[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 19:26

Ik moet elke dag 2x 15 minuten stappen van de dierenarts. We stappen al 3 weken op zachte bodem, dit was voor het eerst een stukje over het harde.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 20:54

Hoe gaat het met Toos Mama Rianne?

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 21:30

We gaan nog steeds de goede kant op gelukkig. :j

Afbeelding

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 22:12

Heel fijn *\o/*

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 02:07

Ik kom even binnenvallen. Hoelang heeft het bij jullie paarden geduurd voordat de pols en de warmte uit dw voeten was? Zhuf is ondanks heel goed opletten al meerdere malen bevangen geweest maar ik meen mij te herrineren dat ze meestal na een week of 3 echt geen pols meer in de voeten had.

Nu is het alleen anders, ze loopt niet heel slecht maar blijft warme voeten en een pols houden... En het gekke is, als ik haar sochtends uit stal haal is de pols weg, maar als ik haar savonds binnenhaal is de pols weer duidelijk voelbaar... Ze staat overdag in de paddock en ze staat alleen (met haar maatje ernaast) zodat ze niet meer hoeft te lopen dan ze wilt.

Voor degen die Zhuf niet kennen, ze heeft een fikse kanteling (1.5 jaar geleden vastegsteld op foto) en ik ga iedere 8 weken trouw naar van Nassau. Laatste keer is 4 weken geleden en deze acute bevangenheid is enkele dagen na het beslaan aan het licht gekomen.

Wst is jullie mening aan de hand can onderstaande video's? Ze staat inmiddels dus al 4 weken en ik vraag me af of ze nog op gaat knappen maar ik zit mijzelf helemaal gek te maken.. In laten slapen of nog even aankijken... In laatste geval wordt er sowieso over 4 weken op de kliniek weer een foto gemaakt.

Dit is haar twee weken geleden. Zonder pijnstilling. Ze loopt nu soort gelijk. Ene dag ietsje beter, andere dag ietsje minder.
https://youtu.be/YwGJfD2N7Wc

Ze staat alleen wel regelmatig te ontlasten. Dit is ook zonder pijnstilling. Inmiddels staat ze weer met omdat ik dit ontlasten zielig vond... Ze krijgt een klein beetje metacam(voor 300kg) en ascal. Meer kan ik haar niet geven ivm maagproblemen ondanks maagbeschermer.
https://youtu.be/QOkJm_nwyOE

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:45

Hoe lang geleden is ze op het onderste filmpje bekapt? Ze staat zo onderuitgezakt, alsof haar hielen ondergeschoven zijn en haar teen te lang. Zou tijdelijk vaker bekappen misschien verlichting geven?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:14

Onderste filmpje was ze 4 weken geleden beslagen door van Nassau. Moet wel eerlijk zeggen dat het onderuitgezakte veel erger was en hij daar wel mee bezig is. Misschien vertekent het ook ol het filmpje. Dit is een foto van haar hoef
Afbeelding
Afbeelding

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 20:30

aukelizzy ik herken wel dat er s avonds wel pols is en s morgens niet, ze staat in een zandpaddock? mijn gedachte; zand drukt tegen haar zolen, kan irritatie en dus pols bijvoorbeeld verklaren, zijn haar zolen dun misschien? al staat ze op ijzers kan ze daar last van hebben met de druk van het zand?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 20:50

@aukelizzy, wat vervelend dat zhuf weer slecht loopt, je bent ook al een tijd bezig he |(
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet meer weet wanneer de hoeven niet meer warm waren, maar heeft best lang geduurd, langer dan 4 weken in ieder geval, misschien wel 4 maanden zelfs.

Ze loopt wel redelijk goed vind ik, ze ontlast wel ja, maar inslapen lijkt me nog niet nodig, die van mijn kon niet meer staan 2 jaar geleden en die loopt nu weer vrolijk rond, ik hoop dat het weer de goeie kant op gaat bij jullie, sterkte!!!

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 15:29

Wij hebben groen licht gekregen om voorzichtig het werk weer op te pakken. Dus morgen maar een stap rondje voor de kar gaan doen. *\o/*

Flaptop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 15:33

Hier ook mama Rianne! Inmiddels rijdt mijn dochter weer voorzichtig rondjes in de bak en het gaat helemaal super. Fijn hè? Succes!

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 15:38

Fijn meiden, veel succes en doe rustig aan *\o/*

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 15:41

assebassie schreef:
Fijn meiden, veel succes en doe rustig aan *\o/*

Dat doen we zeker. Na 5 weken rondjes stappen door de wei en de straat begon ze zich ook wel een beetje te vervelen.

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 15:42

Flaptop schreef:
Hier ook mama Rianne! Inmiddels rijdt mijn dochter weer voorzichtig rondjes in de bak en het gaat helemaal super. Fijn hè? Succes!

En alles gaat nog steeds goed?

Ik vind het wel spannend hoor. Toos was van de week zo blij dat ze helemaal uit haar dak ging in de paddock.. galopperen, bokken, 4 benen in de lucht en snelle wendingen. Maar de dag erna liep ze gelukkig nog goed.

