[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 17:11

Blon_D schreef:
Pfoe wat een prijzen voor glucobalance.. Ik hoop dat de magnesium aanslaat heb hem vandaag besteld :) Zo weer naar stal ik las dat duurtraining erg belangrijk is voor hoefbevangenheid gevoelige paarden dus dat moeten we dan maar eens grondig gaan oppakken :)

Wat wordt er bedoeld met duurtraining?

Safiera

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 18:39

dierapotheker schreef:
Bij hoefbevangenheid.
Bij tying-up.
Bij staart- en maneneczeem.
Bij spierstijfheid bij –onder andere- oudere dieren.

Jeetje, dan zou die glucobalance wel eens perfect kunnen zijn voor onze pony...
Tegen het bevangene aan gezeten, met erg gevoelig lopen en iets warmere kroonranden (wat ik hier ook als symptoom las)... Ze heeft vrij ernstig ZE en daarbij een enorm hoge spierspanning. Haar hals voelt altijd hard aan, maar dus ook in de winter. Ook zijn rug- en achterhandspieren altijd hard/gespannen. Plus dat ze wat te dik is!

Ik geef al af en toe een kuurtje magnesium, maar zie daarop weinig tot geen verschil. Nu dacht ik er over om het restje Groene Os rust compositum extra te proberen wat ik nog over heb van mijn andere pony met oud & nieuw. Maar omdat pony'tje op het moment ook al een kruidenmix en appelazijn krijgt voor haar ZE durf ik er niks zomaar bij te geven.

Heeft een gewone DA ook wat zinnigs te zeggen over glucobalance? Of kan ik het beste een homeopatisch DA contacteren? Al ben ik bang dat ik dan gelijk flink mag betalen voor een consult... Mijn negatieve ervaring met alternatieve geneeswijzen voor paarden is dat het vaak enorm veel geld kost, en er niet merkbaar iets gewonnen is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 18:43

Ik heb het ook gewoon via mijn dierenarts kunnen bestellen. Maar dat verschilt per dierenarts, gewoon even bellen morgen dan weet je het.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 18:45

Mijn eigen VA kende het helemaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 18:53

Safiera schreef:
dierapotheker schreef:
Bij hoefbevangenheid.
Bij tying-up.
Bij staart- en maneneczeem.
Bij spierstijfheid bij –onder andere- oudere dieren.

Jeetje, dan zou die glucobalance wel eens perfect kunnen zijn voor onze pony...
Tegen het bevangene aan gezeten, met erg gevoelig lopen en iets warmere kroonranden (wat ik hier ook als symptoom las)... Ze heeft vrij ernstig ZE en daarbij een enorm hoge spierspanning. Haar hals voelt altijd hard aan, maar dus ook in de winter. Ook zijn rug- en achterhandspieren altijd hard/gespannen. Plus dat ze wat te dik is!

Ik geef al af en toe een kuurtje magnesium, maar zie daarop weinig tot geen verschil. Nu dacht ik er over om het restje Groene Os rust compositum extra te proberen wat ik nog over heb van mijn andere pony met oud & nieuw. Maar omdat pony'tje op het moment ook al een kruidenmix en appelazijn krijgt voor haar ZE durf ik er niks zomaar bij te geven.

Heeft een gewone DA ook wat zinnigs te zeggen over glucobalance? Of kan ik het beste een homeopatisch DA contacteren? Al ben ik bang dat ik dan gelijk flink mag betalen voor een consult... Mijn negatieve ervaring met alternatieve geneeswijzen voor paarden is dat het vaak enorm veel geld kost, en er niet merkbaar iets gewonnen is.

@safiera, ik wil niet vervelend zijn en er zijn hier mensen met erg goede ervaringen met Glucobalance (ik heb er geen ervaring mee), maar ik ben altijd erg voorzichtig met dit soort spullen. Er zijn een heleboel andere supplementen te vinden die ook aangeven dat het goed is voor zowel, spierproblemen, hoefbevangen, eczeem enz. Mijn eigen reguliere dierenarts is van mening dat het homeopathie NIET werkt. Simpelweg omdat er geen enkel wetenschappelijk bewijs is dat het zou werken. In ieder geval niets anders dan een placebo-effect. Ook zijn de verdunningen in de homeopathie zo extreem dat er niets van de werkzame stof is terug te vinden.
Ik zeg niet dat ik het niet zou proberen, maar zolang er nog reguliere medicijnen helpen bij de hb van mijn paard dan blijf ik dat gebruiken. Als niets meer werkt dan ga ik zeker de glucobalance (n.a.v de reacties in dit topic) proberen. Maar goed, dit is eigenlijk een beetje off-topic. Sorry....

