[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:33

Dank je, heel verhaal zag ik, maar zal het een keertje helemaal doorlezen!

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:35

Kymalin schreef:
Dat klopt, maar wat is nu dan hetgene waar je je aan moet refereren?

Tja, dat is waar er onenigheid over is. Over het algemeen houden de traditionele DA's en hoefsmeden de hoefwand als referentiepunt aan en zeggen dan ook dat de kanteling nooit meer ongedaan kan worden gemaakt.
De meeste NB-ers en sommige DA's houden de zool als referentiepunt aan en geloven ook in een volledige genezing. Zodra de hoefwand namelijk weer goed gezond is, zit op een röntgenfoto ook het hoefbeentje weer goed. Op bovenstaande site staat alles heel duidelijk uitgelegd. Knipoog

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:38

Victory-Boy schreef:
De meeste NB-ers en sommige DA's houden de zool als referentiepunt aan en geloven ook in een volledige genezing. Zodra de hoefwand namelijk weer goed gezond is, zit op een röntgenfoto ook het hoefbeentje weer goed. Op bovenstaande site staat alles heel duidelijk uitgelegd. Knipoog

Maar dat is toch maar deels waar dan. Volledige genezing van de hoef geloof ik wel maar als een paard/pony 1x hoefbevangen is geweest dan blijft hij er altijd gevoelig voor, z'n stofwisseling of wat ook de veroorzaker is geweest, zal toch nooit meer 100% worden!?

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:11

Dat klopt, ik bedoel dan ook eigenlijk dat de hoef weer helemaal goed is. Volgens mij blijven ze verder wel hun hele leven extra gevoelig, maar daar weten we hier in dit topic helaas alles van. Verdrietig
Het zou wel mooi zijn dat als de hoef weer helemaal goed is, dat de pony dan ook weer helemaal 100% is. Maar ja...het blijft toch een stofwisselingsziekte en daarmee zijn gezonde hoeven helaas geen garantie voor een 100% gezond pony'tje zonder kans op hoefbevangenheid...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:57

m.b.t. wand/zool: als niet het hoefbeen kantelt, maar de wand is uiteindelijk de prognose veel beter. Als de wand 'wijkt' en er groeit weer nieuwe vaste wand, is er na goed bekappen en volledige genezing, niet fundamenteel iets aan de voet veranderd. Als het hoefbeen zou kantelen, dan heeft dat verstrekkende gevolgen voor de stand van de hoef, en de stand van het hele been van het paard. Met name bij een eventuele volgende bevangenheid, dan komt de hoef dus steeds steiler te staan. Blijft nog wel het probleem van de sinker, daar moet ik nog ff over denken.
volgens mij staat er trouwens zelfs ergens op de site van van Nassau dat het de wand is die kantelt/wijkt.
Isa en ik zijn trouwens ook al bezig geweest met lijnen trekken in de foto's van onze paarden. Bijv. om te kijken of de hele voetas is veranderd door het gekantelde hoefbeen. Vrijwel niet dus, in onze gevallen. We trokken een loodlijn door kootbeen,kroonbeen en hoefbeen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:59

Hoe zijn bij jullie de foto's genomen. Bij Indiana zijn de foto's gemaakt terwijl ze met haar voet op een blok (voorover) staat. Maar ik heb ooit een Amerikaans onderzoek gelezen waar gezegd werd dat om te zien hoe het hoefbeen in de hoef zit de hoef plat op de grond moest staan. Vind ik persoonlijk eigenlijk wel heel logisch.

Als je uitgaat van de wijkende hoefwand en dus niet het gekantelde hoefbeen, kun je dan zeggen dat het hoefbeen aan de onderkant niet parallel loopt aan de grond?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:28

Foto's bij ons ook op een blok. Die van Isapaardje staan hier volgens mij ergens. Tja, je kunt natuurlijk wel kijken naar de zool van de hoef en de stand van het hoefbeen aan de hand daarvan. Ook als ze schuin in een blok staan. Maar waar ik nog niet uit ben: ik heb ook foto's gezien, waar het hoefbeen toch wel duidelijk geroteerd lijkt. Dan wijst echt de punt richting zool, of gaat die er zelfs doorheen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:57

Ik zou echt niet weten waar Nado zijn foto's zouden zijn, die zijn zo'n 12 jaar geleden genomen. Zou het zin hebben om nu weer foto's te maken ?

