Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:35

Ik pak er een bakkie koffie bij en ga het topic eens doorspitten, zag al wat heel interessante berichten dus ga er ff voor zitten. Heb zelf ook nog wat fototjes op de compu maar moest ff wat posten anders vind ik het topic niet meer terug.

Lauura

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:43

Mijn hoefsmid vond mijn pony's hoeven er erg goed uitzien voor zijn doen. Ze zei dat het leek alsof ze net bekapt waren! Goed nieuw dus!

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 00:27

scoxxx schreef:
Dan moet je water bij de wijn doen... en ik persoonlijk zou zijn hoeven minder "rigoreus" aanpakken zeg maar. Kortom meer materiaal m.n. in de hoef en in het bijzonder in de hoefzool-teen van Orsini.
Dit zijn de paardjes die het vaak wat beter doen als je de hoefzool niet al het flaky-material verwijderd. Erg irritant voor een Pete Ramey-aanhanger, I know ;-) En mijn vingers jeuken ook te vaak, maarrrrr je zult zien dat het paardje beter zal lopen in de wei op blote voeten met wat meer materiaal in de hoef.

Dus een wat groter hoefje behouden en kijken bij welk hoef-status paard niet meer gevoelig loopt en dan die status min of meer handhaven met wellicht wat minder grote aanpassingen tijdens het vijlen.... meer stapsgewijs te werk gaan dus.

Maar.... ik weet exact in mijn hoofd hoe je zulke hoefjes moet aanpakken. Veel ervaring mee bij meerdere paarden.... echter, via internet is het niet 1-2-3 goed uit te leggen.
Wellicht toch begeleiding zoeken? Ik zelf werk ook nog altijd met feedback.

hey scoxx. Ik haal eigenlijk nooit materiaal van de zool af. Juist omdat hij al zo dun is. Mijn paard heeft ook bijna nooit flakey materiaal, weet niet hoe dat komt. De enige keer wanneer er echt iets van zijn zool af kwam was toen het na de zomer opeens heel erg nat werd. Toen ging er uit zichzelf een hele laag zool en de bovenlaag van de kussens af.

Ik hopp gewoon dat de wand iets langer wil bijgroeien en dan maak ik de mustangrol wel, maar laat ik m iets meer boven de zool uitsteken. Maarja dan moet die wand wel eerst bijgroeien en dat doet ie dus niet!!! Ik heb al een paar maanden niets van de hoogte van de wand afgehaald, puur de rol gemaakt. Hij slijt ze zelf zo af. Misschien gaat het zometeen beter als hij weer op zand staat (meer zool stimulatie) en niet op t beton.....laten we t hopen...

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:39

Hoi allemaal, ik heb een leuke ontdekking gedaan :)
Door omstandigheden ben ik een week eerder terug gekomen uit Frankrijk en staat mijn paard nu weer op zijn oude stalletje. Hier staan ze ipv op de wei (zoals in FR) op zandpaddocks in de winter. Nu viel mij vanmiddag op dat mijn paard, na nu 24 uur op de zandpaddock te hebben gestaan, opeens al minder gevoelig liep in de bak......
Zou het soms ook gewenning kunnen zijn die een grote rol speelt. Dat hij nu door de continue stimulatie van het zand in de zool minder gevoelig is? Ik hoop ook dat deze stimulatie helpt de zool steviger op te bouwen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:30

Wellicht, maar door de regen is het zand lekker zacht nu natuurlijk ;-)
Ikzelf zou voor alle zekerheid enge dingen gelijk HKO danwel atrose toch wel willen uitsluiten, denk ik.
Mijn HKO-er loopt momenteel ook fijner in het natte zand

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:33

hoi scoxx

er zijn anderhalf jaar geleden fotos gemaakt van zijn benen en voeten ivm een schiefel en die zager er toen super uit. Geen enkele indicatie van atrose of HKO dus dat is het denk ik niet.

Als het echt nog veel langer gaat duren ga ik t toch misschien nog eens verder laten onderzoeken....

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:35

Heb je die foto's nog? Dan heb je een mooi rontgenbeeld hoe dik (of dun) de hoefzool is... van toendertijd in ieder geval.
Is er verder niks te vinden qua diagnose, maar blijven de klachten aanhouden.... dan krijgt het paard vaak het stempeltje "weke hoefkatrol" opgeplakt.
Vrij vertaald: "we weten het eigenlijk ook niet helemaal zeker" ;-)

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:29

haha ja dat is dan een makkelijke diagnose he ;).
Ik hoop echt dat het komt door de weinige opbouw van de hoef nu. Ik laat hem voorlopig even groeien om te zien wat voor effect dat heeft. Daarmee bedoel ik dus dat ik de wand enkele mm hoger dan de zool wil laten groeien, want nu is die dat niet door afslijting.
Evt moet ik dit misschien wel helpen door er iets onder te plakken, hebben jullie tips? heb wel eens van die tubes gezien met "plastic" gel erin die je dan eronder kan molden, of glue on shoes voor twee weken? Heb hier alleen geen ervaring mee dus weet niet of het ten eerste werkt en ten tweede wat voor effect het heeft

fotos zal ik even moeten zoeken, die had ik digitaal meegekregen maar geen flauw idee meer op welke comp :)
Als ik ze vind probeer ik ze wel te posten!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:37

wimmus zo slecht zijn de hoeven nog niet, correct bekappen zal de hoeven beter toch hun recht laten komen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 23:19

