Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lizaa01

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:39

Super goed nieuws!! Fijn zeg!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:52

Wat super fijn Vonneke! :) Het scheelt ook met peesblessures of je paard nog jong is of al wat ouder. Ziet er dus super uit bij die van jou. En een verstandige keuze om hem lekker nog even 3 maand op de wei te houden en te stappen. Kan je in ieder geval met een rustig gevoel opstappen straks!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:26

N0a schreef:
Wat super fijn Vonneke! :) Het scheelt ook met peesblessures of je paard nog jong is of al wat ouder. Ziet er dus super uit bij die van jou. En een verstandige keuze om hem lekker nog even 3 maand op de wei te houden en te stappen. Kan je in ieder geval met een rustig gevoel opstappen straks!

Helemaal mee eens.

Fijn voor je Vonneke!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:42

Wat een goed nieuws Vonneke! echt super!!! Verstandige keuze om hem nog 3mnd te gunnen. Het zekere voor het onzekere!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:56

liedjuh2 schreef:
Ik ben gister weer terug geweest, klinisch is hij helemaal oke. De 1e 2 passen bij de 1e keer wegdraven waren twijfelachtig voor de rest helemaal top. Op de scan helaas nog een kleine verdikking/irritatie plek te zien en de schieffel is nog actief. Wat wel weer positief is, het is een secundaire beschadiging, dus de kwaliteit van de pees zelf gaat niet achteruit. Helaas dus wel 6 weken stappen en opnieuw scannen. Ondertussen om de dag ekofygyl smeren. Ik mag nu wel uit gaan bouwen naar 2x drie kwartier stappen.
Dus opzich redelijk positief. Ik heb er vandaag weer eens opgezeten om hem toch een beetje soepel te houden.
Dus nu iedere avond maar onder het zadel. Vind persoonlijk anderhalf uur op een dag met hem lopen ook wel een beetje veel van het goede. Ik loop al heel de dag paarden naar de wei en paddock te brengen en dergelijke.

Fijn Liedewij dat de pezen in ieder geval helemaal in orde zijn. Nu hopen dat die stomme schiefel ophoudt met irriteren. Had precies hetzelfde met al dat gewandel, was zo blij toen er eindelijk weer een zadel op mocht! Al dat wandelen is toch behoorlijk vermoeiiend.... En ik maar denken dat ik een goede conditie had :')

kruimeltje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:37

Fijn voor iedereen die vorderingen maakt dat geeft altijd weer moed vind ik.
Hier voorlopig laatste update
Twee weken geleden scan gehad. De derde tot nu toe. Begin mei was de eerste toen was er een minuscuul gaatje te zien in zijn checkligament. Nu 5 maanden later, 24/7 op de wei gestaan en veel gestapt onder de man. Laatste vier weken draf erbij gepakt. Scan was goed. De tweede scan zat het gaatje al dicht maar was de pees nog geïrriteerd. Nu niets meer te zien vezels correct en zuiver.
Helemaal blj dus. Nu mogen we volledig opbouwen met galop. We gaan voorlopig alleen dressuren en lekker buitenrijden. Volgend voorjaar laat ik hem nogmaals controleren als dan nog steeds alles goed is gaan we weer sprongetjes erbij pakken.
We zijn weer lekker aan de gang *\o/* /3

Succes iedereen met jullie paardjes en hun herstel, heb geduld.

_E_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 07:12

Wat een goed nieuws allemaal, super!

Hier gaat het ook goed! 5 wkn terug laatste scan gehad, was toen ook helemaal goed. Vanaf toen mochten we beginnen met kleine stukjes draf, nog wel op de weg. Vanaf volgende week mag ik de bak weer in, en beginnen met licht dressuurwerk. Stap, draf en wat voltes. Daarna rustig opbouwen met galop erbij.
Been reageert nooit ergens op, dus heb echt zin om weer aan de slag te gaan!

Als alles goed blijft gaan zou ik opzich in 2013 weer mogen beginnen met springen, maar ik doe dan denk ik toch eerst nog een keer weer een scan. Toch beter voor je eigen gevoel denk ik!

