Verrekking bandjes hoefgewricht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marjan1986

Re: Verrekking bandjes hoefgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 17:17

Ja die heb ik Archy dagelijks gegeven. 7 druppels door zijn voer. Gaf hem ff wat meer rust in zijn koppie. Toen hij permanent het land op ging ben ik ermee opgehouden. Vanaf het moment dat ik hem weer ben gaan oppakken laat ik druppels speciaal maken voor zijn been en gemoedstoestand.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 18:14

Dank je wel. dus je gaf de druppels niet ...minuten voordat je ging wandelen, maar gewoon 1 maals daags door zijn voer ?
En welke druppels heb je laten maken voor zijn been etc ?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 19:09

Die bachbloesem zou ik ook aan denken. Mijn merrie krijgt sowieso ook magnesium (en nog wat bachbloesems die voor haar zijn gependeld, ook tegen stress een beetje). Soms kan magnesium ook wat helpen, maar ik weet niet of dat eht rustgevend werkt met wandelen. Als je het wel zou geven, zou ik ook gewoon dagelijks druppels doorlopend geven ipv alleen met wandelen. Is hij zo druk aan de hand?

Vandaag even gewandeld na 2 dagen in de paddock staan, en het was echt een dood vogeltje. Hopelijk blijft ze zo chill :)
Ze heeft gisteren wel flink in het draad gehangen... De draden waren kapot en een van de palen was gebroken. Volgende week zou ik op controle gaan, maar misschien dat ik het een weekje opschuif nu met dit grapje erbij. Voor het geval ze hier wat anders mee heeft verrekt, dat even de rust ook gunnen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 09:37

Net een afspraak gemaakt, over 2 weken gaan we op controle. Vind het nu al spannend :=

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:52

Is er ook iemand die weer is gaan springen met een paard die deze blessure heeft gehad?
Sprongetjes van 60 cm heb ik het dan over.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 07:36

Om het goed te laten werken moet je het indd standaard dagelijks geven. Magnesium hielp bij die van mij niet. Zal wel ff kijken wat er op mijn potje staat wat er nu in zit.

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 12:55

Fayah mag gewoon springen
(Met mate en niet te hoog)
Voor de afwisseling doen we dat heel af en toe

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 09:00

Ik heb ook weer gewoon gesprongen, mocht ook gewoon.
Het zijn meer de noodstops en snelle plotselinge krappe wendingen die echt gevaar opleveren.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:24

Mjin paard vind springen geweldig, dus stiekem hoop ik wel ooit weer een sprongetje te kunnen maken.
Ze houdt ze deze week wat minder braaf rustig. Zit erover te denken mijn paddock in 2en te splitsen, aangezien ze wel eens achter mijn pony aanjaagt een enkele keer en daarbij wel slidings maakt...

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:30

Ik heb mijn paard in een minipaddockje gehouden van 3 bij 5
Kon hij toch buiten staan maar deed hij niet gek.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:32

Tancreda, hoe groot is de paddock nu dan ?
Paddock van 3 bij 5 klinkt wel erg klein, kunnen ze daarin rollen ?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 14:17

Was iets van 5x15 dacht ik. Dit de kale versie (inmiddels ingericht met huisje et. voor pony).
http://img.photobucket.com/albums/v195/ ... C08484.jpg

Gisteren haar actie goed vastgelegd door een vriend van mij, maar dat moet ze dus niet doen ;)
Afbeelding

Ze staat dag en nacht in de paddock (zolang het niet te nat is om te liggen). Rennen en sprinten trekken doen ze gelukkig niet en ze heeft ook geen ijsbeer-acties nog *klopt af*
Alleen af en toe een boze uitspatting naar mijn pony als het teveel regent, waait of voer te lang duurt ;)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 15:17

Best een lekker grote paddock. Op de "kale" foto lijkt het wel of de bodem erg ongelijk is, of diep zand ofzo ? Of valt dat mee ?
En blijven ze braaf achter dat lintje ?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 17:38

Was bij jullie allemaal de blessure op een echo te zien ?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:57

Bij mij gaf de echo de doorslag, daar was het goed op te zien ja.

De eerste foto van de kale paddock was toen deze er net lag, twee jaar terug. Inmiddels is het goed ingezakt, en is het gelukkig niet meer zo mul. Er is een plekje dat sompig wordt en waar ze wel weg zakt bij veel regen, dat probeer ik af te zetten. Ze blijft meestal braaf achter het draadje, maar zo af en toe stormt ze door het achterste draadje voor het hokje heen en is pony de l*l ;) Maar dat gebeurd niet vaak gelukkig. Staat ook stroom op alle draden.

Wat beter overzicht; http://img.photobucket.com/albums/v195/ ... 12fce1.jpg

Ik maak mij nu wel al druk als het gaat vriezen. Dan moet ik savonds wel de boel recht harken, pony en paard eruit halen en op stal zetten, zodat het goed vlak kan opvriezen. Hoop dat dat gaat werken, te ongelijke grond zou stal betekenen ben ik bang.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:16

Ja, kan me voorstellen dat dat wel extra werk is etc. Maar wel voor een goed doel !

