[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:32

Afbeelding
Info erover, ik vraag me ook af wat de ervaringen ermee zijn

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 23:08

Mama_Rianne schreef:
PBA_ schreef:
Ik lees al een poosje stil mee maar ook hier een zogenaamd omgedraaid ijzer.

En dat gaat goed?

Ze staat nu nog op pijnstillers dus nog geen idee eigenlijk. O ja hij heeft het ijzer zo aangepast dat de lippen van het ijzer aan de voorzijde zit. Hij heeft er flink aan lopen knutselen

Mama_Rianne

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 09:12

Heb je missn een foto?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 09:18

Als je op Google openteenijzer in toetst krijg je veel foto's te zien.

Persoonlijk zou ik verder zoeken naar een smid die het ijzer aan de voet aanpast en het teengedeelte insmeedt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:12

Ik zou ook niet voor een omgekeerd ijzer gaan, dan kan je beter voor een breakover ijzer gaan met egg bars, daar heb ik zelf hele goede ervaring mee.
Afbeelding

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:45

Je kan ook kijken op hoofcare. nl

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:19

Afbeelding
Mama_Rianne schreef:
Heb je missn een foto?

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 15:01

Mijn smid kan ze beide zetten, maar ze hebben beide zn voor en nadelen als ik zo lees. Lastig dit hoor.. waar doe je goed aan he.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:12

Mama_Rianne schreef:
Mijn smid kan ze beide zetten, maar ze hebben beide zn voor en nadelen als ik zo lees. Lastig dit hoor.. waar doe je goed aan he.

Ik vind het ook erg moeilijk, het liefste trek ik ze eraf maar ja waar doe ik goed aan.

Mijn paard is trouwens hoefbevangen geraakt nadat ze spierbevangen stond door de stress van het langdurige vuurwerk en ze vlakbij de stal een bank opgeblazen hebben.

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:53

Loopt die van jou nu wel goed met deze ijzers?

Toos loopt op het zachte nu prima op een half zakje per dag. Harde ondergrond is gevoelig, maar daar heeft ze altijd al last van gehad door haar dunne zolen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:59

Mama_Rianne schreef:
Loopt die van jou nu wel goed met deze ijzers?

Toos loopt op het zachte nu prima op een half zakje per dag. Harde ondergrond is gevoelig, maar daar heeft ze altijd al last van gehad door haar dunne zolen.

Ze heeft nog pijnstillers dus is nog niet te zien. Alleen de bochten op het harde zijn lastig voor haar

Baticorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 18:57

Po heeft ook een open teen ijzer gehad. Was ik toen niet blij mee ivm al die horrorverhalen maar de combinatie van zijn hoefproblemen maakt alles moeilijker waardoor veel opties afvallen. Nu ben ik wel erg blij dat we het toch gedaan hebben. Met zijn gewone beslag liep hij na 3 weken met pijnstillers nog steeds rot met zijn bokhoef, de andere was wel al snel beter.
Met het openteenijzer liep hij meteen weer goed en met een week was hij van de pijnstillers af!

Hij heeft alleen onder zijn bokhoef een openteen ijzer gekregen, onnodig om het ook onder de hoef te zetten die het niet nodig had.
Ijzer is netjes op maat gemaakt voor zijn hoef zodat het goed paste zoals het hoort natuurlijk.Verder kreeg hij een half zooltje ipv een hele om toch de achterkant van zijn zool steun te geven maar de voorkant wel vrij te laten. En de silicone vulling is wel over zijn hele zool gegaan ter bescherming en iets zachter dan wat hij normaal heeft.
Ook kon zijn teen nu flink terug gevijld worden zodat er geen enkele druk meer op die hoefwand kon komen.
Na 6-7 weken kon er weer een gewoon ijzer onder maar nog wel met het halve zooltje om de voorkant van de zool wat meer te ontzien.

Dat hele lijstje hier bovenaan de pagina kan ik me ook absoluut niet in vinden en is tegenover gesteld aan mijn ervaring met het ijzer, er wordt alleen maar over druk en gebrek aan bescherming gepraat terwijl dat juist alles is waar dit beslag bij Po voor heeft gezorgd.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 19:47

Vandaag begonnen met 1x daags pijnstillers en ze loopt dan wel erg gevoelig. Zo ontzettend moeilijk om te zien omdat je niet weet of het gaat werken

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:20

PBA_ schreef:
Vandaag begonnen met 1x daags pijnstillers en ze loopt dan wel erg gevoelig. Zo ontzettend moeilijk om te zien omdat je niet weet of het gaat werken

Hoeveel geef je dan?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:48

Mama_Rianne schreef:
PBA_ schreef:

Hoeveel geef je dan?

1x voor 600 kilo inflacam. 2x 600 gaat goed. Ietwat gevoelig in de bochten maar wel actief verder. Ik voel nu ook weer meer pulsatie

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:54

Dat ken ik niet. Toos krijgt bute.

Gisteren met lange lijnen gestapt om het wat leuker te maken. Mevrouw werd erg enthousiast en voelt zich net een wilde hengst. :')

Het is lastig om haar rustig te houden, ze wil zo graag.

Afbeelding

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 18:03

Mama_Rianne schreef:
Dat ken ik niet. Toos krijgt bute.

Gisteren met lange lijnen gestapt om het wat leuker te maken. Mevrouw werd erg enthousiast en voelt zich net een wilde hengst. :')

Het is lastig om haar rustig te houden, ze wil zo graag.

[ [url=m/tr2g8U.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat is de reden om haar op ijzers te zetten?, heeft ze die al meer gehad? ze voelt zich prima zo te lezen, fijn!!

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 21:42

Ja, ze staat zomers op ijzer ivm dunne zool en buiten rijden. Loopt zonder ijzer wat gevoelig op het harde en nu dus helemaal.

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:58

Hoefsmid heeft break over er onder gezet. Toos loopt er goed op, wel wat wennen.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 11:08

Goeie keus! Komt hopelijk helemaal goed met jullie lieve toos, succes!!!

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 11:50

assebassie schreef:
Goeie keus! Komt hopelijk helemaal goed met jullie lieve toos, succes!!!

Vanmiddag maar even stukje wandelen.

Hoe gaat het met die van jou?

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 13:21

Net even stukje gestapt. Volgens mij is ze er blij mee. Staart de lucht in, blazen, overeind komen..

Afbeelding

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 15:34

O fijn joh, ze is gelukkig vrij snel opgeknapt!

Die van mij gaat nu goed, (afkloppen) 2 jaar lopen tobben, ze heeft ppid en ems, flink afgevallen en nog steeds oppassen dat ze niet te dik wordt of te mager. Ze is nu 21 en ik ga er niet meer op, ze heeft genoeg voor me gedaan, ik ga nog wandelen met haar, dat vind ze geweldig.
Ze staat niet meer op ijzers, er ging er steeds een af door de slechte hoornkwaliteit, dus nu zonder, gaat gelukkig goed.

Hopelijk komt het bij Toos niet meer terug is zo'n rotaandoening, veel succes!

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 19:00

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 19:16

Is die beweging in overleg met je dierenarts? Persoonlijk ben ik meer een voorstander van gedwongen beweging geven als het paard van de pijnstilling is. Tot die tijd beweging stimuleren door het hooi en water verspreid in de paddock aan te bieden. En rustig opbouwen op zachte bodem.

Maar goed, er leiden meerdere wegen naar Rome.