Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zack

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:03

Ach ik ben blond, dus niet altijd duidelijk wuahahah :+

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:07

Zack schreef:
Ach ik ben blond, dus niet altijd duidelijk wuahahah :+

Ach, ikke rood, dus wat dat betreft... :D

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:08

Scoxxx, erg mooi op de foto gezet :j Netjes gedaan hoor! Wil in Uddel jouw mening over Blik zijn voeten graag horen!

Morgen komt mijn huidige smid voor het laatst en de volgende keer mijn nieuwe. Dus ik ga beide beslagbeurten van het kunststof op de foto vastleggen. Kijken wat de verschillen zijn in bekappen en beslaan.

Voor de anderen (*haai :D * ), ik lees hier ook al een tijdje mee :o Erg interessant met al die foto's!

Mijn paard loopt op kuntsstof beslag (ook Cera Endurance, zoals hierboven) omdat zijn hoeven te hard sleten waardoor hij steeds gevoeliger ging lopen. Mooi bewijs dat zijn voeten die gevoeligheid niet hebben als ze op lengte zijn is dat mijn paard van de week een 'slipper' verloor in de wei tijdens een slidingstop en ik maandag door een andere hoefsmid op stal de andere heb laten verwijderen. Gisteren het bos in geweest en oa een pad genomen a la Ardennen. Fikse keien, al dan niet puntig of afgerond. Uitgespoeld door de heftige buien van de afgelopen tijd.

Bliksem liep er, ondanks rondom beslag sinds maart/april, als vanouds overheen alsof er gewoon zand lag. Geen greintje pijn. Geen gevoelige voetjes dus en zou ik niet aan endurance doen zou hij niet beslagen worden denk ik. Wat dat betreft zal ik dat pad ook eens op de foto zetten ter illustratie..

Morgen weer rondom beslag, te kort gesleten hoefjes betekent nl weer au en dat willen we niet :\

Hilli, inderdaad lijkt het beslag scheef, maar kijk je naar de straal en voorkant van het ijzer zie je dat dat niet het geval is. Interessant!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:37

scoxxx schreef:
Valt jullie niet op:
1. prachtige brede straal
2. de fantastische brede opzet, beginnend bij nagelgat 2 binnenkantje tot en met nagelgat 2 binnenkantje
3. prachtige afwerking van het ijzer
4. mooi hoog genageld
5. mooi garnituurtje

Dat viel mij inderdaad wel op :)

Ik heb ook al gemerkt dat foto's, zeker met een mobiel gemaakt, vaak wat diepte missen waardoor dingen vertekenen. Ook de hoek is erg bepalend voor wat je ziet.

Kunststof ziet er ook weer netjes uit!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 23:49

Djilan schreef:
Scoxxx, erg mooi op de foto gezet :j Netjes gedaan hoor! Wil in Uddel jouw mening over Blik zijn voeten graag horen!

No problemo

Djilan schreef:
Hilli, inderdaad lijkt het beslag scheef, maar kijk je naar de straal en voorkant van het ijzer zie je dat dat niet het geval is. Interessant!

Komt omdat de hoefjes van Hilli haar paardje wat "afwijkend" zijn zeg maar. ;-) Maak je geen zorgen hoor Hilli: mijn eigen klauwen zijn ook afwijkend.
Drukpunt, wellicht. De bruggen van kunststof leveren wellicht dan ook drukpunten op? Echter nooit iets negatiefs dientengevolge op mogen ervaren, denk dat het dan wel meevalt :P
Voor een hoefsmid-wedstrijd zou het overigens wel minpunten opleveren: zou hoefsmid de betreffende tak kleiner moeten vijlen met de elektrische vijlmachine en dan terug rond beslaan onder hamer en aambeeld.
In de praktijk zie ik zelf hier geen negatieve gevolgen op onstaan, eerlijk gezegd: straal wordt op dat punt vanzelf wel ietjes dunner. Je kan ze ook net iets smaller snijden; probleem ook opgelost.

