Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 23:00

ruitje schreef:
Ik bedoel het opvullen inderdaad, heb verschillede varianten daarvan gezien door de loop van de jaren.
Mijn opa deed al een ijzer met een zool en dan sponsjes met teer ertussen, daarna heb ik gezien hoe er tussen n zool en de voet silliconen werden gespoten en een jaar of 3 was vettec even heel erg in in de draverswereld. Het bleek gewoon niet goed aan te brengen waardoor het niet goed bleef zitten. Al kan het natuurlijk komen door onze arbeid dat het niet blijft zitten.
Ben wel benieuwd of iemand het bij een rijpaard heeft gedaan?

Op het enduranceforum zijn er wel mensen met ervaring met Vettec als opvulmiddel. Als ik het goed onthouden heb worden er dan naast de Vettec ook zooltjes (bijv. Luwex) gebruikt omdat je ander kans hebt de Vettec te verliezen.

Leuk trouwens dat je ook even post in dit topic!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 07:26

IK zal de smid eens vragen of hij ervaring heeft met vettec. Hij ' doet' vast paarden in alle takken van de sport.

verder interessant om te lezen over het beslag van dravers. Ik neem aan dat hoefverzorging ook een beetje stalafhankelijk is. Zo komt onze koudbloeddraver silja uit een stal die zeer correct met paarden omgaan en waarbij de verzorging volgens mij niets te wensen overliet. Amber had dat geluk niet.

idd zal daar dan ook wel de oorzaak in liggen van haar hoefproblemen.
Is er trouwens iets bekend over de gevolgen van verwaarlozing (op ieder gebied, dus ook voeding) op de hoeven?

kynshiri

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:11

ahum, mijn draver is bij mij aangekomen met achterijzers aan zn voorhoeven en ronde ijzers achteraan... heeft even geduurd voor we de ondergeschoven hielen achteraan gecorrigeerd kregen hoor!

trouwens; je kan ook biotine beginnen voeren he liljebo? als je dat doet in combi met mss even ijzers om de hoeven wat voorsprong te geven, kan je de hoefgroei mss toch voldoende stimuleren? biotine moet je wel min 6 maanden geven eer het resultaat komt en je blijft het best doorgeven bij een paard met zwakke hoeven dacht ik

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:41

Goeie hoefsmid heeft je paardje in het verleden dan gehad... jeetje... achterijzers op voorhoeven en ronde ijzers achteraan... hoe verzinnen ze het....

Biotine is een goeie. Heb ik zelf ook aan gedacht, dus ik denk dat ik daar maar eens mee begin. Hoeven moeten hoe dan ook sterker worden.
Staat jouw draver nu zonder ijzers?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:03

Ik heb ook nergens gezegd dat er geen idiote ideeen of mensen zijn in de drafsport Kynshri ;) .... Achterijzers en voorijzers omwisselen gebeurd trouwens wel vaker in de drafsport, dat heeft misschien niet per defenitie iets te maken met de ondergeschoven hielen.

Weinig hiel en veel teen is namelijk ook een manier om de loop van een draver te veranderen, al zie je die manier eigenlijk nouwelijks meer, net zoals de achterijzers en voorijzers omwisselen.
Is een beetje achterhaald, is misschien ook al een tijdje geleden dat je jouw draver kocht :) ?

Die zooltjes deden wij ook onder de vettec inderdaad, maar het bleef alsnog niet zo lekker zitten...

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:12

Na voornamelijk meelezen mijnerzijds ook een overzichtje van de voeten van mijn merrie. Foto's zijn direct na het beslaan gemaakt, verse ijzertjes dus. Graag jullie observaties, opmerkingen en aanvullingen :)

Linksvoor & rechtsvoor
Afbeelding Afbeelding

Linksachter & rechtsachter
Afbeelding Afbeelding

Vooraanzicht:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-V3KVVUAI.jpg

Voor, vanaf links gezien:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WKL3DV3D.jpg

Voor, vanaf rechts gezien:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FK4HCSAO.jpg

Achter, vanaf links gezien:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GCQOJJEO.jpg

Achter, vanaf rechts gezien:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CUI6QYHT.jpg

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:25

Hetgene wat ik van jou beslag niet netjes vind is dat de takken op de ballen/straal rusten.

En het lijkt alsof ze er scheef onder zitten.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:30

ruitje schreef:
Ik heb ook nergens gezegd dat er geen idiote ideeen of mensen zijn in de drafsport Kynshri ;) .... Achterijzers en voorijzers omwisselen gebeurd trouwens wel vaker in de drafsport, dat heeft misschien niet per defenitie iets te maken met de ondergeschoven hielen.

