Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bokker88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:40

Ik lees en leef al een tijdje met jullie mee maar wil me nu toch ook even melden met een vraag.
Bij mijn paard is een verdikking van het checkligament geconstateerd (dmv een echo).
ik ben nu inmiddels 6 weken opbouwend aan het stappen en het been is meestal mooi dun en koel.
Tot aan vorig weekend had ik haar 24/7 in een (heel) klein stukje op het land staan en dat ging goed.
Vanaf dat het zo nat is zet ik haar en haar vriendinnetje s avonds op stal.

En dan komt mijn vraag, als ik s'ochtends bij haar kom is haar blessurebeen dikker dan wanneer ze in het land heeft gestaan (ong 5x5).
Herkent iemand dit? het lijkt erop dat ze bij complete rust meer vocht in haar been krijgt, na even gestapt te hebben trekt dit weer weg.

Anoniem

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:44

Alleen dat been of alle 4?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:52

bokker88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:55

vonneke schreef:
Alleen dat been of alle 4?

Alleen dat been, en dan het hele onderbeen een beetje 'papperig' dus niet dat de pees opzich dikker aanvoelt.

Die beschermers zien er goed uit en ook nog een mooie prijs, die ga ik onthouden.
Ik duim trouwens met je mee voor dierendag!

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:58

Ik heb de peesbeschermers van Tri zone ook geprobeerd bij mijn merrie, maar helaas was de pasvorm niet goed en kreeg ze er allemaal wondjes van....
Die Horseware coolpacks wil ik ook graag hebben, maar moet ik nog even voor verder sparen :o

Bokker 88, als het alleen het blessurebeen is zou ik het wel vreemd vinden. Zijn het alle benen of in ieder geval beide voorbenen of beide achterbenen dan zou ik het al minder erg vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:03

Jipje, goede tip van de beschermers

bokker88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:07

Jipje, ja dat vind ik dus ook zo vreemd dat het alleen het blessurebeen is (rechtsvoor). Bij meerder benen had ik me er ook niet druk om gemaakt.
ik heb ook niet het idee dat ze druk aan het draaien is op stal ofzo, ze staat namelijk op de deel die vast zit aan ons huis en ik hoor het wel als ze druk doet. (niet altijd leuk maar nu wel handig :Y) )

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:25

Dat had die van mij ook. DA zei dat het kwam door benauwdheid/warmte in de stal. Die van jou is waarschijnlijk niet gewend nog aan het verschil. Geen probleem verder, dit komt vanzelf na een weekje ongeveer.
Is het been ook warm?

bokker88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:32

N0a schreef:
Dat had die van mij ook. DA zei dat het kwam door benauwdheid/warmte in de stal. Die van jou is waarschijnlijk niet gewend nog aan het verschil. Geen probleem verder, dit komt vanzelf na een weekje ongeveer.
Is het been ook warm?

Fijn dat er iemand is die het herkent! het klopt wel dat de stal redelijk warm/benauwd is, ze staat namelijk op een melkveebedrijf tegenover een stalletje met jonge kalfjes waardoor de deur meestal dichtzit en het naar mijn zin te benauwd wordt. (binnenkort de sleutel van ons eigen stekje waar ik de stal zelf ga ontwerpen = veel ventilatie en frisse lucht *\o/* )

Ik verbeelde me al wel dat het vanmorgen al wat minder was dan na de eerste nacht op stal, dus dat klopt dan.
Had die van jou ook alleen het blessurebeen dikker? Ik kan trouwens niet echt verschil in warmte voelen, minimaal misschien.
Nam dit bij die van jou ook af als je hem overdag wel naar buiten deed? Dan hebben ze toch elke nacht het verschil weer?

