[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:38

lolclub schreef:
whow... even een tussenstand

Dressuur Grand Prix team
Paars met Vash
Janouk met Image
Cato met Keny
Lolclub met Hittie

Reining Team
DubbelDun met Boon
ElCamino met Chico
...
...

Enkelspan vaardigheid en dressuur
Capopjekop met Grietje
Isapaardje met Isabella
Maisie met Ferro
..

IJslander 5 gangenwedstrijd
Wendy met Tryggur
Anneke met Durinn (spek en bonen, want Duur is gelukkig nog nooit bevangen geweest)
..
..

Endurance
Marcella met ?
..
..
..

Handpaardrijden
Anneke met Nado en Durinn

Inschrijving nog mogelijk voor de open plekken, ook indien er nog een team gevormd kan worden voor een andere disipline ;)

Vlaggendrager openings ceremonie : Geerke met Pablo
Bonds coach: Jannepauli

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:42

Jannepauli schreef:
dynamiek schreef:
Afbeelding

proest moest zo lachen toen ik de topic zag over figuurtjes scheren :D

Zeg.. eh.. is dat nou de Totilas waarmee je in het team wil?

:)) B-) mooi he! :D

Dubbelsdun hooistomer daar heb ik verleden jaar over gelezen.

Ook ik woon in de buurt van Voorthuizen, lekker een vakantiehuisje hier in de buurt dus!
Texel is ook leuk ik kom daar ook regelmatig vakantiehuisje van de baas waar ik voor niks gebruik kan maken;)

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:44

Nado schreef:
lolclub schreef:
whow... even een tussenstand

Dressuur Grand Prix team
Paars met Vash
Janouk met Image
Cato met Keny
Lolclub met Hittie

Reining Team
DubbelDun met Boon
ElCamino met Chico
...
...

Capopjekop met Grietje
Isapaardje met Isabella
Maisie met Ferro
..

Wendy met Tryggur
Anneke met Durinn (spek en bonen, want Duur is gelukkig nog nooit bevangen geweest)
..
..

Endurance
Marcella met ?
..
..
..

Handpaardrijden
Anneke met Nado en Durinn

Inschrijving nog mogelijk voor de open plekken, ook indien er nog een team gevormd kan worden voor een andere disipline ;)

Bonds coach: Jannepauli

he hebben jullie mij uit het dressuur team geknikkerd :(

Ga wel in het enduranceteam dan hoor, dat konden wij ook klasse 1

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:48

De helft van het topic woont volgens mij in de buurt van voorthuizen :))
Ik heb het er altijd super naar m'n zin gehad :j Zou graag weer eens die kant op willen, maar durf het nu nog niet aan om een aantal dagen weg te gaan.

Dat is het betere werk, dat je gebruik mag maken van het vakantiehuisje van de baas!! :D
Waar heeft die het huisje? :)

Endurance lijkt me zo leuk! Met de Trec was ook zo'n tocht, maar dan met een kaart en de weg zoeken enzo. Heb echt genoten en Tryggur ook :j Heb alleen nooit met endurance mee durven doen omdat Tryggur zijn draf niet zo stabiel is, en bij de veterinaire keuring moet je voordraven en dat doet ie dus niet :+ Dus was wel bang dat we dan voor niks een heel eind zouden reizen om vervolgens toch niet te mogen starten :=

DubbelFun

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:56

Trec lijkt me ook leuk om te doen.

Ai mijn water voor de Wiesencobs te lang laten opwarmen, nu moeten ze iets langer wachten anders branden ze hun bekkies :+

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:01

Beetje koud water erbij doen? :P

Boeiend joh, die bal :+
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:04

Ja. als er echt eten hangt zou ik ook niet naar een lekker ruikende plastik bal omkijken :D

Als je echt een leuk speeltje voor je paard wilt moet je een plastik fles vullen met wat brokjes/muesli en die omgekeerd op stal hangen (liefst boven de voerbak). Dan zijn ze lekker bezig en het levert nog wat op ook :D

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:15

:)) Nee ik had eerst die bal gegeven en nog geen eten. Maar evengoed keek ie er niet naar om :') Dus toen z'n eten maar gegeven en die bal erbij gehangen :P

