Hoefkatrolontsteking

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:27

Nee mijn paard is erg rustig,gelukkig maar want je kan nou niks doen, hier is het nog steeds glad op de weg.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:33

Ik heb zo,n zin in een lekkere buitenrit,maar maandag schijnt er veel ijzel te vallen,dus hoop ik voor die tijd nog een ritje gemaakt te hebben?

Esther28

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:38

Nou Bor is juist al een week mat en futloos.....
Zn kwartje is na losstaan in de paddock en een halfuurtje aan de hand stappen echt op....
Begrijp dr niets van....

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:41

Is Bor depri of zo?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:49

Nou daar lijkt het wel op, maar ik vraag me af of paarden depressief kunnen worden.......

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:05

zo te lezen zit hij zeker niet lekker in zn velletje...

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:08

Nou zo lijkt het wel he.....
Hij komt niet slecht zn hok uit o.i.d. en loopt zo aan de hand ook niet slecht o.i.d.
Gisteren heeft ie ook ng zn oude truukjes uitgehaald in de paddock: kuilen graven naar china zo ongeveer, ook neemt ie de bomen bij de paddock nog met enige regelmaat onder handen, maar na een uurtje is dan echt zn kwartje op en is ie erg mat.....

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:34

Mijn paard ging 2 jaar geleden zwaar depri het land op,de veearts zag hem en schrok heel erg.Hij zei jeetje Usar jongen wat zie jij er uit.Op het land ging het gelukkig meteen al een stuk beter.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:46

Esther28 schreef:
Nou zo lijkt het wel he.....
Hij komt niet slecht zn hok uit o.i.d. en loopt zo aan de hand ook niet slecht o.i.d.
Gisteren heeft ie ook ng zn oude truukjes uitgehaald in de paddock: kuilen graven naar china zo ongeveer, ook neemt ie de bomen bij de paddock nog met enige regelmaat onder handen, maar na een uurtje is dan echt zn kwartje op en is ie erg mat.....

ik herken het gedrag wel esther die van mij had dit ook in de wintermaanden 2008. erg depri in een hoekje staan in zn stalletje en wel gek doen buiten maar binnen weet oogjes dof en maar in hoekje staan.
Ik ben heel veel gaan tutten en frutten met hem en wandelen wat vaker op een dag uit zn stalletje halen om te zorgen dat de sleur er een beetje uit was voor hem. Daarnaast heb ik die van mij naar een andere stal verhuis en ik zag hem iedere dag meer opknappen...

hoop dat je er iets mee kan

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:49

Ik kijk het nog een weekje aan en anders laat ik even een bloedje trekken om bloedarmoede o.i.d. uit te sluiten....

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:49

ja ind kan ook iets onder de leden hebben. heeft hij dit wel eens vaker gehad dit gedrag??

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:10

Is er iets veranderd,bv een verzorgster of andere beweging?

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:27

Hier is het op de weg bij stal ook glad en stukken van de wei ook..
Gelukkig staan ze nog wel elke dag lekker buiten maar echt gek kunnen ze niet doen.

Esther wat balen van Bor.
Hopelijk kun je het lichamelijk uitsluiten een paard kan overigens best depressief zijn hoor. Denk maar aan paarden waarvan hun maatje weg is en die niet meer eten en hun hoofd laten hangen.
Hopelijk kom je erachter wat hem scheelt en kun je hem helpen.
Lijkt mij heel naar als je dat zo ziet en niet weet wat je er aan kunt doen. :(:)

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:31

Dat is altijd het moeilijke met dieren: dat ze niet kunnen vertellen wat er aan de hand is....
Je haalt je dan meteen van alles in je hoofd

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:57

Laura1982 schreef:
ja ind kan ook iets onder de leden hebben. heeft hij dit wel eens vaker gehad dit gedrag??

Nou het is nooit een hittepetit geweest natuurlijk daar is het het ras niet naar. Maar zelfs voor zijn doen is ie wel erg mak nu....

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:08

Vervelend Esther, ik zou het ook gewoon goed in de gaten houden, een bloedonderzoek kan nooit kwaad..

