[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:50

Nog een mascotte nodig? :D

Isapaardje

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:56

Ga even mutsen hoor ... maar zouden we aub een beetje on topic kunnen blijven?
Dan vallen de serieuze vragen ook wat beter op en lopen we minder kans naar de huiskamer te verdwijnen met dit topic.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 22:10

lolclub schreef:
geerke schreef:
Deze hoort in gedachte al de muziek van Lord of the dance :D
En krijgt het helemaal warm van een grote bonte dame die Pauli heet :o

Afbeelding

Er staat hier een huilende Hittie in de stal.... stikjaloers op Pauli :+

Maar één ding weet ik zeker: Hittie en Pauli zullen straks op elkaars schouders mogen uithuilen want als Dame Jilske voorbij komt dan weet ik zeker dat Geerke geen bruin of bont meer wil, maar 100% gaat voor het spetterend, glanzend zwart van dat super-mooie,pittige Friezinnetje!!
(Which reminds me dat ik nog een filmpje zou maken - ga ik gauw doen als we een mooi zonnig dagje hebben!)

(Ik Hou nu op met mutsen maar af en toe even wat ontspanning in dit topic is ook wel fijn - dat hebben we op z'n tijd wel even nodig! *hoopt op begrip van de Mods* :D )

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 22:24

@JP

heb je ook een pot Yea-sacc binnengekregen ?

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 22:28

@Tjee, hoe gaat het met je paardje, hoop maar dat het inmiddels wat beter gaat...

Omdat Luus zaterdag in ene zo slecht liep heb ik de hoefsmid eerder laten komen.
Ik vond het erg spannend, zeker omdat ze op rechtsvoor zaterdag behoorlijk kreupel liep,
en dat is het been wat er het ergste aan toe was, en door de zolen in het beslag was er niet
te zien wat eronder gebeurde.
De smid vond het er gunstig uit zien, geen bolle zolen, geen bloedingen/vocht tegen gekomen,
zag er rustig uit.
Er zijn equilibriums onder gegaan, met zolen en pasta.
Vandaag en morgen nog op de bute, dan zien wat er gebeurt...
Klonk allemaal erg positief gelukkig want ik was flink aan het stressen...

Achterbenen 2 wk geleden gedaan:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NMVHBAOI-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XR36ME4W-D.jpg

Voorbenen voor:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7IH8XVUJ-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FJVAHQXZ-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VLU3OJVX-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-Q7NCTHBP-D.jpg

Voorbenen na:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RJPSRR4C-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DVR6TVCZ-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7YKZVJ46-D.jpg

En als ik dan dan weer vergelijk met een maand terug, niet te geloven hoe snel dat groeit!

Wat het nou zaterdag geweest is weet ik niet, misschien dat ze de boel toch te veel belast heeft met
dat beetje gek doen, als ik zo kijk naar de "voor" foto's kan ik me zo voorstellen dat dat misschien toch
te veel is geweest...

Vraagje, als je paard een hoefzweer heeft, werkt bute dan ook pijnstillend/ontsteking remmend?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 22:53

Wat betaal je voor een pot Yea-sacc? En is het vergelijkbaar met probiotics?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 22:56

lolclub schreef:
@JP

heb je ook een pot Yea-sacc binnengekregen ?

Ja, ik heb het tot en met vandaag nét gered met jouw poedertje - morgen gaat de nieuwe pot open!
Thanks again!!! Afbeelding

(Yea-sacc: 1 kilo - 35,14 (rare prijs).. )

Citaat:
Vraagje, als je paard een hoefzweer heeft, werkt bute dan ook pijnstillend/ontsteking remmend?

Bij Pauli in ieder geval niet - zelfs met drie zakjes liep ze nog te kreupelen..

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 23:04

Jannepauli schreef:
Citaat:

Bij Pauli in ieder geval niet - zelfs met drie zakjes liep ze nog te kreupelen..

Dank je voor je antwoord, ga ik nu maar stoppen met piekeren...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 23:33

Jannepauli schreef:
Citaat:

Dank je voor je antwoord, ga ik nu maar stoppen met piekeren...[/quote]

Inderdaad...stoppen met piekeren...het even loslaten en gewoon afwachten :(:) Het vooral de tijd geven en een lange adem hebben...
Makkelijk gezegd...ik weet nog dat pablo zo slecht ging,dat ik mijn hoofd wel uit wilde zetten :o

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 23:40

Wendy15 schreef:
Gemske, Tryggur heeft een beetje hetzelfde figuur als jouw pony :j Ook een bol hooibuikje, maar ook erg schraal om de ribben! :j Maar komt ze echt aan van de safe en sound? :) En heeft dat geen invloed gehad op de hb?