Denk niet dat het verstandig is om hem muesli te geven ;) Met de F4F zou kunnen, maar dat is natuurlijk al niet zoveel. Maar zou idd wel leuk speelgoed zijn :j Alleen ik ben dan toch bang dat ie die fles stuk zou bijten en dat dat scherp is.. Daarbij gaat ie niet op stal en heeft ie geen voerbak :P
Stond vandaag in de ruitersportzaak hier met zo'n voerbal in handen, maar dat was net een bowlingbal := Zwaar en groot en met een imo te groot gat. En 55 euro :oo

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:25

Slank is dus beter!!! Jij kan dus zo mee in het team van Lolclub en Paars die zich aan het voorbereiden zijn voor de EX-HB Spelen in 2012. En aangezien ik mijzelf zojuist tot 'coach' benoemd heb, nodig ik je uit voor een plek in het team. :j

Maar alle gekheid op een stokje, wat een fijn en positief nieuws Karin, dat geeft de burger weer moed![/quote]

*\o/* Yes!! Ik zit in het team!! Geweldig! Wordt wel even oefenen hoor, 't is een beetje lang geleden dat ik echt dressuur heb gedaan. Ik hoop dat Keny's rechterachterbeen nog een beetje soepeler wordt. Het is toch wel een beetje stijver na de draadwond (zal ik ook fotos van maken). Nou ja, anders doen we wel mee met het endurance team!
We gaan wel met een hele delegatie nu hè! Wat gezellig allemaal, die ex hoefbevangen paarden met een showteam!!

@Geerke, ik heb geen idee meer wat ik Keny allemaal gespoten heb aan antibiotica.....Het zijn heel wat flesjes geweest. Ik geloof dat ik eerst eens begonnen ben met twee maal daags spuiten, gedurende drie weken oid..... ;(
Het was ook een vreselijk akelige wond, de hele voorkant van het spronggewricht lag open, een buigpees door....
Toen die potjes op waren, zijn we een week of wat gestopt, maar de wond bleef maar vuil, ondanks dagelijk schoonmaken, dus nog een kuur.
Mooie Fries heb je! Je weet vast wel dat er in de Lot en Garonne een fokker van Friezen is?

@Lolclub, Ja, ze staat nog steeds op ijzers met zool. De smid kwam vanmorgen spontaan langs, om te kijken hoe het met haar ging. Hij vond ook wel dat ze iets teveel over de ijzers heen ging, dus volgende week donderdag komt ie weer om de groundcontrols eronder te doen. Kunnen we kijken hoe dat gaat. Hopelijk kan ik dan wat met haar aan het werk (het wordt nu wel serieus!!) De groundcontrols trapt ze er niet zo gemakkelijk af, gewone ijzers wel.

Karin
Ga ik nu even de rest bijlezen!

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:29

[quote=Boeiend joh, die bal :+
[/quote]

:)) Hahahaha! Sorry, ik moet hier zo vreselijk hard om lachen! Maar vind het ook wel een beetje sneu voor je Wendy! Doe je zo je best om het je paard bezig te houden......

Ik ben maar eens begonnen met informeren naar hooinetten met piepkleine gaatjes. Het gaat me nu veel te snel. Maar het moeten wel handzame porties blijven, want hooi moet wel geweekt hier..... Iemand tips? Wat ik gevonden heb is toch wel erg duur, zeker als ik er dan drie tegelijk moet kopen. Iemand wel eens zelf wat geknutseld?

Karin

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:39

meagan_sarah schreef:
Even een vraagje, misschien kunnen jullie mij helpen

Mijn 14 jarige pony ruin, heeft de aanleg om heel snel dik te worden. Wanneer hij
in het voorjaar 3 sprietjes gras eet zie je het de volgende dag gelijk. Ook als je te
snel meer bix geeft (basisbrok) zie je dit gelijk. Tot nu toe is hij gezond gebleven en
ik wil dit graag zo houden. Nu heb ik vandaag Safe & Sound gekregen, alleen nu vraag
ik me af hoeveel hij hier van nodig heeft. Hij krijgt smorgens en savonds een plak hooi
op stal en overdag als hij buiten staat krijgt hij met de groep 2 keer een portie hooi.
Verder wordt hij recreatief gereden en gelongeerd (ben ik weer aan het opbouwen),
lichte arbeid dus. Als je de verpakking leest van Safe & Sound, zou het betekenen dat
hij 2 kilo per dag nodig heeft, is dit niet een beetje veel? Ik hoop dat jullie me kunnen
helpen.