Weinig hiel en veel teen is namelijk ook een manier om de loop van een draver te veranderen, al zie je die manier eigenlijk nouwelijks meer, net zoals de achterijzers en voorijzers omwisselen.
Is een beetje achterhaald, is misschien ook al een tijdje geleden dat je jouw draver kocht :) ?

Die zooltjes deden wij ook onder de vettec inderdaad, maar het bleef alsnog niet zo lekker zitten...

ik heb hem van zn 6e en heb hem nu ook al zo'n 6 jaar.

de ronde ijzers waren vermoedelijk er ook ondergetimmerd tegen de ondergeschoven hielen, en niet de oorzaak ervan inderdaad.

ik wist wel dat ze ze voor drafrennen kort op de ijzers zetten omdat draver zo'n ruime pas hebben dat ze hun achterhoeven buitenom naast hun voorhoef zetten en daarbij anders wel eens een ijzer aftrappen (wat die van mij dus ook continu deed met ijzers ^) ).

toen ik hem had heb ik hem nog 1x in het zomerseizoen laten beslagen omdat hij niet zonder ijzers kon zogezegd, maar dan heb ik zo'n gedoe gehad met aftrappen van ijzers (en strompelen tijdens het lopen ook trouwens) dat ik ze er maar definitief onderuit heb gelaten.
Het heeft dan een tijdje geduurd voor hij hoeven had die voldoende hard waren om er mee op het asfalt te draven ,maar ook dat lukte na een tijdje. helaas is hij dan vorig jaar plots erg slecht geworden en heeft hij om een ombekende reden (zowel DA als smid weten het niet) 2 geweldige zweren gekregen. In beide voorhoeven zat plots een zweer onder de HELE oppervlakte van de hoef! in het genezingsproces is dan hele de zool waarachter de zweren zaten losgekomen, waardoor hij enkel nog een teer nieuw zooltje had van enkele mm dik om op te staan. dan is hij even terug op ijzers gegaan omdat hij uiteraard niet over de (intussen bevroren) weide kon lopen zo. nu kan hij al wel weer zonder ijzers en zijn de 'misvormingen' er bijna helemaal uitgegroeid, maar de zool is uiteraard nog steeds vrij dun. dus nu heb ik schoenen voor hem; easyboots met zo'n neoprenen stuk voor rond het been zodat ze ze niet kunnen uittrappen en dat werkt! in tegenstelling tot ijzers, trapt hij dit niet uit *D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:29

allang fijn dat hij nu iig zonder ijzers kan, Hoefzweer heeft mijn merrie dus ook gehad.
Het geklooi is dat ze de hoeven op de wei zo enorm afslijt. Ze is nu al hele brokken kwijt. Hopeloos.

En ik ben dus niet bij de smid geweest. Ik had een trailer gehuurd, maar Amber had zo haar eigen mening. Ze ging er dus niet op. Een uur lang staan te klooien (ja ja, netjes met naderen en terugtrekken) maar ze gooide alleen maar steeds langer van te voren de ankers uit. Snorkelen en een duidelijk 'neeeeeee'. :+
Dwang leek mij niet verstandig. (gezien alles wat ze al heeft meegemaakt... zou averechts werken)

Typisch... toen we haar kochten, liep ze zo de trailer op. Maar goed...

Daarna maar opgegeven en de smid gebeld,. We waren inmiddels al te laat en het begon volop te onweren.
De smid probeert nu zaterdag te komen

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:45

Nav het filmpje wat Arabesk plaatste een paar pagina's terug:
Die flares, die worden daar wel erg rigoreus in een keer weggehaald, en ook valt me op dat de hoefwand tot bijna 0 wordt weggevijld. Is dat niet erg rigoreus? Oftewel; krijgt het paard hier geen last van? Mijn Belg heeft namelijk ook flares zoals die kruising koudbloed in het filmpje, maar dan (gelukkig) wel minder ernstig, en ik vijl me een ongeluk om het steeds een beetje verder weg te vijlen. Wat ik me nou afvraag: Is het nou verstandiger om het zoals in het filmpje in eén keer weg te halen, of kan het ook, zoals ik en mijn smid het doen, stukje bij beetje? :? We zijn nu al een hele poos bezig, en echt snel gaat het niet... (lees "we zijn al bijna een jaar bezig") *zei ze frustie*

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:28

Welk filmpje was dat dan, dat heb ik denk ik gemist O:)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:32

paar blz's terug, heb het zelf niet eens heel goed bekeken, maar heb het ff snel tussen de bedrijven door geplaatst.