Voor iedereen waarbij het nog wat minder gaat, veel succes! Geduld en doorbijten... ;)

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 23:06

Jee super al die goede verhalen!!! Hihi wij gaan nog 6 weken vol goede moed en dan opnieuw een scan. Dan zou gezien het "plekje" van zijn pees, die irritatie weg zijn en kan de schieffel of ingespoten of is die al inactief. Dus daar gaan we dan maar vanuit.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 08:15

Gelukkig goed nieuws voor de meesten. Hier is de peesblessure super genezen maar zit ik net ls liedjuh met een actieve schiefel. Maar na alle ellende met de peesblessure kunnen deze maanden er ook nog wel bij. Na 6 weken even weer contact opnemen. Hopelijk is ie dan inactief. Mijn d.a heeft t nog niet over inspuiten gehad. Vadaag is er open dag in Vorden dus ik ga er daar ff 1 het hemd van t lijf vragen :-):-) liedjuh heb jij m in de wei of op stal e stap je wel onder t zadel?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:51

Ik heb hem op stal, weitje van 5x5 geprobeerd, maar dan kom meneer zijn springbloed naar boven en gaat over het draadje een. Helaas heeft hij op dit moment behoorlijke stalbenen. Sowieso heeft hij bij weersveranderingen al sneller dat hij wat vocht vasthoud, maar met overdag lekker naar buiten en arbeid merk je daar bijna niks van. Maar nu hij nauwelijks iets doet vallen ze wel heel erg op.
Ik stap hem 's morgens aan de hand 20-25 minuten en 's avonds stap ik hem 30 min onder het zadel. Ik mag dit gaan uitbouwen naar 2x 45 minuten over 5,5 week. Dus even kijken. Ga denk ik eerst het aan de hand uitbouwen en dan door met het onder het zadel uitbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 22:15

Liedje, das nog een lange weg!

Ik heb paard vandaag voor het eerst sinds zijn blessure weer peesbeschermers aangehad.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 26-10-17 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Kleine aanpassing bericht op verzoek.

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 22:54

Goed nieuws allemaal!

Hier minder goed nieuws. De DA vond mijn paard idd ook niet goed op de filmpjes. Mag nu alleen nog stappen. Over 5 weken terug naar de kliniek. Hopen dat ze nog wat verbeterd.. Als ze op deze manier niet beter gaat lopen is eventueel een operatie nog een enige oplossing waarschijnlijk..
We blijven hopen op verbetering!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 23:35

Wat een fijn nieuws voor de meesten. Jammer dat je paard niet goed blijkt te zijn Liza. Maar gelukkig heb je het op tijd gemerkt, dus hopelijk is de schade beperkt en kun je over 5 weken weer met een frisse start beginnen.

En, hoe voelde het been Vonneke? Of geen verandering.

Qizz: hoe was het in Vorden? Ik woon daar vlakbij in de buurt, ben er nog nooit geweest. Schijnt een hele mooie kliniek te zijn.

Hier gaat alles op rolletjes. Paard voelt zich super, loopt super en been veranderd niks meer. Ik merk dat ze er echt baat bij heeft gehad om weer in de wei te staan. Ze rent en doet wel, maar been houdt zich prima, en heb het idee dat die daardoor ook sterker wordt.
Een kennis van mijn ouders is DA en heeft een mobiel scan apparaat, normaal scant ze koeien etc, maar ze heeft ook verstand van pezen. Zij stelde voor aan m'n ouders dat zij wel eens langs wil komen binnenkort en in ruil voor een flesje wijn een scan wilt maken. Dat zou super zijn, krijg ik hopelijk bevestiging dat ik goed bezig ben, en dat alles zich nog super houdt!

schaapie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 11:06

Wat fijn dat het bij de meeste gewoon goed gaat! Balen liza dat die toch niet goed is. Zo wordt je geduld toch op de proef gesteld denk je dat je de goeie kant op gaat kun je weer een stapje terug doen :(

