[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TigerBD

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:54

Mijn paard heeft ook een Tildren infuus gehad, we weten niet of het door het infuus komt, maar hij loopt nu sinds februari weer *goed* en tot nu toe gaat het super, wel hebben we hem eerst een klein jaar op rust gehad, we weten niet of toen toch de Tildren aan is geslagen, maar dat blijft toch moeilijk. Ik zou het in jouw geval wel proberen, als het niet al tever gevorderd is.

Wij gebruiken zelf geen supplement, heb er wel eens over nagedacht maar de DA zei dat het goed gaat zo, en hij nog jong is, dus het nog niet nodig is.

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:39

hallo iedereen!!

heb niet alles gelezen want mijn hoofd is net een zeef op het moment...
mijn paard is af en toe wat onregelmatig in de achterhand..
ik dacht altijd dat hij last had van zijn spieren ben zelfs 2x na de fysio geweest en hij had toen idd ook een aantal blokades.
vorige week was ik aan het rijden en was Sil (mijn paard) erg vervelend en wou niet recht lopen.
dag er na weer rijden en ging het iets beter een vriendin kwam even kijken en heb even sil gestaan te kletsen.
toen ik weer verder wou rijden was hij ineens kreupel.
elke dag heb ik hem laten stappen en had weer een afspraak bij de fysio voor as dinsdag.
toch werd het ineens erger en toen weer wat beter dus snapte er niks van.
toch de dierenarts maar gebeld en hij denkt helaas aan spat..
maandag moet ik erheen met sil om foto's te laten maken en te kijken ho ehet verder moet..

kan ik nu ooit weer op hem rijden denk ik steeds en hoe gaat het nu allemaal verder...
ga snel deze topic doorlezen maar wou het echt even van me af schrijven...

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:03

Moeilijk hoor, vooral als je nog niks weet dan heeft het nog geen naam. Het lijkt inderdaad wel op spat maar het kan ook makkelijk wat anders zijn natuurlijk. Heel veel succes maandag, ik hoop dat het iets is wat te verhelpen is.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:31

Voor alle nieuwe mensen in dit topic :(:) Spat is gewoon K*T. Maar er is wel mee te leven hoor, alleen je moet je doelen wat bijstellen :D

Even een verslagje van Kiek: ik had aangegeven dat de DA zou komen voor een Tildreninfuus en foto's (of eigenlijk andersom). Vorige week maandag is de DA geweest en heeft nieuwe foto's van Kiek gemaakt. Ze liep een paar dagen weer redelijk zuiver, maar toen hij de buigproef deed (voor hij foto's nam ) kwam ze daar net als in maart niet goed doorheen.

Toen heeft hij foto's gemaakt en tot onze verrassing bleek er niets gewijzigd sinds het in maart geconstateerd was.
Super aan de ene kant: het was nl. niet slechter geworden.
Slecht aan de andere kant: het moet dichtgroeien en er zit geen beweging in en bovendien liep ze al weer 5 weken kreupel, terwijl ze met dezelfde botstructuur (volgens de foto's) de hele zomer goed gelopen had en gewoon M2 wedstrijden heeft gereden. De DA zei: dat is spat :+ We hebben het over Tildren gehad, maar hij zei: ik kan er nu voor €300 een infuus in doen, maar dat helpt alleen als de ontsteking zichtbaar (of merkbaar) aktief is. Op basis van de foto's is dat uiteraard lastig te zeggen, want daar zagen we niks op. Dus hij zei: als ik er nu een infuus instop en ze gaat weer goed lopen dan denken we dat het de Tildren geweest is, maar het kan net zo goed gewoon op dat moment weer beter gaan. Hij is verder nog naar haar been gaan kijken en zag vooralsnog meer heil in haar beslag. Ietsje meer binnendoor dan dat ze nu stond en de pijnstiller voorlopig met een zakje verhogen per dag. Nu stond ze op 1 zakje wat volgens hem te vergelijken was met een half asperientje en dat mocht er volgens hem best één zijn (en dus 2 zakjes).
Geen infuus dus. Was wel blij dat hij eerlijk was en niet dacht: ff €300 snel verdiend !