Wel interessant zeg, al die theorieen. Het zou wel fijn zijn als de theorie waarbij het allemaal goed kan komen klopt. Bij Nado weet ik dat zijn witte lijn nu weer bijna net zo smal is als die van een gezond paard. En die is heel breed en ballijnachtig geweest. De hoefsmid was de vorige keer echt trots op hem. Zou dat iets zeggen over hoe goed zijn hoef is nu ? En hoe zijn hoefbenen zich verhouden tot de hoefwanden ?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:46

t Wordt wel steeds ingewikkelder : )
Op die site, die jij hier laatst hebt neer gezet staat ook een stukje, met tekeningen, over hoe men een kanteling moet interpreteren.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:50

Nado schreef:
Ik zou echt niet weten waar Nado zijn foto's zouden zijn, die zijn zo'n 12 jaar geleden genomen. Zou het zin hebben om nu weer foto's te maken ?

Wel interessant zeg, al die theorieen. Het zou wel fijn zijn als de theorie waarbij het allemaal goed kan komen klopt. Bij Nado weet ik dat zijn witte lijn nu weer bijna net zo smal is als die van een gezond paard. En die is heel breed en ballijnachtig geweest. De hoefsmid was de vorige keer echt trots op hem. Zou dat iets zeggen over hoe goed zijn hoef is nu ? En hoe zijn hoefbenen zich verhouden tot de hoefwanden ?

Dus dat wil zeggen dat de witte lijn eerst breder was en nu weer smaller? hoeveel tijd heeft het nodig gehad om weer zo smal te worden? Bij Kylian is de witte lijn ongeveer 2 milimeter, maar ik heb daar in een jaar tijd geen verandering in zien komen, ik wist ook niet dat dat kon. Ik ging er van uit dat wanneer je een verbrede witte lijn ziet dat dat dan betekend dat er een (kleine) kanteling in het hoefbeen zou zijn, en dat de witte lijn dan de ruimte die ontstaan is tussen hoefbeen en hoefwand "opgevuld" is door de witte lijn maar dat klopt dus niet?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:24

Bij Indiana kun je aan de buitenkant van de hoef en aan de witte lijn niet zien dat ze hoefbevangen is geweest. Nou kun je op de rontgenfoto's die destijds zijn gemaakt zien dat de punt van het hoefbeen naar beneden wijst vlak voor de straal. Als je er vanuit gaat dat niet het hoefbeen is gekanteld, maar de hoefwand is geweken en de hoefwand heeft zich nu weer herstelt evenwijdig langs het hoefbeen, dan zou toch de punt van het hoefbeen nog steeds naar beneden moeten wijzen?
Gat, het wordt wel weer heel erg gecompliceerd.
Ik ben momenteel veel meer bezig met haar zwangerschap, ze zat gisteren op 300 dagen, vanaf 320 dagen mag het komen, normaal is 340 dagen.
Dat is eigenlijk veel leuker dan alle kommer en kwel van hoefbevangenheid, maar oh oh wat ben ik bang dat het misgaat.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:29

Ja, het wordt steeds ingewikkelder... Maar heb je reden dan om je weer zorgen te maken, of is het de stiekeme angst die we hier allemaal een beetje hebben dat je bij iedere scheet alweer in opperste staat van paraatheid bent? (zoals ik bijvoorbeeld Nagelbijten / Gniffelen )

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:33

@ romeorowan: Oh, wat spannend zeg, het gaat vast goed joh! Ze is nu tijdens de dracht toch ook al de hele tijd goed? Hoeveelste veul wordt dit?
Wat jij daar zegt over die punt die al dan niet nog steeds richting zool wijkt, dat bedoelde ik nou ook, in een van m'n vorige postjes. Dat snap ik dus niet aan het wijken van de wand.