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 19:00

Tja.....hier een voorbeeld van een paard wat dat allemaal NIET krijgt.
Chico voer ik schraal hooi ( van eigen weiland) en in de morgen een half schepje pavo Nature's best gemengd met onderhoudsbrokjes. Daarna de wei op van 07.00 uur tot 15.00 uur. Daarna de bak in en om 22.00 uur nog hooi.
Paard is inmiddels sind 10 mei met pensioen en sindien ook van de Bute af en krijgt ook geen glucosamine meer.Dit met name om een goed beeld te krijgen hoe hij het zou doen zónder voorijzers.

Het zonder ijzers verhaal ging niet goed,Chico wilde niet afrollen en niet op de toon staan. zaterdag weer ijzers onder geslagen met wigzolen en siliconen. Met name gold dit voor LV waar het hoefbeen gekanteld is. Paard is gelijk weer ok.

Voor sommige HB paarden kan dus ook zeker gelden dat wanneer het probleem onder controle is met goed voerbeleid en een goede smid, je geen extra supplementen ( ik noem het meestal "troep ") in je paard hoeft te stoppen.
Ik heb óók alles geprobeerd hoor in het verleden maar serieus verschil merkte ik niet aan hem.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 19:07

Gb is geen homeopathie volgens mij hoor

Verder heb ik dezelfde ervaring als elcamino.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 19:12

capopjekop schreef:
Gb is geen homeopathie volgens mij hoor

Verder heb ik dezelfde ervaring als elcamino.

Oh, ok dan heb ik jullie verkeerd begrepen.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 20:45

Marijuhhhhh schreef:
Blon_D schreef:
Pfoe wat een prijzen voor glucobalance.. Ik hoop dat de magnesium aanslaat heb hem vandaag besteld :) Zo weer naar stal ik las dat duurtraining erg belangrijk is voor hoefbevangenheid gevoelige paarden dus dat moeten we dan maar eens grondig gaan oppakken :)

Wat wordt er bedoeld met duurtraining?

Met duurtraining bedoelen ze een training die gericht is op het verbeteren van het uithoudingsvermogen, dus niet op snelheid en kracht maar op het uithoudingsvermogen. Daarbij gaan ze pas na ongeveer 30 min vet verbranden, wat belangrijk is wanneer jij je paard wilt laten afvallen.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 21:04

Geen ervaring met magnesium of glucobalance. Wij geven dat soort dingen niet.

Hoe peeps vandaag liep. Ze had er niet echt zin in, wou de blaadjes van de bomen eten in de paddock. :P
http://www.youtube.com/watch?v=yTOdpm4bs24

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 21:34

Ik werd gisterenmorgen door de buurkinderen geroepen of ik wilde kijken bij hun pony. Die lag de hele tijd en wilde niet in de benen. Ik dacht aan koliek en pakte mijn EHBO spullen, maar toen ik daar aankwam, stond de pony al. Ik zag het helaas meteen :(:) toen hij kwam aanlopen. Karakteristiek voor een hoefbevangen pony.
Helaas een veel te bekend beeld. Hangend naar achteren, tenen ontlasten, stuwing in 2 voorbenen en 1 achterbeen :(:)
Ook had hij koliekverschijnselen van de pijn waarschijnlijk. Veearts kwam helaas tot dezelfde diagnose.
Verdorrie het is zo'n zalig lieve pony. Hij heeft mijn hart gestolen. Ik vind hem echt een geweldige kinderpony.
Vanmorgen zag ik dat hij goed reageerde op de medicijnen :j hing minder naar achteren, had al weer wat praatjes en keek een stuk beter uit zijn oogjes.
Ik heb er alle vertrouwen in dat ze er op tijd bij zijn en dat het lukt hem hier goed door heen te helpen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 21:36

jeetje wat vervelend. Gelukkig ben je er wel vlug bij. Succes

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 08:00

jesito Dankje, zelf wil ik ook wel graag terug, daar staan we ook lekker alleen (met alleen nog eigen pony's, waar ik ook alles mee mag, dat vind ik ook heerlijk.
Het is een héél klein stukje verder dan nu, maar ik ben er blij mee.
Het is er ook heerlijk rustig.

Janouk Gelukkig heeft die pony oplettende baasjes.
Hopelijk komt het helemaal goed!