Uitkrabben na de rit = slim overigens. Modder is een perfect natuurlijk "siliconen"zooltje. Hoeven vol met modder = perfect voor beslagen hoefjes: ondersteunt alle essentiele onderdelen van de hoef, mooie "tegendruk", zeg maar.
Hoefjes vol met mest = niet zo slim.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:56

Scoxxx Mag ik jou vragen hoe duur dat kost zulk beslag?

Wel een interresant topic mijn paard is vandaag weer naar de smid geweest weet niet of ik het red morgen fotos te maken moet even nieuwe batterijen in mn camera doen

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 23:56

scoxxx schreef:
Afbeelding

BTW, hier zie je overigens ook takken die nog deels de straal ondersteunen.
Maar je kan hier bijv mooi door het doorzichtige heenkijken en als je de rood gemarkeerde witte lijn verder doortrekt, zie je dat de hielen centraal op de takken staan.
Dat laatste vind ik persoonlijk essentieel en belangrijker dan het wel of niet deels ondersteunen van de straal

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 00:02

DaanxBien schreef:
Scoxxx Mag ik jou vragen hoe duur dat kost zulk beslag?

Duur: ik meen dat de meeste smeden beginnen met 100 a 120 euro voor vierkant op kunststof. Komt omdat kunststof ruim 7 euro per stuk kosten tegenover 1 of 2 euro per stuk voor ijzeren ijzers.
Grootste probleem is wel om een traditionele smid zover te krijgen dat hij kunststof eronder wilt slaan: is over het algemeen veel overredingskracht voor nodig en een smid die iets verder durft te kijken dan zijn neus lang is ;-) en een poging durft te wagen.

De mensen die kunststof gebruiken, kopen zelf hun kunststof in en laten de eigen smid die eronder slaan.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 00:09

Dat laatste loop ik ook tegenaan. Maat 00 is voor de achterhoef eigenlijk net te krap, maar als je alle lippen eraf knipt gaat het net. Maat 03 ligt eigenlijk mooier, meer garnituur, maar de takken komen aan de achterzijde over de straal heen. Wel mooi centraal, zoals hierboven. Nu ligt tot nu toe dus maat 00 eronder.. (easyboot is ook maat 0 achter trouwens)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 00:12

fransje23 schreef:
Ik heb ook al gemerkt dat foto's, zeker met een mobiel gemaakt, vaak wat diepte missen waardoor dingen vertekenen. Ook de hoek is erg bepalend voor wat je ziet.

Klopt, met een mobieltje moet je echt 90-graden-hoeken pakken tijdens fotograveren... cameraatje/mobieltje moet dan echt loodrecht staan op de hoef zeg maar... anders vertekent het inderdaad.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 00:16

Djilan schreef:
Dat laatste loop ik ook tegenaan. Maat 00 is voor de achterhoef eigenlijk net te krap, maar als je alle lippen eraf knipt gaat het net. Maat 03 ligt eigenlijk mooier, meer garnituur, maar de takken komen aan de achterzijde over de straal heen. Wel mooi centraal, zoals hierboven. Nu ligt tot nu toe dus maat 00 eronder.. (easyboot is ook maat 0 achter trouwens)

Als je alle lippen eraf knipt, zit je weer wellicht met een te vroeg afrolmoment: ijzertje ligt dan een stuk verder naar achter.
Nu ja, als het een achterhoef betreft is het een stuk minder eventueel "problematisch" vanwege de andere vorm van gang van achterhoeven/achterpootjes.
Voorhoeven echter te vroeg afrolmoment = oppassen... een toontrederige gang bijv kan bij een te vroeg afrolmoment een stuk meer toontrederiger ontwikkelen... paard gaat dan duidelijk meer scheppen... in de loop der maanden.

Edit: hoeft niet, kan wel. Is natuurlijk ook erg paardafhankelijk.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 00:25

Zonder lippen ligt het achterbeslag aan alle kanten (incl toon) precies eronder. Met de dikke zijlippen zou het beslag zelfs voor de toon uitsteken en achter niet ver genoeg komen. Maar ik snap je punt.

