[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nado

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:42

Thanks Myr Knipoog

Nado zijn vader was een hackney en zijn moeder een kruising shet, ik vermoed met een ijslander, ze was te zwaar voor een kruising welsh oid. Nado is een stukje kleiner dan Pablo, 1,21 Haha! Maar Pablo viel me wel meteen op dat ie zo leuk was!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 23:09

Geerke: een traag werkende schildklier wordt die getest door bloedonderzoek naar het totale T3 en T4? (of zoiets). Dat is nl. bij Indiana indertijd getest en zal wel goed geweest zijn, want weet ik niets meer van.

De billen van Indiana zijn net als die van Nado, flinke deuken ca. 10 onder de staartinplant aan beide kanten van de staart. Indiana speknek was vanavond weer hard, dus het hooi staat in het water.

Hartstikke leuk al die foto's en filmpjes!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 00:30

je kunt ook de simpele test laten doen,de test die jij bedoelt spuiten ze th4(of th3..?) rechtstreeks in de ader,een paar uur later nemen ze bloed af om te kijken wat de schildklier ermee gedaan heeft.
Bij pablo is het een simpele test geweest omdat de da die simpele test al niet eens wilde doen,ik heb hem echt over moeten halen,het kon daar niet aan liggen....
Toen de uitslag kwam,ben ik met twee wielen door de bocht gereden om de behandeling met levothyroxine te beginnen,pablo was ten dode opgegeven,ik wel geduimd dat hij het nog even wilde volhouden tot het medicijn ging werken,en na een dag of 10 gallopeerde hij weer door de wei,iets wat ik hem al een half jaar niet meer had zien doen....
De dierenarts begrijpt er nog steeds niet van(ik heb nu een andere,die zegt ook dat er geen bewijs is dat schildklier hormoon werkt tegen insuline verwante stoornissen,toch blijf ik denken dat in veel gevallen(niet alle natuurlijk...)de trage schildklier voor een hoop ellende kan zorgen.
Er is een dierenarts in tennessee ,nicholas frank,die daar onderzoek naar doet,ik heb hem een aantal maanden terug gemaild,maar ik denk dat hij me vergeten is.....

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:46

mysa schreef:
Afbeelding

Op zich lijkt dit heel erg veel op het beslag van mijn paardje. Vind alleen dat jouw hoefsmid wel heel hoog nagelt... En bij mijn paard wordt de toon nog iets ronder gevijlt.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:50

geerke schreef:
Afbeelding

Afbeelding

En wat me hier opvalt is dat de nagelgaten allemaal op ongelijke hoogte zitten, dat ziet er een beetje rommelig uit. Kun je geen ijzer zonder lippen eronder laten passen? Dan kan de hoef beter uitzetten bij belasting!?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 12:03

ik hoorde ergens dat de lippen geklemd waren,nu heb ik gisteren eens van bovenaf gekeken en dan valt het erg mee(ik zal vanavond even een foto maken..)
ik zal ook eens vragen waarom hij op verschillende hoogte nagelt,hij zal ongetwijfeld daar een reden voor hebben,als het in pablo's geval beter is dat het er rommelig uitziet,kan ik daarmee leven...
Volgende keer foto's van de witte lijn,misschien begrijp je dan beter waarom hij erzo bij loopt,hij loopt overgens heel goed en absoluut niet kreupel,dat is voor mij en pablo erg belangrijk.
Maar ik zal het allemaal vragen en dan houd ik je op de hoogte van zijn antwoorden!(dat zal pas over een week of 4 zijn denk ik)

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 12:06

Wat ik heb begrepen is dat als de hoefsmid secuur werkt hij automatisch alle nagels netjes op 1 lijn krijgt, en dat ongelijke hoogte dus eigenlijk neerkomt op slordig werk. Maar misschien dat jouw hoefsmid daar een andere theorie over heeft hoor...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 12:11

nee,ben ik met je eens,als je het over gezonde hoeven hebt,niet vergeten dat dit paard een enorme medische geschiedenis heeft en dat er van normale gezonde hoeven geen sprake is in dit geval,die ene nagel kan ook niet op dezelfde hoogte staan dan de andere want daar zit de lip....
Mijn hoefsmid is meer dan twee uur bezig met mijn paard,dus dat afraffelen zal ook we meevallen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 12:15

