[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mvermeulen1

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:51

ik laat sem wel regelmatig nakijken door de fysio en osteopaat en vooral osteopaat heb ik fijne ervaring mee..een stalgenootje heeft haar paard laten masseren en die is erg tevreden..nu heeft haar paard geen atrose maar zit wel vaak vast in de rug en als ik haar moet geloven loopt ze echt stukken beter en soepeler..ik denk dat het nooit echt kwaad kan om je paard na te laten kijken door wie dan ook.

de hele week in de lappenmand..flinke griep gister was ik helemaal uit het veld geslagen..hele dag op bed met flinke veel asprines..vandaag zou ik weer les hebben na maanden geen les en ik had al bedacht al ga ik achterstevoren ik moet en zal les hebben :D en hij ging echt heel fijn en heb weer wat oefeninen gekregen..we liepen wat vast maar kan nu weer verder..ze was erg tevreden en ik ook..maar ik ben nu wel echt bekaf haha zo even wat eten en bank hangen..

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 19:42

mvermeulen1 schreef:
ik laat sem wel regelmatig nakijken door de fysio en osteopaat en vooral osteopaat heb ik fijne ervaring mee..een stalgenootje heeft haar paard laten masseren en die is erg tevreden..nu heeft haar paard geen atrose maar zit wel vaak vast in de rug en als ik haar moet geloven loopt ze echt stukken beter en soepeler..ik denk dat het nooit echt kwaad kan om je paard na te laten kijken door wie dan ook.

de hele week in de lappenmand..flinke griep gister was ik helemaal uit het veld geslagen..hele dag op bed met flinke veel asprines..vandaag zou ik weer les hebben na maanden geen les en ik had al bedacht al ga ik achterstevoren ik moet en zal les hebben :D en hij ging echt heel fijn en heb weer wat oefeninen gekregen..we liepen wat vast maar kan nu weer verder..ze was erg tevreden en ik ook..maar ik ben nu wel echt bekaf haha zo even wat eten en bank hangen..

www.happy-athlete.nl is die een stalgenoot laat komen

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 08:46

mvermeulen die bedoelde ik idd ook hier in de buurt zit er iemand die volgens die manier behandeld

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:22

bij mijn pony met artrose gaat het momenteel snel achteruit. Ondanks het tildren infuus wat hij ruim twee weken geleden gehad heeft. Hij krijgt ook Ekyflex Arthro en Nodolox. Ik vraag me zelfs af of het alleen artrose is. Want artrose is een traag proces heb ik begrepen. Hebben jullie ervaring met hoe snel artrose kan gaan?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 17:16

misschien is er sprake van artritis nu ? Dat is vaak een tijdelijke verslechtering van de artrose doordat er een ontsteking bij komt.
Weet je waar de artrose zit ? en voelt dat gebied warm(er ) aan ?

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 18:58

vandaag weer even in de bak aan de slag geweest en hij ging echt goed!! moet wel iets anders gaan rijden wat ik gewend ben en dat is even wennen voor mij maar het werkt wel..hij reageert daar beter op..hooguit een 45 min gereden met een lange instap en uitgestapt op het harde..

@mystery1980: misschien iets meer tijd geven omdat het pas 2 weken geleden is ingespoten? ik weet niet hoeveel tijd ervoor staat

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:29

Ik zag geen centraal topic over spat maar volgens mij valt het ook onder artrose. Morgen ga ik de kliniek bellen voor mijn Haflinger.

Hij loopt in het begin heel erg stijf maar na wat beweging, als de stijfheid minder is, loopt hij nog steeds onregelmatig. Linksom loopt hij beter dan rechtsom. Als ik hem zie lopen denk ik dat hij linksachter kreupel is.

Twee filmpjes van vandaag:

https://www.youtube.com/watch?v=dlIwA5HSFWU
Linksom

https://www.youtube.com/watch?v=RK0_QdVioZY
Rechtsom

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:44

ik zie idd linksachter dat hij korter loopt en onregelmatig..hij zit duidelijk niet soepel in zijn lijf :(

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:30

Ja hij loopt echt niet fijn. Net met de Lingehoeve gebeld en we kunnen a.s. donderdag om 3 uur terecht. Heb zelf een vermoeden dat het spat is.... we zullen zien.

