[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

norton84

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:28

ik wil zeggen zit je niet echt mee katje.

ik ben met nort de vd ook weer beetje op gaan pakken spaanse pas snapt hij nog heel goed als de bak weer betre is gaan we weer verder met knielen

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:38

Pfff katje wat een pech! Ik hoop ook dat de rest van 2013 beter wordt.

vaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:49

Hoi, hier een merrie van 28 met artrose in haar voorbenen. Ik had juist het idee dat het deze zomer vrij erg was toen het zo enorm warm was. Ze gaf toen aan dat ze liever stilstond dan liep. ik weet dat dit ook door de hitte kan komen, maar koelen van de benen vond ze heeeerlijk. (als ik met de straal op haar benen richtte ontspande ze helemaal, bij de rest van haar lichaam ging d'r hoofd weer omhoog en stond ze minder ontspannen) Ze liep ook gewoon echt niet fijn. Heeft iemand meer ervaring met artrose in de zomer? Of is er een grote kans dat dit aan wat anders ligt dan aan de artrose?

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:05

sorry vaxie geen ervaring mee zoals jij het beschrijft.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:20

Nee ik ook niet.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:19

Misschien dat door de warmte de gewrichten meer last krijgen van artritis ??

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:46

hallo dames,
ik ben even een tijdje wat stiller geweest.
fijn voor iedereen waar het zo goed gaat! met rijden, winstpunten en lekker samen zijn met je paard!
wat fijn dat Urka weer verband vrij is!

ik hen vorige week voor heteerst sinds maanden weer eens gelest, en dat was echt weer leuk! we hebben bijna de gehele les gestapt, en daar oefeningen in gedaan, maar we waren er allebei behoorlijk moe van :D
nu rij ik hem gewoon door met de oefeningen die ik heb mee gekregen en kijken oe het verder gaat. de paarden stonden vandaag binnen ivm de sneeuw (????) er lag wel 1 cm!!!!
dus ik hoop dat ze morgen wel gewoon weer gaan.

mOniiQue8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:49

Equiphoto, toen ze bij mijn paard dachten aan artrose in de benen had de dierenarts geadviseerd om vooral te rijden op harde grond, asfalt dus. Dit schijnt goed te zijn. Ik kan me daar opzich ook wel in vinden want op harde grond schijnt er een betere doorbloeding op gang te komen in de benen.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:58

Mister hoe is het nu met je? Gaat het wat beter want volgens mij had jij ook een rumoerige tijd achter de rug.
Fijn dat je les zo goed ging! Wat raar dat ze binnen moesten blijven? Bij mij is vannacht niks meer gevallen en heb gisteren ook nog gewoon kunnen buiten rijden met mijn andere paardje.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:41

Je zei van de stap naar de galop.
Dat kan ook niet elk paard.
Vandaar dat ik die tips gaf ik dacht misschien kan je paard ook wat meer zijgangen.
De mijne word daar lekker los van helpt veel met de warming up.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 15:06

annelieke: ik zit nog steeds in een hele stress volle situatie en ben bang dat dat ook nog wel even gaat duren, maar gelukkig kan ik wel alles los laten als ik met Mister bezig ben, dus dat scheelt een hoop!
vandaag stonden de peardjes wel weer gewoon buiten, daar was ik ook heel blij mee!

vanmorgen heb ik gereden in de bak en druk geweest emt de oefeningen uit de les, en ohh wat is het toch fijn om te merken dat hij echt weer goed aan het worden is, het was zo'n topper totdat hij eiwitvergiftiging kreeg en daarna werd artrose geconstateerd, we reden op hoog niveau en trainden erg veel. ik liep weer rond met een grote smile toen ik af stapte, ben zo trots op mijn vosje *\o/*

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 15:31

Is er goed te rijden bij jullie in de bak dan ? Onze bak met tapijtsnippers blijft altijd super lang goed, maar hij is nu toch wel keihard bevroren.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 15:41

Mister: ik ben echt blij voor je dat het trainen weer op gang komt! ik hoop dat je dit nog lang kan voortdoen. Hopelijk komt jouw privéleven ook snel weer op zijn plooi.

straks ga ik weer naar mijn meisje toe. Het is al van donderdag geleden dat ik bij haar geweest ben. De nieuwe hoefsmid kom haar voeten doen... ik ben wel erg benieuwd...

