Hoefkatrolontsteking

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:08

reiziger schreef:
Lange teugelen ken ik een beetje, heb twee lessen van Piet Bakker gehad. Toen moest ik veel zijgangen doen, en dat mag ik nu van de dierenarts juist niet. Dat is vanwege haar pees. Het lijkt een beetje een vicieuze cirkel te zijn geworden.

Je kunt toch lange teugelen zonder de zijgangen?
Veel rechtuit, stelling misschien grote voltes en slangenvoltes?
Anders voor zeker te zijn even overleggen met de dierenarts of de osteopaat?

Hier veel goede ervaringen met de osteopaat :j
Alleen vertelde ze bij mij wel de laatste keer dat als er verder niets veranderd zij hem keer op keer moet behandelen. Nu ik met hem bezig ben wordt hij zelf al losser in zijn lijf. Misschien kun je dat dan ook overleggen?

Zippo welkom!
Wat was het advies verder?

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:40

Welkom Zippo
Heb even in je profiel gespiekt, mooi paard zeg! Zo zonde dat zo'n rotaandoening het zo verpest.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:29

Zippo: welkom, helaas....
Wat een kl0te-aandoening is het toch ook he....
Wel bijzonder dat je beestje niet kreupel loopt met zulke slechte foto's.
Knap paard heb je trouwens, sta je bij Verboon?

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:08

Er ging even iets mis..
Laatst bijgewerkt door reiziger op 06-01-10 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:09

Hanneke84 schreef:
e kunt toch lange teugelen zonder de zijgangen?
Veel rechtuit, stelling misschien grote voltes en slangenvoltes?
Anders voor zeker te zijn even overleggen met de dierenarts of de osteopaat?

Ik mag op dit moment alleen rechtuit. Maar als de pees goed blijft, (wordt over een week of 4 weer gescand) dan zou ik misschien in stap voltes en slangevoltes en stelling kunnen doen. Goed idee, zo kan ik onbelast en zo licht mogelijk met haar werken. Ik teugelde voorheen bitloos, met de Marylot sidepull met mijn beide paarden.

Ik wil haar ook superflex 5 star gaan geven, en als de pees goed is en we weer heel licht wat kunnen gaan doen, toch ook de osteopaat er bij halen. Hopen dat dat in combinatie met veel weidegang haar hoefkatrol zo lang mogelijk goed houdt.

Van aangeboren hoefkatrol had ik nog nooit gehoord trouwens. Tjonge dat is balen zeg..[/quote]

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:26

Ik kom ook nieuw op dit topic.
Mijn paardje is nu bijna 20 en heeft al bijna 7 jaar HKO. Ze begon ineens beetje kreupel te lopen, want ze in die tijd die ik haar had nog nooit had gedaan. Dus eerst paar daagjes aangekeken, want tja, elk paard kan zich wel eens verstappen. Wel DA al geinformeerd en die zei ook, even aankijken en dan kun je altijd bellen als je het niet vertrouwd. Na ongeveer 2 dagen vond ik het niet beter worden en weer gebeld. Moesten we maar even naar de praktijk komen want op stal kon hij er niet veel aan doen. Hij heeft even gekeken hoe ze liep op de volte en ze zag al snel dat ze niet normaal kreupel was maar dat beide voorbenen iets had waardoor ze raar liep. Foto's laten maken en toen bleek dat ze aan beide benen HKO heeft. Ik dacht toen echt dat mijn wereld instortte, want een kennis op stal had dat ook eens gehad en heeft paard bijna direct in laten slapen (ik was toen nog niet zo heel bekend met paarden ziektes dus wist ook niet beter). Gelukkig zei de DA dat er wel iets was om te kunnen bekijken, eerst met zo'n vloeistof in de hoeven spuiten en kijken of er nog een doorgang is en daarna later een medicatie erin. Dit heeft helaas niet lang geholpen, want maand later was het weer helemaal mis (heb haar alleen op wei gehad). DA heeft toen medicijnen voorgeschreven. Heb dit geprobeerd met goede moed, maar na een week zag ik nog geen vooruitgang, eerder achteruitgang. Ze kon bijna niet meer lopen, hebben haar in apart stukje gezet met vlakke grond want lopen kon ze al niet meer. Ik heb er lang over gedacht en zei toen: ik geef het nog 2 weken, als ik niets geen vooruitgang zie laat ik haar inslapen (kon het echt niet aanzien). Maar waarschijnlijk heeft Firefly dit aangevoeld en na een week begonnen de medicijnen toch te werken. Nu staat ze trots nog steeds in de wei. Ik rij per week 1x op haar, want meer kan ze gewoon niet aan. Gewoon een rustig buitenritje, want in onze rijbak houd ze het nog niet 1 rondje vol. In de tussentijd zijn de medicijnen iets veranderd, want het merk wat ik in begin kreeg werd niet meer gemaakt. Ze staat nu gewoon op Joint Saver Pro (volgens mij heet het zo) en het is gewoon een succes. Heb natuurlijk wel eens geprobeerd te stoppen met de medicijnen, maar dan liep ze wel na paar dagen weer moeilijk/kreupelig. Dus dat doe ik niet meer. Ze is nu dus bijna 20 jaar en een super lief paardje, ze is nog steeds de baas van de kudde (alleen merries en zij is alpha merrie). Ben ook nog steeds heel blij dat ze weer is opgeknapt.