Wat was er bij jouw paard op de echo te zien ? Zag je dat het bandje uitgerekt was ? en zit de blessure dus vaak net iets boven de kroonrand ?
En echo gemaakt gewoon op stal of op de kliniek ( zou dat uitmaken ) ?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:26

Ik ben bij de kliniek geweest (Raaphorst). Ik vond het lastig te zien wát ik precies zag, maar zag wel verschil. Wat ik voornamelijk zag was het niet doorlopen van een wit lijntje, dat dit wel deed aan de andere kant, en de aanwezigheid van zwarte vlekken wat blijkbaar ook onregelmatigheid/beschadiging aanduidt. Maar ik vind het zelf heel lastig te zien op de echo, en ben blij dat een DA dat beter kan. Wel kon ik het verschil goed zien tussen de buitenband met het binnenstebandje.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:28

Zwarte vlekken is misschien ook ontstekingsvocht ??

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:49

Springen vind Archy ook geweldig. Durf zelf alleen niet meer door de blessure. Al komt hij nu gewoon buiten en maakt echt de gekste rodeo keertwendingen samen met mijn andere paard. Dus dan zou je zeggen dat een sprongetje ook moet kunnen?

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:52

vandaag voor het eerst na 2,5 jaar mijn angst voor Archy zijn oude blessure aan de kant gezet en een sprongetje gedaan. Eerste kwam niet helemaal uit.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:55

Video staat helaas nog op prive, ik ben wel benieuwd :)

Mijn merrie is vandaag stout geweest. 12 weken braaf rustig blijven, op een uitbrander richting mijn pony na. Maar vandaag kwam even alle energie voor het eerst weer uit, niet echt grappig, dan is je paddock toch echt te klein.... was met haar pony weg naar het strand geweest, en blijkbaar zijn ze gaan maaien naast de paddocks. Dat ging rustig, tot we met de trailer het erf op kwamen rijden. Toen zag ik opeens allemaal benen omhoog vliegen en voor ik met pony bij de paddock was had ze die al verbouwd (slidings etc....). Vrijdag gaan we op controle, hoop niet dat dit teveel kapot heeft gemaakt (liefst helemaal niets natuurlijk). Vond haar vanmorgen al niet lekker lopen, dus nu zakt de moed mij toch weer even in de schoenen en ben ik nu al doodzenuwachtig voor vrijdag. Stom peerd.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:56

Oh je hebt hem al aangepast! Braaf hoor :) Fijn dat dit weer mogelijk is!

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 20:01

ja haha stond op privé. Ah gadver wat balen! jad Archy toen ook last van. Maakte in het begin een idiote sprong en liep gelijk weer slecht. grrr. Hoop dat het bij die van jou meevalt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 20:35

Tancreda4, hoe was het vandaag bij de controle ?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:24

Goed!! Ik ben zo opgelucht. Vond haar vorig weekend niet lekker lopen, ging ze ook nog eens uit haar dak, en toen besloot ze maandag met een dik achterbeen te staan waar ze ook niet lekker op liep. Dus heb mij de hele week zitten op te vreten en ik vond het zo spannend.

Maarrrrr met kreupelheidsonderzoek was ze goed in draf rechtuit, en op de harde volte liep ze linksvoor niet lekker maar rechtsvoor (blessure been) wel. Linksvoor heeft ze nooit echt goed op een harde volte gelopen (toen de tijd ook fotos van gemaakt etc). Anyway, blessure been gaf dus al echt een goed beeld. En dit werd ook bevestigd door de scan, geen zwarte vlekken meer te zien, maar een mooi doorlopend 'lijntje'. Al met al goed beeld, en we mogen weer gaan opbouwen :):) Ze blijft voorlopig wel op speciaal beslag (aangepaste tak), en mag nog niet los, longeren etc etc. maar dat durf ik voorlopig nog niet (aangezien ze dan echt salto's kan maken). We mogen opbouwen met 20 minuten stap, daarna 3x 2 minuten draf met 5 minuten stap ertussen en lang uitstappen. En na 3 weken opbouwen naar 3 (of was het 4) minuten draven per keer.
Ik weet niet of ik zo 'snel' ga, ze doet het nu rustig ondanks 12 weken op rust staan, en ben een beetje bang dat - als ze meer conditie krijgt en meer loopt - en het mocht toch een flinke winter worden, ze dan eerder door het plafond gaat dan in de gemoedstoestand waar ze nu in verkeerd. We gaan rustig aan doen. Maar we beginnen zondag wel met een 'buitenritje'. Ik stap al op de weg met haar, en kruip er steeds zonder zadel op, maar zondag ga ik met een stalgenootje en gaan we ietsjes verder (nog steeds geen noemenswaardig rondje, maar wel weer een 'officieel' rondje na lange tijd).

Ben zo opgelucht!! Zat al in mijn hoofd met volgende stappen als inspuiten etc. Maar dat hoeft gelukkig vooralsnog niet :)