[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:37

Y kan ook bij het voltige team :D !
Afbeelding

Ik heb trouwens nog een vraagje, vanaf wanneer kan je beginnen met het terug (proberen) op te bouwen van de weidegang ?
Ze staat nu al een tijdje op een kale weide met hier en daar wat gras en dat lijkt goed te gaan, maar ze heeft niet genoeg ...
Ze is nu zo dun geworden dat ze al heel wat moet bijgevoederd worden. Ze is ook enorm gulzig geworden, ze slokt alles binnen wat ze denkt dat het eetbaar is ... :(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:14

Deze hoort in gedachte al de muziek van Lord of the dance :D
En krijgt het helemaal warm van een grote bonte dame die Pauli heet :o

Afbeelding

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:19

Dat yea sacc, zou dat niet ook wat zijn om aan Tryggur te geven dan? Ipv een probiotica kuurtje.

Hoeveel graszaadhooi geven jullie? Tryggur krijgt nog steeds 3 kilo graszaad en 3 kilo overjarig hooi. Ging heel goed, maar volgens mij begint ie toch weer wat af te vallen, het koude weer nu en het aanmaken van vacht kost toch meer energie. Vind het toch wel eng om meer te gaan geven nog. Had besloten die kwikbeet en s&s te gaan bestellen, maar nou lees ik weer vanalles over wiesencobs en twijfel ik weer. *hoofd tolt van alle info* := Of mss 1 kilo van het gewone hooi alvast gaan vervangen door hooi van dit jaar?

Toen ik die jollyball ging kopen zag ik trouwens ook een voerbal liggen, leek heel leuk. Maar dat ding is gróót! En zwaar. Tis net een bowlingbal :') En 55 euro :oo Vind ik toch een hoop geld := Zou zoiets niet zelf te maken zijn?

Ben ook nog steeds op zoek naar een wilgenboom. Had op internet een plaatje opgezocht (welk soort wilg moet ik precies hebben? := ) en kijk nu steeds of ik ergens zo'n boom zie staan, maar ben ze (volgens mij :+ ) nog niet tegengekomen. Op wat voor soort plekken groeien die?

Die Psyllium Husk (3 keer terug moeten scrollen voor de spelling :') ), kan dat geen kwaad bij hb? Ben nog steeds bang voor zand, maar durf niet zo goed gekookte lijnzaad of een zandwegkuur te geven :o

Die witte zolen vind ik ook apart. Zou het ergens niet een beetje te vergelijken zijn met een drukking? :o Dus zeg maar net als met een slecht passend zadel, dat die doorbloeding op een bepaalde plek verstoord is en dat daardoor ook de pigmenten verdwijnen.

Een dubbele zool, wat houd dat in?

Ik vind het ergens toch wel zuur dat ik bij Tryggur niet aan zijn hals oid kan zien of ik even extra voorzichtig moet zijn :\ Die krijgt geen opgezette/harde/dikke hals bij een terugval :n Heb nog niet iets gevonden waaraan ik kan herkennen dat er iets aan zit te komen :\

Jannepauli, wat een prachtige schuilstal heb je, en zo met die paddock! :oo :D Ben ik stiekem best een beetje boel jaloers op :D Wat voor zand heb je daar nou in dan? :)

Gemske, Tryggur heeft een beetje hetzelfde figuur als jouw pony :j Ook een bol hooibuikje, maar ook erg schraal om de ribben! :j Maar komt ze echt aan van de safe en sound? :) En heeft dat geen invloed gehad op de hb?

En jeetje wat een terugvallen opeens weer :\ wat is dat toch he :\ Even een dikke knuffel voor iedereen die het nodig heeft :(:)

Wat betreft dat stukje over vit E en selenium. Dat kom ik vaak tegen als het om hb gaat. Maar wat heeft dat precies voor invloed op de hb dan?
En ik kom die omega olie vaak tegen, wat doet dat precies? En in vergelijking tot gewoon lijnzaadolie?
Ken ook een aantal mensen die zeewier bij geven, maar zou niet weten waar dat voor is :o

Mariadistel kom ik ook vaak tegen, maar nog niet echt ervaringen?

En zag vandaag bij de ruitersportzaak een pot met rozenbottel staan (werd ik pas op gewezen dat dat ook goed is) en daar zit biotine ed in, iemand daar bekend mee?