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:57

Vonneke, de dalmars had ik eerder bij haar geprobeerd met het crossen, maar ook daar kreeg ze plekjes van. Grove benen lijken wel beter te passen in de dalmars, want mijn andere paard past ze prima.
Voor de merrie heb ik Eskadron air beschermers. Deze blijven ook een stuk koeler en passen wel bij haar.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:54

bokker88 schreef:
Fijn dat er iemand is die het herkent! het klopt wel dat de stal redelijk warm/benauwd is, ze staat namelijk op een melkveebedrijf tegenover een stalletje met jonge kalfjes waardoor de deur meestal dichtzit en het naar mijn zin te benauwd wordt. (binnenkort de sleutel van ons eigen stekje waar ik de stal zelf ga ontwerpen = veel ventilatie en frisse lucht *\o/* )

Ik verbeelde me al wel dat het vanmorgen al wat minder was dan na de eerste nacht op stal, dus dat klopt dan.
Had die van jou ook alleen het blessurebeen dikker? Ik kan trouwens niet echt verschil in warmte voelen, minimaal misschien.
Nam dit bij die van jou ook af als je hem overdag wel naar buiten deed? Dan hebben ze toch elke nacht het verschil weer?

Ja en ze moet er natuurlijk ook aan wennen dat ze 's nachts niet meer zelf rond kan lopen. Dat is vaak ook aanpassen voor zo'n been, dan houdt die vocht over. Die van mij stond op boxrust, en toen ik haar weer de wei op deed was het been zo gewend aan de box dat het opspeelde zodra ze een half uurtje in de wei had gestaan. Als ze vervolgens dan weer stil stond was er niks meer aan de hand en de volgende ochtend weer dun.
Tja, even wennen dus allemaal maar nu is het been ook gewend aan het uurtje wei en speelt het been ook niet meer op na een uurtje.
(Toevallig zitten we nu weer in een diep dal, want been is continu dik en warm) :(

Succes, komt vast wel goed! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 23:03

Hier gelukkig 0,0 reactie toen hij na 3 mnd 24/7 buiten naar 10/7 ging. En nu het nog maar uurtje of 2-3 is ook niet.

bokker88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 09:47

Bedankt allemaal, steld me toch weer gerust. Balen Noa dat het nu weer slecht gaat wat een rotblessure is het toch ook, hopen dat het meevalt en dat het inderdaad maar een kleine terugval is.

Vonneke, mooi dat het been bij die van jou rustig blijft, jij gaat op dierendag weer scannen las ik? spannend hoor, ik duim mee!

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 12:00

Een tijdje terug vertelde ik hier het verhaal dat de mijne waarschijnlijk de 3 e pees blessure had opgelopen.
Een paar weken later zag ik echter bij haar, dat onder haar hoefballen, het bovenste laagje hoef ging loslaten, nou kwam die week ook de hoefsmid, dus ik wou die ernaar laten kijken.
Nou hadden wij op dat moment een andere pony kreupel uit de wei gehaald, de DA kwam, en die bleek een hoefzweer te hebben. De dierenarts keek gelijk nog even naar het been van Peggy, en me vader wees hem op dat losse stukje hoef, waardoor de dierenarts de conclusie trok, dat heb misschien geen nieuwe blessure was geweest maar ook een hoefzweer, die helemaal naar boven was opgelopen.

Ik zat echt vol verbazing te luisteren toen me vader dit aan me vertelde.. Stom dat ze dat toen niet gelijk gecheckt hebben.

Maargoed, inmiddels staat ze weer op de wei, been is wel dunner dan voorheen. En probeer toch elke dag nog een icepack om te doen.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 22:09

Even een vraagje aan de Duitse/Duitsland georienteerde bokkers. Wie weet waar hier redelijk in de buurt een da zit die 3d scant? Heb er 1 in Parsdorf gevonden maar dat is ruim 7 uur rijden. Hochmoor kan t helaas niet. Hopelijk zit hier iemand die dat toevallig weet :-)

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 20:23

Ik zou het niet weten, sorry Qizz. Waarom wil je een 3D scan laten maken? :)

Hier (hopelijk) goed nieuws. Vandaag was het been niet meer warm en ook eigenlijk weer zoals die hoorde te zijn. Na een uurtje weide ook geen verandering van dikte/warmte. Dus hopelijk valt de schade mee. Morgen maar eens een klein stukje aan de hand draven, kan ik eens zien hoe ze loopt. :)