Wimmus: ik snap niet waar jij je uitspraak op baseert dat ze verre van ideaal zijn en het paard jarenlang slecht bekapt is. Qua hoefvorm zien ze er uitstekend uit. Scheefheid in korte tijd proberen te corrigeren, is vragen om problemen.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 00:33

En dat baseer je allemaal op een foto van de onderzijde?
Heb je ook een blauwe jurk Opala? :P

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 00:39

ik zou wel iets proberen met de stralen te doen om deze steviger te krijgen. Er lijkt best een diepe centrale groeve in te zitten. Je kan evt betadine erin doen of een ander bacterie dodend middel dat niet de straal zelf aantast.
Verder weet ik niet wat een paar weken geleden is qua bekappen, maar ik vind de buitenwand wel weer toe aan een kapbeurt ;)

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 12:15

CherokeeChum schreef:
En dat baseer je allemaal op een foto van de onderzijde?
Heb je ook een blauwe jurk Opala? :P

Geef dan eens commentaar, afzeiken kunnen we allemaal :(

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 12:38

Zo slecht zijn ze idd volgens mij niet hoor.
Paar keer goed bekappen en steeds lichtjes corrigeren ben je iig al een heel end!

@CherokeeChum
Nuttig opmerking.. wat zou ze volgens jouw moeten doen dan?
Zeg dan gewoon niks.. zucht.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:27

Hoezo?! de kenners hebben toch al aan gegeven dat de hoefvorm uitstekend is? Nou ben ik heul geinterresseerd hoe die conclusie tot stand is gekomen?
Ik zie nml hoeven waar mijn vingers van gaan jeuken.
Ook kan ik niet van een foto van alleen de onderzijde bepalen dat de hoefvorm uitstekend is.
Voorts had ik een smiley bij de grappig bedoelde opmerking geplaatst. Ik zal wel een ander gevoel voor humor hebben :roll:

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:33

Ben ik het zeker mee eens, maar ben er ook mee eens dat de hoef niet vreselijk slecht is!
En dat is wat er wel beweerd word.

Je opmerking is gewoon niet echt gepast, je valt iemand persoonlijk aan.
(en je weet vast dat het via internet altijd anders overkomt)
Geef gewoon je eigen mening.. daar hebben we meer aan :)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:40

*leent de mooie blauwe jurk van Opala*

Ik vind de hoeven op het eerste gezicht ook niet super slecht. De voorvoeten lijken recht, alleen de hielen wat hoog. De hoefwanden zijn gebrokkeld en ik gok dat er geen mustangrol gemaakt is en dat er al even geen vijl aan te pas is geweest.

Linksachter zie ik een scheve voet. De hielen zijn ongelijk. Ik denk dat het paard vooral de buitenkant belast en de hoefwand en hielen aan de binnenzijde (voor de kijker links op de LA foto) langer zijn. Ook de straal lijkt af te buigen en niet recht op de voet te staan, maar dit kan ook optisch bedrog zijn.

Rechtsachter is weer te zien dat aan de linkerzijde/buitenzijde van de voet de hoefwand korter is en aan de binnenzijde de hiel beduidend langer is. Paard zal met zijn tenen naar buiten toe wijzen in stand gok ik.

Kun je geen foto's maken van de zijkanten, voorkanten, onderkant vanaf achteren gezien enz...?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:48

Annetje schreef:
*leent de mooie blauwe jurk van Opala*

haha, Die Anne :D :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:33

CherokeeChum schreef:
Hoezo?! de kenners hebben toch al aan gegeven dat de hoefvorm uitstekend is? Nou ben ik heul geinterresseerd hoe die conclusie tot stand is gekomen?
Ik zie nml hoeven waar mijn vingers van gaan jeuken.
Ook kan ik niet van een foto van alleen de onderzijde bepalen dat de hoefvorm uitstekend is.
Voorts had ik een smiley bij de grappig bedoelde opmerking geplaatst. Ik zal wel een ander gevoel voor humor hebben :roll:

Verteld u dan, wat u allemaal zou willen bekappen? U kan ook niet meer dan de hoeven zullen toelaten? Natuurlijk geven deze foto's een beperkt zicht, zo ook de foto's die ik geplaatst heb. Maar bent u van mening, dat de hoeven wel zo slecht zijn?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 00:44