@ Kymalin: Bij Tyra kun je volgens mij aan de hoef zelf ook niet veel zien, en de witte lijn is helemaal niet verbreed, ook niet geweest sinds het begonnen is (oktober) Het enige wat we kunnen zien is dat er wat bloedspikkeltjes in zitten, maar die zijn rood, dus vers bloed. Dit is alleen in de linkerhoef. Rechts is vrijwel niets te zien.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:39

Ooo, spannend zeg Haha! Nog 20 dagen wachten, dat is rond half april ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:03

wel veulen foto's plaatsen !!mag dat hier?van mij wel hoor,ik vind plaatjes kijken leuk,het vrolijkt de boel wat op,en je ziet tenminste welk paard er bij welk verhaal hoort...ik heb net even foto's gemaakt van de hoeven van pablo,een bult boven z'n oog en een spekmanenkam,die eigelijk heel dun is voor zijn doen,wat verschilt dat toch....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:12

Afbeelding

bult boven oog

Afbeelding

Afbeelding

dit is een ander beslag dan de vorige foto's,dit is van z'on twee weken terug,er is nog ruimte voor de hoef om uit te zetten(zover dat kan met een ijzer eronder)en de lip zit volgens mij niet zo heel strak

verder duidelijke spekrand ,omdat hij raar staat met zijn hoofd.

als jullie tips hebben voor pablo's hoeven,graag,hij loopt nu goed dus misschien niets doen?ik weet het niet...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:21

Ik heb vanmiddag ook kont, speknek, voeten en uier foto's gemaakt. Morgen komt er een vriend langs om me 'les' te geven over o.a. het plaatsen van foto's. Ik schaam me vreselijk, ben niet eens blond, maar ik kom er niet uit. Ik ben nog van een generatie eerder zal ik maar zeggen. Heb er ook niet echt het geduld voor.

Het wordt haar 5de veulen, waarvan we zelf nog 2 hebben, June en Romeo. En ze doet het erg goed zowel wat betreft voeten als veulen. Ik laat haar de laatste tijd regelmatig voor de stal lopen (op de stenen), met de boksdeur open, zodat ze in en uit kan lopen. Vindt ze erg leuk (de anderen niet trouwens) en dan krijgt ze daar wat hooi. Ze stapt dan ook flink op de stenen en dat was eigenlijk het eerste teken destijds bij Indiana dat het niet goed ging.
Woensdag komt de hoefsmid weer en die is elke keer erg tevreden en ik ook.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:26

gelukkig!!ik dacht dat ik de enige was hier die moeite had met foto's plaatsen!volgens mij ligt het ook aan mijn leeftijd(43)een dertien jarige is er sneller mee,gewoon oefenen hoor!mij lukt het nu ook,moet je nagaan,dan lukt het jou zeker!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:38

Ha,ha, zie je wel, ik vind iedereen in dit topic zo genuanceerd. Blijken er dus idd nogal wat 'oudere' maar vooral wijzere mensen te zitten. Ik ben ook 'oud', helaas niet altijd wijs, ben 46. Maar foto's plaatsen kan ik, ha,ha.
Tjee, vijfde veul al, da's best veel. Echt een ervaren merrie dus.

@ Geerke, best heftige bulten zeg, heb ik nog nooit zo in het echt gezien. En voor wat betreft beslag: als het nu goed bevalt houd je het toch zo?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:47

die bulten zijn nu op zijn kleinst.....ze kunnen nog veel groter,ik geloof dat ik een raar paard heb,gelukkig voelt hij zich goed en is zo wakker als wat....de eerste foto van zijn bulten schrok hij zich rot,eerst was het wel interessant moeders zo gezellig dichtbij met fototoestel,maar toen ging de flits af....tja,daar had hij niet op gerekend.....

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:59

Allemaal wijze oude(re) dames, daar kan ik nog mee leven. In mei wordt ik 43.
Indiana heeft nooit bulten boven de ogen gehad.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:02

houden zo!!!zonder bulten!,die bulten kunnen niet goed zijn....nou mijn dag is ook weer goed,ik dacht dat ik het oudst van heel bokt was,valt dus mee.....

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:09

@Geerke; de lippen lijken inderdaad niet te klemmen en het hoefje staat mooi ruim op het ijzer. Gezellige stallen heb je trouwens! Mijn paard heeft geen bulten boven de ogen, alleen deuken. Ik ben trouwens 38.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 11:31

join the club!!! Dankje! zelfgebouwde stallen!!express alles scheef laten lopen om het plas af te voeren,het is alleen geen gezicht!
daar zal ik ook eens een foto van plaatsen,ik weet nu hoe het moet....geloof mij,deuken is beter dan bulten...

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 11:54

geerke schreef:
..geloof mij,deuken is beter dan bulten...

Als je paard bent wel ja Haha!