[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 12:12

hier een paar proeffoto's.Afbeelding

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 12:15

nog een.Afbeelding
Laatst bijgewerkt door romeorowan op 25-03-08 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 12:19

Gaat goed toch? Zie trouwens niet echt een speknek zo...

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 12:31

Goh...dacht ik dat ik èèn van de oudste was! Ben ik met m'n 35 jaar nog maar een jonkie. Clown
Foto's plaatsen kan ik gelukkig wel, maar mij lukt het weer niet om filmpjes te plaatsen. Zelfs uploaden naar het internet lukt niet... Bloos

@ romeorowan: Spannend, zo'n veulentje! Hou je deze ook zelf? Lijkt me best een keertje leuk, een veulentje, maar met 2 ruinen lukt het niet best om een veulen te fokken. Haha!

Wat betreft de röntgenfoto's, ook Victor moest met z'n hoeven in zo'n blok. Ik heb helaas zelf de foto's niet, die liggen nog bij de Dr. Berger kliniek in Heeden (Dld) en bij de kliniek in Klijndijk. Tenminste....als ze de foto's bewaren.

Als ik het goed begrepen heb loopt het hoefbeentje inderdaad parallel met de zool en bij gezonde hoeven ook met de hoefwand. Op röntgenfoto's zie je eigenlijk alleen een puntvormig beentje, omdat het hoefbeentje hol is. Op de DVD van Paardnatuurlijk (Natuurlijk bekappen) hebben ze -geloof ik- een hoefbeentje uit een hoef en zie je de echte vorm. Ik snapte er namelijk ook niets van, had echt zo iets van "op een röntgenfoto zie je toch echt dat het hoefbeentje niet gelijk is aan de zool", maar dit schijnt dus wel zo te zijn. Als ik weer eens tijd heb, zal ik die DVD weer eens bekijken. Ik heb helaas een geheugen als een vergiet, dus onthouden is zeer moeilijk voor mij... Clown

Tja...een sincker. Victor heeft ook een sincker, volgens mij komt dit doordat de witte lijn zover uitgerekt is dat het hoefbeentje helemaal geen "steun" meer heeft en naar beneden "valt". Je krijgt dan ook een bolle zool. Bij Victor is de zool weer mooi hol aan het worden, dat betekent dus dat het hoefbeentje weer omhoog "getrokken" wordt. Ook z'n zeer brede witte lijn is weer mooi smal.
De hoef groeit natuurlijk van de kroonrand naar beneden. De knik in de hoeven van hoefbevangen pony's geeft ook al aan dat vanaf daar de witte lijn losgelaten heeft. De "nieuwe" hoef heeft wel weer een vaste witte lijn, gezond en stevig aangehecht. Zodra je dus zorgt dat de losse hoefwand niet meer op de grond komt door hem kort en rond te vijlen, kan de nieuwe vaste hoefwand vast blijven zitten. Doe je dat niet, dan zal de hoefwand elke keer weer losraken wat erg pijnlijk is voor de pony en bovendien een volledige genezing van de hoef in de weg staat.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 12:32

Ik ben met de paarden ook bij Klijndijk! Misschien kun je de foto's alsnog opvragen?

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 12:36

Ik zie ook geen speknek op de foto. Op dit moment sneeuwt/hagelt het hier, maar misschien kan ik straks nog wat foto's nemen van de veeeeeele bulten en dikke speknek van Victor. Knipoog

@ Kymalin: Ik heb eigenlijk geen idee of dat kan. Ik heb voor die foto's betaald, dus ik neem aan dat ze van mij zijn, maar vooral de eerste foto's zijn alweer een aantal jaren geleden gemaakt. Geen idee hoelang ze dat soort foto's bewaren...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:09

Kymalin schreef:
Ennuh... niet direct om Isapaardje roepen, je kunt het zelf! Haha!

Hihihi, en Isapaardje was "niet thuis" dit weekend Haha!

Ik moet nog even 3 pagina's lezen. Jeetje wat zijn jullie hard gegaan.

Maar alvast even reactie op die "afgehakte" tenen.
Het is om de nieuwe hoefgroei niet te belemmeren en men doet het alleen bij een gekanteld hoefbeen. Je kunt het beste zien als een losse vingernagel bij de mens. Als je die opwipt doet dat zeer. Je kunt beter dat stuk er dan afknippen, al heb je dan even een gevoelige vinger, maar het risico op opwippen en daarmee weer lostrekken van de gezonde al weer aangegroeide nagel wordt minder.

Zo dus ook bij de teen. Die zit in veel gevallen "los". De witte lijn is breed en wijkt. Als zo'n paard de hele tijd over die losse teen moet afrollen, heb je kans dat je hoger op ook weer problemen krijgt met het al weer goed aangegroeide stuk hoorn. Vandaar dat men de teen eraf haalt.
Nu kan dat op diverse manieren. Bij Isabella was het wel heel rigoureus de eerste keer, bij Pablo is het netjes uitgevoerd. Vorig jaar is het bij Isabella ook netter gedaan vond ik zelf ... was meer een fikse mustangroll.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:13

Ik snap het, klinkt heel logisch Isapaardje!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:14

Victory-Boy schreef:
@ Kymalin: Ik heb eigenlijk geen idee of dat kan. Ik heb voor die foto's betaald, dus ik neem aan dat ze van mij zijn, maar vooral de eerste foto's zijn alweer een aantal jaren geleden gemaakt. Geen idee hoelang ze dat soort foto's bewaren...