Hier weer even update van mijn kant. Bink doet het eigenlijk heel goed is heel braaf met rijden waardoor ik mij ook echt aan het schema kan houden. Mag nu 20 min draf en 1 rondje galop op beide handen. Na het rijden doe ik ook nog steeds even koelen. Over 1,5 week kan ik voor de voorlopig laatste scan als alles goed is! Heb ook alweer een lesje gedaan was heel fijn dan heb je echt weer het idee dat er vooruitgang in zit. Ik ben nu in totaal bijna 4 maand bezig valt mee in vergelijking met andere maar vind het wel weer lang genoeg ;)

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 14:01

Was op zoek naar een centraal topic voor peesblessures, die had ik wel verwacht eigenlijk. Maar zag dat dit topic daar voor is. ;)

3 weken geleden kwam mijn paard elke ochtend stijf uit zijn stal. Hij loopt dan 10 meter en gaat de bak in, waar hij van 8-17:00 in staat. In de bak liep hij elke keer meteen goed. Heb het even 2 weken aangekeken, maar het verbeterde niet. Ook vond ik hem wat down.

Vorige week maandag heb ik de dierenarts laten komen, voor kreupelheidsonderzoek en afname bloed voor uitgebreid bloedonderzoek.
Ik moest hem eerst op het harde longeren. Hij liep duidelijk niet zuiver. Linksom was erger dan rechtsom.
Vervolgens heeft de DA buigproeven gedaan, bij zijn linker voorbeen liep hij de eerste passen heel kreupel, herstelde wel redelijk snel, maar werd niet 100% zuiver. DA vond het verstandig dat ik naar de kliniek kwam om foto's en evt scan te laten maken.

Ik kon 2 dagen later terecht bij de kliniek. Ik was zelf heeel erg zenuwachtig. Omdat Haf atactie heeft, kon het wel eens zijn dat zijn voorbenen al jaren overbelast waren. Ik was dus heel erg bang dat hij wel eens last zou kunnen hebben van artrose.

Ik moest om 14:00 bij de kliniek zijn. Na het longeren op het harde werden er weer buigproeven gedaan. Ditmaal was zijn rechter voorbeen erger dan zijn linker. Hierop besloot de DA om zijn rechter been uit te verdoven. Echter begon hij toen onwijs te struikelen. Dus ze zijn er direct mee gestopt om ongelukken te voorkomen. De DA vond dat zijn kogels allebei dik waren.

Daarna zijn er van zijn voorbenen heel veel foto's gemaakt. Die zagen er gelukkig goed uit! Op de foto's was wel te zien dat zijn ene hoefbeen een andere hoefbeen, maar dit kon het niet zijn volgens de DA. Ook zat er ergens een beetje oud letsel op het bot, maar dit was waarschijnlijk al van jaren geleden.

De foto's waren dus allebei goed waarop besloten werd om beide benen te scannen. Zijn rechter been was goed, wel wat vocht in de kogel, maar geen blessure.
Zijn linkerbeen was helaas minder goed. Er zat een gat/gaatje in een tussenpees. Er waren wel al wat nieuwe vezels te zien, dus dat was positief.

Ik moet nu 6 weken stappen, waarvan er nu 1 week op zit. Overdag staat hij alleen in de paddock ( normaal met zijn vriendje, maar die 2 willen nog wel eens hard rennen). 's Nachts staat hij op stal. Hij heeft 1 week metacam gehad, en ik moet 2 x per dag Liquid Support van Proffesionals Choice over zijn voer doen.

Over 6 weken moet ik weer terug naar de kliniek. Hopelijk is het dan al een stuk verder genezen.

Ik vind het wel interessant om jullie verhalen en ervaringen te lezen. Daar leer ik veel van. Heb nog nooit eerder een peesblessure bij mijn paard gehad, dus het is fijn om jullie tips te lezen.

bokker88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:04

Mel, wat jammer dat je je ook kan aansluiten bij dit topic!
In jouw geval zal je redelijk opgelucht zijn geweest na de diagnose neem ik aan? Als er al nieuwe vezels aan het vormen zijn ben je in ieder geval al weer op weg naar genezing!
Ik vind het altijd zo apart hoe verschillend paarden een peesblessure tonen qua kreupelheid, er zijn er ook een heel aantal die niet kreupel lopen'. Liquid Support ga ik even opzoeken wat dat is ken het niet.