Niet dat ik nou vanalles wil gaan geven hoor! Maar toch wel goed om te weten denk ik :j Wie weet altijd handig :)

Zag Lunteren langskomen... Wonen er mensen uit het topic daar in de buurt? O:) Ik heb een paar jaar in Barneveld/Voorthuizen gewoond. M'n ouders hebben nog een chalet in Voorthuizen :) Staat wel te koop, maar zolang het er nog is zou ik best nog weer eens die kant op willen, maar durf nu nog niet zo goed weg vanwege Tryggur :o

Paars, fijne vakantie gehad zo te horen :D Fijn dat je stalgenootje zo goed heeft opgepast :j

Fiorile, leuk dat je een ijs gaat kopen! :D Je moet uiteindelijk toch je eigen gevoel volgen. Maar met de ervaring die ik inmiddels heb zou ik er niet aan beginnen :o Staan zoveel leuke ijslanders te koop! En zeker als de prijs er niet naar is vind je vast wel een andere leuke.

Dubbeldun, vind dat toch best een mooie schuilhut hoor!!

Schuilhutperikelen := Weet ook niet of Tryggur in een dichte hut zou gaan :n Z'n schutting is ie erg blij mee, maar als ik zie hoe hij over de zeik gaat op stal.... :+

capopjecop, waarom durfde jij de safe en sound pas weer te geven toen ze helemaal pijnvrij was? Had het invloed op de hb?

Volgens mij duurt het met de buut een dag of 2 voordat dat helemaal uitgewerkt is?

Voor Tryggur meng ik het hooi wel 1 op 1 :j Maar ik heb van engels raai, dat is niet heel stug. Is wel fijn, want hij krijgt het wat moeilijker uit z'n hooinet en is er zo dubbel zo lang mee bezig! Hij krijgt nu dus 3:3. Maar twijfel of ik misschien nog 1 kilo graszaadhooi zal toevoegen. En dus alvast 1 kilo overjarig hooi vervangen door een kilo hooi van dit jaar om alvast te wennen.

Ben dus niet de enige die veranderingen eng vindt := Voel mezelf af en toe zo'n panische muts :o Eerst twijfelen en twijfelen en alles tig keer tegenover elkaar afwegen en navragen en uitzoeken voor ik wat durf te veranderen :o
De boer heeft nu ook wel mooie pakken hooi volgens mij. Maar daar voert iedereen van, dus dat gaat best hard. Steeds een ander pak en dan weer van een ander land. Ik weet nog niet of ik dat aandurf, of dat ik toch zelf weer een aantal pakjes ga kopen (naast het graszaadhooi).
Ik wissel liever ook niet teveel, maarja, ben wel gewoon afhankelijk van wat ik kan krijgen :o En ik zou het nu ook het liefst zo houden als het nu gaat. Maar hij valt nu met het koude weer en het aanmaken van wintervacht toch weer wat af, dus hij heeft van de winter gewoon net even een beetje extra nodig. Vind het wel heel eng, dus ben nu alle opties aan het afwegen hoe dan het beste te doen.

Wat betreft nat voer in de winter.. Daar maak ik me ook al een beetje zorgen over. Ik week het hooi nu nog. Voor de hb, maar ook omdat hij van de zomer toch behoorlijk heeft lopen hoesten (hij zat gewoon alles bij elkaar helemaal niet lekker in z'n vel meer :n ). Wbt het hoesten is het steeds beter gegaan, maar hij bleef af en toe een kuchje houden, vooral 's ochtends. Maar heb hem nu al een paar weken niet gehoord *afkloppen* dus hoop dat hij van de winter als het erg koud is het hooi ongeweekt kan krijgen. Maar hoe moet ik dat anders gaan oplossen?

Wendy15

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:20

Oeps, dat is wel een hele lange bijleespost geworden :o :=

Geerke, wat een knapperd!!! :oo Die manen :+:
Ik hou van lange manen :j Vind Tryggur ook altijd zo stoer met zijn wapperende manen :))

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:29

Wendy15 schreef:
Hoeveel graszaadhooi geven jullie? Tryggur krijgt nog steeds 3 kilo graszaad en 3 kilo overjarig hooi. Ging heel goed, maar volgens mij begint ie toch weer wat af te vallen, het koude weer nu en het aanmaken van vacht kost toch meer energie. Vind het toch wel eng om meer te gaan geven nog.
Zeker een lange post zeg!! Even inhaken op dit stukje: je kan ook om de dag 2 kg graszaad en 4 kg overjarig hooi proberen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:36

Wendy15 schreef:
D

capopjecop, waarom durfde jij de safe en sound pas weer te geven toen ze helemaal pijnvrij was? Had het invloed op de hb?