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 20:34

Hoop het voor je!!!
Ik moet dinsdag weer terug! Spannend! Het been gedraagt zich verder super, dus hoop het beste.
Heb er iig vertrouwen in. Dus hopen dat zijn schieffel ingespoten kan worden en ik weer aan het werk kan met de dikzak!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 02:24

Mijne moet ook naar de da voor zijn schieffel. Spuiten ze daar wat in als ie nog actief is?
Noa; mijn da weet niet waarom t been van mijn paard na 16 maand nog steeds regelmatig dik wordt. Om uit te sluiten dat t zijn pees weer is wil hijeen 3d scan maken. Daarop kunnen ze vel meer zien dan op de reguliere scans/echos. Want op zijn scan is t goed... Maar t is niet goed... Maar waar ligt t aan... De oude peesblessure... De schiefel... Of wat anders...

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 10:06

Bij Tor gaan ze als die schieffel nog acief is, wat wrss wel het geval is, er cortico's inspuiten. Om grof te zeggen, leggen ze heel het proces stil daarzo, waardoor het bot mooi rond geets word en ze nergens meer last van hebben. Dat wilde ze al doen, maar doordat hij ook een bloeduitstorting in zijn peesvlies had en het proces daarvan dan ook stil gelegd word, moest ik eerst 4 weken stappen. Dus nu is die bloeduitstorting als het goed is weg, dan gaan ze kijken of de pees zelf daaronder niet beschadigt is, als dat niet het geval is, gaan ze die cortico's inspuiten. Nu heb ik wel met een of ander spul(ekofygyl ofzo) op die plek gesmeerd. Daarin zit een kleine hoeveelheid cortico's waardoor ik dus al 4 weken wel beetjes naar die schieffel zijn gegaan. Maar hij was heel actief die van mij. Dus het is niet genoeg geweest om hem helemaal inactief te maken. Daarom gaan ze dan dinsdag als hij goed is, wel nog inspuiten.
Lekker warrig verhaal. Als je het niet snapt, zeg maar, dan ga ik het proberen simpeler uit te leggen!!

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 19:04

:= Daar ben ik weer met een nieuw filmpje..

Deze heb ik net ook naar mijn DA gestuurd.. Ben benieuwd!
Ze voelde iig wel beter dan een paar weken geleden.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:18

Interessant om jullie te volgen via filmpjes Liza. Helaas moet ik nog steeds concluderen dat je paard niet goed loopt, vooral de eerste keer dat je weg draaft denk ik, oei! Ik zie daar duidelijk je paard heel onregelmatig lopen. Ze lijkt weg te zakken in haar achterhand. Daarna wordt het iets beter, maar aan het einde zie ik weer duidelijk de onregelmatigheid terug komen. Ik zou toch echt even voor een second opinion vragen bij de DA.

Die van mij haar been zag er vandaag super uit. Vervolgens heeft mevrouw zich als een debiel gedragen in de wei. Zag ik wel gelijk dat ze niet meer kreupel was want ze liep me een partij te sjouwen. Been was wel weer iets meer gevuld met vocht toen ze uit de wei kwam. Vanaf dinsdag heb ik weer een partij groene leem tot mijn beschikking, dus dat ga ik er weer dagelijks op smeren. Hou der tot donderdag op rust en ga dan weer eens rustig stukjes rijden in de bak. Hopelijk van het weekend eens een keer naar buiten. :)
Wacht nog even een aantal weken langer met scannen, tot ik zeker weet dat het allemaal goed is :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 22:04

Liza, hoe oud is je paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 22:06

Fijn dat het been dunner was Noa, showend in de wei is er bijna geen enkele kreupel. Dat zou ik niet als graadmeter nemen!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 22:09

Ik lees hier nog af en toe mee.. interessant Liza je filmpjes, ik vind je paard ook niet goed lopen. Ze is echt wel behoorlijk week gekoot achter? Is ze altijd zo week gekoot geweest, of is het de laatste jaren meer geworden?