Ik heb wel in verleden van Firefly en gespit en het blijkt dat moeder van haar het ook had. Ze hebben haar ook in laten slapen. Heb toen eens verder gevraagd en HKO is een erfelijke aandoening. Echt vervelend...

Erna_

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:55

Hoi Zippo en Firefly! Welkom hier.
Leuk paard heb je Zippo, is die dressuurfoto op Middenhof gemaakt?

Zippo_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:29

Bedankt voor het warme welkom en alle toffe reacties. *D

Ik sta (en werk) inderdaad bij verboon. ;)

En die dressuurfoto is inderdaad bij Middenhof gemaakt. :P

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:45

Bor was vandaag een beetje mat, heb hem aan de hand gestapt maar hij was niet zo vooruit te branden, en ik zie dan meteen weer spoken he....pfff dan denk ik meteen weer dat ie pijn aan zn pootjes heeft...terwijl ik niet echt iets vreemds heb gezien in stap....

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 08:38

Mmmm,dat herken ik helaas,ik denk ook altijd gelijk het ergste.
En ik denk nog steeds iedere keer als ik ga rijden hoe zal hij vandaag lopen,dat kan ik niet van me af zetten.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:22

Zippo die heeft zo te lezen geluk gehad dat hij bij jullie is terecht gekomen!
Ik had ook nog niet eerder gehoord van aangeboren hoefkatrol.

Reiziger toch wel fijn dat je dan strakjes iets met je paard kan doen he. Zelf doe ik ook bitloos lange teugelen alleen dan met een crb en leadrope teugels en dat werkt ook heel goed. Hopelijk kan de osteo ook veel voor jullie betekenen.

Firefly4, welkom in het topic.
Gelukkig dat je paard zo weer is opgeknapt.
Waar koop je die Joint Saver Pro ik kan er weinig over vinden?

Esther dat onzekere zal toch wel blijven denk ik.
Zelf heb ik dat ook, ik moet ook steeds kijken hoe hij loopt.

Gisteren wat gestapt in de wei nog een paar pasjes draf gedaan en dat ging erg goed! Dit wil ik eerst aan de hand verder beetje bij beetje uitbouwen. Ik was iniedergeval erg blij :)
Voor mij toch wel handig dat de wei nog vlak is en nu niet zo hard en glad is door een een klein sneeuwlaagje :D

Zillah_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:33

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier :wave:
ik heb mijn paard zo'n 4 maanden en bij de koop klinisch laten keuren. Alles was goed *\o/*
Ik heb later besloten om ook nog foto's te laten maken (waarom weet ik niet, maar ik vond dat ik dat moest doen voordat ik verder ging met hem) Toen kwam er dus uit dat hij een 3 had op HKO voor het rechtervoobeen en ook een 3 voor de sesambeentjes |o
Ik baal er enorm van maar hij loopt gelukkig niet kreupel. Ik krijg les in het rechtrichten, springen doe ik niet met hem uit voorzorg en de hoefsmid houdt rekening met zijn beslag. Ik hoop dat het zo goed blijft gaan zoals het nu gaat en dat hij niet kreupel wordt.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:15

Zillah: welkom, gelukkig dat je paard er niet kreupel op loopt, hopelijk blijft dat zo...
Doe je ook rijden op de Antoine de Bodt methode?
Ik doe dat dus sinds een maand of 2 nu en ik moet zeggen dat Bor sindsdien geen pas kreupel meer heeft gelopen.......
Ik hoop dus ook dat ik hem op deze manier gewoon nog lang bij me kan houden....

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:22

Hanneke84 schreef:

Esther dat onzekere zal toch wel blijven denk ik.
Zelf heb ik dat ook, ik moet ook steeds kijken hoe hij loopt.

