Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:17

opala schreef:
Orsini: Ik denk dat de gevoeligheid er is omdat er te weinig hoefwand is, dus de zool plaatselijk alleen draagt. Kijk maar naar de onderzijdefoto en dan daar waar de hoefwand behoort te lopen.

Eens voor de verandering.

Volgens mij zie ik overgroeide steunsels.

Waarom wil je niet met hoefschoenen werken trouwens?

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:59

orsini schreef:
@ shyla: hoe lang heb je met die boots moeten werken voordat ze ook zonder goed liep?

Het is niet mijn pony en bij die komt het ook nooit meer goed, de schoenen zijn dus voor altijd

Shy rij ik al 6 jaar met hoefschoenen, die kan gewoon niet zonder :n

PS als ik de foto's zie denk ik dat ook de straal iets te veel draagt, dat kan ook een hoop gevoeligheid veroorzaken.

orsini

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:04

@ opala: Probleem is dat ik behalve dat ik de mustangrol maak van de hoogte van de wand niets afhaal. Hij slijt hem dus zelf zo kort af.

@Antheman: ik gebruik juist wel hoefschoenen, anders kan ik niets met hem doen. In de wei in de kudde loopt hij wel blootvoets en is hij happy, maar in de bak en op t harde heeft hij de schoenen nodig op t moment.
Waar zie jij overgroeide steunsels dan? Bedoel je dat het binnenste deel van de hiel te ver naar voren komt?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:41

orsini schreef:
@ opala: Probleem is dat ik behalve dat ik de mustangrol maak van de hoogte van de wand niets afhaal. Hij slijt hem dus zelf zo kort af.

Het belang van de mustangrol ligt 'm in het feit dat o.a. het gepigmenteerde gedeelte niet meedraagt. Is er geen hoefwand tot zoolhoogte, dan vervalt het maken van de mustangroll. Je zult hoefwand moeten kweken, dus voorlopig geen gevijl meer aan die hoefwand. Ik denk dat er inderdaad niets anders op zit, dan op harde ondergrond hoefschoenen onder te binden. Ik zou het anders ook niet weten.

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:23

Even een lekenvraag nav de foto's van Orsini:
Ik snap de kwartierboogjes, het doel en het nut ervan, maar wat ik niet snap is waarom er zoveel van de wand is weggevijld bij het kwartier op de foto hieronder:

Afbeelding

Kan iemand mij daar uitleg over geven? Ik ben een amateur in deze materie, maar ik wil altijd en overal van leren; Educate me please! :D

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:25

hoi ane marie

ik denk dat t op de foto erger lijkt dan het is. Ik heb een klein beetje de wand daar dunner gemaakt, omdat er een hele erge flair zit. Ik heb nl begrepen dat als je de wand dan gewoon op die manier laat zitten er alsnog druk naar buiten komt op de nieuwe wand die bovenaan bijgroeit. Als je de vooraanzicht foto van toen ziet zie je ook dat het helemaal niet zoveel is wat weggevijld is.

wat betreft de mustangrol, je kan de rol ook na de witte lijn inzetten en dus wel wat wand mee laten dragen. Hoever naar de zool toe je hem begint is afhankelijk van de flair, maar je hoeft niet altijd perse het hele witte deel niet dragend te maken dacht ik.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:08

orsini schreef:
@
@Antheman: ik gebruik juist wel hoefschoenen, anders kan ik niets met hem doen. In de wei in de kudde loopt hij wel blootvoets en is hij happy, maar in de bak en op t harde heeft hij de schoenen nodig op t moment.
Waar zie jij overgroeide steunsels dan? Bedoel je dat het binnenste deel van de hiel te ver naar voren komt?

Oh, sorry, verkeerd begrepen ;) wat de schoenen aangaat!

De zool is heel rommelig, veel anders gekleurd materiaal. ;) Daarom denk ik dat de steunsels overgroeid zijn geweest.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:25

@ anteman: zand en modder :) had ze niet schoongemaakt voordat ik fotos nam

maar op de foto zijn ze op dit moment toch niet overgroeid?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:32

orsini schreef:
Afbeelding

Citaat:
@ anteman: zand en modder :) had ze niet schoongemaakt voordat ik fotos nam
maar op de foto zijn ze op dit moment toch niet overgroeid?

Kijk nou eens goed!
Naast de steunsels, op de zool , zie ik duidelijk een andere kleur.
Bij de punt vd straal, rechtsonder, zie ik ook diepteverschil. ;)

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:47

Ik sluit me aan bij het idee dat de wand wel erg kort is. Bij mijn paard heb ik deze in het begin wat langer gelaten, dan heb ik het over mm, of 1 cm meer niet.
Mijn paard had ook steunsels die tot aan de punt van de straal wat meer ontwikkeld waren. Op de foto blijft het toch wel lastig te zien. Ik heb geleerd de steunsels tot aan zoolhoogte (vandaar dat je oude zool moet wegkrabben als de voet bv nat is) weg te halen of in elk geval onder straalhoogte, maar dat is het bij jou wel.
Laatst bijgewerkt door A_mieke op 03-12-09 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:50

hoi antheman, bedoel je die lichtere kleur? Dat klopt wel want daar waren de steunsels inderdaad iets te lang en die hebben we dus weggehaald. Vandaar de lichtere kleur. Of begrijp ik je nu nog verkeerd?
A mieke: helemaal mee eens met de korte wand, maar hij groeit m ook echt helemaal niet bij momenteel!!!

