[INFO] Spat

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:22

Morgen mag ik de DA weer bellen :\ 10 dagen kuur met buut zit erop, en hij is totaal niet beter gaan lopen. Gisteren is de Hoefsmid geweest om de ijzers eronderuit te halen; helaas heeft dat maar een beetje geholpen. Hij loopt alleen wat lichtvoetiger nu, maar voor de rest hinkelt hij nog steeds op linksachter.

Bah, ik maak me zorgen :\

trudel

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:34

vandaag heerlijk 15 minuten met hem gestapt!!
in stap zie je weinig maar wel stijf maar draf zie je nog duidelijk dat hij stijf is en wat onregelmatig...
maar wel stukken beter dan wat het was gelukkig!!

ik vroeg me af kun je met spat paarden wel springen eigenlijk??

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:40

TigerBD Fijn om te horen zeg, de rust heeft hem goed gedaan gelukkig

Roane Wat naar zeg, heb je nog overlegd met je DA en wat vind die ervan.
In principe zouden paarden op BUUT het wel beter moeten doen (ligt wel deels aan de dosering), maar het is toch wel een zwaardere pijnstiller dan de meeste andere.

TrudelMet sommige kan dat wel, ik spring onderlinge springwestrijden met mijn haflinger en rij oefencrossen.
En Raimaer of hoe het paard van Lielle heeft heeft ook spat en daar srpingt ze ook mee officieel en SGW.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:15

Wij hebben met Kiek net weer 2,5 week stokkreupel gehad en vrijdag besloot onze dame dat het kennelijk wel weer genoeg was en toen liep ze ineens weer helemaal zuiver. Zondag heeft ze een half uurtje gereden en toen was ze helemaal soepel en los, dus gisteren heeft mij dochter gewoon weer haar les gereden en - ondanks het mega zwembad - ging het erg lekker en pakte ze alles weer prima op. Geen peil op te trekken dus, maar voorlopig genieten we van het feit dat ze het weer even 'doet' :D

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:39

Netje Dat is ook wat, maar gelukkig loopt ze nu weer goed ;)

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:36

onzo medicijnen zijn op, de Da even gebeld, hij hat iets beters, het was wel vloeibaar, dus vanavond even halen.
iemand enig idee wat t kan zijn?

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:46

Heb geen idee eigenlijk, ben benieuwd.

Hier gaat het nogsteeds goed, hij is nu sinds 2 dagen van het land af.
Dit vond ik wel even spannend, toch wat meer uren dat hij op stal staat, maar het gaat goed tot zover :)

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:40

das mooi TigerBD! ik heb van dr. Horse, gewrichten(vloebaar spul) meegekregen!

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:05

Ben benieuwd hoe dat aan slaat Mariskalove

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:44

ik ook, heb het nu 2 dagen en ze eet het gewoon op, moet over het voer(brok) en ze likt het gewoon uit :P

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:26

Merk je al iets verschil, of duurt dat een lange tijd?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:34

Hallo allemaal,

kom me ook even melden en mee lezen. Vorige week spat geconstateerd niet omdat ze niet rad was maar omdat ze wat stijfjes weg liep wat na even lopen weg was en dat ze bloed sjaggie werd en zelfs begon met bijten. Ineens erg hard gegaan en werd later wel kreupel na de buigproeven etc. Ze heeft woensdag een tildren infuus gehad ze heeft nog maar fase 1 maar loopt nu als een krant. Moet haar in beweging houden en blijven rijden maar voorlopig fiets ik maar met haar dan hoeft ze mij ook niet nog eens te dragen. is al lastig zat voor haar. Over 9 weken controle foto's. Erg vervelend allemaal en totaal onverwacht.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:40

Die van mij is nu ook weer voor de nachten naar stal, in verband met de atypische myopathie die hier in de buurt al op een paar plaatsen is geconstateerd. Ik vind het ook wel spannend wat voor effect dat op zijn stijfheid gaat hebben, maar we zullen zien..
De dosis primeval heb ik in ieder geval toen het kouder werd alvast verhoogd voor de zekerheid. Passen jullie eigenlijk medicatie aan aan de hand van het weer/de stalling?

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:41

@ Zamero, ik had hiervoor Gelatinaat, ik merk wel dat ze met dit spul even wat meer soepeler loopt voor mijn gevoel!