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 12:44

Ik kom hier ook maar even kijken..
Via mijn broer zijn stage (hij is hoefsmid in opleiding) krijgen we vandaag waarschijnlijk een hoefbevangen shetlander merrietje. Ze staat bevangen in een volle 'koeienwei' en haar eigenaar vind extra zorg niet nodig (laat 1 keer in t halfjaar de smid komen). Ze staat al een hele tijd slecht. Gelukkig wil hij haar weg doen, dus komt ze hierheen tot ze wat is opgeknapt en ik iemand anders heb gevonden (als er nog wat op te knappen valt).

Ik heb wel ervaring met het schaal houden van mijn andere twee shetlanders, maar hoe ik nu deze merrie dalijk het best kan opvangen ben ik nog niet helemaal uit. Ik heb de OP hier al gelezen maar als iemand me nu nog wat eerste extra tips kan geven zou dat heel fijn zijn.

Ik was al van plan haar dalijk in de bak te zetten (de andere paarden staan er naast in het gras), met vers water en een beetje hooi (ik heb nu een baal stucture hooi staan, is dat wat?). Ze word door mijn broer en zijn stage begeleider in de gaten gehouden wat betreft haar voetjes, maar is er nog meer wat ik nu moet/kan regelen en doen? Is een vitamine brok verstandig? En zo ja, welke?

Ze vermoeden dat ze vol wormen zit, maar een wormenkuur lijkt me niet verstandig nu, heb ik daarmee gelijk? Is er iets veiligs waar ik haar mee kan behandelen?

Daarnaast staan mijn andere twee kleintjes op een weilandje die nooit bemest word en dus zeer schaal is, voor mijn shetlander en welsh merrietje kan dit prima, maar zou ik deze frummel daar ook kunnen zetten? Eventueel over een tijdje..

Jullie zien, ik heb veel vragen en kan nog veel tips gebruiken, ik zal vanmiddag even het hele topic door nemen maar misschien dat jullie zo wat tips kunnen geven voor wat ik nu vast moet halen/regelen..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 12:52

Hallo koenlover, Wat een verhaal van die arme pony.
Schraal zetten doe je al goed aan, ik weet niet goed wat je met structure hooi bedoeld.
Maar het liefst wat armer hooi, vitaminekorreltje kan zodat ze wel haar vitamine binnen blijft krijgen.
Als ze vol zit met wormen zal ze toch ontwormt moeten worden, maar vraag dat even na bij je dierenarts die weten daar wel raad mee in combinatie met de HB.
De nieuwe pony mag voorlopig niet op de wei, dat kan pas weer als die weer wat opgeknapt is.
oja, als de pony veel pijn heeft is het toch verstandig om alles even samen met de da te doen ook ivm pijnstilling.
Top dat je dit doet voor de pony. succes.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 13:09

Dankjewel voor de info alvast.

Structure hooi (hay?!) zit in plastic verpakt, ik heb het een tijdje terug gekocht voor mijn andere shetlander omdat haar darmen bijna niets deden toen we haar kregen en het mij wel goed leek. Er stond op dat het met extra veel structuur was dus veel vezels. Ik ben er niet enorm enthousiast over, het is voor mijn gevoel gewoon goed droog hooi.

Qua vitamine korrel maakt het merk/soort nog uit? Er moet natuurlijk echt zo min mogelijk in zitten behalve mineralen/vitamines.

Er komt natuurlijk ook wel een dierenarts bij, maar dat zal van de week zijn, en nu in eerste instantie wilde ik even weten wat vast goed was om te doen. Bedankt alvast :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 13:10

koenlover schreef:
Dankjewel voor de info alvast.

Structure hooi (hay?!) zit in plastic verpakt, ik heb het een tijdje terug gekocht voor mijn andere shetlander omdat haar darmen bijna niets deden toen we haar kregen en het mij wel goed leek. Er stond op dat het met extra veel structuur was dus veel vezels. Ik ben er niet enorm enthousiast over, het is voor mijn gevoel gewoon goed droog hooi.

Qua vitamine korrel maakt het merk/soort nog uit? Er moet natuurlijk echt zo min mogelijk in zitten behalve mineralen/vitamines.

Er komt natuurlijk ook wel een dierenarts bij, maar dat zal van de week zijn, en nu in eerste instantie wilde ik even weten wat vast goed was om te doen. Bedankt alvast :)

Qau vitaminekorrel vind ik formula4 feet helemaal geweldig, is wel prijzig maar werkt echt wel.
Het hooi zit in plastic dus dikke kans dat het best hoog zit in voedingswaarde dus ben daar evengoed voorzichtig mee.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 14:08

Wat vooral belangrijk is naast (arm) hooi, is te zorgen dat het paard voldoende Vitamine E binnen krijgt en Omega 3. Het F4F supplement is uitstekend, daar zit voldoende E in. Je zou daarbij dagelijks een kleine hoeveelheid Omega3 olie kunnen geven ( NB: géén mengsel van Omega 3-6 of 3-6-9 nemen) - om de omega 3 bij te spijkeren geef ik dagelijks gemalen geel lijnzaad over het voer.