Even in het algemeen; zouden paarden ook de winterblues kunnen hebben? De zon missen, er gebeurt minder, ze staan korter buiten, korter daglicht..
Gelukkig was gister het fietspad weer schoon, en ben ik weer lekker met Boa gaan lopen. Ze vond het geweldig, liep lekker vlot en blij naast me. Maar in de wei staat ze vaak een beetje te suffen :Z Ik denk weleens dat ze zich verveelt, maarja, dit weer, en haar problemen, (Ik mag alleen rechtuit) maken niet dat ik nou veel mogelijkheden heb..

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:20

Onze kat is chagerijnig als het regent dus waarom zouden paarden geen winter blues kunnen hebben :D
Je zou wat grondwerk kunnen doen Reiziger als jullie dat leuk vinden?
Misschien haalt dat de sleur er zo een beetje uit.
Wel fijn dat je over het fietspad kon wandelen!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:00

Zippo_M schreef:
Zippo heeft speciale ijzers gekregen nog op de kliniek gelijk nadat koefkatrol ontdekt werd.
Deze hebben aan de achterkant speciaal ingelaste wiggen, maar nou heb ik het gevoel dat 1 van de 2 ijzers niet helemaal lekker zit, want die wig drukt daar in de straal.
Volgens mij vind hij het zelf ook niet lekker zitten want hij is altijd heel makkelijk met voetjes geven, en nu wil die dat voetje met het goede ijzer niet geven omdat hij dan dat voetje met het slechte ijzer meer moet belasten. :(:)
Dus ik laat mijn hoefsmid er vrijdag gelijk maar even naar kijken.

Wiggen bij HKO 8)7 ik val werkelijk van mijn stoel dat klinieken dát nog voorschrijven %)

Daarmee wordt het toonlanden van een HKO-er alleen maar verergert en wordt de HKO alleen maar nóg meer in de hand gewerkt. Wiggen verlichten voor 1 a 2 uurtjes de pijn omdat de diepe buigpees even zonder spanning komt te staan, maar binnen een paar uur past de pees zich aan aan de nieuwe stand en staat weer op normale spanning. Maar door de wiggen wordt de hele beweging en afrollen van de hoef verstoord en gaat het paard toonlanden. Toonlanden is één van de oorzaken van HKO en zal dus de reeds aanwezige HKO alleen maar versterken.

Bovendien zal een wig de voetas veranderen, iets wat absoluut niet wenselijk is.

Hier een casus van een paard dat van de veearts ook op wiggen moest, maar dit paard is op een andere manier genezen van de HKO

http://www.holistic-horse.nl/casus1.php

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:18

Hanneke84 schreef:
Je zou wat grondwerk kunnen doen Reiziger als jullie dat leuk vinden?
Misschien haalt dat de sleur er zo een beetje uit.
Wel fijn dat je over het fietspad kon wandelen!

Hanneke ik mag geen grondwerk doen, want ze mag alleen rechtuit lopen. Dus ik mag niet in een bak met haar werken. Anders was ik ook al wel begonnen met lange teugelen. Op het fietspad heb ik voor de lol een soort van teugelen gedaan, ben er een beetje achter gaan lopen.
Ik ben helemaal gelukkig met mijn fietspad :+

En Zippo als je denkt dat je paard er echt last van heeft, zou ik hem ook niet tot Vrijdag ermee laten lopen. Vraag je hoefsmid of hij eerder kan komen. Hoe dan ook succes, het is vervelend genoeg.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:16

ik zal wel heel blond overkomen maar wat is toonlanden??

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:23

Laura1982 schreef:

Is niet blond, de meeste mensen én veeartsen zijn er niet mee bekend.

Hier staat uitgelegd wat toonlanden is en wat de relatie is met HKO: Toonlanden

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:25

Laura1982 schreef:

Dan landen paarden op de voorkant van de hoef(de toon)als ze hun voet neerzetten .
Beter is om eerst de achterkant neer te zetten.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:29

Arabesk schreef:
Is niet blond, de meeste mensen én veeartsen zijn er niet mee bekend.

