Verrekking bandjes hoefgewricht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 12:14

Fijn zeg !

mijnzoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:16

@tancreda4 Goed nieuws!! Ga zo door en inderdaad richting winter goed voorzichig blijven.

Met Beau gaat het prima lessen gaan erg goed alleen op wedstrijd blijft ze erg gespannen waardoor er niet altijd uit komt wat er wel inzit :o Inmiddels 5 keer 2 gestart en toch drie winstpunten gereden. Hoop dat ze die spanning eens gaat loslaten maar dat kan nog wel even duren want wat dat betreft is het wel een echte merrie :D Haha verder is het een schatje hoor maar op dat vlak....

Succes allemaal met de paardjes

Tancreda4

Re: Verrekking bandjes hoefgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:59

Mijnzoef, heb je tussendoor nog wedstrijden gereden? Hoe gingen die? Lastig dat er zoveel spanning aanwezig blijft, hopelijk wordt dat minder naarmate ze meer ervaring in het wedstrijd rijden krijgt.

Ik heb een vraagje. Hoe hebben jullie de beweging opgebouwd? en dan vooral in de zin van oefeningen. Ik mag nu 20 min stap - 2 draf - 5 stap - 2 draf - ruim lang uitstappen. HEt stapgedeelte is eigenlijk te lang en krijg ik haar moeilijk voor elkaar. Normaal gebruik ik veel zijgangen in stap om haar lekker los en aan het werk te zetten, maar ik wil haar nog niet vragen of ze haar voorvoeten gaat overstappen, omdat er dan teveel druk op die voetjes komt ben ik bang. Nu wil ik haar toch graag wat rechtrichten omdat we nu alweer tegen problemen aanlopen, maar weet niet of dat wel kan. Dus ben benieuwd wat jullie deden (en ga uiteraard met mijn DA overleggen). Werkte jullie wel op grote voltes? En zat eventueel rechtrichten in het pakket? Meer op de achterhand vragen aan de hand, schoudervoor etc zou ik graag willen vraag erop of naast, maar weet niet of dat kan :o

BlacKjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 08:36

Goeienmorgen..
Mag ik mij hier ook melden?!
Vorige week is er een blessure geconstateerd bij mijn paard aan de collaterale hoefbandjes.
Mijn paard wordt in januari 27 en rijden doe ik eigenlijk niet meer of liever gezegd ik rij af en toe nog een buitenritje met hem 1x in de week.
Vorig jaar een blessure aan zijn check ligament en nu dit erbij..
Ik ga uit van 6/12 maanden
Nu heb ik op internet een beetje gezocht en wil ik eigenlijk back on track proberen is er iemand die hier ervaring mee heeft?
En zou het helpen als ik deze ga gebruiken?
Geven jullie je paard nog iets van pees compositum of iets anders ter ondersteuning van het herstel?

Groetjes

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 09:21

Tancreda4 schreef:
Mijnzoef, heb je tussendoor nog wedstrijden gereden? Hoe gingen die? Lastig dat er zoveel spanning aanwezig blijft, hopelijk wordt dat minder naarmate ze meer ervaring in het wedstrijd rijden krijgt.

Ik heb een vraagje. Hoe hebben jullie de beweging opgebouwd? en dan vooral in de zin van oefeningen. Ik mag nu 20 min stap - 2 draf - 5 stap - 2 draf - ruim lang uitstappen. HEt stapgedeelte is eigenlijk te lang en krijg ik haar moeilijk voor elkaar. Normaal gebruik ik veel zijgangen in stap om haar lekker los en aan het werk te zetten, maar ik wil haar nog niet vragen of ze haar voorvoeten gaat overstappen, omdat er dan teveel druk op die voetjes komt ben ik bang. Nu wil ik haar toch graag wat rechtrichten omdat we nu alweer tegen problemen aanlopen, maar weet niet of dat wel kan. Dus ben benieuwd wat jullie deden (en ga uiteraard met mijn DA overleggen). Werkte jullie wel op grote voltes? En zat eventueel rechtrichten in het pakket? Meer op de achterhand vragen aan de hand, schoudervoor etc zou ik graag willen vraag erop of naast, maar weet niet of dat kan :o

Ik heb lang gewacht met zijgangen (ongeveer een jaar) maar ben wel redelijk snel het verzamelende werk passage/piaffe gaan oppakken, alles zoveel mogelijk rechtuit. Gewicht meer op de achterhand is goed, ontlast de voorbenen immers, maar zijwaartse bewegingen vragen meer van het bandje om het gewricht stabiel te houden, en dat is een risico. Ik ben wel de galop er ook bij gaan pakken, denk dat je dat wel moet kunnen voor je überhaupt aan zijgangen gaat denken.
Rechtrichten als in laten sporen is alleen maar goed, als je maar niet verder gaat dan dat door schouderbinnenwaarts ed te doen.

mijnzoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 10:42

@tancreda4 Zag in mijn berichtje dat e M weg was gevallen voor de 2. Ik mag inmiddels M2 starten en voordat ze geblesseerd werd juni 2013 waren de stressklachten na genoeg weg. Helaas door anderhalf jaar niet gestarten te hebben en het hele revalidatieproces wederom door te zijn gegaan is het "probleem" weer helemaal terug. Enige optie is toch weg gaan en het gedrag negeren voor zover dat lukt. Verder train ik thuis alleen maar op ontspanning en haar lichaam op de juiste manier gebruiken. Daarmee hoop ik dat het kwartje weer een keer gaat vallen en dat ze denkt o dat doen we ff en stress nooit van gehoord :o Maar zoals gezegd dat gaat wel weer even duren hihi.

Wat zijgangen betreft die mocht ik helemaal niet doen, liefst ook niet op de volte rijden. Af en toe en keer rond kon gen kwaad maar niet diverse achter elkaar dat belast die bandjes toch teveel. En ja dan is 20 minuten alleen maar rechtdoor stappen erg lang. Ik ben pas weer rustig aan zijgangen gaan rijden toen ze op de scan weer helemaal goed was. Dat wil zeggen eerst galop erbij en dat 6 weken gedaan te hebben dan weer scannen of het bandje dat werk aan kon en nadat dat goed was rustig aan weer wat zijgangen erbij en dan vooral eerst in stap. Het is een lange weg maar als je het goed doet komt het ook weer goed. Het is gewoon een k*t blessure, Succes ermee

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 11:02

Vooral k*t dat je het zelf niet echt kan controleren. Vorige week heeft ze haar paddock weer verbouwd (blijkaar moesten ze naast haar paddock met een kraan dingen afgraven, en dat wist ik niet. Toen de stalhouder naar buiten kwam had ze al enorme puinhoop van haar paddock gemaakt door ijsberen, rennen en slidings....). Ik vind het echt naar dat ik zelf niet naar dat bandje kan kijken, is hij nu nog wel heel na dat ijsberen? Als ze over een x aantal weken weer een slechtere scan heeft, komt dat dan door mijn opbouw of dit soort uitspattingen? Enorm lastig dat je niet alles in de hand kan hebben.

Voltes durf ik inderdaad ook niet echt te rijden. En niet in de hoefslag. Ik wil wel graag een les gaan nemen, dan iig zonder de zijgangen maar door haar te laten sporen. Wij lopen nu na 5 a 6x rijden alweer compleet vast (ze loopt enorm met de rem erop en met de draf gaat ze staken) door haar scheefheid dat ik niet voldoende corrigeer. Zo kunnen we ook niet doorrijden, want ik durf al niet meer :o (ze kan heel naar bokken). Ik wil haar iig ook even goed laten losmaken, heb het idee dat ze ook weer aan de voorkant goed vast zit, wat haar niet helpt. Verder is ze super braaf, vandaag probeer ik het even zonder zadel. Ze is behoorlijk veranderd, misschien speelt dat zadel ook een rol.

Lastig hoor dat opbouwen ;)

Wel super dat jullie inmiddels M2 zijn! Hopelijk gaat dat stressen uiteindelijk wel weg, zo te horen ben je er wel op een goede manier mee bezig. Andere omgeving en bakken zijn spannend, maar ze moeten er niet in blijven doorslaan. Hopelijk krijgt ze de rust uiteindelijk.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 23:06

Momenteel heb ik wel twee lesjes achter de rug. Alleen kwam ik er niet uit en werkt het enkel averechts. Rechtrichtend, maar zonder voltes. Ik mag ook absoluut niet gewone bochten van mijn juf rijden, maar echt vierkanten van de bak maken. Enige wat we vragen is een lichte schoudervoor, maar dan is ze eigenlijk gewoon recht en spoort ze goed. We mochten na 3 weken van 3x 2 minuten draf naar 4x 3 minuten draf. Maar het laatste drafblokje hebben we nog laten zitten omdat ze best moe raakte. Toen ze beter was reed ik veel minder lang :P Ik ben niet zo van het in en uitstappen (hooguit 10 minuten), maar dat doen we nu braaf 20 minuten in en 20 minuten uit naar het DA advies.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:34