Kom even hier klagen dat het de afgelopen dagen veel te warm was om te bekappen. Ik ben gestopt na de voorhoeven van mijn 2e paard, doe zijn achterhoeven morgen wel weer %)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 21:51

Hilli schreef:

Zack schreef:
Hetgene wat ik van jou beslag niet netjes vind is dat de takken op de ballen/straal rusten.

En het lijkt alsof ze er scheef onder zitten.

Dat lijkt optisch zo, maar is in werkelijkheid niet zo: buitenkantje hoef van dit paard is wat korter dan standaard, waardoor de buitentak ijzer wat langer lijkt/is. Scheef ligt het ijzer absoluut niet; trek maar eens een rechte lijn van puntje straal naar teen ijzer en je zal zien dat deze denkbeeldige lijn centraal eindigt op de teen van het ijzer.
Het heeft overigens voor dit paardje geen kwalijke gevolgen, hielen staan netjes centraal op de takken.

Valt jullie niet op:
1. prachtige brede straal
2. de fantastische brede opzet, beginnend bij nagelgat 2 binnenkantje tot en met nagelgat 2 binnenkantje
3. prachtige afwerking van het ijzer
4. mooi hoog genageld
5. mooi garnituurtje

Ik was er vandaag bij om te kijken bij deze smid. Ik heb er veel van geleerd, in zeer positieve zin!
Tevens weet ik hoe dit paardje op zijn ijzers staat na 8 weken... nog mooi ruim op zijn ijzers. Hoe een paard na 8 weken op zijn ijzers staat, is tevens tekenend voor de kwaliteit van behandelend smid! Hoeven mogen nooit over ijzers heengroeien.

Maar heb nog meer gedaan vandaag.... ik ga ffkes fotootjes plaatsen van beslag ook, paardje van mijn zusje ;-)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:00

@scoxxx
sja jij hebt het in het echt gezien.. dat is niet eerlijk :P
Toch lijkt het van de foto's alsof ze erop hangen, kan daar vanaf de foto's niks anders van maken :)
Ik wil namelijk graag nog tussen de straal en het ijzer mn hoevenkrabber nog door kunnen halen (ruimte) dat is hier niet te zien..

(die opzet is idd echt goed!)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:08

Zack schreef:
@scoxxx
sja jij hebt het in het echt gezien.. dat is niet eerlijk :P
Toch lijkt het van de foto's alsof ze erop hangen, kan daar vanaf de foto's niks anders van maken :)

Dan moeten we wellicht een briefje schrijven naar Samsung :D . De foto's zijn gemaakt met mijn mobiele telefoon, die in combinatie met mijn fotografie-talent (of het gebrek eraan) onbedoeld misschien vertekenen.

Scoxxx kan de technische achtergronden beter uitleggen, maar van deze smid weet ik dat hij het niet voor minder doet dan écht goed. Ik heb hiervoor een andere, in mijn ogen ook goede traditionele smid gehad, maar ik merk duidelijk verschil. Huidige smid is beter omdat hij zo op de details let.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:10

Zack schreef:
Ik wil namelijk graag nog tussen de straal en het ijzer mn hoevenkrabber nog door kunnen halen (ruimte) dat is hier niet te zien..

Dat kan :j (alleen is een natuur-zooltje van zeeuwse klei soms ook wel heel erg praktisch, dus ik krab meestal hoeven uit na terugkomst)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:14

Citaat:
Tevens weet ik hoe dit paardje op zijn ijzers staat na 8 weken... nog mooi ruim op zijn ijzers. Hoe een paard na 8 weken op zijn ijzers staat, is tevens tekenend voor de kwaliteit van behandelend smid! Hoeven mogen nooit over ijzers heengroeien.

Helemaal mee eens maar ik hoor dan in 99% van de gevallen de eigenaar zeggen: Nouu het kan nog wel ff hij groeit er nog niet overheen.
Tegen de tijd dat het paard moet wordt de smid gebeld. En dat betekend dan soms nog een week of wellicht langer wachten omdat hij /zij het gewoon te druk heeft.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 22:19

Paard van mijn zussie wordt al 8 jaar NB bekapt. Paardje staat in wei - paddock - kinderkopjes - harde stenen ondergrond - schuilstallen. Eet enkel hooi en kuil, krijgt geen biks e.d. en staat uiteraard(!) in een 24/7-situatie a 365 dgn/jaar, zonder dekens.

Echter, eeuwige dunne zool maakt dat heel veel zaken afvielen: niet rijden op het harde, niet rijden op grind en niet rijden in de Ardennen (waar ik vaak mijn paarden train).

En dus werd na 8 jaar vandaag de knoop doorgehakt en werden bepaalde principe's al bibberend en bevend opzij gezet (want rijden in de Ardennen op je eigen paard... tja... is echt keileuk)
Hoefschoenen is bij dit dier paar x mislukt.