Wat voor pony heb je en wat is zijn ideaal gewicht
is hij nu te zwaar of te licht ?
krijgt hij er ook nog gras naast of alleen hooi ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:47

@Wendy15 : ook zo;n bal kun je namaken door een emmertjes met deksel te nemen en er een gaatje in te zagen/knippen. nadeel is alleen dat je dat niet op zandgrond kunt geven, want dan krijgen ze mij te veel zand binnen.
In een schuilstal met opstaande rand en rubber matten kan wel.
Maar ook dat kan breken als ze er op gaan staan. Dáárom zijn die echte dingen zo stevig gemaakt (en dus zo duur).

@cato47 : hoegroot wil je de mazen??
Ik heb ze van 6, 4,5 en 3 cm. Maar ik ken ze ook van 2 cm.
je moet alleen zoeken naar een minimale draaddikte van 3 mm anders wordt het te scherp.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:48

cato47 schreef:
[quote=Boeiend joh, die bal :+

:)) Hahahaha! Sorry, ik moet hier zo vreselijk hard om lachen! Maar vind het ook wel een beetje sneu voor je Wendy! Doe je zo je best om het je paard bezig te houden......

Ik ben maar eens begonnen met informeren naar hooinetten met piepkleine gaatjes. Het gaat me nu veel te snel. Maar het moeten wel handzame porties blijven, want hooi moet wel geweekt hier..... Iemand tips? Wat ik gevonden heb is toch wel erg duur, zeker als ik er dan drie tegelijk moet kopen. Iemand wel eens zelf wat geknutseld?

Karin[/quote]
Ja, nou :') Hij is gek op voetballen, dus ik dacht hij vind dit vast ook leuk! Hij ging echt zo heel demonstratief met z'n kont naar me toe staan van pffff zoek 't uit met je bal :')
Ik helemaal enthousiast met die bal daar te staan, m'n pa heeft me echt héél hard uitgelachen xD Ik met dat ding te wapperen "Kijk eens Tryggur, wat leuk!!" En hij steeds zo heel verveeld z'n hoofd weg te draaien :')

Dat hooinet op mijn foto van net, die blauwe, vind je dat wat? Dat zijn mazen van 4cm.
Heb ook nog hooinetten met mazen van 3cm, maar dat is dunner draad. Ik kan eventueel wel even opzoeken waar ik ze gekocht hebt als je het wat vind :)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:53

DubbelDun schreef:
@Wendy15 : ook zo;n bal kun je namaken door een emmertjes met deksel te nemen en er een gaatje in te zagen/knippen. nadeel is alleen dat je dat niet op zandgrond kunt geven, want dan krijgen ze mij te veel zand binnen.
In een schuilstal met opstaande rand en rubber matten kan wel.
Maar ook dat kan breken als ze er op gaan staan. Dáárom zijn die echte dingen zo stevig gemaakt (en dus zo duur).

@cato47 : hoegroot wil je de mazen??
Ik heb ze van 6, 4,5 en 3 cm. Maar ik ken ze ook van 2 cm.
je moet alleen zoeken naar een minimale draaddikte van 3 mm anders wordt het te scherp.

Maar een emmertje is niet rond, dus dat rolt niet zo leuk :P
Op zand gaat 'm idd niet worden :n En van z'n tegeltjes rolt ie af. Maar ik wil gaan proberen een hooibak te timmeren ( jaja :+ ) en dan is het misschien wel leuk om daar iets in te doen of boven te hangen waar hij mee moet spelen zodat er wat eten uitkomt.
Die echte ziet er idd wel heel mooi stevig uit. Maar ik vind 'm wel heel erg groot, en dat gat is ook erg groot, die is zo leeg! Dus ik vond het 't net niet zeg maar, zeker niet voor die prijs om eens te proberen :=
Die bal was ook 30 euro, nou, whoehoe wat een lol :')

Dubbeldun waar heb jij de jouwe vandaan? Die van 3cm die ik heb zijn idd ook van dun draad. Vind ze overigens niet te scherp, Tryggur heeft er geen last van iig. Maar ze slijten wel sneller, dus wil er eigenlijk nog 1 bij zoals die blauwe op de foto alleen dan met 3cm mazen ipv 4cm :) (alleen dan niet van die onwijs dure :o )

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:01

Wendy15 schreef:
Dat yea sacc, zou dat niet ook wat zijn om aan Tryggur te geven dan? Ipv een probiotica kuurtje.