Voor is het bij mijn paard de kunst een juist afrolpunt te vinden om aftrappen beslag in de wei met achtervoeten te voorkomen (kort ruggetje en èrg lenig + explosief paard..).

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 00:36

Ah ja, gebeurt bij mijn paarden ook dat de achterijzers met zijlippen inderdaad een stukje uitsteken.... en met voorlip al helemaal -> die knip ik er gelijk af. Zijlippen laat ik zitten.
Het stukkie dat nog uitsteekt vijl ik weg. Tja, liever niet natuurlijk... maar die compromis sluit ik wel.

Overigens, ook een keertje kunststofbeslag bewonderd die de zijlippen + voorlippen ingevijld had in de hoefwand met een dremmel. Dat vond ik keimooi smidwerk. Ik ga ook nog eens een dremmel kopen om te kijken hoe dat uitpakt: alleen zit ik een beetje met dat invijlen van de hoefwand... wil ik dat wel/niet? Ben daar nog niet helemaal over uit.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 07:22

Heel boeiend, die foto's

FF een vraagje van iemand die nog weinig benul heeft van beslaan, maar wel wil leren...
Wanneer kies je voor ijzer en wanneer voor kunststof (ff afgezien van het financiele aspect)?

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 08:06

Arabesk schreef:
paar blz's terug, heb het zelf niet eens heel goed bekeken, maar heb het ff snel tussen de bedrijven door geplaatst.

Ja gevonden en gezien.
Moest alleen wel lachen, de voorfoto's zijn allemaal met vieze behaarde benen en bij de na foto zie je in 1 keer mooi gewassen en opgeschoren benen.
Mijn ene cob heeft trouwens soortgelijke voeten, kan je die dan in 1 keer zo rigoreus rechtmaken ?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 08:33

scoxxx schreef:
Ah ja, gebeurt bij mijn paarden ook dat de achterijzers met zijlippen inderdaad een stukje uitsteken.... en met voorlip al helemaal -> die knip ik er gelijk af. Zijlippen laat ik zitten.
Het stukkie dat nog uitsteekt vijl ik weg. Tja, liever niet natuurlijk... maar die compromis sluit ik wel.

Overigens, ook een keertje kunststofbeslag bewonderd die de zijlippen + voorlippen ingevijld had in de hoefwand met een dremmel. Dat vond ik keimooi smidwerk. Ik ga ook nog eens een dremmel kopen om te kijken hoe dat uitpakt: alleen zit ik een beetje met dat invijlen van de hoefwand... wil ik dat wel/niet? Ben daar nog niet helemaal over uit.

Dat laatste doet mijn huidige smid bij de voorvoeten. Daar laten we alleen de zijlippen aan. Alleen doet ze het niet eruit vijlen maar knippen met de tang. Heel klein stukje maar precies genoeg om de lippen in te verwerken. Achter doen we dat dus niet omdat mijn smid inderdaad liever ook de hoefwanden intact laat en haalt daarom daar wel gewoon alle lippen eraf. Beslag blijft er wel keurig onder liggen, gaat niet schuiven.
Bliksem heeft gelukkig, zoals de smid het zo mooi omschijft, tuigpaardhoefwanden om trots op te zijn (lees, heel dik en sterk) en daarom doet ze het voor wel.

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 08:58

@ Darwin: mjaaa, die vraag had ik dus ook... Ik weet het ook effe nie meer.
Aan eén kant lijkt het me beter voor de hoefwand, maar aan de andere kant; gaat je paard dan niet kreupelen, omdat hij ineens veel meer draagt op de zool, en dus steentjes ed beter voelt... :? Verder lijkt me dat hij ineens vrij ver (al gauw 2 à 3 mm) zal zakken in de verzenen als je het in een keer weghaalt. ***Guys? Helluppie?***

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 08:59

scoxxx schreef:
scoxxx schreef:
Afbeelding

BTW, hier zie je overigens ook takken die nog deels de straal ondersteunen.
Maar je kan hier bijv mooi door het doorzichtige heenkijken en als je de rood gemarkeerde witte lijn verder doortrekt, zie je dat de hielen centraal op de takken staan.
Dat laatste vind ik persoonlijk essentieel en belangrijker dan het wel of niet deels ondersteunen van de straal

Ik zie hier niet dat 1 kant van de takken op de straal rust hoor scoxxx..
Ik denk dat ik iets anders bedoel dan jij.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:12

@liljebo: ik heb voor kunststof gekozen vanwege de betere schokdemping.