Met die van mij gaat het voor mijn idee ook steeds beter, het been blijft overdag mooi dun alleen op (een wat warme) stal is het hele gebied tussen knie en kogel nog dik wat direct wegtrekt na enkele meters lopen.
Verder wandelen we nu ongeveer 20 minuten en heb ik van de week een paar passen gedraafd waarbij ze weer helemaal rad was! (na vier weken heeeel veel geduld te hebben gehad om haar niet te laten draven).

Voor mijn idee heb ik een redelijk voorzichtig opbouwschema meegekregen, ik moest eerst 3 weken 15 min. stappen dan 3 weken 20 en dan 3 weken 25. (daarvoor zelf al een dikke 2 weken 10 min. gestapt voor de diagnose). Bij die van mij waren er geen vezels beschadigt, de (tussen)pees was alleen dikker.
Iemand in dit topic hier ervaring mee?

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:16

Ja ik moet eerlijk zeggen dat ik redelijk opgelucht was toen de foto's helemaal goed waren. Ik ging ook echt van het ergste uit toen ik naar de kliniek ging.

In de bak liep Haf helemaal niet kreupel, op het harde niet duidelijk kreupel, wel onzuiver.

Nu zijn onderbenen helemaal kaal geschoren zijn zie je wel duidelijk dat zijn kogels dik zijn. Zit wel wat vocht in. Na het stappen koel ik zijn kogels ook met koud water.

In Liquid Support zit onder andere glucosamine en MSM en duivelsklauw (als ik het zo goed schrijf).

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 22:25

@Bokker88: Bij Tor is de tussenpees ook iets verdikt/geirriteerd. Ook geen gat te zien.
Hij had zich in Mei op wedstrijd een keer aangetikt en ze zei dat hij wrss toen als iets een verdikking daarop gekregen heeft. Maar niet kreupel gelopen en een week later ben ik eraf gevallen waardoor ik mijn enkelbanden gescheurd had en toen heeft hij ook heel relaxed kunnen doen. Ik was pas 4 weken echt fanatiek bezig. Dus opzich had het al iets kunnen herstellen. Reed hem wel op gegeven moment, maar een half uurtje relaxed lang en laag ofzo. Zodat ik zelf ook weer kracht op kon bouwen.

bokker88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 08:36

liedjuh2 schreef:
@Bokker88: Bij Tor is de tussenpees ook iets verdikt/geirriteerd. Ook geen gat te zien.
Hij had zich in Mei op wedstrijd een keer aangetikt en ze zei dat hij wrss toen als iets een verdikking daarop gekregen heeft. Maar niet kreupel gelopen en een week later ben ik eraf gevallen waardoor ik mijn enkelbanden gescheurd had en toen heeft hij ook heel relaxed kunnen doen. Ik was pas 4 weken echt fanatiek bezig. Dus opzich had het al iets kunnen herstellen. Reed hem wel op gegeven moment, maar een half uurtje relaxed lang en laag ofzo. Zodat ik zelf ook weer kracht op kon bouwen.

Dat klinkt wel redelijk hetzelfde, als is het bij die van mij waarschijnlijk ontstaan door overbelasting (gek doen in het land en fanatiek gesprongen die periode voor de overijsselse).
Hoelang ben jij nu bezig en wat zijn jouw vooruitzichten? ik las in een van je berichten 6 weken stappen 2x 3 kwartier?
Bij die van jou ligt het nog wat gecompliceerder door de schiefel natuurlijk.
Ik kan nu na het stappen geen verschil meer voelen in beide voorbenen, na een tijdje stilstaan is het blessurebeen wel weer wat gevulder.

