zien liggen en dat was terwijl de anderen ook lagen te dutten. Dus voorzichtig positief, maar ik probeer mijn hoop te beteugelen omdat de klap anders harder aankomt.

Dat is in ieder geval heel hoopvol, houd moed, ik had die van mij ook al opgegeven, ze loopt nog steeds vrolijk rond.

Afbeelding

Wat ziet de kleine Toos er goed uit, pracht beestje <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:54

Wat balen met grietje zeg, hopelijk knapt ze toch wel weer lekker op.

Toos ziet er goed uit zeg!
Fijn straks weer lekker km maken :)

Hier qua hb lijkt het stabiel, wel is ze veel afgevallen deze winter, qua spieren is ze veel verloren omdat ze niet meer gereden wordt en in ene ook naar eerst geen krachtvoer en nu krijgt ze fibre force van cavalor met grasmix met lijnzaadolie. Daarnaast krijgt ze speedibeet maar wil ze niet zo graag meer eten dus denk dat ik straks overga op seniores priores.
Daar zit toch net wat meer in qua vitamines etc, ze is 27 en moet haar nu echt gaan bijvoeren met oudjes voer aangezien haar kiezen redelijk vlak worden.

Afbeelding

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 20:00

Ziet er prima uit hoor voor een 27 jarige _/-\o_