@dovish, ik gebruikte dus zoals je kunt lezen ook gelatinaat, in de zomer voerde ik het bijna niet omdat ze dan gewoon wel lekker liep, maar in de winter deed ik het wel omhoog!

alleen mijn paard is altijd stijf blijven lopen, mede ook doordat ze ook al ver voor de artrose altijd wat stram heeft gelopen. ik heb daardoor dus ook besloten niet veel meer te rijden, er rijden 2 x in de week 2 meisjes uit het dorp een half uurtje op(om de beurt), voorderest kan ze bijna iedere dag naar buiten, s'nachts staat ze wel op stal. zelf maak ik af en toe een buitenritje, maar heb nooit meer echt getraind.

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:30

ik heb nooit medicijnen voor mijn paard gekregen...
wat zullen jullie veel kwijt zijn aan kosten voor medicatie dan zeg..
hoop dat sil nog lang zonder kan!
hij loopt nog steeds erg stijfmet zijn linkerachterbeen...
maar het is wel iets minder geworden zegt iedereen...

hoop dat het met de rest van de paarden ook redelijk is allemaal!!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:46

hoe lang bleven jullie paarden stijf lopen na het infuus. Die van mij wil het liefste haar achterbene stil laten staan waardoor ze erg moeilijk draait en haar voorbenen overbelast waar ook al kogel artrose inzit.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:45

ik meld me ook eventjes hier.

even snel doorgelezen, maar meningen verdeeld, een blijft slecht ander wordt beter.

ik heb een merrie gereden die ook lichte spat in het rechter achterbeen had, in haar sprong. na ander half jaar ging ze weg, maar heb er nooit wat van gemerkt. zelfs nu ze door andere gereden wordt, hoor ik er niets over.
Er is een plan deze merrie over 2 jaar te kopen, dan is ze 10 jaar oud, en al een paar veulens gehad.
raden jullie dit af of aan? want ik heb wel M1 met deze merrie gereden, maar heb nooit iets gemerkt van slecht lopen....

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:25

kom net van stal af...
blijkt dat mijn paard tijdens het omdraaien in zijn stal is omgevallen omdat hij door zijn been zakte...
heb even op harde bodem gekeken hoe hij liep maar je ziet ineens zijn botten een soort van over elkaar heen knappen in zijn sprong gewricht..
heel eng om te zien!!
heb direct de dierenarts gebeld moet morgen vroeg weer kijken en dan weer bellen al shet nog zo is komthij weer langs...

maar weer afwachten dus..

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:42

Oei klinkt niet zo goed. Ze vallen ook niet zomaar, wel sneu zeg.
Ben benieuwd wat de DA te zeggen heeft.

@Ivy: Hm ja moeilijk, ik zou zelf geen paard kopen wat spat heeft,
er zijn ook goeie verhalen hoor, maar feit blijft dat het ook zomaar weer foute boel kan zijn,
en dat is zo onverspelbaar.

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:47

ben ook erg benieuwd wat hij te zeggen heeft...
baal zo ontzettend..
hij verdiend het niet om pijn te hebben...
d8 dat het weer goed ging maar ineens niet meer..
dat vallen schrok ik ook zo van...
hij wou draaien in zijn stal ofzo zei de boer maar dat lukte niet en zakte hij door zijnachterbenen...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:50

het is nu een week geleden dat mijn paard het infuus kreeg maar ze loopt echt zwaar beroerd. Hoe snel zou je lichte verbetering moeten zien? Enig idee iemand of ervaring hier?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:33

vandaag weer voor het eerst er op gezeten en ze was maf. snurken, staart in de lucht en dribbelen en een paar bokjes. Uit zich zelf ging ze spontaan naar een galopje. mocht niet maar blijkbaar voelde ze zich vandaag beter. oortjes erop en erg vrolijk door draven. Heerlijk werd weer even erg blij. In het begin stapte ze erg kort.

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:14

vanmiddag is de da langs geweest...
de spuiten di ehij 3/4 weken trg heeft gehad zijn niet aangeslagen helaas..
omdat hij een erg actieve vorm van spat heeft is de enige optie een tildren infuus.
omdat dat erg prijig is moest ik er eerst maar overna denken want de kans is aanwezig dat ook dat niet aanslaat...

las net op internet dat die infuus maar 4maanden werkzaam is??
kan iemand mij misschien meer hierover vertellen en hoe vaak je nou zoon infuus moet herhalen??

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:22

deprijs is ook erg wisselend per kliniek. bij mij koste het 350 euro wat nog te overzien is. Mij is verteld dat het misschien met een half jaar nog een keer herhaald moet worden maar de kans is ook groot dat een keer voldoende is.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:11

Bij ons was het ook rond die prijs volgens mij. 1 keer kan voldoende zijn, zou het zeker proberen, maar die keus moet je zelf maken, ik weet ook niet hoe duur het is bij jouw DA want het kan echt varieren tot 750 euro ofzo.