@ Mel ik kan me voorstellen dat je opgelucht was na de foto's! heb jij dat Liquid Support via de dierenarts? ik kon er namelijk nog niet zoveel over vinden op het internet.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 09:46

Mijn paard had vorig jaar (juni??) in beiden voorbenen de tussenpees beschadigd. Rechtsvoor was ernstiger dan linksvoor. Geen verdikking te zien en wij hebben hem zelfs nooit echt kreupel zien lopen. Het was dat de zadelmaker zei dat hij een vreemd loopje had en vond dat er een fysio bij moest. Daardoor is de bal pas gaan rollen. Na behandeling van zijn rug door de fysio, wilde hij nog steeds niet van harte lopen en liep hij nog steeds niet lekker. Buiten op het harde voelde/zag je niets, binnen liep hij gewoon gek.
De DA vond hem wel kreupel (die zien natuurlijk veel meer) en erg gevoelig op knijpen in de pezen. Conclusie peesblessure was dus snel gemaakt. Bij de scan zag je ook dat het kapot was, maar volgens de DA viel het nog mee. Bij allebei de pezen was er een minimaal stukje bot losgeraakt. Dat schijnt 'normaal' te zijn bij deze blessure, maar mij klinkt het nog steeds gek in de oren. :o
Ik heb vanaf het begin elke dag 20 minuten moeten stappen. Eigenlijk moest hij boxrust en 2x per dag 15 á 20 minuten stappen, maar stalarrest kan niet met mijn paard dus hij heeft gewoon in de kudde gelopen. Ik mocht erop en ernaast, dat maakte niets uit. De ondergrond moest het liefste hard, maar verend zijn. Een goede verende binnenbak bv, of een aangelopen bospad. Daarna is het stappen eerst opgebouwd geloof ik en pas daarna mocht ik hele kleine en korte stukjes draven om de dag.
In januari heb ik mijn eerste galopje onder het zadel gemaakt en vanaf toen ging het eigenlijk snel. Ik moest een 3-dagen systeem aanhouden. Dag 1 was intensief en opbouwend, dag 2 onderhoudend en dag 3 was stappen en loswerken in de stap. Dit probeer ik nog steeds een beetje aan te houden ook al is hij nu weer helemaal goed.

Mijn laatste controle is van de zomer een keer geweest. Pezen zagen er nóg beter uit dan toen we groen licht kregen en de DA zag geen beperkingen meer. Ik mag alles weer doen met mijn paard.

Mijn DA zei trouwens dat de tussenpees altijd komt door overbelasting. Mijn paard is twee jaar terug in de winter heel erg gaan ijsberen in de wei (waarom? geen idee!) en daarbij ben ik vanaf die tijd fanatiek gaan springen en crossen. Waarschijnlijk is dat allemaal teveel geweest omdat zijn pezen zelfs in de wei geen rust hadden. Het enige dat wij gemerkt hadden was dat het paard magerder werd en erg traag. Nu heb ik een echte droogkloot, dus bij traagheid dachten wij niet meteen aan 'niet goed' jammer genoeg. Het kan dus best zijn dat hij er een tijdje mee rond gelopen heeft. Vies' blessure is echt met de dag beetje, bij beetje erger geworden. De DA zei ook dat paarden met zulke blessures vaker lang rondlopen, puur omdat het steeds een beetje erger wordt. Als jij je dier elke dag ziet, elke dag rijdt, dan merk je geen verschil.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 10:01

Die van mij heeft ook last van stalbenen de laatste tijd, iemand enig idee of daar middeltjes tegen zijn? Komkommer voeren ofzo voor afvoering van het vocht.
Ze heeft een redelijk gevuld been en na de 2 uurtjes in de wei is het over, dus neem aan dat het gewoon vocht is van te veel op stal staan. Na het rijden is het been bijv. ook mooi dun en koud. Ze heeft dit nu ook heel erg aan haar achterbenen en een heel klein beetje aan haar goede voorbeen.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 22:34

Bij Tor zijn zijn stalbenen helemaal over. Met 5 dagen helemaal geen vocht er meer in. Terwel die een uurtje op de dag eruit komt. Sowieso heeft die van mij het met weersveranderingen al. Tja niks aan te doen. Denk dat komkommer voeren niet helpt. Tenminste, komkommer bestaat eigenlijk alleen maar uit vocht. Dus je zou denken dat er dan alleen maar meer vocht in het lichaam komt.