Wat is het verschil tussen spat en artrose? Of is spat artrose in het spronggewricht?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 09:22

De tijd die ervoor staat is wel 2 tot 4 weken maar afwachten is niet mijn sterkste punt...
De artrose zit in zijn SI gewricht, het voelt niet warmer, wel bobbeliger, alsof er extra bot groeit zeg maar.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:44

heb je de si gewrichten in laten spuitem mystery1980?
ik heb dat bij die van mij ook laten doen in oktober. ik ben heel bewust gaan longeren op lang laag. en merk nu pas echt duidelijk verschil dat er qua lopen een steigende lijn in zit. nu merkte ik vanaf het begin wel verschil maar het echte verschil kwam pas na het gaan trainen van de rugspier.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:12

nee hij heeft tildren infuus gehad
inspuiten met corticosterioden is geen optie omdat hij dan waarschijnlijk bevangen wordt.
mogelijk is nog inspuiten met sarapin, maar weet niet hoe de resultaten daar mee zijn.
iemand toevallig ervaring?

Melody94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:28

Ook ik ben weer eens aan het kijken naar welke vorm van glucosemine ik ga kijken. Nou weet ik dat hier in dit topic een lijst heeft gestaan met de merken en de werkzame stoffen o.i.d. Ik heb het topic doorgekeken maar kan het niet meer vinden. Weet iemand op welke pagina deze staat of wil iemand weer een linkje plaatsen. Graag?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:32

Voila ( of bedoelde je de prijsvergelijkers niet ?) :

Maris schreef:
Misschien vind je deze wel handig ( mbt prijzen en wat erin zit ) :

Niekje51 schreef:
Found it! Het is een excel, heb ook even de prijzen van nu erbij gezocht, kleine moeite ;)

Zoals ik heb begrepen zijn er drie ingredienten van belang en dat zijn; Glucosamine, Chondroitine en Hyaluronzuur. Daarnaast is er MSM (organisch zwavel) nodig ter ondersteuning van het transport door de cellen voor optimale opname. Voor mij moest het supplement dus minimaal deze vier bevatten in de meest gunstige verhoudingen voor een redelijke prijs per dag. Ik moet het namelijk voeren voor de rest van haar leven, dus iedere maand 90 euro extra voor supplementen er tegen aan gooien is gewoonweg teveel.

[ Afbeelding ]

Cortaflex en Excellent Equi Mobility hebben alle 4 de ingredienten die ik zocht, maar na verschillende mislukte pogingen bij de fabrikant om erachter te komen in welke samenstelling die in het supplement zitten, en geen antwoord, zijn deze voor mij afgevallen. Mocht iemand dit wel weten, hoor ik het natuurlijk graag!! Primeval Gelatinaat wordt ook door vele aanbevolen, maar ik heb de keuze voor de bovenstaande ingredienten gemaakt. Ik had wel in mijn achterhoofd, als het niets wordt met deze combi, ga ik Primeval proberen, maar ik ben hierbij gebleven, nu al ruim een jaar.

Nadat ik deze lijst heb samengesteld, ben ik voor de NAF Superflex Liquid gegaan, en ik heb dit nog aangevuld met Vitamine E & Omega 3-6-9. Dit kun je in hele dure verpakkingen bij een paardenwinkel kopen, maar je kunt ook naar de Kruidvat gaan voor een flesje van 100 Tarwekiem bolletjes waar je dr drie per dag van geeft. Daar zitten deze supplementen ook in, is natuurlijk i.p.v. chemisch dus wordt beter opgenomen, en... kost € 2,50 per potje :D Als je de prijzen kijkt van de potten vitamine E en Omega 3-6-9 in de winkel sla je stijl achterover! Ik ben zeer tevreden met mijn huidige supplementen, mijn merrie doet het SUPER!

En dan klikken op woord afbeelding voor het schema.

Of anders deze : http://www.pardoes-aurora.nl/pardoesbes ... /gwsup.pdf

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:37

Vandaag had ik een dagje vrij. Heerlijke bosrit gemaakt. Ik ben benieuwd Lorenz kan wat spierpijn hebben morgen. Maar meestal voelt hij de volgende dag heel goed.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:54

vandaag even los gelongeerd en balkjes laten lopen..wilde eigenlijk gaan rijden maar die wind!! die is zo koud dat er geen zin in had :o morgen moet ik weer naar de voetreflex goeroe en ga ik daarna naar stal en misschien dat ik er dan wel even op klim

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:56

Hier gaat alles ook goed! Urka haar ijzer hangt er nog steeds onder na een week dus dat is hoopvol (en goede punten voor de nieuwe hoefsmid). Nog 6 tot 7 weken te gaan :+ . Heb ze gisteren ook terug een keertje gelongeerd met de pessoa. In draf liep ze precies niet helemaal goed (rechter hand), maar het was geen duidelijk manken. Heb haar toen op de andere hand even laten draven en daar ging het beter. Nadat ik haar dan terug van hand had veranderd (terug op rechts), liep ze duidelijk beter. Ze moest precies echt wat los komen. Hopelijk gaan we nu terug de goede richting uit.