De eerste keer wist ik nog niet van safe and sound, ik voerde toen gewoon basisbrok. De tweede aanval heb ik het wel een beetje bijgevoerd ook om de buut door te mengen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 17:37

dynamiek schreef:
Afbeelding

proest moest zo lachen toen ik de topic zag over figuurtjes scheren :D

Zeg.. eh.. is dat nou de Totilas waarmee je in het team wil?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:40

@wendy: je hebt zeker nu wel moeie vingers :+
Ik zit vlakbij Lunteren trouwens.
Vwb je winterhooi, ik maak komende winter weer een hooistomer. Is me vorig jaar prima bevallen. Ze vinden het heerlijk en natmaken met ijskoud weer is ook niet mijn idee van 'lekker eten'.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:41

Jannepauli schreef:
Zeg.. eh.. is dat nou de Totilas waarmee je in het team wil?

Duidelijk een gevalletje van te lang onder de warmtelamp :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 17:42

Ik woon tussen Nijkerk-Voorthuizen-Barneveld ;)

Hooistomer maken? Vertel!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:01

Mijn topic (waar dus niemand op reageerde :D )
[VS] Hooistomer
En de officiële website
http://www.hippomotion.nl/happyhorse1.htm

Blijkbaar is het voor NL nog niet een vrij bekend fenomeen :D

Overigens als je érg handig bent, kun je er ook een behangstomer op aansluiten en die het werk laten doen :)

meagan_sarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:25

Even een vraagje, misschien kunnen jullie mij helpen

Mijn 14 jarige pony ruin, heeft de aanleg om heel snel dik te worden. Wanneer hij
in het voorjaar 3 sprietjes gras eet zie je het de volgende dag gelijk. Ook als je te
snel meer bix geeft (basisbrok) zie je dit gelijk. Tot nu toe is hij gezond gebleven en
ik wil dit graag zo houden. Nu heb ik vandaag Safe & Sound gekregen, alleen nu vraag
ik me af hoeveel hij hier van nodig heeft. Hij krijgt smorgens en savonds een plak hooi
op stal en overdag als hij buiten staat krijgt hij met de groep 2 keer een portie hooi.
Verder wordt hij recreatief gereden en gelongeerd (ben ik weer aan het opbouwen),
lichte arbeid dus. Als je de verpakking leest van Safe & Sound, zou het betekenen dat
hij 2 kilo per dag nodig heeft, is dit niet een beetje veel? Ik hoop dat jullie me kunnen
helpen.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:45

Tryggur vind z'n Jolly bal geen hol aan :7 :+
Hij rook er aan *appeltjesgeur*, likte er aan om te proberen of het smaakte zoals het ruikt :n flink genept dus, keerde het ding z'n kont toe en had zoiets van bekijk het maar :') Hij is er niet bang van ofzo, maar hij ziet gewoon écht de lol er niet van in :') Heb 'm nou opgehangen bij z'n hooinet, wie weet dat ie er straks nog wat mee gaat doen als ie klaar is met eten :))

paars schreef:
Wendy15 schreef:
Hoeveel graszaadhooi geven jullie? Tryggur krijgt nog steeds 3 kilo graszaad en 3 kilo overjarig hooi. Ging heel goed, maar volgens mij begint ie toch weer wat af te vallen, het koude weer nu en het aanmaken van vacht kost toch meer energie. Vind het toch wel eng om meer te gaan geven nog.
Zeker een lange post zeg!! Even inhaken op dit stukje: je kan ook om de dag 2 kg graszaad en 4 kg overjarig hooi proberen?

Zou ook kunnen :j Maar ik vind met het graszaadhooi juist zo fijn dat hij veel langer met zijn eten doet, dus eigenlijk wil ik daar niet op minderen. Daarbij geef ik liever gewoon elke dag hetzelfde, dat hij daar aan went. Heb zowiezo niet meer zoveel overjarig hooi (3 pakjes) dus van de week even kijken of ik het hooi van de boerderij ga voeren of zelf nog wat koop. En dan alvast 1 kilo vervangen om hem daaraan te wennen. Zou ie als ik die 3 kilo overjarig hooi vervang door 3 kilo hooi van dit jaar wat gaan aankomen? Of zal ik toch nog wat pulp bij gaan geven om hem op gewicht te houden?

