Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:36

hmmm klinkt wel aantrekkelijk. Jammer dat ik dit niet eerder wist,want als ik dit zo hoor, lijkt dat ook een goede optie voor mijn paard.

Maar zaterdag komt de smid al en ik kan niet echt wachten met iets te ondernemen, gezien de hoefwand elke dag verder brokkelt (is nu weer een stuk uit)

Maar ik zal het met hem bespreken. Wellicht is het een optie voor over een paar weken. Hij zal ook wel kunnen zeggen welke maat ik dan nodig heb.
Misschien zelfs zekerheidshalve op korte termijn bestellen, voor het geval dat de ijzers niet blijven zitten.
'

Heeft het ook nadelen?
Nog even een vraag. De hoefwand van mijn paard is erg zwak. Nagelen zal het niet beter maken. Maar een andere optie zal er niet zijn?
Kun je wel nagelen in zo´n slechte hoefwand?

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:54

Volgens mij kan je het ook lijmen hoor. Alleen dan is er mss meer kans op verliezen?

Ik moet zeggen, dat ik geen nadelen vind zitten aan kunststof, maar daar zijn de meningen natuurlijk over verdeeld. Er is een site waar de voor en nadelen genoemd staan: http://www.kunststofbeslag.tk/

@ scoxxx: Clover staat al ruim 2 jaar op kunststof, altijd zonder zooltje. Maar toen we naar Zweden kwamen had ze echt last van de grindjes en de harde bevroren grond, dus toen is er een zooltje bij gekomen. Daar staat ze dus pas een paar maanden op (de smid is nu 3 keer geweest en we wonen een half jaar nu in Zweden) Nu is het natuurlijk niet meer bevroren, maar de grindjes zijn er nog wel.
Wat zou je me aanraden, eens zonder zooltjes proberen, of toch maar gewoon met?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:51

heb net ff op die site gelezen, maar daar staat bij dat kunststof minder geschikt is voor paarden met slechte hoornkwaliteit? (heeft mijn paard dus)

Lijmen... zou het niet weten, maar ik meen dat ik ergens heb gelezen dat het niet goed houdt...

IJzers met sneeuw is natuurlijk ook weer drie keer niets...
Ik vind het maar moeilijk allemaal
Zal het zeker zaterdag (als het de smid lukt om dan te komen) met hem kortsluiten.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:52

Rubberrandje tussen het ijzer....dan blijft de sneeuw niet plakken..... :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:36

Paintlinger schreef:
Rubberrandje tussen het ijzer....dan blijft de sneeuw niet plakken..... :)

Moet je dat zelf doen of doet de smid dat?
kortom... kun je iets meer vertellen???

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 16:26

@ Liljebo:Je kan bij Grangarden/Läntmannen sneeuwzooltjes kopen, of via internet bestellen bij Höoks. Maar meeste smeden hebben ze denk ik ook wel bij zich.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 16:27

Doet een hoefsmid....ik zal ff zien of ik een plaatje kan vinden....ik weet er verder ook niet heel veel van. :)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 16:34

Sorry, kan het nie vinden nie :o

Scoxxx heb jij misschien ergens een voorbeeldje....?
Of is jouw kunststofbeslag altijd ook te gebruiken als sneeuwbeslag?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 16:46

je kan zooltjes (rubber/leer) tusen hoef en ijzer laten slaan door de smid, maar als je paard gevoelig is voor rotstraal moet je dit zeker niet doen, als er modder en vocht onder geraakt, kan je het er niet meer tussenuit krijgen totdat de smid het ijzer verwijderd.

of kunsstofbeslag geschikt is voor paarden met brokkelhoeven en slechte hoefwand? ik denk niet dat het zoveel uitmaakt doordat je nog steeds met het nagelen zit, dit verzwakt de hoefwand nog extra, ook wat ik enkele posts eerder las, "de nagels kunnen wel wat los komen te zitten, maar ik trek ze gewoon zelf terug aan" Lijkt me niet ideaal voor paarden met een slechte hoefwand. Maar da's persoonlijk

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:11

Ik wilde nog een vraag stellen nav bovenstaand stukje, is het niet ook zo doordat kunstof dus meer ' werkt' , de hoef eerder gaat brokkelen? Heb geen idee of het zo is hoor, maar kan het mij zo voorstellen als het meer veert :)

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 18:25

@Liljebo:

ik heb even voor je gezocht; hier vind je een plaatje:

http://www.hooks.se/deptlist.aspx?depti ... Order=DESC

De smid maakt ze tussen de hoef en het ijzer, je kan het dus niet zelf doen.
Het zooltje/randje, springt terug wanneer het paard de hoef weer optilt en duwt zo als het ware de sneeuw er weer uit.

Clover had trouwens afgelopen winter weinig tot geen last van sneeuw in haar hoeven met de Dynamix (ook een kunststof beslag). Ook zonder zooltje (met zooltje natuurlijk helemaal niet meer, maar dat was ook een hele zool, geen sneeuwzool. Di e had ze ook niet voor de sneeuw, maar voor de gevoeligheid voor de grindjes hier)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:41

Ok hartstikke bedankt voor de info... Als we net zo veel sneeuw krijgen als afgelopen jaar, is het wel belangrijk dat ik dan weet wat te doen.