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:09

spannend Katja!!! hopelijk trekt alles snel weer bij en kan je weer wat gaan doen met haar.

met Mister komt het allemaal wel weer goed, met mijn prive leven ook wel, al zal daar even wat langer overheen gaan ben ik bang. maar what doesn't kill you makes you stronger zeggen ze toch? ;-)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:18

Ik had gisteren een paard vrij dagje zal vanavond bij ons de bak eens voelen. Tot nu toe altijd nog kunnen rijden we hadden de bak ook sneeuw vrij gehouden. Alleen van het weekend was dat niet gelukt we hadden niet zoveel sneeuw zaterdagavond verwacht :( Ben benieuwd vanavond.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:19

linnie050 schreef:
Ik had gisteren een paard vrij dagje zal vanavond bij ons de bak eens voelen. Tot nu toe altijd nog kunnen rijden we hadden de bak ook sneeuw vrij gehouden. Alleen van het weekend was dat niet gelukt we hadden niet zoveel sneeuw zaterdagavond verwacht :( Ben benieuwd vanavond.

bij ons in de bak ligt amper sneeuw, maar hij is werkelijk keihard bevroren !

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:31

Sorry dat ik hier zomaar binnen kom vallen maar ik zit een beetje (erg) met mijn handen in het haar en hoop dat iemand ons verder kan helpen.
Wij hebben een shetlander opgevangen die bij de vorige eigenaresse 'jaren geleden' wel eens hoefbevangen was geweest. Toen we kwamen kijken liep ze wel wat stijf maar dat zou komen omdat ze toen 24/7 in een kleine box stond (kwam van 24/7 buiten maar moest door omstandigheden daar weg). Dat leek ons een logische verklaring bovendien was het een erg lieve pony, hadden we met spoed een maatje nodig voor onze Haflinger en was de eigenaresse een vriendin van mijn instructrice. We zijn dus niet heel kritisch geweest en hebben haar overgenomen.
Het rare stijve loopje bleef maar ze leek er geen last van te hebben. Ze loopt wijdbeens en met stijve knieën met haar achterhand. We hebben haar steeds goed in de gaten gehouden (geen pulsatie of warme hoeven, ze was nooit te dik eerder te mager en kwam in de zomer maximaal een uurtje op het gras en in de herfst/winter helemaal niet) en ook de hoefsmid regelmatig laten komen en laten controleren. Ze wordt heel sober gehouden op een zandpaddock met hooi in slowfeeders. Omdat ze vermagerde zijn we wel 2 handjes Pavo care 4-live bij gaan voeren met gekookt lijnzaad en later zonnebloem olie (mee gestopt toen ze slechter ging lopen). De laatste tijd ging ze steeds slechter lopen, vermagerde steeds meer en werd nukkig naar mensen. We hebben woensdag met spoed de hoefsmid laten komen en volgens hem was ze in ieder geval niet hoefbevangen. Donderdag is de dierenarts geweest en heeft wel hoefbevangenheid vastgesteld (maar naar mijn idee niet echt gedegen onderzoek gedaan), ze heeft nu Metacam voorgeschreven gekregen. Ik kon verder niks uit de dierenarts krijgen qua ernst, prognose en oorzaak.
Zaterdag kwam de hoefsmid weer voor de andere twee pony's hij was er heel stellig is dat ze niet bevangen is. Hij was echt heel overtuigd en kon het ook heel goed onderbouwen (wat de DA niet kon), hij komt al bijna 7 jaar bij ons en ik heb veel vertrouwen in hem en ben dus ook geneigd hem te geloven. Hij wist niet wat het dan wel was.
Nu met de Metacam loopt ze erg goed (je ziet nog wel dat ze stijf is maar het ziet er veel normaler uit) ze is vrolijk, galoppeert als een gek al bokkend de paddock door (hebben we haar nog nooit zien doen) en komt zelfs al weer wat aan. Allemaal signalen dat ze dus echt flink pijn had. Ze mag nog 1,5 week Metacam maar daarna moeten wel weten hoe we verder moeten, wat zou een logische stap zijn? Ze is erg belangrijk voor onze kinderen en voor de andere twee pony's we willen dus absoluut voor haar vechten maar het moet wel ethisch (en enigszins betaalbaar) blijven. We hebben hier nu een verdrietig meisje (de jongste krijgt het gelukkig niet zo mee) en een mama die al nachten wakker ligt omdat ik geen flauw idee meer heb ik welke richting ik het moet zoeken...
Ik heb een topic geopend en verschillende reacties gehad dat het wel een artrose zou kunnen zijn vandaar mijn post hier in de hoop dat jullie ons verder kunnen helpen!