Daar kan ik nog niet echt antwoord op geven eigenlijk, ik heb het nu een tijdje maar ze krijgt het eigenlijk onregelmatig. Afgelopen weekend heb ik besloten dat ze elke dag wat krijgt. En dat is dan een flinke handvol per dag, meer niet.

Tot nu toe gaat het goed, ze heeft ook al twee jaar geen serieuze aanval van HB meer gehad.
Helaas wel een flinke zoolkneuzing op het moment, dus daar moeten we wel even goed mee opletten. Ze gaat nu voortaan met hoefschoenen naar buiten.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 23:46

Oh en ik lees nu de posts hierboven over bute + zweer.
Bij Aurora hielp het wel. Ook de afgelopen dagen (kneuzing dus) loopt ze met bute ineens weer stukken beter.

Sterkte ermee Lucyknol :(:) en zo'n knopje om je gedachten uit te zetten wil ik ook wel :=

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 23:48

lucyknol schreef:
De smid vond het er gunstig uit zien, geen bolle zolen, geen bloedingen/vocht tegen gekomen,
zag er rustig uit.
Er zijn equilibriums onder gegaan, met zolen en pasta.
Vandaag en morgen nog op de bute, dan zien wat er gebeurt...
Klonk allemaal erg positief gelukkig want ik was flink aan het stressen...

En als ik dan dan weer vergelijk met een maand terug, niet te geloven hoe snel dat groeit!

Wat het nou zaterdag geweest is weet ik niet, misschien dat ze de boel toch te veel belast heeft met
dat beetje gek doen, als ik zo kijk naar de "voor" foto's kan ik me zo voorstellen dat dat misschien toch
te veel is geweest...

Zo, die zijn flink gegroeid zeg, mooi om te zien dat de nieuwe uitgroei er ook goed uitziet.
Ik ben erg blij voor je dat de zolen goed waren en de witte lijn mooi droog, dat is een goed teken ;)
Enig idee waarom je HS lippen gebruikt heeft ?

Dat het overbelasting is geweest afgelopen zaterdag kan ik me goed voorstellen,
Lucy heeft lange tenen en daar moet ze helemaal overheen rollen wil ze een pas zetten.
Als ze dan ook nog gaat galloperen heb je wel erg veel belasting op de pezen.

Blijf vooral voorzichtig en laat haar niet gek doen ;)

edit:

Bute remt de rijping van de zweer en is dus niet aan te raden bij een hoefzweer. Hoe sneller de zweer eruit is hoe beter
Laatst bijgewerkt door lolclub op 28-09-10 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 23:57

geerke schreef:
Inderdaad...stoppen met piekeren...het even loslaten en gewoon afwachten :(:) Het vooral de tijd geven en een lange adem hebben...
Makkelijk gezegd...ik weet nog dat pablo zo slecht ging,dat ik mijn hoofd wel uit wilde zetten :o

Ik kon het ook niet loslaten , heb hele nachten doorgebracht op internet om alle informatie op te zoeken die beschikbaar was.
Ik moest en zou er zoveel van te weten komen dat ik het gevoel kreeg er controle over te krijgen.
Het was wel heel goed voor mijn Engelse taalvaardigheid trouwens.... ;)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 06:40

lolclub schreef:
geerke schreef:

Ik kon het ook niet loslaten , heb hele nachten doorgebracht op internet om alle informatie op te zoeken die beschikbaar was.
Ik moest en zou er zoveel van te weten komen dat ik het gevoel kreeg er controle over te krijgen.
Het was wel heel goed voor mijn Engelse taalvaardigheid trouwens.... ;)

Hier ook; ik was een emotioneel wrak. Vooral het 's morgens naar stal gaan om te kijken hoe Image de nacht was doorgekomen; dat was extreem moeilijk. Ik stond om de hoek van haar stal te wachten en te roepen, totdat ze terug hinnekte, anders durfde ik niet te gaan kijken. |(

Tot dat ik een goede raad kreeg: je paard heeft niets aan jouw mede'lijden'. Je kan meeleven met je paard, maar mee 'lijden' maakt het voor je paard nog zwaarder.
Deze opmerking heeft wel mijn ogen geopend; ik was aan het mee lijden en dat maakte de hele weg nog zwaarder; ik kon niet meer helder denken en liep als een zombie door de stal. Pas toen ik een beetje afstand kon nemen, werd de weg naar genezing te dragen. En kon ik de informatie die ik verzamelde ook beter opnemen. Maar het was Van Nassau, die pas 3 maanden later de puzzelstukken voor me in elkaar legde.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:17