Ik heb meteen de hoefsmid gebeld die aangaf dat ze wel al binnendoorstond (hij was eigenlijk net 2 weken daarvoor geweest) maar dat het altijd wat meer kon en dat het met spat ook zoeken blijft tussen ontlasting van het gewricht en (blijvende ?) schade doen aan de beenstand. Een paar dagen later heeft hij haar wat schuiner gezet en hebben wij de de pijnstilling wat omhoog gebracht en was het afwachten. Zondag maar eens voorzichtig erop gestapt en ze liep gewoon goed, nog wel wat stram in het begin maar niet onzuiver. Maandag een half uurtje met haar instructrice gereden en ook toen ging het weer goed. Daarna een dagje rust en ook woensdag weer een half uurtje gereden: stijf van de spierpijn van maandag, maar nog steeds helemaal zuiver met haar rechter achterbeen. Vandaag aan de longe: helemaal goed en en mooie gangen erin, zowwwww.

We zijn dus kennelijk weer op de goede weg :D Kiek is mega vrolijk, iets wat ze de laatste weken helemaal niet meer was. Die loopt helemaal jolig te doen en kattekwaad uit te halen. Ze staat nog een weekje of 2 tot 3 buiten en dan gaat ze in haar nieuw aangeklede stal. Met rubbermatten. Ze heeft ze al even gekeurd en haar reactie was: met een gelukzalig gezicht gaan staan plassen wat in haar taal betekent: goedgekeurd *\o/* *\o/*

Nu duimen we dus dat we de winter op deze manier doorkomen en dat Sara voorzichtig weer haar oude trainingsniveau (M2, voorbereiding Z1) kan gaan oppakken de komende tijd.

Beter nieuws gelukkig dan vorige keer en dat brengt ook weer wat meer rust hier in huis gelukkig !

Wat ons eigenlijk het beste gevoel gaf was dat ze het voorjaar flink op pijnstillers heeft gestaan, maar toen ook gewoon gereden is en deze zomer (zonder pijnstillers) ook pittig getraind is en zelfs een intensieve trainingsweek bij Bartels heeft volgehouden en dat ondanks dat alles er geen wijzigingen op de foto's te zien waren. Oftewel: de conclusie van de DA in maart dat ze gewoon mocht rijden en getraind worden en dat ze zelf wel zou aangeven of het ging of niet is helemaal goed geweest. Ik heb me nog wel eens schuldig gevoeld dat we haar met pijnstillers toch gewoon lieten rijden (mocht van de DA), maar dat dit kennelijk overbodig is geweest. Ze heeft het er gewoon lekker op gedaan en nu heeft ze even een dipje en dan is het weer zoeken naar de juiste weg om er mee om te gaan. Haar sprong wordt in ieder geval niet slechter van normale training en dat is fijn.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:31

trudel Dat lijkt inerdaad wel veel op spat, maar veel sterkte en gewoon even de foto's afwachten ;)

Netje Wat een super nieuws zeg :j nou nu maar duimen de komende tijd ;)

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:09

ben echt benieuwd naar de foto's...
wat is er nu allemaal te doen tegen spat??
kan ik ooit normaal rijden en venetueel wedstrijden starten??

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:11

Dat is heel verschillend, er zijn mensen die op hoog nivo nog wedstrijden rijden, en mensen die alleen nog recreatief rijden. Net wat je ambities zijn natuurlijk en wat je zelf nog wil. Maar er zijn ook paarden die niet meer bereden kunnen worden.

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:41

jemig zeg...
wat rottig is spat..
had er wel eens van gehoord maar niet dat het zo erg kon zijn...
zijn er nog dingen te doen ertegen??
da had het over insuiten met iets ofzo??

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:45

Ja een Tildren infuus denk ik dat hij bedoeld.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:59

Nou van mijn kant slecht nieuws van mijn andere paard.
Het lijkt wel of sommige mensen altijd pech hebben.