Een ps-je: ik markeer de witte lijn altijd rood met een rode marker, zodat ik nooit kan vernagelen. Echter rode marker lekte enorm en je ziet nu allerlei rode vlekken op witte hoefjes. Geen paniek: is rode inkt, geen doorzichtige leven/bloed of iets dergelijks ;-)

Afbeelding
Afbeelding
Het enige rode wat overigens wel doorschermerend leven is, is het zoolgedeelte net boven het uiterste puntje van de straal. Ondanks jaren NB en perfecte leefomstandigheden, heeft dit paardje altijd een veels te dunne zool gehad.... hetgeen zeer beperkend werkt in het werk wat het paard "moet" doen.

Afbeelding
Ruim garnituurtje voor een paard wat klein beetje neigt naar ondergeschoven verzenen
Neigt naar = omdat de hoornzuiltjes wel correct groeien: lopen allen evenredig aan elkaar, maar de haarrand loopt wel in een "vervelend" boogje

Afbeelding
Rode haarrand is de rode inkt: mijn handen zaten helemaal onder en dat vlekt op witte paardenhoefjes

Afbeelding
Roodheid is eveneens de rode inkt van mijn handen

Afbeelding
Achterpootje

Mijn zussie belde me net op: paardje stampt over asfalt, galoppeert over grind, draaft in uitgestrekte draf over de stenen... tijdens de buitenrit. Heeft dit dier nog nooit gedaan: altijd op zachte ondergrond moeten trainen.
Tevens danst het dier door de weide, eveneens nieuw.
Kortom een zeer zeer dolgelukkige zussie met een volledig hernieuwd paardje die volgende maand ook mee gaat om te trainen in de Ardennen.

Nog meer paarden gedaan vandaag: paardje met "slechte" hoefjes
Afbeelding
Typisch vind ik dat redelijk wat paardjes met slechte(re) hoefjes, vaak (te) volle hoefjes hebben. Maar niet altijd, maar wel vaak.... stinken mijn handen nadien ook altijd zo veel meer.

Afbeelding
Zaakie bijgeknipt en zool schoon- c.q. leeggemaakt. Moet nog een vijltje overheen

Afbeelding
Eindresultaat na het vijlen op een mislukte foto ;(
Laatst bijgewerkt door SamCo op 15-07-09 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:24

he eindelijk weer eens foto's van fatsoenlijk beslag en bekapwerk, na bladzijdes vol met prut ;-)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:32

Hilli schreef:
Zack schreef:

Dat kan :j (alleen is een natuur-zooltje van zeeuwse klei soms ook wel heel erg praktisch, dus ik krab meestal hoeven uit na terugkomst)

Ik doelde meer op het feit dat je nu niet langs de straal/ballen kan omdat de takken van het ijzer in de weg zitten.
Er zit geen ruimte tussen.

@Scoxxx
Hihi jij hebt goed gelekt zo te zien :+
Vind het er altijd erg komisch uitzien van die doorzichtige 'ijzers'
Zou bijna voor alleen dat een keer voor kunstof willen gaan haha :o

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 22:40

Zack schreef:
@Scoxxx
Hihi jij hebt goed gelekt zo te zien :+
Vind het er altijd erg komisch uitzien van die doorzichtige 'ijzers'
Zou bijna voor alleen dat een keer voor kunstof willen gaan haha :o

Let wel: ik hanteer dezelfde principe's die ijzeren ijzers ook dienen te moeten hebben. Aantal details zijn wel verschillend overigens in het verschil kunststof eronder tikken versus ijzeren ijzers.
BTW zit ook een beetje scoxxx-bloed tussen: ik heb op mijn duim geslagen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:48

@Zack: dan begrijp ik toch niet helemaal wat je bedoelt. Waar zou er dan vuil/zand/klei moeten zitten?

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:49

Mijn smid wilt er absoluut niet aan beginnen..
Dus uitproberen zit er voor ons niet in.

hehehe je moet ook niet op je duim slaan :P

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:54

@Hilli
Ik heb je fotootje even bewerkt.
Afbeelding

Hier lijkt hij te leunen op de tak van je ijzer.
Dat betekend dat je 1 groot drukpunt hebt.
Daar hou ik niet van.
En believe me, de blub blijft echt wel zitten hoor :) zonder dat de takken op de straal leunt. (ik krab namelijk ook altijd pas uit na het rijden etc ;) )

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:01

Ah, nu ik snap wat je bedoelt, maar het is niet zo, al kun je dat op de foto door het 2D-effect niet zien. Zal kijken of ik de foto nog uit een andere hoek kan maken.