Melody94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 21:00

@Maris thanks. Top

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 21:18

ik ben een tijdje afwezig geweest, sorry.
fijn te lezen dat het met de meeste zo goed gaat!

vandaag heb ik heerlijk met Mister gespeeld in de roundpenn. ik weet het, die rondjes zijn niet het beste voor zijn artrose pootje, maar ik kan hem ook niet alles ontnemen, en de lol die we samen hebben is zoveel groter dan de extra last die hij hier morgen eventueel van heeft.

waar ik wel van baal is dat de nieuwe deken die ik voor hem heb aan het schuren is op zijn schoft, het is erg gevoelig, dus ik heb de oude bucas er maar weer opgelegd, deze is niet helemaal waterdicht meer, maar gelukkig schuurt hij niet.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 21:46

Ik heb ook geen waterdichte winterdeken maar heb zijn winterdeken op en daaroverheen een 0 grams regendeken. Zo blijft hij ook droog.

Merken jullie echt dat je paard slechter loopt na rondjes lopen?

Ik longeer nog wekelijks en de dag erna maakt het geen verschil.
Ik loop wel mee dus sta niet op 1 plek in het midden savonds longeer ik in de bak daar is licht.
Overdag hebben we een stuk paddock daar longeren we in dus ook geluk dat het ruimer is en geen vaste cirkel misschien dat het verschil maakt?
En waar halen jullie de informatie vandaag dat bv rondjes lopen slecht is voor artrose paarden?

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 22:14

ik longeer ook zeker 3 dagen per week en merk ook niet zoveel verschil..ik wissel de rondjes ook af met wat kleiner dan weer groter en rechte stukken enz en longeer ook altijd met kaptoom.. in combinatie met rijden in de bak en buitenritjes in het weekend blijft hij juist lekker soepel

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 22:29

ik longeer/los gooi hem 1 of 2x per week ofzo en nu in de training rij ik eigenlijk alleen nog maar rondjes, die schouders moeten weer geactiveerd worden.
nu merk ik er eigenlijk bijzonder weinig van hoor dat hij slechter daar van loopt, hij heeft sowieso betere en slechtere dagen, maar dat is meer weer afhankelijk dan werk afhankelijk, althans zo lijkt het.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 22:52

en ik longeer ook best lang 30/45 min hij moet echt aan het werk zeg geen doelloze rondjes..sem kijkt graag naar rechts en valt gauw op binnenschouder dus moet hij steeds gecorrigeerd worden zodat hij "recht" blijft lopen..en ik wissel veel van kant zodat hij niet te lang op 1 ronde blijft word anders ook zo saai en vandaag dan 2 balkjes laten lopen voor de verandering...

ik ervaar juist dat longeren een goeie manier is om soepel te blijven zonder het gewicht van de ruiter..

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:43

mijn is door de dap verteld dat longeren met name in losse bodems en kleine cirkels slecht is voor artrose paarden. ik doe het overgens ook maar wij hebben op stal grote cirkel

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 14:09

Losse bodems bedoel je daarmee mul zand? Of is dat wat anders?

Ik zat ook nog over de buitenrit na te denken. In stap bv buiten als we richting het bos gaan struikelt Lorenz als het ongelijk is af en toe. Of dat nou de artrose is of gewoon hij tilt zijn benen niet op geen idee.
In het bos eenmaal draaf je wat meer en in de galop geen last.
Gisteren was ik met een andere ruiter naar buiten maar zij heeft een tuigpaard ondanks dat het paard 22 jaar is, is hij nog heel goed in zijn doen.
Op 1 pad het paard weet dat hij vol de galop in mag en is ook zo weg.
Lorenz houd de tuiger niet bij later komt hij bij omdat lorenz zijn uithoudingsvermogen beter is. Maar als ik hem er niet achter kan houden laat ik het de andere ruiter weten.
Het is eigenlijk gewoon stukje rengalop paar honderd meter want ze gaan echt voluit.
Pad loopt mooi recht en heel iets heuvel opwaarts.
Ik zat nog te denken als hij dan struikelt dan heb je echt een ongeluk. Of zal dat in de galop toch minder gebeuren dan bv in de stap.