Ik bedoelde het ook niet aanvallend hoor, maar je ziet hier zoveel voeten voorbij komen, en allemaal weer anders Clown . Ben ook wel blij dat ik van heel veel foto's niets bij m'n eigen paard terug herken, zoals die bulten boven de ogen, bulten bij de staartaanzet, e die afgehakte tonen... Wat ik me afvraag... Zou dat nou echt nodig zijn voor het herstel? Dat de hele toon eraf gaat en zo ja, kan iemand mij dan uitleggen waarom?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 12:18

die afgehakte tonen is de behandeling voor hoefbevangenheid,zo zorg je dat er geen gewicht meer rust op de toon...Isapaardje@ HELP!!jij kan dit veel beter uitleggen..ik heb het wel in mijn hoofd maar ik kan dingen niet goed onder woorden brengen....

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 12:25

Maar kun je dat dan op dat moment niet oplossen door de toon gewoon iets korter of holler te maken aan de voorkant zonder dat het er meteen zo dramatisch uit ziet???

Ennuh... niet direct om Isapaardje roepen, je kunt het zelf! Haha!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:24

Tja, mijn smid vond het ook nogal heftig, zoveel als de d.a. destijds uit de toon had gehaald. Maar misschien is het nodig als er heel veel druk op staat, en er vocht 'klem' zit, wat er dan op die manier uit zou kunnen vloeien.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:37

Ja maar is dat zo? Zit er dan vocht in de toon!?

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:43

Mooi om te zien, al die foto's! Helaas zitten er voor mij juist heel veel herkenbare foto's tussen. Bloos

Bij Victor is bij de eerste hoefbevangenheid door een Duitse DA onder volledige narcose de gehele toon weggehaald ("Huskamp-methode"), niet zo erg als bij Image van janouk, maar wel zo dat hij een aantal weken in het gips moest. Hij had toen een kanteling van 1 mm rechtsvoor en geen kanteling linksvoor, toch zijn alle 4 de hoeven zo behandeld (alleen achter een heel klein beetje zodat daar geen gips om heen hoefde). Mijn Nederlandse DA vond dat toen een erg drastische behandeling, maar een paar maanden (?) daarvoor was een pony van een vriendin afgemaakt vanwege hoefbevangenheid, dus ik wilde alles uit de kast halen voor Victor.

Bij de tweede (zware) hoefbevangenheid ben ik naar een andere (Nederlandse) kliniek gegaan en daar zeiden ze dat de "Huskamp-methode" niet toegepast kon worden. Ik weet nog steeds niet waarom niet, maar was er ook niet zo rouwig om. Het is toch een heftige methode en het gips mag absoluut niet nat worden. Aangezien het december was, was dat practisch onmogelijk en Victor op stal houden is zo mogelijk nog moeilijker. Knipoog Victor had toen rechtsvoor een kanteling van 5 mm en een verzakking (sincker) van 4 mm, linksvoor alleen een kanteling van 3 mm. Wel lekker makkelijk te onthouden zo: 5, 4 en 3! Clown
Hij heeft toen -buiten uiteraard de pijnstillers- aangepast beslag gekregen, waar hij goed op liep. Helaas nam die hoefsmid geen nieuwe klanten aan en heeft een andere hoefsmid steeds weet ander beslag eronder getimmerd totdat Victor helemaal niet meer wilde lopen. Toen ben ik dus op een natuurlijk bekapper overgeschakeld, die het beslag er onderuit haalde en de toon korter en ronder vijlde en tada.....Victor liep weer! En nu, ruim 2 jaar later, is hij zo goed als nieuw, al zijn we er nog steeds niet helemaal.

Bij hoefbevangen pony's/paarden is het van belang dat de toon de grond niet raakt, zodat de witte lijn en dus de hoefwand niet elke keer uitgerekt wordt. Dat is niet alleen zeer pijnlijk voor de patiënt, maar zorgt er ook voor dat het proces (genezing) extra lang duurt. Je kan de toon eraf laten halen, maar je kan er dus ook voor kiezen om hem kort en rond te houden, als ie maar van de gond af blijft.

