Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
scoxxx schreef:Dan moet je water bij de wijn doen... en ik persoonlijk zou zijn hoeven minder "rigoreus" aanpakken zeg maar. Kortom meer materiaal m.n. in de hoef en in het bijzonder in de hoefzool-teen van Orsini.
Dit zijn de paardjes die het vaak wat beter doen als je de hoefzool niet al het flaky-material verwijderd. Erg irritant voor een Pete Ramey-aanhanger, I knowEn mijn vingers jeuken ook te vaak, maarrrrr je zult zien dat het paardje beter zal lopen in de wei op blote voeten met wat meer materiaal in de hoef.
Dus een wat groter hoefje behouden en kijken bij welk hoef-status paard niet meer gevoelig loopt en dan die status min of meer handhaven met wellicht wat minder grote aanpassingen tijdens het vijlen.... meer stapsgewijs te werk gaan dus.
Maar.... ik weet exact in mijn hoofd hoe je zulke hoefjes moet aanpakken. Veel ervaring mee bij meerdere paarden.... echter, via internet is het niet 1-2-3 goed uit te leggen.
Wellicht toch begeleiding zoeken? Ik zelf werk ook nog altijd met feedback.
CherokeeChum schreef:Hoezo?! de kenners hebben toch al aan gegeven dat de hoefvorm uitstekend is? Nou ben ik heul geinterresseerd hoe die conclusie tot stand is gekomen?
Ik zie nml hoeven waar mijn vingers van gaan jeuken.
Ook kan ik niet van een foto van alleen de onderzijde bepalen dat de hoefvorm uitstekend is.
Voorts had ik een smiley bij de grappig bedoelde opmerking geplaatst. Ik zal wel een ander gevoel voor humor hebben
CherokeeChum schreef:Nee, ik zie voldoende materiaal om mee te werken.
Let wel,op een foto,en alleen een onderaanzicht.
Echter de onderzijde is,belangrijk in functie van de hoef maar zonder een voor, een achter,en een zij aan zicht kan ik niet van een foto bepalen of deze recht staat en hoe hij belast word.
Naar mijn smaak kan je alleen een hoef ,,lezen'' als je hem in real life onder een paard ziet,kijkt hoe hij er mee functioneert,en hem vervolgens terhand neemt om de onderzijde te inspecteren, om te weten wat de mogelijkheden voor die voet zijn.
Alle vier de voeten zijn A-symmetrisch,hebben ook een ongelijke wanddikte verdeling.
Ik zie om te beginnen al scheef liggende stralen,er zal dus waarschijnlijk al sprake zijn van scheve belasting.
Echter dit is een foto,om het juiste perspectief te zien moet je ook de kootstand,van opzij van voor en ook van achter kunnen beoordelen,zowel in stand als in beweging.Hoe land dit paard en hoe wikkelt hij af. Hoe is de rest van de locomotie? gaat hij correct? maait hij?loopt het dier toontredend?
Dit alles zie je niet op de foto.
Maar is voor mij wel bepalend voor de kwaliteit van hoeven.