Nou, over dat niet stressen :D , helemaal gelijk hoor en dat ging ook best goed, totdat ik zaterdag enorm van mn wolk afgedonderd ben. Echt, ze liep zo slecht. Zoals sommige weten lease ik Luus en heb maandag een gesprek met de eigenaar gehad. Die vond het allemaal wel genoeg zo, als ik toen had gezegt dat ik er ook een punt achter wilde zetten dan was het klaar geweest...
Ik begrijp zijn gedachte gang ook wel, hij ziet dat ik er mee in mn maag zit. Hij heeft er al meer geld in gestopt dan dat zo ooit gekost heeft denk ik. Zijn gedachte is dat je een paard moet kunnen rijden anders heb je er niks aan, klinkt bot, is ook bot, maar ik snap hem wel. Ik heb toen het voorstel gedaan om de smid eerder te laten komen en het beslag eraf te halen van de kliniek, twee weken eerder dan dat in de planning stond. Gelukkig kreeg ze deze kans nog van de boer en zag het er allemaal gunstig uit, dus zijn we weer een ronde verder en dat voelt goed!
Het zonnetje schijnt in iedergeval lekker hier vandaag, ik ga weer genieten van mijn beessie...

@lolclub: Ik weet dat hij niet gekozen heeft voor een voorlip omdat het ijzer dan aan de voorkant dikker is. De zijlippen zijn volgens mij om de boel toch beter op zijn plek te houden, tis hier een zuigende ondergrond op het moment is alles erg nat. (We zitten hier op veengrond en met een beetje pech gaat de hele boel hier zaterdag naar al naar binnen(heleaas) het land en de bakken zijn een baggerbende.)Ik denk daarom, maar vergeten te vragen dus....
Bute wordt inmiddels afgebouwd...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 09:59

Ik heb de lange weg met Pauli met verbeten moed volgehouden.. tot die éne dag eind september 2009 toen mijn toenmalige DA zei "Je moet er nu toch serieus over gaan denken haar te laten inslapen. Zeg het maar, ik kan het nu voor je doen.." .. ik was verbijsterd, alles in me riep Néé.. maar ik hield me stoer en heb gezegd dat hij weg moest gaan, ik zou er over nadenken.
Eenmaal binnen in huis knapte er iets in me en blèrend in de armen van manlief gestort.
En toen kwam, wat mijn moeder vroeger altijd zei: God's duim.. dat tekentje uit de hemel waardoor je opeens een bepaalde richting in geschoven wordt. Ik ben naar m'n kantoor gelopen en heb een pb gestuurd naar Janouk, die ik helemaal niet persoonlijk kende, met de vraag of ik haar mocht bellen.
Janouk stak meteen haar handen naar me uit en ik heb al m'n ellende kunnen uitstorten - ik weet nog dat m'n keel zich af en toe helemaal dichtkneep zo hoog zaten de tranen. Zij heeft me de moed gegeven door te gaan en me op de weg naar Van Nassau gezet.
Het is, soms met hobbels, allemaal goed afgelopen. Ik heb 's avonds snotterend nog Van Nassau gebeld met de mededeling dat de DA mijn paard wilde laten inslapen. Van Nassau: "Nou dat zullen we nog wel 's zien, kom maar gauw hier.." En ja.. een paar dagen later.. stond mijn meisje op de ijzers en wandelde ze, zonder pijn en trots als een pauw over de steentjes van de kliniek..Er gaat geen dag voorbij dat ik niet op enig moment dat ik mijn paard zie, wel even aan Janouk denk. Haar vriendelijke rust, haar overtuigingskracht heeft de muur waar ik tegenaan gelopen was, afgebroken.
Janouk is mijn ster!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:26

_O- _O- _O-
JP, het wordt toch echt tijd dat wij elkaar eens live gaan ontmoeten.

Citaat:
Er gaat geen dag voorbij dat ik niet op enig moment dat ik mijn paard zie, wel even aan Janouk denk. Haar vriendelijke rust, haar overtuigingskracht heeft de muur waar ik tegenaan gelopen was, afgebroken. Janouk is mijn ster!