Veel NB-ers (en ik inmiddels eigenlijk ook wel) zijn er van overtuigd dat niet het hoefbeentje kanteld, maar dat de hoefwand uitwijkt (omdat ie losraakt). Op de röntgenfoto's van Isapaardje zie je heel mooi dat het hoefbeentje tov de zool hetzelfde blijft, dus is het ook waarschijnlijker dat niet het hoefbeentje, maar juist de hoefwand van richting veranderd.
Ben niet zo goed in uitleggen, dus ik hoop dat het zo duidelijk is. Bloos

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:50

Victory-Boy schreef:
Bij hoefbevangen pony's/paarden is het van belang dat de toon de grond niet raakt, zodat de witte lijn en dus de hoefwand niet elke keer uitgerekt wordt. Dat is niet alleen zeer pijnlijk voor de patiënt, maar zorgt er ook voor dat het proces (genezing) extra lang duurt. Je kan de toon eraf laten halen, maar je kan er dus ook voor kiezen om hem kort en rond te houden, als ie maar van de grond af blijft.

Dat is dus eigenlijk ook wat ik bedoelde, je kunt toch ook de toon rond vijlen in plaats van deze te verwijderen..
Wat ik ook heb begrepen is dat het erg belangrijk is dat je zorgt dat het paard weer normaal gaat staan omdat hij anders z'n pees in de hoef overstrekt. Deze loopt langs de achterkant van het hoefbeen en werkt als een soort katrol en kan bij overstrekken het hoefbeen laten kantelen. Maar goed, dat gaat dus alleen op in de gevallen dat het paard z'n achterhand onder het lichaam plaatst en de voorvoeten naar voren.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:03

Tja, ik denk dat het een beetje aan de opleiding (en aan de opvatting) van de DA ligt. Mijn Duitse DA vond dat de toon eraf moest om druk te vermijden/verminderen, zodat een ergere kanteling tegengegaan wordt. Of het zo is? Ik weet het niet.
Victor stond de tweede keer inderdaad met z'n voorbenen gestrekt en z'n achterbenen onder z'n lichaam geschoven...dat wil zeggen...àls ie al wilde staan. Maarja...toen is de toon er dus juist niet afgegaan. Wel kreeg hij toen beslag wat aan de voorkant afgerond was (zo plat geslagen dat als het ijzer onder de hoef zit, je tussen het ijzer en de hoef door kan kijken). Toen kon hij -mede door de zware pijnstillers- ook weer "normaal" lopen.
Ik weet niet of die pees het hoefbeentje laat kantelen, omdat ik dus geloof dat niet het hoefbeentje kanteld, maar juist de hoefwand afwijkt. Maar goed, ik heb er verder geen studie van gemaakt, dus het zou best kunnen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:06

Waar is die theorie dat het niet het hoefbeen is dat kantelt maar de hoefwand afwwijkt op gebaseerd? Ik heb daar nl nog nooit op die manier van gehoord? (Niet dat dat wat zegt Haha! )

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:09

Dat hangt er volgens mij gewoon van af van wat je als referentiepunt neemt, de wand of het hoefbeen zelf.
Ook in dit geval een kwestie van moeilijk aan te wijzen oorzaak en gevolg denk ik. Maar ik kan me wel voorstellen dat als de toon te lang is die steeds teveel druk krijgt.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:12

Ik kan me dat ook voorstellen ja, maar tussen rondvijlen en afhakken zit nog een heel verschil. Dit is niet als kritiek bedoeld hoor, maar ik vraag me gewoon dat soort dingen af, vind het wel interessant.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:14

dat is zeker interessant Ja

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:17

gemske schreef:
Dat hangt er volgens mij gewoon van af van wat je als referentiepunt neemt, de wand of het hoefbeen zelf.

En de zool dan? Want volgens mij moet het hoefbeen toch ook evenredig aan de zool gaan?

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:24

Veel DA's houden als referentiepunt de hoefwand aan en dan lijkt het idd dat het hoefbeentje kanteld. Als je de zool als referentiepunt aanhoudt blijkt dat niet het hoefbeentje gekanteld is, maar dat de hoefwand afwijkt.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:26

Dat klopt, maar wat is nu dan hetgene waar je je aan moet refereren?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:28

Ik bedoelde inderdaad de wand en de zool.

Wat is waarheid... tja. geen idee.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:28

Kymalin schreef:
Waar is die theorie dat het niet het hoefbeen is dat kantelt maar de hoefwand afwwijkt op gebaseerd? Ik heb daar nl nog nooit op die manier van gehoord? (Niet dat dat wat zegt Haha! )

Hier staat er wat theorie over: http://www.hoefnatuurlijk.nl/problemen/hbh.htm onder het kopje "bekapping", ongeveer halverwege de pagina.