Niet al jullie paarden hebben (speciaal) beslag gekregen toch bij deze blessure ? En wanneer mocht je paard dan weer van dat (speciale) beslag af, na hoeveel tijd ?

mijnzoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:28

de mijne is op speciaal beslag gegaan en dat mocht er eventueel weer onderuit toen ze op de scan weer helemaal goed was en ook het klinische beeld goed was. Beau had voor haar eerste blessure geen ijzers, ze is toen op aangepast beslag gegaan (extra brede tak aan de blessure kant en een flinke opzet) nadat ze weer goed was is het ijzer voor wel gebleven en de opzet ook alleen de verbrede tak is weer naar normaal gegaan. Ze deed het hier goed op en waarom dan wijzigen was mijn motto

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:12

Wolter heeft ongeveer een jaar op aangepast beslag gestaan, maar ik merkte toen ik de zijgangen begon mee te nemen dat hij daarin moeite met zijn balans bleef houden. Op aanraden van Rob Renirie heb ik er toen weer normale ijzers onder laten zetten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:42

Ik heb geen idee hoelang ik ze eronder moet laten. Ze heeft ze nu 2 beslag beurten onder, de derde beslagbeurt is volgende week. Ze doet het er wel goed op, en ik weet niet of ik de overgang naar terug op blote voeten aan durf. Ze heeft altijd al wat gevoelige voorvoetjes gehad, en nu zal dat alles behalve verbeterd zijn wat dat betreft (steentjes waren behoorlijk pijnlijk voor de ijzerperiode). Dus misschien laat ik haar wel op ijzers.... liever niet, maar weet niet of ik het straks weer durf te veranderen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:49

Zou het zeker nog een poosje blijven doen, zolang ze het ergens goed op doet niets veranderen!
Bij mij was de noodzaak er omdat hij zijn werk er niet goed op kon doen, anders was hij er ook gewoon op blijven staan.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:57

Ik vind het voor asfalt werk niet zo'n fijn idee (we rijden daar toch veel op) en vroeger heeft ze er 1 jaar op gestaan maar was een rampenplan met aftrappen. Tot dusver blijven ze er heel netjes onder, maar tot dusver heeft ze ook niet aan de longe gewerkt of los gegaan in de bak/land, iets wat ze normaal gesproken wel doet := En daarbij vlogen ze altijd af. Nu mag ze natuurlijk niets en blijven ze netjes onder :P Dat moet ik wel even aankijken. Maar zolang ze eronder blijven, hou ik ze er denk ik ook onder. Hoefschoenen gaan sowieso de deur uit, ik heb het idee dat de blessure daarvan is gekomen toen ze er eentje verlor in rengalop.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:54

En alleen "gewone" ijzers, zou dat nou verschil uitmaken tov geen ijzers ?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 22:55

Tancreda4 schreef:
Ik vind het voor asfalt werk niet zo'n fijn idee (we rijden daar toch veel op) en vroeger heeft ze er 1 jaar op gestaan maar was een rampenplan met aftrappen. Tot dusver blijven ze er heel netjes onder, maar tot dusver heeft ze ook niet aan de longe gewerkt of los gegaan in de bak/land, iets wat ze normaal gesproken wel doet := En daarbij vlogen ze altijd af. Nu mag ze natuurlijk niets en blijven ze netjes onder :P Dat moet ik wel even aankijken. Maar zolang ze eronder blijven, hou ik ze er denk ik ook onder. Hoefschoenen gaan sowieso de deur uit, ik heb het idee dat de blessure daarvan is gekomen toen ze er eentje verlor in rengalop.

Waarom vind je het voor asfalt geen goed idee? Zolang ze niet heel veel mag doen neem ik aan dat het vnl stapwerk is?

Gewone ijzers of geen ijzers maakt denk ik verder niet zoveel verschil, de stabiliteit van het gewricht wordt daar niet heel anders door gemaakt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 23:05

Nu maakt het nog niet een verschil, als we straks over een tijdje op volle sterkte zijn wel. Ik draafde nog wel eens op het asfalt. Of op het gras, maar ook dan vind ik ijzers eigenlijk enger ivm glijden :o

Voor nu is het inderdaad stapwerkt en voorlopig blijven ze er ook onder. Is het niet speciaal bewerkt, dan ook nog even gewone ijzers. Maar mochten wij weer op volle sterkte zijn dan vind ik het wel een lastige keuze of ik ijzers laat of niet.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 23:19

Denk dat het sowieso verstandig is om pas helemaal op het einde van de revalidatie (of helemaal niet ;) ) op asfalt te draven, dat geeft toch behoorlijke schokken.
Rechtuit op gras is meestal geen probleem, wendingen even terugnemen naar stap?

