[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TigerBD

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:30

Maar toch blijf je wel voorzichtig. Ik maak veel buitenritten (geen straf daar houden we allebei van) en verder zo nu en dan in de bak, en we krijgen les.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:45

Ik weet nu ongeveer een klein jaar dat mijn fjord artrose heeft. Hij is ook nog maar zeven. En het blijft wat Tiger zegt... Je bent altijd voorzichtig. Als hij een dag minder loopt denk ik al gauw 'oh jee... toch niet weer het begin van een slechte periode'. En ik moet zeggen dat ik ook op zie tegen de winter. Hij moet van de wei af (kan niet op de klein blijven lopen in de winter) en krijgt dus veel minder natuurlijke beweging. Daarnaast wordt het ook kouder en vochtiger, dus allemaal voor de gewrichten niet goed.

en @Roane; ik gebruik Primeval en dat werkt bij Yngvar echt goed! 't is vrij prijzig, maar ik heb het idee dat alle supplementen dat zijn...

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:00

Ja ik zie ook wel tegen de winter op eigenlijk.
Hij staat nu nog als 1 van de weinigen bij ons op stal op het land met een shetje
en 3 ponytjes van hun(echt lieve pensionhouders).
Maar als we straks lange periode met regen krijgen is dat ook over.
Dan komt ie maar een paar uur per dag in de paddock, maar ga wel vaker heen dan om even zijn benen te strekken.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:04

Die van mij staat nu ook nog buiten, maar met die regen van nu wordt het op de klei al aardig blubsig... Dus dat zal helaas niet meer zo lang duren denk ik.
We hebben op stal één paddock, en meneer denkt dat hij daar uit kan springen, dus dat vind ik eigenlijk ook dood-eng en daar zet ik hem liefst alleen als ik er bij ben. Verder kunnen ze wel in de bak, maar komt er iemand om te rijden, tja, dan moeten ze weer naar stal. Niet ideaal dus!

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:07

Nee niet ideaal inderdaad, jammer dat hij eruit wil springen grr balen zeg! Leuke fjord trouwens, meeste vind ik niet zo mooi (de standaard fjord zeg maar) maar dit is echt een leukie, ook zo met die manen, erg gaaf.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:13

dankjewel :D Het is ook een leuke pony, maar wel een eigenwijzerd. Ik snap ook niet dat hij er uit wil springen, hij is blijkbaar bang dat er op stal interessantere dingen gebeuren want hij lijkt het ook te willen doen met een vriendje er bij...

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:24

Heeft ie echt al gesprongen, of is het nog niet zover gekomen? wel moeilijk zeg, betekend dat je er altijd bij moet zijn dan als het weiseizoen over is, of er moet een andere oplossing zijn.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 23:08

Nee, het is nog niet zo ver gekomen, maar hij staat wel op en neer te hupsen voor het hek... Ik moet er niet aan denken dat hij er half over heen hangt, want hij red de sprong nooit echt denk ik!

Hij kan wel in de bak los, daar worden de paarden in groepen losgelaten. Met een beetje geluk is dat dan een paar uur als hij met een paar groepen kan blijven staan. Maar ik wil hem ook weer niet meer paarden hebben staan die elkaar op zo'n kleine ruimte opjagen, dat lijkt me niet verstandig voor zijn benen.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:38

Ja dat is ook niet zo fijn als ie opgejaagd word, tenzij hij zich niet laat opjagen dan kan het wel :P

Vanmorgen bij de les liep Tiger niet helemaal lekker, zou je gelijk denken zijn spatbeen, maar nee hoor
het is zijn linker voorbeen :? Ga je gelijk van alles denken, terwijl het later toen we er even
doorheen gingen wel een stuk beter ging, maarja over een week komt me instructrice terug
en we gaan even rustig aan doen verder. Maar wel balen zeg pff miss is hij wel uitgegleden en
spiertje verrekt, maar zit hier gelijk thuis weer te balen ;(

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 18:46

Wat zonde TigerBD, maar dat is het lastige aan paarden.
Het blijven natuurlijk kudde dieren.
Inderdaad wel verstandig even lekker rustig aan doen, wie weet loopt hij snel weer goed ;)

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:41

Ja daarom, we wachten het maar even af. Gaan wel
gewoon verder met aan de hand werken en een buitenritje maken. Stil zetten is helemaal geen goed plan natuurlijk en dan
kijken hoe hij volgende week loopt :)

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:40

even een vraagje:)

liggen jullie paarden ook meer als ze last hebben??

sil ligt erg veel de laatste dagen in zijn stal en volgens mij verveeld hij zich ook!!
ook staat hij niet veel op zijn been en met draaien zakt hij er soms wel eens door lijkt het..