Ik heb ook zitten zoeken naar de Joint saver pro, en kwam uit bij een dierenkliniek in Hellendoorn waar je het kan bestellen. Als de superflex 5 star niet werkt, probeer ik dat misschien ook nog wel eens. Je wilt alles geprobeerd geprobeerd hebben toch..

Nog iemand hier met combinatie hoefkatrol en een 3 op de sesambeentjes. Daar is ook weinig info over te vinden vind ik..
Laatst bijgewerkt door reiziger op 07-01-10 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:27

Is het trouwens een idee om voor de mensen die interesse hebben in Antoine de Bodt een keer naar een clinic/lesdag te gaan kijken? Doen we een soort van meeting????
Mij lijkt het in ieder geval leuk en leerzaam om een keer een "lotgenoten" meeting te houden :D

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:30

Esther, geweldig plan!

Ik ga zeker mee, moet het vanwege mijn werk wel ruim van te voren kunnen aanvragen. (Werk in de zorg)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:33

Laten we dan inventariseren wie er mee wil.
Ik heb al een aantal maal contact gehad met een instructrice van hem hier in NL, ben een aantal jaren terug al een keer bij haar geweest, dus mijn voorkeur gaat uit om daar te kijken :o
http://www.stalmireille.nl
Laat maar weten of ik haar kan contacteren of wij een keer mogen komen kijken bij een lesdag/clinic....

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:57

Zillah ook welkom.
Wel zuur dat je daar na 4 maanden achter komt. :\

Reiziger die link had ik ook gezien maar niet wat de kosten waren. Op bokt had iemand het erover dat het erg duur was vandaar dat ik nieuwschierig geworden was. Zelf gebruik ik smooth locomotion en omega trias en ik heb het idee dat hij daar wel veel aan heeft. Mocht het zo zijn dat het niet of minder werkt dan wil ik inderdaad nog wel wat andere dingen proberen maar voor nu gaat hij gelukkig goed :)

Voor meetings ben ik niet zo en voor mij is alles toch ver weg. ( Dat krijg je als je in zo'n uithoek woont. :Y) )

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:58

Dat is wel een leuk idee Esther.
Voor mij ligt het er wel een beetje met name waar, en wanneer het gehouden wordt. Ik ga er niet het hele land voor doorkruisen :P

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:01

Hihi tis geen verplichting, tis vrijblijvend..... ;)

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:40

Ik heb er wel zin in, Esther!

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:21

Hanneke84 schreef:
Firefly4, welkom in het topic.
Gelukkig dat je paard zo weer is opgeknapt.

Heb het op advies van de dierenarts gekregen. Had eerst iets van equitine nogwattes (al paar jaar niet meer te koop bij dierenarts, middeltje toen die tijd uit amerika)

ps. ik koop het bij de Dierenarts in Oldenzaal, het Hazewinkel. Volgens mij zijn de kosten van zo'n pot tusesn 100 en 125 euro (weet niet precies). En ik kan er zelf een half jaar mee. Ze krijgt een half schepje per dag.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:44

Ik weet nu wat Tence moet doormaken als hij een gewwrichtsinjectie krijgt,ik heb er net ook een gehad in mijn enkelgewricht,geen fijn gevoel kan ik je zeggen.

Ik ga niet mee naar zo`n clinic,ben ook geen ADB fan.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:46

Je hoort er zoveel over van voor- en tegenstanders dat ik het zelf een keer wil zien. Misschien is het wat, misschien vind ik het helemaal niks: ik ben gewoon nieuwsgierig ;)

Zillah_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:54

Esther28 schreef:
Zillah: welkom, gelukkig dat je paard er niet kreupel op loopt, hopelijk blijft dat zo...
Doe je ook rijden op de Antoine de Bodt methode?
Ik doe dat dus sinds een maand of 2 nu en ik moet zeggen dat Bor sindsdien geen pas kreupel meer heeft gelopen.......
Ik hoop dus ook dat ik hem op deze manier gewoon nog lang bij me kan houden....

Bedankt!
Ik was ook zeer verrast door de uitslag omdat hij klinisch gewoon echt helemaal goed was. Hij deed geen stap minder of vervelender met de buigproeven. Maar goed, zo zie je maar weer.
Als ik het niet had geweten dan was ik gewoon volop gaan rijden, dressuur, springen enz. Dat had ik dan gedaan tot hij kreupel geworden was, wat er dan toch een keer van moest komen natuurlijk. Nu weet ik het terwijl hij er nog geen last van heeft en kan ik er nu al rekening mee houden. Wel jammer want ik wou met hem echt flink aan het werk en lekker de dressuur in.