[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mvermeulen1

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 14:20

ik denk dat het opzicht juist wel goed is om heel af en toe in het mulle zand te lopen..zo train je ook die spieren die wat minder zijn..je doet het immers ook niet elke dag en ook al hebben ze artrose ze kunnen best wel wat hebben..

ik ging laatste met een vriendin naar buiten en zij heeft een draver..we gingen een stukje draven en die van haar ging helemaal los..sem moest wel in galop om hem bij te houden en ging ook best hard..even de benen strekken kan ook lekker zijn :D

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 14:23

ik houd er zelf rekening mee idd als de bak los is dan hooguit 1 a2 keer per week in de bak te rijden
men ben zenuwachtig mn zus gaat zo onder het mes voor gal blaas operatie.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 14:27

Ik rij/longeer eigenlijk 6 a 7 dagen in de week. Ik kon eerder nog niet alleen naar buiten dus was altijd bak of moest net iemand van stal naar buiten gaan.
Buitenrijden had ik pas dan geoefend gingen we alleen op pad dus we kunnen nu klein stukje naar buiten. Dan gaan we opbouwen komende maanden. Hoop dan vaker buiten te kunnen rijden.
Het scheelt misschien ook Lorenz was ook niet anders gewend altijd in de bak gereden heeft alleen maar wedstrijden gereden tot zz zwaar. Hij en zijn lichaam weten misschien ook niet anders....?
Maar de bak op de pensionstalling is van goede kwaliteit en word dagelijks gesleept.

Spannend Norton hoop dat alles goed verloopt.
Veel sterkte voor jullie.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 15:25

ik moet mezelf echt een schop onder me kont geven om te rijden in de bak daarom longeer ik ook veel :o zondag gaan we weer sinds lange tijd de hort op met paard..naar de vlietlanden heb er erg zin in..

sterkte norton hoop dat het allemaal goed gaat.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:23

Wat leuk zeg mvermeulen1.
Ik zou ook heel graag eens met Lorenz naar het strand gaan maar heb helaas geen trailer of rijbewijs voor de trailer :( Ik hoop echt dat het lukt om eens te gaan.
28 april ga ik wel een strandrit maken maar dan huren we paarden.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 19:57

ik heb ook geen rijbewijs voor trailer en heb niet eens een trailer maar gelukkig kan ik die huren van een ex stalgenootje..en de vriendin met wie ik ga haar vader heeft een dikke auto die kan trekken dus.. :D ik hoop zo dat het weer goed blijft..maar desnoods ga ik als eskimo maar we gaan haha

vandaag toch even in de bak gereden en hij liep weer zo fijn..helemaal blij <3 maar wat is het koud..die wind maakt het er niet makkelijker op..

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 11:02

gelukkig is alles goed gegaan. dr is wel wat gal dr buik in gelopen maar ze duimen dat dat niet gaat ontsteken.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 11:04

gelukkig maar! op naar herstel :)

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 14:29

norton84 schreef:
mijn is door de dap verteld dat longeren met name in losse bodems en kleine cirkels slecht is voor artrose paarden. ik doe het overgens ook maar wij hebben op stal grote cirkel

Wat is een grote/kleine cirkel? over hoeveel meter doorsnede spreken we dan?

Hopelijk is je zus er snel bovenop Norton!

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 15:49

De Haflinger waar ik een pagina terug over typte bleek na uitgebreid onderzoek geen artrose/spat te hebben.

Helaas kwam eruit dat het een verwaarloosde blessure (nooit genoeg tijd gehad om te herstellen) betrof waar nu niets meer aan te doen is. Hij kan niet meer pijnvrij lopen en zal ingeslapen worden ;(

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 15:52

Tjee smiley, heftig! Hoe zijn ze daar achter gekomen?

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 16:04

Op de kliniek na uitgebreid onderzoek.
Het vermoeden was spat omdat hij geheel stijf was in zijn achterhand met bijna geen spronggebruik. Na röntgenfoto's bleek hij mooie schone spronggewrichten te hebben, na verder kijken bleek het probleem linksachter in zijn ondervoet te zitten. Door een banden/pezen probleem wat nooit de tijd heeft gehad om helemaal te herstellen is nu ook het bot gaan reageren (er zit een haak op het gewricht en de rest is als schuurpapier).