Afbeelding

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 15:47

Hallo

Ik kom hier even binnen vallen
Helaas is onze pony ook bevangen(geweest)
Ze liep al een poos niet lekker ( van af de kerst)
Ze is toen ook naar de kliniek geweest om daar bekeken te worden.
Daar is artrose uitgekomen.
Vrij acuut helaas. dat betekende op rust. Ze stonden nog in het weiland met ruim voldoende gras. Daardoor had Leonie ook een graasmaskertje om.
Dat ging mooi. Werd door de rust iets dikker maar niet schrikbarend

Helaas werd het toch echt te nat en moesten de paarden op stal
daar hadden we door omstandigheden een box te weinig en kon ze op de het stalpad.
Daar voer ik de andere paarden ook en Leo snoepte bij elke pony alle lekkere hapjes hooi weg....
Tot de dag dat ze in eens geen stap meer wou lopen.
Toevallig was de hoefsmid er toen ook.
Conclusie bevangen, geef maar metacam.
In overleg met de veearts gegeven.
Ongveer 2 weken waarbij ze echt niks wou! (inmiddels was er een box voor haar vrij)
Dus volledig op stal met arm hooi (getest)
nu zijn we 3 weken verder en ze loopt weer mooi vlot ook op het harde

De vraag is eigenlijk wanneer pak je je paard weer op na de bevangenheid?
Ze wil graag weer, bokt weer als ze in de bak los komt
Speelt met de groep als ze samen staan

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 15:49

Saden, als pony goed loopt kan je het weer oppakken toch? Ik mag het nu naar 5 weken weer oppakken van DA.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 15:53

Aukelizzy misschien drukt het zand inderdaad. Ik vind het geen fraaie hoeven maar gelukkig zit er verbetering in dan!

Flaptop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:14

Mama_Rianne schreef:
Flaptop schreef:

En alles gaat nog steeds goed?

Ik vind het wel spannend hoor. Toos was van de week zo blij dat ze helemaal uit haar dak ging in de paddock.. galopperen, bokken, 4 benen in de lucht en snelle wendingen. Maar de dag erna liep ze gelukkig nog goed.

[ [url=m/ZlkTnJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wonderbaarlijk goed :-). Hij is ook helemaal blij en vrolijk.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 19:03

lique68 schreef:
aukelizzy ik herken wel dat er s avonds wel pols is en s morgens niet, ze staat in een zandpaddock? mijn gedachte; zand drukt tegen haar zolen, kan irritatie en dus pols bijvoorbeeld verklaren, zijn haar zolen dun misschien? al staat ze op ijzers kan ze daar last van hebben met de druk van het zand?

Ik denk indd dat het haast met de tegendruk van het zand te maken heeft. Kan je best wel eens gelijk in hebben. Ze heeft indd heel erg dunne zolen...

@assebassie, jouw verhaal geeft me wel weer een beetje moed! Misschien is het toch nog een kwestie van een iets langere adem hebben...

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:11

Hoe gaat het hier?

Met Toos gaat het nog steeds goed zonder bute. Ze is al aardig wat kilo's kwijt gelukkig.

We hebben even vergelijking gemaakt vandaag, links is een maand voor de start van de glucobalance en rechts een maand na de start van de glucobalance. Het hooi word ook strikt afgewogen.

Afbeelding

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:50

Ik heb van de week bloed laten prikken op selenium en acth, hij blijft teveel kwakkelen. Afbeelding
Maar hij is wel knap <3

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:55

Hij is zeker heel knap!

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 13:20

Zijn er hier ook weer paarden die echt weer op M /Z niveau terug gekomen zijn?
Ik loop een beetje vast op de voeding. Paard is weer helemaal rad en wordt al weer maanden bijna dagelijks gereden. Hij zou wat meer pit/ energie mogen hebben in de training en is verder mooi op gewicht. Ribben wel iets zichtbaar, maar dat vind ik prima. Liever dan te dik.
Iemand nog advies qua voeren? Wat ik voer is 12 / 12,5 kg hooi/voordroog en equilife formula 4 feet. Soms nog een hapje geweekt multi feed van horsefood. Lijkt op seniores priores maar met laag suikergehalte.
Ik vind het zo lastig.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 13:52

Mijn merrie heeft nadat ze de eerste keer bevangen geweest is ZZ dressuur, ZZ vaardigheid, mendurance, oefenmarathon en zelfs 2e op de hippiade in het 2span gelopen.
Ik ben ook met voer aan het rommelen geweest, maar hooi en een vitamine brokje deed ze het toch het best op (geld ook voor mijn andere pony's).
Mijn ruin is nooit op dat nivo gekomen, door gebrek aan ambitie om te lopen, zijn hele leven al :') . Als 3 jarige hengst had hij dat, inmiddels is hij bijna 23 en nog minstens zo lui als dat hij als jonge hengst was :j .

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 14:02

Paard is zeker niet lui. Fijn te horen dat er ook paarden zijn die weer echt kunnen sporten. Je leest er zo weinig over...