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:36

ik kom net terug van iemand die bijna klaar is met haar opleiding voetreflectie..ze zocht als eind opdracht mensen met psoriasis en daar heb ik me voor aanmeld..maar wat is dat lekker zeg!! heb daar gewoon ordinair liggen snurken op de tafel :o en ik moet zo nog naar stal maar dat zal een snel bezoekje worden ben zo slap als een vaatdoek.. :D

bij ons was de bak gister erg hard maar wel goed vlak en heb toch erg fijn kunnen longeren..rustig tempo beetje draven veel stappen ging best!!

swift..staat ze verder op andere supplimenten? glucosamine bv?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:50

Nee ze krijgt verder (nog) niks. In de Pavo care4-live zou wel iets wat goed is voor de gewrichten moeten zitten maar daar kreeg ze maar twee handjes van dus dat doet dan niet veel.
We weten ook niet of het wel artrose is maar omdat dat een paar keer voorbij kwam was ik toch wel benieuwd naar de mening van de ervaringsdeskundigen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:39

De bak was vanavond goed. De bak was vanmiddag ook nog gesleept dus dat scheelt enorm.
Je ziet wel dat bv de hoefslag plat en hard word omdat je er steeds overheen rijd.
Vanavond word de bak nog een keer gesleept voor morgenochtend als er gereden wordt is de bak weer mooi vlak. Wij hebben geluk hier.
Het rijden ging ook weer goed wel wat stijf aan het begin maar is altijd daarna lekker gereden.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 00:17

Swift: Mss toch een supplement bijgeven? Ik weet dat de meeste supplementen erg duur zijn... Voor mij is geld ook een belangrijk punt en ik geef aan mijn paard met ernstige lage en hoge overhoef (botvergroeiing + artrose) het volgende: http://www.medhorses.nl/-Supplementen--Gewrichten/ExcellentEquiflexHALiquid/product/detail%283040%29.aspx
Ik ben er erg tevreden over en het is vloeibaar (geen geknoei met poeder) waardoor het naar mijn idee beter opgenomen word.

Een kleine update: De nieuwe hoefsmid is geweest en heeft onder haar slechte voet netjes een ijzer gezet. Ik hoop alleen dat het er onder blijft zitten, want ze is een talent in haar ijzer aftrappen! En dat is natuurlijk niet echt bevorderlijk voor de goede groei van die hoef... Ze liep na het beslaan ook enkel in de bocht naar haar stal een heel klein beetje kreupel. Hij was trouwens erg vriendelijk en kwam erg goed op mij over. Nu blijkt ze op haar rechter voorvoet een hoornzuil te hebben. Gelukkig is dit niet ernstig zolang ze er niet kreupel op lopen (gelukkig!!). Nu is er aan iedere hoef wel iets, behalve rechts achter.
Ik hoop dat het vanaf nu alleen maar beter gaat!

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 10:22

swift-glucosamine geven kan geen kwaad..baat het niet dan schaad het niet..misschien kan je er mee beginnen en kijken of het effect heeft..kan wel even duren hoor bij sommige al heel snel maar je moet het op zijn minst 3 maanden geven wil je het kunnen beoordelen..Dr Horse is ook vloeibaar en niet al te duur kijk of die helpt?

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 18:31

swift persoonlijk zou ik voordat ik suplementen ga geven een dap laten komen en buigproeven etc laten doen en aan de hand daarvan foto's. heb je er al ens aangedacht om bijvb ostheo cyroprctor of masseur te laten komen.

stijf lopen kan bij artrose horen maar meestal lopen ze die stijfheid eruit. afvallen duid vaak op pijn of slecht gebit. nu zijn shets gevoelig voor bevangenheid. eventueel spat zou dat kunnen???

heeft iemand van jullie wel eens zn artrose paardje laten masserenen hielp dat??

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 09:28

Ik heb het paard nooit laten masseren. Ik doe soms wel zelf spul erop (weet de naam even niet) en masseer wat en rossen doe ik ook dagelijks. En soms onder het solarium.

Ka_tje gaat het nog steeds goed?

Mister01 veel sterkte wel fijn dat je zo lekker hebt gereden.

En nu maar hopen dat we kunnen gaan vieren dat de lente gaat komen!

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 13:21

linnie050: Het gaat nog steeds goed! Ik ben erg blij! Dit weekend ga ik kijken of ik ze terug kan longeren...