Voor de mensen die mij kennen in het wild is 'vriendelijke rust' niet het eerste wat in hen opkomt. Eerder het tegenovergestelde. :D Maar overtuigingskracht dat heb ik wel.
Dank je wel voor je lieve woorden. Zoals ik jou hoop kon geven op het moment dat jij het het hardste nodig had, zo help jij nu weer andere mensen en paarden.
Dat is het mooie van dit topic.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:11

idd, het mooie van dit topic is dat er ogen geopend worden, en er meer wegen naar Rome leiden.... en soms moet je overstappen op een andere theorie.... ik ben blij dat ik Ronald kon vragen om ook een steentje bij te dragen...

Dat van die harde manenkam wist ik bv niet eens....... staat een uurtje op het gras....meteen dunne mest dus nav dit topic meteen een paniekgolf, maar goed, da's nu over..zal wel de overgang zijn geweest....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:15

Waar is Ronald trouwens?
Volgens mij stonden er nog wat vragen open van Lolclub...

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:30

Jannepauli schreef:
Van Nassau: "Nou dat zullen we nog wel 's zien, kom maar gauw hier.." En ja.. een paar dagen later.. stond mijn meisje op de ijzers en wandelde ze, zonder pijn en trots als een pauw over de steentjes van de kliniek..

Same here! Ik noem Van Nassau altijd mijn bedevaart naar Lourdes. Mijn paardje ging kreupel naar binnen en kwam lopend weer naar buiten :D

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:50

geen idee geerke....zal hem even pushen....zal wel druk zijn.
Weet ook niet of hij blijft meelezen, misschien beter om per pb te vragen en dan vragen of hij reageert in het topic...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:13

Laatste röntgenfoto's stond ik ook met Isabella aan de hand samen met de dierenarts de foto's te bekijken.
Ik schrok, maar niet meer dan dat. Isabella stond net zo geïnteresseerd en daarmee alert mee te kijken.
Zegt de DA ineens ... 'nou u ziet het zelf. Dat is duidelijk. Ik neem aan dat je haar meteen hier laat?!'.

Het drong niet eens tot me door wat de DA zei, omdat Isabella stond te trekken zo van 'gaan we naar huis?'.
Ja paard ... we gaan naar huis !!

Dat zij nog leeft, heeft ze dus eigenlijk echt aan zichzelf te danken :D

Isabella is hier de held.
Ik ben nog altijd trots op haar hoe zij die periode (en dan zeker de laatste in 2009) heeft doorstaan. Niemand kon ons helpen; we moesten het samen doen. Dus beetje trots op mezelf ben ik ook wel :P

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:12

Y schreef:
Ik heb trouwens nog een vraagje, vanaf wanneer kan je beginnen met het terug (proberen) op te bouwen van de weidegang ?
Ze staat nu al een tijdje op een kale weide met hier en daar wat gras en dat lijkt goed te gaan, maar ze heeft niet genoeg ...
Ze is nu zo dun geworden dat ze al heel wat moet bijgevoederd worden. Ze is ook enorm gulzig geworden, ze slokt alles binnen wat ze denkt dat het eetbaar is ... :(

Ik quote mezelf even, heeft iemand hierop een antwoord ? Want ik heb de indruk dat ze zich helemaal niet goed meer in haar vel voelt nu. Ze staat daar maar te staren met haar blik gericht op de weide en het andere paard... Mijn pogingen om haar wat afleiding te geven halen niets uit. En als ik mijn andere paard af en toe eens terug bij haar zit reageert ze heel shago, ook op mij en de kids reageert ze heel onvriendelijk (ik maak me zorgen dat ze gaat hervallen, maar ik voel gelukkig (nog) geen pulsaties en ze stapt vlot...) ... Ik vraag me af of het nog eerlijk is tegenover haar, zo heb ik echt een heel ongelukkig paardje staan ... ;( Hoe kan ik het wat aangenamer maken voor haar ???

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:27

Die van mij lopen nu al een paar weken goed. Ik probeer ze dagelijks een half uurtje met masker op de wei te zetten, zodat ze uit zichzelf wat kunnen rondscharrelen. Dit heb ik heel rustig opgebouwd en als ze de dag erna geen afwijkingen vertonen dan mag het de dag erop weer. Beetje je gevoel volgen. Staat er nu geen paard bij haar? Anders zou je dat eens kunnen proberen.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:32

Momenteel staat mijn andere paard bij haar en nu staan ze samen te treuren ... Ik ga de fructaanindex eens belijken en ze eventueel met haar graasmasker een half uurtje op de weide laten, kan ze haar benen even strekken. (zoals nu kan het ook niet verder...)