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 12:56

Ik ben wel benieuwd naar de opbouwers en dan met name zijgangen

er is tegen mij gezegd geen zijgangen en liever niet te krappe voltes (eigenlijk helemaal niet)
op de scan is nu niets meer te zien dus dat is zeer positief maar wil haar eigenlijk niet stukrijden door toch eigenwijs zijgangen mee te pakken.

Hoe staan jullie daarin
misschien als je zoiets over een jaar of 2 uitsmeert dat je het rustig mee kan pakken of is het echt heel belastend (fayah heeft een grasvoet dus zal altijd ongelijk blijven en banden zijn wel iets groter risico dan een paard met 2 dezelfde voetgen)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 13:22

Ik doe geen zijgangen. Wij doen vooral rechte stukken. Ik heb nu regelmatig les, en dat is alleen haar recht krijgen. Dat betekend soms wel schouder voor rijden, maar eigenlijk is de schouder voor meer voor mijn gevoel, want op dat moment spoort ze juist dan eindelijk zeg maar. Zijgangen pak ik nog niet bij. Voltes rij ik wel eens, in die zin dat ik wat eerder afsla dan het einde van de bak. Echter, ALLE bochten zijn hoekig. Ik rij eigenlijk geen voltes, maar vierkantjes. Afgelopen lesje ene halve volte mee gepakt een paar keer, maar niet noemenswaardig vaak.

Wij mogen nu een rondje links en rechts galop doen. En over ongeveer 3 weken op controle of haar pootje het netjes houdt met deze beweging. Momenteel is ons rij-schema:

Stap 20
4x 4 minuten draf, met 4 minuten stap er tussen
Ergens een rondje links galop & rondje rechts galop
20 minuten uitstappen

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 14:07

Ik denk dat je de zijgangen moet zien als de allerlaatste fase van je opbouw. Dus als al de rest goed gaat, het paard bij controle gezond is verklaard, en je hebt in alle drie je basisgangen de opbouw weer helemaal klaar dan is het tijd om ook de zijgangen rustig aan weer mee te nemen.
Als deze blessure éénmaal genezen is dan is het risico eigenlijk niet groter dan voorheen, dus om het dan niet meer te doen "omdat je haar niet stuk wilt rijden" is mss net iets te voorzichtig, dan kan je eigenlijk niets meer doen omdat dat risico er eigenlijk altijd in zit (minimaal, maar toch).
Wolter loopt nu Grand Prix terwijl hij één van de ergste vormen had, en moet dus gewoon al zijn zijgangen doen. Maar het heeft wel anderhalf jaar geduurd voor ik daar weer aan begon.

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 19:53

Fayah is al een jaar goed verklaart maar er is altijd gezegd geen zijgangen
bij haar blijft het risico groot door haar ongelijke voetjes vandaar dat ik er een beetje mee zit wat verstandig is

fay gaat zich al gauw compenseren in de schouder bovenin door toch t voetje een beetje te ontlasten

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 11:21

Als ze een ander probleem heeft waarvan de dierenarts zegt dat het beter is om geen zijgangen te doen dan is het natuurlijk beter om daarnaar te luisteren, maar dat heeft volgens mij dan niets te maken met het probleem van de bandjes. Die genezen namelijk langzaam, maar wel goed en daarna is het risico op nieuwe blessures niet groter dan bij een paard wat het nooit gehad heeft.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 11:25

Ik ben benieuwd hoe het bandje van mijn paard het allemaal houdt. Eergisteren heeft ze haar paddock weer verbouwd (korte draaiing, slidings etc) en gisteren mocht ze even rollen in de longeerbak zoals elke dag, maar dat werd dus een dikke party *toinktoink* Dit weer helpt niet. Zaterdag hadden we een lesje en heeft ze ook heel goed laten zien dat ze er prima vandoor kan gaan, kan bokken, slidings met 180 graden draaien etc kan maken. Niet echt bevoordelijk voor haar voetje -O- Maak ze met dit weer maar eens duidelijk dat ze gewoon rustig moeten blijven staan ondanks de wind en onrust om hen heen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 11:27

Ja doodeng hé, Wolter kon ook zo vreselijk gek doen aan de hand of los en dan was ik maar schietgebedjes aan het sturen naar boven dat alles heel moest blijven....