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:53

Toch zien zijn voeten er al veeel beter uit! Heb je oude foto's ook bekeken. Ik vraag me af of de hielen geleidelijk aan iets lager kunnen?
Lastig dat ze niet goed bijgroeien nu, wat gaat dat dan langzaam hè!
Kun je zien aan een afdruk in bv klei of op een stuk kartonnen doos, hoe de druk is verdeeld?

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:26

hoi A_mieke, misschien is dat een idee ja.
Ik vind zelf ook dat ze er al veel beter uitzien. De hielen zijn veel breder en dragender geworden en de stralen ook.
Van het rechtervoetje zou de hiel inderdaad steeds langzaamaan iets lager kunnen maar juist omdat hij dus al snel zo gevoelig is heb ik het tot nu toe nog bijna niet gedaan. Hoewel je al wel een beetje een verlaging tov de eerste fotos kunt zien.
Morgen gaan we beginnen om de boots ook een aantal uur tijdens het voeren om te doen, kijken of dat helpt voor het aangroeien. Natte voeten op beton is ook niet echt de ideale combi om ze te laten groeien he!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:59

orsini schreef:
hoi antheman, bedoel je die lichtere kleur? Dat klopt wel want daar waren de steunsels inderdaad iets te lang en die hebben we dus weggehaald. Vandaar de lichtere kleur. Of begrijp ik je nu nog verkeerd?
A mieke: helemaal mee eens met de korte wand, maar hij groeit m ook echt helemaal niet bij momenteel!!!

Je begrijpt me goed. ;)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:16

Dunne zool en dunne hoefwandjes gaan vaak tesaam. Ik zie een dunne hoefzool thv m.n de teen en dunne hoefwanden. Verbetering is mogelijk maar zal altijd een issue blijven

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 10:59

de zool kan toch onder goede druk weer opbouwen en dikker worden? Ik heb ook begrepen dat als je de voeten goed bijhoudt en niet laat flairen de wand ook steviger en dikker wordt.
Scoxxx denk jij dat dit niet zo is?

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:19

Zou Biotine ook niet kunnen helpen?

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:21

hij krijgt nu ook een voedingssupplement van Hoofcare met MSM erin. Schijnt ook goed te zijn.
Wat is het effect van Biotine?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 13:55

Een middel op zich zal afdoende helpen, het gaat om de correcte mix vinden. Het is niet zo simpel dat een middel helpt tegen en voor alles. Het is de kunst het de juiste mix voor de juiste "problemen" en paard te vinden.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 16:53

dat is nou juist het moeilijke! ideeen?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 18:53

Waar ik over schrijf is alleen verkrijgbaar via dierenartsen en paardenklinieken.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 23:13

orsini schreef:
de zool kan toch onder goede druk weer opbouwen en dikker worden? Ik heb ook begrepen dat als je de voeten goed bijhoudt en Piet laat flairen de wand ook steviger en dikker wordt.
Scoxxx denk jij dat dit Piet zo is?

Verbetering is zeer goed mogelijk, maar het zal altijd een issue blijven. Is immers min of meer aangeboren zeg maar.
Ik heb ook zo'n paardje en ze heeft eerder hoefbescherming nodig dan de anderen. Haar hoeven verbeteren wel, maar ze krijgt nooit de prachtige hoeven a la mijn jongste paard.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 23:19

op zich vind ik het niet zo erg als hij hoefbescherming nodig heeft op oneven harde ondergrond, maar ik zou toch wel graag willen dat hij op zand bodems en gras op een gegeven moment zonder bescerming gewoon goed kan zijn, stap, draf en galop.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 23:46

Dan moet je water bij de wijn doen... en ik persoonlijk zou zijn hoeven minder "rigoreus" aanpakken zeg maar. Kortom meer materiaal m.n. in de hoef en in het bijzonder in de hoefzool-teen van Orsini.
Dit zijn de paardjes die het vaak wat beter doen als je de hoefzool niet al het flaky-material verwijderd. Erg irritant voor een Pete Ramey-aanhanger, I know ;-) En mijn vingers jeuken ook te vaak, maarrrrr je zult zien dat het paardje beter zal lopen in de wei op blote voeten met wat meer materiaal in de hoef.

Dus een wat groter hoefje behouden en kijken bij welk hoef-status paard niet meer gevoelig loopt en dan die status min of meer handhaven met wellicht wat minder grote aanpassingen tijdens het vijlen.... meer stapsgewijs te werk gaan dus.

Maar.... ik weet exact in mijn hoofd hoe je zulke hoefjes moet aanpakken. Veel ervaring mee bij meerdere paarden.... echter, via internet is het niet 1-2-3 goed uit te leggen.
Wellicht toch begeleiding zoeken? Ik zelf werk ook nog altijd met feedback.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:11

Woehoe heb het boek; hoefproblemen van Rob van Nassau gekregen voor Sinterklaas. Dus kan misschien binnekort ook wel mee discussieren :P Ook krijg ik binnekort het boek van Pascal Ebell dus ik ben helemaal blij.