Gisteren met mijn paard na twijfelen en nadenken naar Utrecht gegaan voor onderzoek van zijn hals, hij heeft sinds dat ik hem ken een rare knik in zijn hals (veel DA's wisten niet wat het was).
Ook zwaaide hij met rijden extreem uit en had hij veel moeite met de hoge hoofd-hals houding en ook het buigen daarin, waarin hij dan ook nog wel eens verzet ga door stijl omhoog te komen.
Op Utrecht vonden ze het volgende:

Fin heeft botwoekering in zijn 3 en 4 halswervel (dus helaas kapot gereden in zijn verleden).
Hier is niets meer aan te doen, en dit is blijvend.
Hij is dus nu niet meer te rijden in de dressuur sport (omdat dat hem zeer doet in hoge hoofd-hals houding)
Lager kan ik wel gewoon rijden en doet hem geen pijn en springen en sgw-en mag ik ook gelukkig wel.
Hij is nu ingespoten, omdat de DA niet met zekerheid kon zeggen op het prosses nog actief was en dit om het eventueel te stoppen en hij staat nu ook 3 weken op metacam en 1 op rust zonder metacam.
Dus in totaal 4 weken op rust overdag buiten en 's nachts binnen.
En daarna mag ik hem weer rustig op gaan bouwen.

Poe poe ik ben wel weer met van alles zoet, zo word rustig alle bodem onder je vandaan getrokken.
Zeker als je als ambitie hebt om verder in de dressuursport te komen, maar ja het is helaas niet anders en ik heb me er bij neergelegd (en wil hem geen pijn doen, wat ook de reden was dat ik hem heb laten onderzoeken voordat ik verder ging met dressuur)
En ik ga me maar volkomen omschakelen naar het springen, het scheelt dat vind hij toch geweldig ;)

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:14

nou ben gister na de da geweest voor foto's en ook sil heeft idd spat...
de da denkt al een tijdje (ong. een jaar) en het is nu best actief...
hij is nu ingespoten en moet nu 2weken op rust en daarna kijken hoe het gaat.
wedstrijden kan ik dus wel vergeten dacht hij en als ik wil kan ik hem zelfs laten afkeuren...
ze vroegen ook of hij niet veel vaker kreupel was geweest want zo erg was het al wel...
ik ben erg van slag door dit alles...
had hem gekocht om wedstrijden mee te rijden en rustige buitenritjes...
wedstrijden gaan dus niet door en buiten is hij alleen ook niet super braaf helaas...

en dat te bedenken dat ik onderling nog een wedstrijd heb gereden 2/3 weken trg en 2de was en dit jaar een bokaal met hem heb gewonnen...
hij is te lief geweest eigenlijks...

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:31

Trudel Sterkte zeg, dat is ook een slecht verhaal.
Hopen dat het inspuiten nu aanslaat, waarmee is hij ingespoten?

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:10

Nou Zamero en Trudel: dat is ook geen positief nieuws :(:)

Zamero: ik hoop wel dat je springen dan ook zelf leuk vindt. Jammer dat het definitief is, zoals het lijkt. Veel sterkte ermee !

Trudel: spat hoéft niet het einde te zijn van alles. Als het vergroeid en ze weer pijnloos zijn, kan je er best weer mee rijden. Je weet alleen niet hoelang het duurt voor het zover is. Het hangt ook van de leeftijd van je paard af. Als ze al oud zijn is het vaak wel einde oefening...

Met Kiek gaat het sinds haar herziene beslag (iets meer naar binnen gezet op aanraden van de DA) weer goed gelukkig. Inmiddels heeft Sara al weer 3 keer les gehad en gisteren voorzichtig weer eens wat meer échte dingen op gepakt (schouderbinnenwaarts e.d.). Dat ging echt lekker :D Ook hield ze het nu een uur vol (de eerste paar keer deden we maar een half uurtje). Als dit zo blijft, gaan we binnenkort de pijnstillers weer afbouwen en kijken of het goed blijft gaan.

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:07

volgens de dierenarts moest ik niet meer rekenen op dressuur...
maar hij heeft 3weken trg nog een b proef gelopen..
niet super netjes maar goed..

waar moet ik nu rekening mee houden ik weet het ff niet meer..
ook omdat de da het had over afkeuren..