Weet ik ook niet, maar laatst heb ik bloedonderzoek laten doen daar en toen ik erom vroeg kreeg ik de test zo mee, misschien kun je nog een poging doen of ze de foto's nog hebben!?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:28

Bijgelezen Haha!
Mysa en ik hadden inderdaad wat lijnen zitten trekken; hier een foto van Tyra's hoef met de loodlijn door de botten:
Afbeelding

Als je zo kijkt lijkt het dus of er geen kanteling is en dat de wand wijkt van het hoefbeen.

Toch heb ik vorig jaar ervaren, toen deze theorie op Isabella's hoef werd losgelaten en ze ook dermate werd bekapt (dus hoefbeen gelijk aan de bodem gaan zetten ipv lettend op hoe de wand/hoefbeen liep), dat je dan andere problemen kunt krijgen. In ons geval ging de diepe hoefbeenbuiger opspelen en heeft deze zeer vermoedelijk (doordat deze pees meer kracht uitoefend dan de hoefbeenstrekker), het hoefbeen weer naar beneden getrokken (zocht de "oude" steile stand weer op). Gevolg; weer een kanteling (en hoefzweren en dikke benen, ontstoken pezen). Mede nav daarvan weet ik niet meer precies welke theorie nu klopt ... hoefbeenkanteling of wijkende hoefwand Bloos
Ook het kijken naar hoefbeen/hoefwand annes hoefbeen/zool is per dierenarts/hoefsmid verschillend. Waardoor de ene zei bij Isabella's foto's ... erge kanteling en de ander zei; och dat valt wel mee.

Hier nog wat lijnen in Isabella's hoef, geplaatst door hoefsmid SpikyBlue hier van bokt:
Afbeelding

Rode is de loodlijn door de botten en gele is de lijn van het hoefbeen. Tussen rood en geel geen verschil; dus geen kanteling (traditioneel gezien).
Zou ik lijn trekken tussen zool en onderkant hoefbeen, dan lopen de lijn niet gelijk; theorie NB is dan wel kanteling.

Edit: Deze lijnen hebben niets met de voetas te maken.
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 25-03-08 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:30

weer proberen.Afbeelding

Gatverdarrie: nu staat de foto er wel op, maar zo klein. De speknek is inderdaad niet heel duidelijk te zien, maar echt wel aanwezig.
Hoe krijg ik meerdere foto's tegelijk uit mijnalbum.nl op bokt?

cleotinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:08

met shetje Nicole gaat het aardig Knipoog
ben blij dat ze weer is gaan lopen de bute is inmiddels gehalveerd

heb ook op proef de greenguard maar krijg dat ding niet aan haar halster
alle riempjes op het kortst en nog te groot en dan al die slierten van die riempjes
ze gaat er gelijk op staan om het weg te krijgen maar goed kon het toch niet
echt testen want het fructaan is nu veel te hoog

Ik lees ook steeds mee met iedereen en wilde ook wel foto's plaatsen
maar denk dat deze eerst elders op het net moeten staan???
ik ben trouwens 45 ook al een oudje haha Haha!

Nicole heeft trouwens ook een stevige nek dat had ze altijd al volgens mij
maar let nu ook op alles,haar hoeven zien er niet uit als het wat droger is
van de week zal ik er foto's van maken en ze laten zien aan jullie

groetjes van Anja en de paardjes

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:11

romeorowan schreef:
weer proberen.Afbeelding

Gatverdarrie: nu staat de foto er wel op, maar zo klein. De speknek is inderdaad niet heel duidelijk te zien, maar echt wel aanwezig.
Hoe krijg ik meerdere foto's tegelijk uit mijnalbum.nl op bokt?

Je moet de link van de grote foto uit mijn album pakken, anders heb je idd een kleine afbeelding Knipoog Dus op de grote foto gaan staan, rechter muisknop, eigenschappen, link kopieren en hier plaatsen tussen [img] link [/img] (zonder spaties). Meerdere foto's tegelijk gaat niet, je moet gewoon elke afzonderlijke link tussen [img] link [/img] plakken.

Edit, voel me hier wel jong zeg Wow! Ik ben 24 Tong uitsteken

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:16

Isapaardje schreef:
Rode is de loodlijn door de botten en gele is de lijn van het hoefbeen. Tussen rood en geel geen verschil; dus geen kanteling (traditioneel gezien).
Zou ik lijn trekken tussen zool en onderkant hoefbeen, dan lopen de lijn niet gelijk; theorie NB is dan wel kanteling.