Het was mijn "oude"pony, gekregen van mijn ouders toen ik wat jonger was. Ik heb hem net 5 weken terug, in die tijd heeft ie geen pas lekker gelopen. Soms zijn dromen te mooi om waar te zijn.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 16:12

jeetje..dat is idd heftig :( sterkte!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 16:59

Heel veel sterkte smiley de komende tijd.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 17:18

Ook van mij erg veel sterkte Smiley!!

Saagje_X3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 11:11

Bij mijn (bijna) 4-jarige haflingertje is eergisteren ook spat ontdekt, hij liep al een maandje onregelmatig maar de da vond er niks aan...
Uiteindelijk toch maar foto's laten nemen, enjaa. :(
Het zou op te lossen zijn met corrigerend beslag en ik vroeg mij af of hij daarmee nog alles gaat mogen doen of alleen rustig aan (bv. niet meer springen, geen dagtochten, ...) en of jullie bij
jullie spatpaarden speciale beschermers (bv. back on track) gebruiken?

Mijn andere pony (17 jaar) heeft ook artrose dus had er een jonger paardje bij gekocht, maar het geluk zit ons niet mee precies... :(

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 12:48

helaas het ritje van morgen gaat niet door..vriendin heeft de griep te pakken dus verzetten we naar een andere keer..misschien maar goed ook want het weer zou ook niet echt goed zijn..

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 13:32

ik wou zeggen mvermeulen tis echt heel koud buiten mn paardjes hebben al paar dagen rust dus ach die extra dagen krijgen ze ook niets van

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 13:58

hij heeft gister een dagje vrij gehad vandaag weer wat doen..ik probeer ondanks de kou hem toch in beweging te houden..misschien dat ik zo hier een rondje buiten ga..oorwarmers op dikke jas en gaan :D

ldevries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 14:44

:(

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 15:15

Sorry mensen ik heb even een tijdje niet meer gereageerd.
Danté loopt nog steeds lekker maar ik niet. Ben vorig weekend ondersteboven gelopen door mijn shetje (schaam schaam). Het is gelukkig niet ernstig maar heb wel een weet niet kunnen lopen en rijden omdat ik met mijn knie tegen de hoek van de stal aan kwam.

Ik rij Danté nu 3 keer per week. Vaker red ik niet omdat ik ook nog op kamers zit en het snel donker is. Als het dadelijk langer licht is kan ik weer naar 4 keer per week. Nu is alles bij ons zo hard bevroren, kan zelfs niet meer rijden in de bak bij de buren dus ga zo even een stukje wandelen met dr. Is ook goed voor mij :+.

mvermeulen, balen zeg dat je rit niet door ging!

norton, fijn dat het goed is gegaan met je zus.

smiley, rot zeg! Echt jammer dat je droom zo snel ik afgelopen.

saagje, het zit inderdaad niet mee zo te lezen, sterkte!

juulsoraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:32

even wat anders: hoe zijn jullie er achter gekomen dat jullie paard of pony artrose heeft? en wat waren de symptomen precies?

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:56

in mijn geval was dat eigenlijk al snel duidelijk aangezien zijn verleden als manegepaard..opwarming nodig voordat hij soepeler ging lopen.. bij koud vochtig weer is hij strammer..en de DA heeft het bevestigd. nu heeft hij ook lichte vorm KS en zeer gevoelige hoeven en zijn pezen hebben ook wat te verduren gehad.. ldit wist ik niet en kwamen we doordat we naar de kliniek zijn geweest achter.

gaat overigens nu best goed!!

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:58

Bij mij dachten ze eerst aan een peesblessure omdat hij vrij 'onverwachts' gekomen is. Maar nadat we bij de DA geweest waren kregen we te horen dat het artrose was.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:10

hm ik merkte mbt rijden verschil zn artrose voet knikte na om het maar zo te omschrijven maar hij heeft nooit kreupel onregelmatig gelopen in die periode. hij heeft dit naar alle waarschijnlijkheid gekregen door een klap schop van een ander paard op zn borst waardoor hij door zn been zakte. even grof weg uit gelegd