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:15

Dat ligt er een beetje aan hoe oud je paard is en wat er op de foto's te zien was. In principe groeien de tussenschijven dicht en wanneer dat gebeurd is, heeft je paard geen pijn meer en kan ook meestal wel weer - redelijk - goed lopen. Mijn DA zei dat ons paard nu een 3 op d'r sprong heeft, maar dat als het dichtgegroeid is ze gewoon ook weer een 2 kan krijgen. Maar dat verschilt van geval tot geval. Bij ons is het in maart geconstateerd en ons paard was toen net 8. Deze zomer heeft ze gewoon M2 wedstrijden gelopen en kon ze dus ook nog al die oefeningen aan. Nu hebben we weer even een dipje gehad, maar op dit moment gaat het weer goed.
Weet je: als ze afgekeurd zijn mag je sowieso nooit meer wedstrijden lopen, terwijl je met spat gewoon niet weet of dat nooit meer kan. Ik denk dat je eerst even moet afwachten hoe het gaat lopen. Heb je pijnstillers gekregen of supplementen? Die van ons doet het erg goed op de zakjes glucosamine die ik haar geef....

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:21

Hier nog iemand die zich wederom komt melden.

Mijn Bart-mans heeft altijd al een beetje apart gelopen, maar dat was gewoon Bart en weinig aan te doen. Zeker linksachter had hij een apart gangetje.
Maar mettertijd werd dat steeds erger, achter begon het toch wel erg duidelijk te worden, tot ik een aantal maanden foto's liet maken. Hij bleek lichte artrose te hebben in sprong en knie, beide benen.

Aangezien ik Bart nooit voor dressuur of wat dan ook gekocht heb, genoten wij daarna van stapritjes buiten, beetje bakwerk, maar niks extreems meer. Af en toe had hij er wat meer last van dan anders, maar dat was na een paar dagen weer over. Hij kreeg geen medicijnen, want het was maar licht aldus die DA, en dat zou wegtrekken of gladtrekken, hoe je het ook noemen ilt.

Drie weken geleden liep hij opeens echt bijzonder slecht. Niet echt katskreupel, maar wel raar. Dus ik ben toen afgestapt, rustig aangedaan, die week rustig aan gedaan en in het weekend liep hij weer goed. Zelfs een buitenritje gemaakt in stap.
Maar die maandag liep hij weer bagger, en dat bleef twee weken zo.

Vandaag is een andere DA langs geweest. Dus voorgedraafd, op een kleine volte op het harde; hij hinkelde zowat. Toen ik vertelde dat hij lichte artrose had, vermoedde hij dat de artrose veel erger was geworden. Het zit inmiddels ook een stukje hoger, richting heup.
dus nu staat hij op de buut, voor 10 dagen, zware ontstekingsremmer en hopen we dat hij daar beter op gaat lopen. Anders gaat de malle molen beginnen voor ons.

Ik ben er echt even kapot van. Ik wist het eigenlijk al, maar ik wilde het niet weten. Het is ook zo sneu; hij draafde vandaag door de wei naar de merries en je zag gewoon de knik in zijn gang; en laat ik nou net een paard hebben dat nooit laat zien dat hij wat heeft.

Ben niet blij. :n Ik schaar mij bij de club.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:57

@Roane: Heeft hij nu spat of artrose? Ik hoop voor je dat hij over 10 dagen weer verbeterd is.

@Trudel: Moeilijk hoor, vooral omdat je hem voor de dressuur heb gekocht, ik kan wat dat betreft er niet over meepraten omdat ik geen echte wedstrijdambities had toen ik het te horen kreeg (behalve endurance) en ik al blij was als ik lekker buitenritjes kon maken met hem, en dat doe ik dus ben tevreden als ik zo nog 10 jaar van hem kan genieten.

@Zamero: Tjeetje dat is ook niet niks, dat hoor je niet zo vaak volgens mij, of wel? Hoe dan ook is het flink balen, wel goed dat je nu je eisen bijsteld en lekker ga springen met hem.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:08

Spat én artrose.