Nee, ik zie voldoende materiaal om mee te werken.
Let wel,op een foto,en alleen een onderaanzicht.
Echter de onderzijde is,belangrijk in functie van de hoef maar zonder een voor, een achter,en een zij aan zicht kan ik niet van een foto bepalen of deze recht staat en hoe hij belast word.
Naar mijn smaak kan je alleen een hoef ,,lezen'' als je hem in real life onder een paard ziet,kijkt hoe hij er mee functioneert,en hem vervolgens terhand neemt om de onderzijde te inspecteren, om te weten wat de mogelijkheden voor die voet zijn.
Alle vier de voeten zijn A-symmetrisch,hebben ook een ongelijke wanddikte verdeling.
Ik zie om te beginnen al scheef liggende stralen,er zal dus waarschijnlijk al sprake zijn van scheve belasting.
Echter dit is een foto,om het juiste perspectief te zien moet je ook de kootstand,van opzij van voor en ook van achter kunnen beoordelen,zowel in stand als in beweging.Hoe land dit paard en hoe wikkelt hij af. Hoe is de rest van de locomotie? gaat hij correct? maait hij?loopt het dier toontredend?
Dit alles zie je niet op de foto.
Maar is voor mij wel bepalend voor de kwaliteit van hoeven.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:46

CherokeeChum schreef:
Nee, ik zie voldoende materiaal om mee te werken.
Let wel,op een foto,en alleen een onderaanzicht.
Echter de onderzijde is,belangrijk in functie van de hoef maar zonder een voor, een achter,en een zij aan zicht kan ik niet van een foto bepalen of deze recht staat en hoe hij belast word.
Naar mijn smaak kan je alleen een hoef ,,lezen'' als je hem in real life onder een paard ziet,kijkt hoe hij er mee functioneert,en hem vervolgens terhand neemt om de onderzijde te inspecteren, om te weten wat de mogelijkheden voor die voet zijn.
Alle vier de voeten zijn A-symmetrisch,hebben ook een ongelijke wanddikte verdeling.
Ik zie om te beginnen al scheef liggende stralen,er zal dus waarschijnlijk al sprake zijn van scheve belasting.
Echter dit is een foto,om het juiste perspectief te zien moet je ook de kootstand,van opzij van voor en ook van achter kunnen beoordelen,zowel in stand als in beweging.Hoe land dit paard en hoe wikkelt hij af. Hoe is de rest van de locomotie? gaat hij correct? maait hij?loopt het dier toontredend?
Dit alles zie je niet op de foto.
Maar is voor mij wel bepalend voor de kwaliteit van hoeven.

Foto's geven een ander beeld, dan in real life. Foto's kunnen ook een vertekend beeld geven. Er staan geen foto's bij, waar de voetas te zien zijn. Die worden vast nog wel gemaakt en geplaatst.
De foto's laten wel wat zien over het te bekappen, natuurlijk is het in real life correct te beoordelen en via foto's gokken.
Wel een leuke discussie over de voetas corrigeren, gezien de natuurlijke bakppers van hoef natuurlijk de voetas niet corrigeren. Ben benieuwd wat arabesk voor een reactie plaatst.

wimmus de voetas goed in de gaten houden en de straal bij werken.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:58

waarom zou je een voetas niet corrigeren als hier aanleiding toe is? Ik begrijp dat je niet zomaar een voetas moet aanpassen zonder naar het verdere paard te kijken, dus ook de gewrichten e.d BV als je met een aangeboren scheefheid van de benen te maken hebt kan je niet zomaar de voetas corrigeren.
Maar ik kan met niet voorstellen dat de mensen van hoef natuurlijk hier helemaal niet naar kijken......

Wimmus: ik vind de voeten na de bekapping al beter eruit zien, maar zoals al wordt gezegd helemaal een goed oordeel geven is lastig van fotos af. Je fotos zijn ook veelal een scheef aanzicht van de hoeven, makkelijker is het te zien als je ze recht van voren, opzij en achter maakt per hoef Maar dan nog is het puur een tip ahv wat de fotos ons kunnen tonen. :)

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:24

hoi allemaal

ik heb de fotos gevonden van de hoeven van mijn paard uit eind 2007 (rontgen), enige probleem is dat ik ze alleen met word kan openen en ik nu dus geen idee heb hoe ik ze hier op de site kan plaatsen? Iemand???

Oja nu ik toch post: Kan iemand mij de belangrijkste verschillen uitleggen tussen de Pete Ramey en KC la Pierre methodes en tegelijk aangeven waar jullie het het meest achterstaan? Ik ben nog een beetje aan het uitvinden wat ik nu het beste vind, zeker omdat mijn paardje zo gevoelig blijft op zn ene voetje.
thanks!!
gr
Kim

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:28

Als je het plaatje opent in word, dan even plaatje kopieren en plakken in paint, opslaan en klaar :) Kun je hem het beste opslaan als PNG denk ik blijft de foto het mooiste mee.

FS wat zie jij precies aan de voetas wat jij zou willen veranderen bij dit paard? Of begrijp ik je verkeerd?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:30

Of openen en plakken in powerpoint en de slide opslaan als JPG. Daarna uploaden bij een fotosite :j