Heh...wat lastig allemaal! Je ziet op beide foto's heel duidelijk dat de hoefwand afwijkt (vanaf de knik) tov het hoefbeentje. Maar het lijkt idd ook wel alsof het hoefbeentje niet helemaal parallel loopt met de zool, alhoewel het wel veel minder afwijkt dan de wand. Het hoefbeentje golft een beetje, dat doet de zool ook. Oftewel...de zool is natuurlijk niet recht (plat) van onderen, het platte gedeelte is gewoon weer de omringende hoefwand. Snapt iemand het nog? Ik ben waardeloos in het uitleggen... Clown

Als ik het goed begrijp kan je dus het allerbeste naar de andere botten kijken ipv de wand of de zool? Is eigenlijk ook het meest logische, tenzij de rest van de botten ook kunnen "kantelen". Goh....weer een nieuwe kijk op de zaken gekregen... Haha!

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:22

cleotinka schreef:
Ik lees ook steeds mee met iedereen en wilde ook wel foto's plaatsen
maar denk dat deze eerst elders op het net moeten staan???

Yep...je moet je foto's eerst uploaden bij een uploadsite, bv mijnalbum.nl

Mooi dat het weer beter gaat met Nicole! Het is altijd een goed teken als ze weer gaan lopen. In de periodes dat mijn pony Victor niet meer wilde lopen en soms zelfs niet meer wilde staan, heb ik ook Bute gegeven om hem weer aan het lopen te krijgen. Lopen is altijd beter dan stilstaan of liggen, als het met zware pijnstillers moet....het zij zo.
Veel succes ermee!

cleotinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:28

Bedankt voor de tip Victory-boy ik ga mijn best doen om ze op het net te krijgen en natuurlijk nog foto's maken van de hoeven

en ja lijkt me ook beter dat ze loopt ook al is het met zware pijnstilling dat wekenlang liggen en staan en niet meer van de plaats afkomen is ook niets(en dan de pijn die ze had)
Gaat het met je pony Victor weer goed?heb niet alle pagina's nog gelezen

groetjes v Anja&Nicole&Dama

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:29

Ik heb de foto's van Indiana erbij gepakt en daar een liniaal opgelegd. Bij haar lopen beide lijnen, van hoornwand/hoefbeen en hoefbeen/zool, niet parallel.

Fijn dat het met Nicole de goede kant opgaat!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:59

Heel duidelijk zo die foto's met lijnen erin!
Ik zou wel eens een foto van een goede hoef willen zien eigenlijk Ja als vergelijking.

Over leeftijden gesproken Lachen ik zit ook aan de "jonge" kant dan (28) dacht altijd dat ik aardig gemiddeld was voor een bokker.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:02

@ romeorowan: En op de manier van Isapaardje dan? Dus een loodlijn door alle botten heen?

@ cleotinka: Met Victor gaat het gelukkig weer aardig goed. We zijn nu een dikke 2 jaar verder en hij is er nog niet helemaal, maar z'n hoeven zijn wel weer zo goed als nieuw.

Ik heb net even foto's gemaakt van de vetbulten en speknek van Victor. Ook hij heeft bulten boven z'n ogen. Gek genoeg was me dat eigenlijk nooit echt opgevallen. Ik ga zo eerst even mest ruimen, dan met de honden naar het bos en nog even verder met de belastingaangifte, maar daarna zal ik de foto's even uploaden en hier neer zetten.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:15

Victory-Boy: op de manier van Isapaardje dan zou de rode lijn aardig recht lopen.
Ik ga eerst boodschappen doen en dan stallen mesten en dan zal ik proberen de kont foto's te showen.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:17

Trouwens...ik zit net nog even naar de röntgenfoto's van Isapaardje te kijken....volgens mij loopt het hoefbeentje wel parallel met de zool.
Op deze foto zie je het misschien wat minder duidelijk en ik weet ook niet of ik zo goed de zool volg.
Afbeelding

Op deze foto is het al wat duidelijker, ook hier weer...ik weet niet helemaal zeker of ik zo de zool goed volg.
Afbeelding

Sorry Isapaardje dat ik even je foto's jat. Bloos

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:25

gemske schreef:
Over leeftijden gesproken Lachen ik zit ook aan de "jonge" kant dan (28) dacht altijd dat ik aardig gemiddeld was voor een bokker.

kom ik aan met mn bijna 21 Haha!

Ga zo ook even hoef foto's maken e.d. en dan volgende week als de smid geweest is nog een keer.. Lachen

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:32

Hier een foto van Kylian toen ik hem net had. Echte speknek maar kuilen boven de ogen. Toen was hij nog nooit hoefbevangen geweest. De speknek is er nu trouwens helemaal af en hij is stukken afgeslankt gelukkig!
Afbeelding

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:54

Boodschappen: klaar.
Stallen: klaar.

Dan nu weer de foto's.
Afbeelding
Misschien is hier de speknek duidelijker.
Afbeelding
Afbeelding
Deze foto's zijn gisteren gemaakt. 3 januari is de hoefsmid voor het laatst geweest, zelf heb ik ze 1 keer bijgevijld.
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb om haar lekkere kontje heen gedraaid en gedraaid, maar de deuken krijg ik niet heel erg goed in beeld. Wel kun je goed zien dat haar billen vierkant zijn.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:55

Ik ben helemaal blij met mezelf, het is gelukt.