Als kunststof negatief werkt op het brokkelen, is het voor mij niet geschikt. Maar andere geluiden klinken dan juist weer positief.
Dus ik overleg zaterdag ff

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:06

Scoxxx...zou jij kunnen kijken hoe dik de kunstof ijzers zijn en hoe breed het ijzer is?
, of zou dat ook bij de site van fabrikant vermeld worden... gaat even kijken :j
ik denk dat ik de clou gevonden heb waarom je ze niet kan gebruiken bij ijslander wedstrijden
ik gok dat ze te dik en te breed zijn

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:27

dik zou het 14 mm zijn (hippoflex) breedte kan ik niet vinden eingelijk:n

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:14

Op de site van Gera Hippoflex staan maattabellen want ze zijn er in verschillende breedtes.

Wordt er bij ijslanders ook niet veel gewerkt met speciaal beslag, zwaarder, om de gangen te beinvloeden? :)

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:48

Hallo iedereen

Ik lees hier al een tijdje mee en leer onzettend veel van jullie verschillende meningen!

Maar zoals iedereen heb ik ook een vraagje of eigelijk een puntje om het ook over te hebben.

Bij mij op stal staan een paar paarden die door de zelfde smid gedaan worden.
Een van deze paarden had wat moeite om te strekken tijdens draf.
Gezien de bouw van het paard en zijn schouder denk ik persoonlijk dat hij nooit een grote ster kan zijn in strekken maar dit is mijn mening.

De smid had er wel een oplossing voor: Hij heeft zijn voorijzers er anders om opgeslagen!
Dus de lippen van het ijzer zitten nu bij de voetbal van het paard om het zo maar even te noemen.
De eigenaar vond dit zo'n goede oplossing dat ze haar pony er ook zo op heeft laten zetten!

Wat vinden jullie van zo'n oplossing?
Mij lijkt het erg raar en dat kan toch nooit goed zijn voor de beenstand en de hoeven?

Groetjes Nathalie

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:15

nathalie25 schreef:
Dus de lippen van het ijzer zitten nu bij de voetbal van het paard om het zo maar even te noemen.
De eigenaar vond dit zo'n goede oplossing dat ze haar pony er ook zo op heeft laten zetten!

Kort samengevat dat die eigenaar blind en dom is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:18

nathalie25 schreef:
Hallo iedereen

Ik lees hier al een tijdje mee en leer onzettend veel van jullie verschillende meningen!

Maar zoals iedereen heb ik ook een vraagje of eigelijk een puntje om het ook over te hebben.

Bij mij op stal staan een paar paarden die door de zelfde smid gedaan worden.
Een van deze paarden had wat moeite om te strekken tijdens draf.
Gezien de bouw van het paard en zijn schouder denk ik persoonlijk dat hij nooit een grote ster kan zijn in strekken maar dit is mijn mening.

De smid had er wel een oplossing voor: Hij heeft zijn voorijzers er anders om opgeslagen!

Mij lijkt het erg raar en dat kan toch nooit goed zijn voor de beenstand en de hoeven?

Groetjes Nathalie

Mijn haren gaan overeind staan als ik dit lees en ik denk die van mijn mede bokkers ook.
Alleen de rede al waarom...' hij strekt niet genoeg' :r misschien moeten mensen ook eens naar het dier gaan kijken en hun eigen rijkunst waar daar schort het 9 van de 10 aan.

oud topic maar allicht de moeite waard om eens door te lezen [BEH] open teen ijzers?
op www.hoofcare.nl zul je ook nog de nodige info vinden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:36

:oo :oo :oo

Het is toch werkelijk waar schandalig dat dat (nog) gebeurt hè!!! -:(-

Hoogstwaarschijnlijk strekt het paard niet zo omdat de smid hem niet fatsoenlijk bekapt en er vervolgens de ijzers verrot onderslaat.
Hij laat vast de tonen veel te lang, of de hoefwand volgt niet de vorm van de kroonrand.... Of, of, of....
Er kan zoveel verkeerd gaan.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:49

Soms is het wel lastig hoor, persé naar een goede smid willen.
*zucht*

Ik kan er geen één bereiken en het wordt nu wel echt hoog tijd :=

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:51

Dat is idd erg frustrerend... Ik denk dat ik ook maar alvast ga bellen, volgende week of de week erna is het weer tijd. Al gaat het momenteel nog erg goed met de hoeven! Ze beginnen al wat te herstellen, normaal zouden ze nu weer beginnen met scheuren maar tot nu toe blijft het rustig *klopt snel af*

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:58

het is werkelijk te erg voor woorden |( Zou je dergelijke praktijken niet ergens kunnen melden??

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:12

bij mijn paard heeft de smid de voorijzers (zonder lippen) een beetje vierkantig gemaakt zodat ze gemakkelijker "weg kan" vanvoren omdat ze anders zo stijf liep en gemakkelijk struikelde. Op zich leek het mij een goede oplossing, omdat zonder ijzers rampen zijn (kreupel). Maar is dit dan ook slecht?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:13

Suzan1 schreef:
het is werkelijk te erg voor woorden |( Zou je dergelijke praktijken niet ergens kunnen melden??

Hmmmmm..... Een website voor het melden van slechte hoefsmeden........... :)*

Wordt wel een hele lange lijst en maar heel weinig goede uitzonderingen :=

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:14

petitparis schreef:
bij mijn paard heeft de smid de voorijzers (zonder lippen) een beetje vierkantig gemaakt zodat ze gemakkelijker "weg kan" vanvoren omdat ze anders zo stijf liep en gemakkelijk struikelde. Op zich leek het mij een goede oplossing, omdat zonder ijzers rampen zijn (kreupel). Maar is dit dan ook slecht?

Zijn de ijzers werkelijk vierkant gemaakt? :=
Of bedoel je daarmee dat de smid de toon heeft uitgesmeed (opzet)?
Waarom is je paard kreupel zonder ijzers?