Veeartsen weten echt wel wat toonlanden is hoor.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:00

reiziger schreef:
Hanneke ik mag geen grondwerk doen, want ze mag alleen rechtuit lopen. Dus ik mag niet in een bak met haar werken. Anders was ik ook al wel begonnen met lange teugelen. Op het fietspad heb ik voor de lol een soort van teugelen gedaan, ben er een beetje achter gaan lopen.
Ik ben helemaal gelukkig met mijn fietspad :+

Misschien had ik het anders als grondwerk moeten noemen, wist er alleen zo gauw geen naam voor. ( Veel dingen komen van Parelli)
Je kunt toch bijvoorbeeld een zeiltje op de grond leggen en eroverheen stappen, kijken of je datzelfde zeiltje over hem heen kan schuiven of je ermee kan wapperen.
Je kan er mee doen wat je zelf wilt. Of smalle doorgangetjes maken en doorheen gaan. Dezelfde oefeningen of wandelen als je bij de hals bent of bij de rug of kont van links of van rechts. Vaak zijn paarden aan 1 kant zekerder dan aan de andere kant. Dingen aanraken met de neus vinden paarden ook erg leuk, bijvoorbeeld lantaarnpalen onderweg of paaltjes/ brievenbussen en dan belonen met een bikjes/aai etc wat je wilt. Vind je paard nog iets eng, spuitbussen, ballen noem het maar kun je nu ook goed mee oefenen. Zo vind Andy het heel erg leuk om met pionnen te spelen, het in zijn mond te nemen. Dat heb ik verder geoefend of hij die ook aan mij kon aangeven. Allemaal dingen die de sleur er even uithalen, waar jullie plezier in kunnen hebben. Het moet natuurlijk wel je ding zijn dat snap ik ook wel :)

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:35

Hanneke84 schreef:
Misschien had ik het anders als grondwerk moeten noemen, wist er alleen zo gauw geen naam voor. ( Veel dingen komen van Parelli)
Je kunt toch bijvoorbeeld een zeiltje op de grond leggen en eroverheen stappen, kijken of je datzelfde zeiltje over hem heen kan schuiven of je ermee kan wapperen.
Je kan er mee doen wat je zelf wilt. Of smalle doorgangetjes maken en doorheen gaan. Dezelfde oefeningen of wandelen als je bij de hals bent of bij de rug of kont van links of van rechts. Vaak zijn paarden aan 1 kant zekerder dan aan de andere kant. Dingen aanraken met de neus vinden paarden ook erg leuk, bijvoorbeeld lantaarnpalen onderweg of paaltjes/ brievenbussen en dan belonen met een bikjes/aai etc wat je wilt. Vind je paard nog iets eng, spuitbussen, ballen noem het maar kun je nu ook goed mee oefenen. Zo vind Andy het heel erg leuk om met pionnen te spelen, het in zijn mond te nemen. Dat heb ik verder geoefend of hij die ook aan mij kon aangeven. Allemaal dingen die de sleur er even uithalen, waar jullie plezier in kunnen hebben. Het moet natuurlijk wel je ding zijn dat snap ik ook wel :)

Schrikreacties probeer ik wel te voorkomen, ze moet vanwege haar pees zo min mogelijk onverwachte bewegingen maken. Het is een Andalusier, ze is soms heet en snel, en staat dan ineens 2 meter verder en omgekeerd. Dus met zeiltjes wapperen en doorgangen maken maar even niet ;)

Dingen aanraken, besnuffelen e.d vindt ze idd leuk, ze is heel nieuwsgierig en wil alles verkennen. Ik moet het wel rustig doen zodat ze niet teveel schrikt. Zodra de sneeuw helemaal weg is en we van het fietspad afkunnen kunnen we weer wat gevarieerdere wandelingen/ritjes maken, dat vinden we allebei leuk. Ze staat vlakbij een kasteel, daar wilde ik omheen lopen met haar, maar er zijn teveel gladde stukken in het bosje..
Helemaal feest is het voor haar als mijn bijrijdster mee is en we met mijn beide paarden op stap kunnen, dat vinden ze superleuk.
Links, rechts en een beetje erachter lopen doe ik al wel. Ik ben ook een echte tut en kan uren prutsen aan d'r. Het komt wel goed, we zijn gewoon de sneeuw zat.

Tof dat je meedenkt!

Sinds ze deze rustperiode heeft, nu ongeveer een half jaar, is ze wel enorm verbeterd w.b lopen. Misschien heeft ze door de peesblessure en het daardoor mogelijk aangepaste lopen ook wel de hoefkatrol verergert? (of andersom) Omdat ze nu zo goed is, durf ik het niet goed op te bouwen. Ik loop er liever mijn hele leven naast/stapritjes dan dat de hoefkatrol en/of pees verergert..