Het is nu ook even naar dat m'n moeder, die niets met paarden heeft, er opeens bovenop duikt en met middeltjes aan komt zetten, over natuurlijk bekappen begint...
Tis goedbedoeld, maar een beetje ergerlijk. Ik ben namelijk niet zo van het natuurlijk bekappen. En al die middetjes; er zal beslist wat werken, maar wees ook realistisch.
Een beetje vervelend. :n

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:58

Ah oke. Ja dat is wel vervelend, heeft ze zeker een keer ergens gehoord? ik zou zeker niet zomaar natuurlijk bekappen want dan word de stand te anders waardoor hij juist meer pijn zal krijgen.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:13

Roane: wat een boel ellende bij elkaar. Spat = toch artrose of ben ik nu gek (maar dan in het sprongewricht)?

Middeltjes: de een zweert erbij en de ander wil er niets van weten. Het vervelende is dat als je ergens mee begint en het gaat goed, je er niet meer mee durft te stoppen. Wij geven glucosamine (als enige supplement) en ze heeft de hele zomer goed gelopen, dus no way dat ik daarmee stop. Maar of het bijgeloof is of echt wat doet: niemand die het weet ! Onze Kiek staat ook op buut nu (deze zomer niet hoor; als het goed gaat krijgt ze niks). Toch is dat niet waarom ze nu weer beter gaat: dat is toch het spatbeslag wat ze heeft. Ze liep de laatste weken stokkreupel, maar zodra ze wat meer binnendoor gezet was door de smid (stond ze al, nu een tikkeltje meer) liep ze meteen weer goed. Hierdoor verminderd de druk op haar spronggewricht en daardoor loopt ze redelijk pijnvrij. De buut die ze nu krijgt is om het laatste beetje pijn weg te nemen, maar we zijn al weer aan het afbouwen...

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:17

Ik ben niet anti natuurlijk bekappen, maar mooi niet dat dat bij mijn paard gaat gebeuren. :D

Ja, spat = artrose in spronggewricht, maar hij heeft het ook in knie, en waarschijnlijk ook in de heup (maar dat is meer een gokje) dus op dit moment is het één pot nat. :+

Maar wat las ik nou over tildrin? Inspuiten? En welke supplementen zijn er allemaal? Glucosamine?

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:18

Ah super dat jullie al aan het afbouwen zijn. Ja de een zegt Spat is geen artrose en de ander van wel. Het is gewoon een andere benaming inderdaad omdat het in het spronggewricht zit, ik vertel altijd in normale taal aan mensen (die niet weten wat spat is) dat je het kan vergelijken met atrose alleen dan niet door ouderdom, simpeler uitleggen kan niet hehe.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:19

Ik zeg meestal maar dat hij artrose heeft in sprong knie en heup :+ komt uiteindelijk toch op hetzelfde neer :+

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:20

ik heb nik sgehoord over medicijnen of wat dan ook wel raar vind ik nu ik het van jullie allemaal lees...
ik zal morgen eens de dierenarts bellen hierover want ik dacht dat die spuit die hij kreeg ook tegen pijn was enzo..
been door alle emoties vergeten hoe die spuit heet..

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:29

Tildren zit niet in een spuit iig, maar gaat echt via infuus.
Ja je vergeet echt de helft.....op zulke momenten. Voor mij is het soms nogsteeds niet duidelijk,
wel wat het is etc. maar het is gewoon een stom iets ;(

Maar bij ons was eerst de bedoeling het dicht te laten groeien, maar dat is het niet,
het is wel stabiel en gestopt en ook niet actief lijkt mij want hij heeft er geen last van,
je ziet wel omdat je het weet dat hij korter loopt met zijn linker achterbeen, maar hij voelt super
fijn aan in draf, dus zeker niet kreupel, vanaf maart rijden we nu ongv. Maar ik weet wel dat het elk
moment anders kan zijn, maar ben nu wel zover daar niet constant aan te denken omdat het goed
gaat nu en we daar lekker van genieten.