We hebben een jaarling staan die niet te vaak bakapt word. Ik durf hem zelf ook nog niet bij te houden, maar ik heb het idee dat zij hielen wat hoog zijn aan zijn voor hoeven. Maar als ik zijn hoef optil, lijkt het er op dat zijn hielen niet later kunnen.
Ze flairen ook een heel klein beetje naar buiten doordat ze niet te regelmatig bekapt worden.
Kan dit nog bijtrekken? dus dat zijn hielen wat lager worden? Zij hoefen zijn best wel rond, is dat heel erg?
Gr Gail
orsini
Geplaatst: 16-12-09 22:40
Hilli en Annetje bedankt! Het is gelukt: Dus bij deze de fotos van orsi zijn linker voet die eind 2007 zijn gemaakt. (ja een tijd geleden, maar er werd gevraagd of er fotos waren ivm mogelijk hoefkatrol e.d) dus bij deze. Heb evt ook nog een vooraanzicht foto van t hoefbeen. Oja ook dacht iemand te kunnen zien hoe dik de zool was? Ben benieuwd naar jullie meningen. Ff snel ter herinnering. Orsi heeft nu 1.5 jaar zijn ijzers eraf na 10 jaar erop te hebben gelopen. Linker voorvoetje blijft toch steeds wat gevoelig en nog erg vlak aan de onderkant (zie ook de fotos van mijn eerdere post. (als je trouwens de link naar de fotos volgt kan je ook fotos van een half jaar geleden en van een maand geleden zien. (veel verschil).
de fotos:
oja en had iemand al antwoord op mijn vergelijkingsvraag tussen Ramey & La Pierre?
Zo op het eerste gezicht verwacht ik dat de onderste linksvoor is?
opala
Geplaatst: 17-12-09 12:30
De röntgenfoto's laten wel duidelijk zien hoeveel zacht weefsel nog vulling geeft aan de achterzijde van de hoef, ik dacht altijd dat het hoefbeen de meeste ruimte in beslag nam
ff back on topic heeft er al iemand iedeeen/commentaar op de xrays? Ik heb er zelf weinig ervaring mee....
CherokeeChum
Geplaatst: 19-12-09 17:57
Ik heb niet de opleiding om foto's te kunnen beoordelen, bij hoefbevangenheid e.d zijn de afwijkingen etc makkelijker te zien voor een leek. Ik zie op de tweede foto een wit puntje voor de punt van het hoefbeen? Misschien is het een idee om ze op medisch te zetten? Misschien dat daar een dierenarts of eentje in opleiding wat zinnigs kan zeggen?
hi. goed idee!! Dat witte puntje, weet ook niet wat het was, maar op de eerste foto zit het er niet, misschien iets wat de DA erop had geplakt om bepaalde parameters aan te geven?? Geeeen idee!:0
wordt niet meer zoveel gepost in dit topic, dus dan heb ik nog wel een vraag: Bij barefoot is, als ik het goed heb, de holling van de zook vanuit de straalgroeve naar de witte lijn een indicatie van of er wel of niet genoeg zool is opgebouwd. Er wordt dan gezegd dat als je een plat vlak hebt vlak voor de witte lijn er nog niet genoeg zool is opgebouwd. Maar wat nu als de teen van je paard slijt en er daardoor een vlak stuk voor de witte lijn ontstaat? Hoe kan je het verschil zien......mijn paardje begint nl veel betere ronding in zijn zool te krijgen op het moment, maar houdt net dat platte stukje voor de witte lijn. Ze staan 24/7 buiten. half zand. half beton. Nu vraag ik me dus af of er een manier is om te zien of er dus nog meer zool gebouwd moet worden, of dat het gewoon te hard slijt???
thanks!
Shyla25
Geplaatst: 03-01-10 16:56
Ik heb vandaag eens nieuwe foto's gemaakt. Shy was een week of 3 niet gedaan dus was het weer hoog nodig tijd voor een pedicure Hier dan de foto's:
Het lijkt erop of je paardje ietwat hol in het voorbeen is zo op de foto... op de foto hangt ie met zijn voorpootjes wat in de pezen zeg maar. Net ietwat blessuregevoeliger wellicht in zwaar werk. Verders geleidelijk wat lager op de hielen, mijn inziens.
Mir_horses
Geplaatst: 03-01-10 20:04
Netjes Shyla, alle hoefjes zien er weer netjes uit zo!
Shyla: op linkvoor lijken er blauwe plekken aan de hoefballen te zien te zijn.....tikt ze misschien aan met linksachter? Verder hele mooie voeten
Shyla25
Geplaatst: 03-01-10 21:09
@Scoxxx we zijn juist blij dat ze wat stijler komt te staan, hielen doen we dan ook niet lager dan nu of de hele voet moet het aangeven. Wel hou ik ze zo kort mogelijk omdat ze dan ook minder ondergeschoven zijn. (normaal bekap ik zeker elke 2 weken) Ze staat verder best wel frans en heeft enorm lange koten, idd wat gevoelig zou je denken maar tot nu toe geen peesproblemen
@Paintlinger de rode plekken zijn niet van het aantikken maar komen door de onregelmatig bevroren paddock, daar moet ze helaas doorheen om op de wei te komen.
We zijn al zo ver gekomen in 1 jaar, ze is stijler geworden, wanden veel dikker, teen al een heel stuk korter en de groei van de hoef is nu regelmatiger ipv alleen de teen. Ik ben erg blij met hoe het zo gaat en hopelijk blijft alles netjes. De vorige keer had ze wel wat WLD rechtsachter, dit heb ik toen helemaal weggevijlt. Tot nu toe is er niets teruggekomen en breekt de wand daar nietmeer uit.
Ja ik ben erg tevreden
Shyla25
Geplaatst: 03-01-10 21:21
Even wat foto's van afgelopen september na het bekappen ter vergelijking