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:10

Die van mij niet zo zeer.

Maar volgens mij heb je inderdaad paarden die met spat veel gaan liggen ;)

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:12

ALs die van mij heel erg last heef, gaat ze juist niet meer liggen, dan doet het opstaan zo zeer dat ze liever blijft staan.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 17:35

Die van ons bleef volgens mij met pijn juist ook meer staan. In de afgelopen weken dat ze pijn had heb ik haar heel weinig liggend aangetroffen in de wei (kan het van huis uit zien). Nu het weer beter gaat, ligt ze ook weer vaker lekker te snurken in het gras :D

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:43

Bij ons merkte ik geen verschil zag hem niet extreem vaak liggen ofzo. Hij ligt sowieso al nooit zo heel vaak.

Vanmiddag even gekeken hoe hij liep, maar kan er weinig over zeggen.
Voorbenen is toch moeilijker om te zien (vind ik) ga morgen rustig buitenritje maken, en woensdag wel horen wat
me instructrice er van vind. En anders maar ernaar laten kijken, maar hoop dat het niks is/was.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:09

Die van mij was zo inteligent om zich tegen haar spatbeen te laten schopen. Dus grote wond, harstikke dik been en natuurlijk weer kreupel. Nu maar hopen dat ze snel opknapt!

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:55

Oh jeetje dat is ook vervelend zeg, niet altijd handig als ze zo slim zijn |o

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:38

oei das niet echt handig sinelia..

ik heb vrijdag nog even met de dierenarts gebeld want sil ging wel erg vaak liggen en begon ook erg vaak naar zijn been te happen...
hij mocht anders zaterdag weer ff in de bak maar moet nu tot donderdag nog stalrust helaas..
wel stond hij gister weer op zijn zere been en met de ander op rust:D
was helemaal blij!!
en lief kijken voor eten heeft hij ook ontdekt wat een maf paard heb ik haha!!

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:42

Waarom staat hij op stalrust als ik vragen mag? ben er zelf niet zo voor, of hebben jullie geen mogelijkheid tot kleine paddock? :)

Wel fijn dat hij weer op zijn zere been stond.

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:34

hij moet van de dierenarts op stalrust omdat hij spuiten heeft gehad...
we hebben gen kleine paddoch helaas alleen landjes zo groot als een rijbak...
hoefde jou paard nooit op rust??

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:30

Ja wel op rust, maar dan geen stalrust. Hij liep voor de stallen, dit was afgezet,
en hier kon hij hooguit een paar pasjes draven, dit deed hij gelukkig niet.
Maar hij is gelukkig dan ook geen druktemaker, dus dat scheeld
Het is wel moeilijk natuurlijk als je geen mogelijkheden hebt voor een klein afgezet stuk land/paddock.

_gitte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 19:06

mijn pony heeft ook spat.
bij zijn vorige eigenaar dachten ze dat op stal laten staan de enige oplosing was.(ze hebben hem 9 maanden op stal gezet zonder er ooit eens op te rijden)
maar daardoor had hij alleen nog maar meer last.
dus hebben ze hem aan mij verkocht omdat ze er niets meer mee konden doen (het was een manege pony).

ik heb alles stilaan terug op gebouwd
-eerst 15 min. per week
-dan 30 min. per week
-dan 2 x 15 min. per wek
-dan 2 x 30 min.per week
-dan 2 x 1 uur per week
-dan een dag niet een dag wel een dag niet.............

en nu kan ik er elke dag op rijden zolang ik wil,in het bos gaan crossen,ZELFS ELKE DAG SPRINGEN.

dus stil zetten is dus NIET de juiste oplossing.
minder rijden kan geen kwaad maar zeker NIET te lang stilzetten

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:03

Bij spatpaarden is ook vaak zo RUST ROEST, kijk als ze ingespoten zijn kan het soms niet anders.
Maar voor de meeste paarden is bewegen juist belangrijk ;)

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:41

Vanmiddag les gehad, en gelukkig hij loopt weer goed. Een lekkere les gehad, helemaal happy nu :)