@ scoxxx: mijn tinker gaat straks ook op Cera Endurance. Mijn zweedse smid doet gelukkig niet moeilijk over kunststof. Ze loopt nu nog op Dynamix met een zooltje (niets bijzonders, gewoon kunststof zooltje, vanwege gevoelige zool en veel grindjes op de weg) Toen we net naar Zweden kwamen liep ze zonder zooltje en vrij gevoelig, maar alles was ook bevroren en in combi met die grindjes, niet fijn. Ze loopt nu nog steeds met zooltje. Wel verliest ze steeds haar beslag wanneer ze in een nat stuk land loopt. In NL liep ze alleen maar in de blubber zonder zooltje en was ik nooit een schoen kwijt bij haar, dus ik heb het idee dat het aan het zooltje ligt.
Wat is verstandig; cera endurance zonder zooltje gaan proberen of gewoon met zooltje? Kan Cera uberhaupt met zooltje?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:18

mmm, moet toch eens gaan uitzoeen of kunststof bij de ijslanderwedstrijden mag ...blijf het interestign vinden
en hoefschoenen mogen dus niet op wedstrijd
en blote voeten op ovaalbaan, dan is ze aan het eind van de proef een cm kleiner :=

kimenragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:21

ik zal vanavond ook is foto's maken van de hoeven van mn pony!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:25

Een betere schokdemping lijkt mij een goede reden om uiteindelijk voor kunststof te kiezen.
Lijkt me ook lichter.

Maar waarom is ijzer dan toch gangbaar en kunststof niet?

Wat zijn eventuele nadelen van kunststof (afgezien van de prijs) en wanneer zijn ze juist wel/niet geschikt?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 11:55

Kunststof is flexibel en "floepert" in bepaalde kleine mate een beetje. In ieder geval zoveel meer dan ijzeren ijzers. Hoefmechanisme krijgt op deze manier meer de/alle ruimte om volledig tot zijn recht te komen.
Dit tesaam met het hoefmechanisme maakt dat de nagels een beetje op en neer in de wand bewegen i.t.t. ijzeren ijzers. Met kunststof zie je dus dat de nagels wat losser komen te liggen gedurende de ijzerdracht.
Is no problemo, staat alleen niet zo netjes. Ik trek de nagels dan weer terug aan.

Paard van mijn zusje heeft heel vroeger ook ijzeren ijzers gehad: ook dat leverde problemen op indertijd op grind evenals blote voeten. Kunststof echter levert geen enkel probleem op op grind!
Geeft al aan dat kunststof zoveel meer hoefbescherming geeft dan ijzeren ijzers voor in ieder geval het paardje van mijn zus.
Vaker paardjes met dunne zolen zien opknappen op kunststof beslag.

Ondanks het feit dat niet al mijn paarden dunne zolen hebben, zet ik hen op kunststof: levert meer bescherming op in ruig(er) terrein.
En daarnaast een prachtige dempende werking.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:29

mja moest ik toch nog terug beslag overwegen voor mn draver, dan zou ik precies ook eens kunststof proberen, maar aan aftrappen van ijzers gaat dat niet veel veranderen zeker??

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:31

Bij mijn Draver heeft het wel geholpen, daar bleven geen ijzers onderzitten. Ze staat nu op kunststof beslag (fusetti trotters) en ze blijven er nu gewoon 7 weken onder zitten, terwijl ijzers het krap een paar dagen volhielden.