In Probiotica zit vaak ook Yea-sacc, probiotica is een samenstelling van meerdere bacterieen, Yea-sacc is er maar één en speciaal voor de verbetering vd vertering in de dikke darm.

Wendy15 schreef:
Hoeveel graszaadhooi geven jullie? Tryggur krijgt nog steeds 3 kilo graszaad en 3 kilo overjarig hooi. Ging heel goed, maar volgens mij begint ie toch weer wat af te vallen, het koude weer nu en het aanmaken van vacht kost toch meer energie. Vind het toch wel eng om meer te gaan geven nog. Had besloten die kwikbeet en s&s te gaan bestellen, maar nou lees ik weer vanalles over wiesencobs en twijfel ik weer. *hoofd tolt van alle info* := Of mss 1 kilo van het gewone hooi alvast gaan vervangen door hooi van dit jaar?

Van het graszaad kun je best wat meer geven als Tryggur weer af begint te vallen.
Wiesencobs bevatten 60 grassen en kruiden, juist de kruiden kunnen reactie geven bij een gevoelig paard.
Kruiden hebben vaak een hoog fructaangehalte. Verder zijn Wiesencobs een leuke naam voor geperste grasbrokken uit de Alpen ;)

Wendy15 schreef:
Ik vind het ergens toch wel zuur dat ik bij Tryggur niet aan zijn hals oid kan zien of ik even extra voorzichtig moet zijn :\ Die krijgt geen opgezette/harde/dikke hals bij een terugval :n Heb nog niet iets gevonden waaraan ik kan herkennen dat er iets aan zit te komen :\

Gek mens ben je toch... ;) Het is toch super dat Tryggur geen dikke IR hals heeft ?

Wendy15 schreef:
Wat betreft dat stukje over vit E en selenium. Dat kom ik vaak tegen als het om hb gaat. Maar wat heeft dat precies voor invloed op de hb dan?
En ik kom die omega olie vaak tegen, wat doet dat precies? En in vergelijking tot gewoon lijnzaadolie?
Ken ook een aantal mensen die zeewier bij geven, maar zou niet weten waar dat voor is :o
Mariadistel kom ik ook vaak tegen, maar nog niet echt ervaringen?
En zag vandaag bij de ruitersportzaak een pot met rozenbottel staan (werd ik pas op gewezen dat dat ook goed is) en daar zit biotine ed in, iemand daar bekend mee?

Niet dat ik nou vanalles wil gaan geven hoor! Maar toch wel goed om te weten denk ik :j Wie weet altijd handig :)

Even googlen en je komt een hoop te weten
Maar....kalm blijven he, niet op je pony gaan experimenteren met allerlei kruidjes hoor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:10

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:19

Jahoe Edward momenteel op de 1ste plaats *\o/*

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:20

Laatste update tot nu :

Dressuur Grand Prix team
Paars met Vash
Janouk met Image
Cato met Keny
Lolclub met Hittie
Reserve: Dynamiek met ..

Reining/pleasure Team
DubbelDun met Boon
ElCamino met Chico
Capopjekop met Amber
Romeorowan met Indiana
Reserve:

Capopjekop met Grietje
Isapaardje met Isabella
Maisie met Ferro
Renate met Dawny

Dubbelspan vaardigheid en dressuur
Capopjekop met Hans en grietje
Renate met Dawny en Dafne

Wendy met Tryggur
Nado met Durinn
..
..

Endurance
Marcella met ..
Dynamiek met ..
Cato met Keny
..
..

Voltige
Paard: Yoika
amazones:
Wendy
..
..
..
..
..
..