Hooistomer := Ik ga je topic even bekijken! :D Heeft dat dezelfde werking als weken ivm de suikers en stof/hoesten? :)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:48

Wendy15 schreef:
Ah voltige, dat heb ik vroegah ook nog gedaan! :))
Mennen kan ik ook :j
Momenteel elke week westernles :P
Beetje dressuur en een klein huppeltje lukt ook nog wel :))
Vorig jaar met Tryggur een TREC wedstrijd gereden, was ook errug leuk :j
Moet ik kiezen? :D

Houd je er rekening mee dat we naar de Olympische spelen gaan ?
Dat je dus op olympisch niveau huppeltjes moet doen ( oxers zijn 1.60 hoog en 1.60 breed }> )
Je mag een disipline kiezen, maar we gaan voor het echie en met JP als coach.... dus maak je borst maar nat ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:49

@Wendy15 : het bindt het evt stof aan het hooi zodat het niet ingeademd wordt. Verder wordt het hooi iets zachter en geuriger. En de paarden krijgen geen ijskoude hap naar binnen en jij geen bevroren vingers.
Om het suiker uit te wassen moet het langer echt in het water staan, dus daar is het inprincipe niet voor ontworpen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:51

geerke schreef:
Deze hoort in gedachte al de muziek van Lord of the dance :D
En krijgt het helemaal warm van een grote bonte dame die Pauli heet :o

Afbeelding

Er staat hier een huilende Hittie in de stal.... stikjaloers op Pauli :+

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:54

@Wendy

Wat een bijlees post !

21 vragen tel ik.... wil je op allemaal antwoord ? ;)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:09

lolclub schreef:
Wendy15 schreef:
Ah voltige, dat heb ik vroegah ook nog gedaan! :))
Mennen kan ik ook :j
Momenteel elke week westernles :P
Beetje dressuur en een klein huppeltje lukt ook nog wel :))
Vorig jaar met Tryggur een TREC wedstrijd gereden, was ook errug leuk :j
Moet ik kiezen? :D

Houd je er rekening mee dat we naar de Olympische spelen gaan ?
Dat je dus op olympisch niveau huppeltjes moet doen ( oxers zijn 1.60 hoog en 1.60 breed }> )
Je mag een disipline kiezen, maar we gaan voor het echie en met JP als coach.... dus maak je borst maar nat ;)

Mogen we daar ook onderdoor? O:) :))
Afbeelding
_O-

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:11

lolclub schreef:
@Wendy

Wat een bijlees post !

21 vragen tel ik.... wil je op allemaal antwoord ? ;)

:o Heb ook heel wat pagina's bijgelezen waar ik nog niet op gereageerd had :o
Antwoorden zijn altijd welkom :D :j Maar alleen als je daar tijd en zin in hebt :))

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:13

DubbelDun schreef:
@Wendy15 : het bindt het evt stof aan het hooi zodat het niet ingeademd wordt. Verder wordt het hooi iets zachter en geuriger. En de paarden krijgen geen ijskoude hap naar binnen en jij geen bevroren vingers.
Om het suiker uit te wassen moet het langer echt in het water staan, dus daar is het inprincipe niet voor ontworpen.

Denk dat ik het dan nog maar even blijf weken :j Ben toch nog wel bang voor suikers :o Zeker als ik wat nieuwer hooi moet gaan geven straks.
Kan het misschien ook weken, maar dan steeds alvast 1 portie vooruit zodat het wat langer kan uitlekken ofzo. Maar eens wat gaan proberen dan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:15

Je kunt het natuurlijk ook binnen weken met heet water, maar afkoelen voor ze op het hebben doet het toch wel omdat nat hooi veel meer vocht bevat als gestoomd hooi.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:17

Ja daarom :j
Maar ik bedoelde meer dat ik het week en dan niet meteen geef, maar bijvoorbeeld eerst nog een paar uur laag liggen om uit te lekken, dan zit er alweer minder water in.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:21

Maar als het érg koud is dan bevriest het wel omdat er nog water in zit. Of je moet het dus binnen bewaren/uit laten lekken.
Overigens moet je gestoomd hooi ook meteen opvoeren en niet katen liggen, want dat warme hooi is natuurlijk een broedplaats voor bacteriën. Als zal dat met erge vorst ook wel weer meevallen.
Ik doe het iig alleen als het echt gemeen vriest en dan nog maar met 4 plakken tegelijk (in 2 kliko's) waar ik net een hele (werk)dag niet mee redt.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:25

Ja ik heb een bak in de stal staan waar ik het in week :j Hoop dat die van de winter niet bevriest := Maar denk dat dat wel zal meevallen. Denk als ik het zo hoor dat dat stomen 't voor mij niet gaat worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:30

Vroeger als het echt heel koud werd wilde ik nog wel eens een klein pakje voordroog proberen, maar als ik dat te lang voerde ging mijn ouwetje aan de dunne.