@Bokker88: Hij liep 25 augustus kreupel, de 28ste is naar de schieffel gekeken en de 31e is hij gescant. Maar die plek heeft er wrss sinds half mei al gezeten, maar doordat hij nog een keer die schieffel had aangetikt, is hij nu pas naar voor gekomen. Ze weet zeker dat het bij mijn paard niet door overbelasting komt. Het is echt puur die schieffel die nu irriteert. Vandaar ook dat het een secundaire peesaandoening is, en de kwaliteit van de pees niet achteruit gaat. De pees is dus niet van binnenuit stuk zeg maar. Ik moet dan 13 November terug en dan een week of 12 aan het stappen met hem. Maar zoals het er nu uit ziet, mag ik na de 13e weer gaan opbouwen, mocht meneer zich gedragen. Ze dacht dat die plek dan wel over zou moeten zijn gezien de iniminie plek dat het nog is. Mocht die schieffel dan nog actief zijn, spuiten ze hem in. Maar hoop dat al mijn werk met smeren met die vieze gel niet voor niets geweest is.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:15

Ik meld me hier ook even. Helaas vandaag bevestigd gekregen dat mijn paardje ook een peesbessure heeft.

Eind augustus trok ik hem uit de wei met deze verdikking lv en rv een bobbeltje (beetje op een schiefel verdikking lijkend).
Afbeelding Afbeelding
Hij liep niet kreupel maar was wel duidelijk waar het probleem was dus eers maar een een paar weken gaan stappen en koelen.

Vandaag toch maar een scan laten maken en op de buigproeven was ie rv iets onregelmatig maar ik zag het alleen met wat verbeelding.DA vond het wel apart dat ie het gelijk aan beide benen heeft gekregen maar ad andere kant was dat ook niet verkeerd want vaak zag je dat je net van de ene blessure afbent en dan het andere been alsnog kwam en nu pakken we ze allebei gelijk mee.
Uit de scan kwam LV bij checkligament een beschadiging naar voren en RV bij checkligament een scheur en een aanhechtingsprobleem vd tussenpees op pijpbeen.
Prognose is gunstig maar revalidatie zal wel 6 tot 8 maanden gaan duren.
Kortom komende 6 weken 2x30 min. aan de hand stappen en dan weer terugkomen.

Het is wel heel erg tegen mijn gevoel om paard niet in de wei te hebben. Normaal staat ie altijd 24/7 in de paddock/wei en dit wordt nu ontraden. Iemand hier ervaring mee? Zit een beetje op de wip. Gooi ik hem een half jaar de wei op en kijk dan hoe het ervoor staat of ga ik om de x weken voor 300 euro een scan maken ..... Ik vind het lastig hoor.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:29

Ik neig daar ook naar toe. Al is de paddock nu erg nat, ik zou dan de uitloop kunnen beperken tot het betegelde stuk van 4 x 5 en ik heb nog een uitloopstal achter mijn huis van 4,5 x 6 met een uitloop van 7 x 11 (verhard). Is natuurlijk wel een fout seizoen voor 24/7 op de wei maar ja.

Ik mocht ook geen korte bochten maken. Maar wat doet ie in de box dan? Kortom nog een hoop vraagtekens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:35

Toen de mijne 24/7 buiten stond heeft hij tegen 110 door de wei gegaloppeerd. Dit heeft de genezing vast en zeker vertraagd maar hij heeft iig geleefd! Ik zou buikpijn krijgen als ik hem zag verpieteren op stal!

Klinkt ideaal zo met die uitloop.

Mijn paard staat nu veel binnen. Maar vanmorgen gewoon 2,5 uur in de zon en de vlug gestaan.
Hij heeft sinds juli ook of 30 min in de molen gestaan of ik heb ermee over het hard gewandeld.
Nu is hij zover genezen dat hij zelfs 2dd 45 min in de molen zou mogen!