Ontwormen: met Ivermectine kun je dat gerust doen. Vooralsnog geen moxidectine. Wel een paar keer snel na elkaar ( dus 3 x om de 4 weken) wil je alles eruit krijgen.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 15:08

Misschien heb je de mogelijkheid om het zand in de bak nat te sproeien?
Dat zorgt voor verkoeling voor de hoefjes. Ik heb mijn pony de eerste 3 weken volledig van het gras gehad, daarna (op advies van mij DA) begonnen met een uurtje op een schraal stukje en de weidegang met een kwartiertje per dag opgebouwd. Hij staat nu een halve dag op het land en daar houdt ik het nu eerst bij.

Verder goed alle signalen in de gaten houden.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 15:13

Laukje laat mij nog steeds rustig haar muilkorf omdoen wat mij echt verbaasd omdat ik als paard zijnde gillend was weggerend naar 1 dag :') Maar ze laat alles braaf toe morgen komt de magnesium binnen en wil ik daar mee aan de slag gaan :)

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 16:28

Blon_D schreef:
Laukje laat mij nog steeds rustig haar muilkorf omdoen wat mij echt verbaasd omdat ik als paard zijnde gillend was weggerend naar 1 dag :') Maar ze laat alles braaf toe morgen komt de magnesium binnen en wil ik daar mee aan de slag gaan :)

Mijn pony zou daar echt verschrikkelijk de pest aan hebben denk ik! Fijn dat deze oplossing voor jou wel goed werkt.
Heb helaas nog geen reactie van mijn DA over de GlucoBalance. Pony draafde net enthousiast mee naar het landje over de straat. Hebben een nieuwe (hengstige) merrie op stal en onze ruinen zijn helemaal van slag :o

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 23:15

Hallo allemaal,

Mijn paard is ook erg gevoelig voor hoefbevangenheid. Twee maanden geleden heeft hij het nog gehad, sinds een maandje kon ik weer rustig aan beginnen met rijden.. Nu staat hij in de paddock en mag hij af en toe grazen met een grasmuilkorf om (verder krijgt hij natuurlijk wel hooi).
Het lijkt mij een zeer interessant topic, vandaar dat ik mij graag wil aanmelden.
Ik ben Anne en ik heb een New Forest ruin van 11 jaar oud waar ik wedstrijden ook mee rijd (M1). :)

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 10:12

Marijuhhhhh schreef:
Blon_D schreef:

Mijn pony zou daar echt verschrikkelijk de pest aan hebben denk ik! Fijn dat deze oplossing voor jou wel goed werkt.
Heb helaas nog geen reactie van mijn DA over de GlucoBalance. Pony draafde net enthousiast mee naar het landje over de straat. Hebben een nieuwe (hengstige) merrie op stal en onze ruinen zijn helemaal van slag :o

Mijn pony komt ook zelf haar neus in de graaskorf steken. Ik denk dat ze weet als ze dat 'ding' aanmoet ze toch eventjes op de weide mag ...

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 11:23

Yeeeh. De dierenarts is net geweest en we hebben groen licht gekregen om te mogen opbouwen. Hij was heel blij met wat die zag. Het is nu alleen nog een kwestie van de te korte hoeven, maar daar zitten natuurlijk al ijzers onder. We mogen nu 40 a 45 minuten stappen en 5 a 10 minuten draven. En blijft ze goed lopen elke week 5 minuten draven erbij. De galop nu nog niet. Mogen ook in de rijbak, rechtuit en grote voltes alleen nog geen voltes 10 m en slangevoltes enz.

En omdat ons eigen smid peep niet meer wilt beslaan gaat hij proberen of hun smid(van de kliniek) peep wilt beslaan op stal en anders eventueel als het voor ons ook kan op de kliniek. Dus daar zijn we ook echt blij mee.

Nu lekker shoppen bij de divoza! Helemaal happy!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 11:43

Milka gaat vanaf nu overdag de paddock op en 's nachts het schrale land op.
Ben benieuwd! :D
Heb dit liever dan het graasmasker.

Edit: Net ook even magnesium besteld. :)