Natural Horsemanship, handpaardrijden en Trec
Nado met Nado en Durinn
Wendy met Tryggur
..
..
..

Bonds coach: Jannepauli[/quote]
Laatst bijgewerkt door lolclub op 28-09-10 21:35, in het totaal 4 keer bewerkt

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:23

Maar bij een hb paard is het dus zowiezo voor de spijsvertering wel goed om die yea sacc (tijdelijk) bij te geven? :) Want dan kan ik dat misschien ook wel meteen bestellen :j

Ja hij begint nu met het koude weer toch wat af te vallen :j Ondanks z'n inmiddels al dikke vacht kan ik z'n ribben nog zien en ook echt duidelijk voelen, moet weer even een klein beetje bijkomen. Denk dat ik dan maar het graszaad ga opvoeren met een kilo erbij en dan van het overjarige hooi langzaam overgaan op het nieuwe.

Hmz, die wiesencobs kan ik dan voor Tryggur denk ik beter niet doen. Ga ik toch maar de kwikbeet en safe en sound bestellen voor de winter.

Ik ben ook héél blij dat Tryggur geen dikke IR hals heeft hoor!! Begrijp me niet verkeerd :) Ik bedoel alleen dat het moeilijk is om te herkennen wanneer er bij hem weer een terugval zit aan te komen. Omdat zijn hals niet harder/opgezet wordt wanneer het de verkeerde kant op gaat. Hij loopt dan gewoon van de ene op de andere dag weer onwijs kreupel. Als je bijvoorbeeld voelt dat een hals opzet kun je meteen maatregelen nemen. Maar ik kan bij hem pas die maatregelen nemen als het al mis is, omdat ik het niet kan zien aankomen.

Ik ga niet experimenteren hoor :) Daarom zette ik er bewust al bij dat ik nie tvanalles wil gaan geven, maar het wel interessant vind :j
Enige wat ik hem nog wel bij wil geven is dus iets van gekookte lijnzaad of een zandkuurtje, maar dat durf ik dus niet goed aan :o
En voor de winter dan eigenlijk toch die kwikbeet/s&s, maar ook dat vind ik nog eng :o
Maarja, hij heeft gewoon een beetje extra nodig. Met hooi waar meer in zit gaat het mis, en met alleen hooi waar niks in zit valt hij teveel af, is moeilijk :\

Ik wil ook wel bij de Trec met Tryggur! :))
En voltige moet na wat oefenen mss ook nog wel weer lukken :))

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:25

DubbelDun schreef:
@Wendy15: er loopt een hooinettopic met wat sites. Vorioge week waren de hooinetten in de aanbieding bij de Welkoop. En die van mij komen van de duitse ebay.
http://shop.ebay.de/tuners-paradize/m.h ... m270.l1313
Even kijken naar maaswijdte en grootte :)

Ik zal eens ebay in de gaten houden :j
Bij de welkoop hebben ze toch alleen gewone hooinetten, niet met kleine maas? :)

Renate1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:29

Kan ik Dawny nog opgeven voor dressuur/vaardigheid enkelspan :D, ze kan ook in dubbelspan met haar zusje Dafne <3.

Ik ga morgen maar eens een klein stukje wandelen met mijn monstertje, ze is behoorlijk fris aan het worden <3. Ze mag momenteel los mee lopen van de bak naar stal, ging toch niet zo hard van de week maar vanmiddag hobbelde die ouwe zo de andere kant op richting wei }>. Toch maar snel zoonlief met een touwtje achter oma aangestuurd :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:31

Wendy15 schreef:
Ik wil ook wel bij de Trec met Tryggur! :))
En voltige moet na wat oefenen mss ook nog wel weer lukken :))

staat genoteerd ;)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:35

Renate1970 schreef:
Kan ik Dawny nog opgeven voor dressuur/vaardigheid enkelspan :D, ze kan ook in dubbelspan met haar zusje Dafne <3.

Staat genoteerd, je krijgt binnenkort bericht waar en wanneer de bonds-training plaatsvindt ;)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:45

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:46

Wendy15 schreef:
Bij de welkoop hebben ze toch alleen gewone hooinetten, niet met kleine maas? :)

Nee dit waren aanhangernetten met een mw van 4,5 cm.