[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 14:36

geerke schreef:
Verdraagt pauli al die veranderingen wat betreft voer,supplementen,wel weidegang,geen weidegang goed?
Bij pablo ben ik altijd heeel voorzichtig,en zelfs dat is soms niet genoeg :o
Ik verander het liefst helemaal niets....behalve dan de hoeveelheden.
Nu krijgt hij weer iets meer pulp,als ik het 'gras' weer zie groeien wordt dat ook weer vermindert.
Als ze mijn vitamine en mineralen mengsel niet hebben raak ik al in de stress...dan moet ik iets anders meenemen...en dat vind ik doodeng.
Nu zorg ik dat ik flink wat emmers op voorraad heb.

Waarschijnlijk heb ik een supergevoelig paard :D Wat trouwens al bijna vijf jaar geen terugval heeft gehad...misschien mede door mijn panische gedrag :D

Ja, gek genoeg reageert ze helemaal niet zo gevoelig op wel/geen wei maar wordt ze alleen maar sagerijnig - een uurtje grazen doet haar veel goed! Met voerwisselingen ben ik altijd wel heel voorzichtig, zeker in haar huidige toestand. Overigens overkwam het mij zaterdag ook: ik was door m'n lucerne heen dus dacht een paar pakken te gaan halen.. nou mooi niet, uitverkocht! En dan zegt zo'n miep "dan neemt u toch wat anders"? Moest een uur omrijden om het bij een ander filiaal te halen. Goede les voor de volgende keer, altijd voldoende voorraad in huis hebben!

Ik kreeg bij mijn bestelling van René Wielens een proefzakje Wiesenflakes geleverd: meteen even de dames een handje gegeven. Nou.. lekkerrrrrrrr!!! Méér, méér hinnekten ze beide in koor. Ik werd zowat onder de voet gelopen, onopgevoed zooitje! :D

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:43

Klinkt leuk!! Alle disciplines bij elkaar bijna, een heuse bondscoach, wat een delegatie wordt dat! Gister met Vash weer geoefend, dat ging erg goed, we zitten op schema. Voetjes groeien lekker, ben zeer tevreden.
Wel fijn dat je ze af en toe wat kan laten grazen, JP. Ben net als jij Geerke, ik vind het eng om dingen te veranderen. Als het ook maar enigszins kan, dan hou ik het zoals het nu is. De stalhouder heeft nu grof en laat gemaaid hooi in gewikkelde balen. Zou ik misschien kunnen geven, maar ik weet nu al dat hij er 20 pakken van heeft, dus over een week of 12 komt er weer wat anders. Een gezond paard kan dat allemaal wel handelen, die heeft soms een dagje wat diarrhee van, maar ik ben als de dood voor een terugslag. Als ik de ene zak F4F openmaak, gaat de volgende al in bestelling. Never change a winning team ;-) .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:00

Jannepauli schreef:
Ik kreeg bij mijn bestelling van René Wielens een proefzakje Wiesenflakes geleverd: meteen even de dames een handje gegeven. Nou.. lekkerrrrrrrr!!! Méér, méér hinnekten ze beide in koor. Ik werd zowat onder de voet gelopen, onopgevoed zooitje! :D

Kan ik niets over vinden, heb je daar meer info over ??

Isapaardje

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:03

Ik heb vorige week al gemeld dat de Wiesenflakes hier ook zo goed bevielen.
Is hetzelfde als de Wiesencobs van Agrobs, maar dan versnippert. Mag en kun je dus ook droog voeren.
Meer info op http://agrobs.de/produkt/Pre%20Alpin%20 ... %20-%20NEU

Zak van 20 kg kost 13,95 euro.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 15:05

Inderdaad, daarom was ik ook blij verrast door het cadeautje van René Wielens! Ik zit erover te denken om de Wiesenflakes op den duur de plaats in te laten nemen van de Lucerne - 't is wel super spul hoor!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:13

Net als enkele anderen hier, durf ik ook niet goed het voer te veranderen wat Isabella krijgt.
Ik geef nu al een paar jaar naar tevredenheid wiesencobs, maar het weken viel afgelopen winter met die vorst niet mee. Ik moest het met warm water doen, wilde ik het (op de fiets) niet bevroren bij Isabella aan laten komen.
Vandaar dat ik nu, nu de zak op was, de wiesenflakes bestelde. Die kunnen los in de voer bak dus, en het heeft qua waarden geen wezenlijk verschil met de wiesencobs.

Maar dat 'continu wisselen' doe ik dus niet.
Iets wat ook voor beweging geldt. Iedere dag wat anders vind ik nu ook eng ... zou het liefst alles constant willen houden, maar dat lukt niet altijd. Sowieso al niet met het weer; dan is het droog en harde hoeven, dan weer nat en zachte hoeven.

Ik heb trouwens geen kadootje gekregen van René ... alleen een zwik folders ... voor de hond. Die heb ik niet :D

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:25

P'cies. De weersomstandigheden zijn voor ons ook al een factor van belang. Natte grond, regen, veel wind (kou) werken ook niet positief... als alle factoren van belang op een slechte dag in 1 lijn komen, dan gáán we.....ik vergelijk dat altijd met het zg. gatenkaasmodel, waarbij ieder plakje staat voor een bedreiging. Factoren waar ik zelf invloed op heb, probeer ik dus zo stabiel mogelijk te houden.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door paars op 28-09-10 15:27, in het totaal 2 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:26

Dus eigenlijk zijn die flakes gelijk aan de 'hompen' alleen klein gemaakt :)
Zou je met een hamer niet hetzelfde resultaat krijgen ??

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 15:32

Vast wel! Maar ik heb geen tijd om te hameren! (Alhoewel het natuurlijk een prima manier is om je frustraties kwijt te raken :D )
Maar gek genoeg: ik heb lang geleden wel 's een proefzakje van die hompen gehad van meneer Top in Harskamp en toen wilden de paarden ze niet eten ( nou ja, met lange tanden dan..)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:39

@JP: Hoelang lagen die zakjes al :) en heb je ze ook nat gevoerd ??
Ik heb gister voor het eerst de wiesencobs gevoerd (met warm water geweld) en ze vroten de bakken er haast bij op :)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:45

whow... even een tussenstand

Dressuur Grand Prix team
Paars met Vash
Janouk met Image
Cato met Keny
Lolclub met Hittie

Reining Team
DubbelDun met Boon
ElCamino met Chico
...
...

Enkelspan vaardigheid en dressuur
Capopjekop met Grietje
Isapaardje met Isabella
Maisie met Ferro
..

IJslander 5 gangenwedstrijd
Wendy met Tryggur
..
..
..

Endurance
Marcella met ?
..
..
..

Inschrijving nog mogelijk voor de open plekken, ook indien er nog een team gevormd kan worden voor een andere disipline ;)

Vlaggendrager openings ceremonie : Geerke met Pablo
Bonds coach: Jannepauli

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:50

lolclub schreef:

Dressuur Grand Prix team
Paars met Vash
Janouk met Image
Cato met Keny
Lolclub met Hittie

Reining Team
DubbelDun met Boon
ElCamino met Chico
Capopjekop met Amber
...

Capopjekop met Grietje
Isapaardje met Isabella
Maisie met Ferro
..

Dubbelspan vaardigheid en dressuur
Capopjekop met Hans en Grietje
Wendy met Tryggur
..
..
..

Endurance
Marcella met ?
..
..
..

Inschrijving nog mogelijk voor de open plekken, ook indien er nog een team gevormd kan worden voor een andere disipline ;)

Haha zie het helemaal voor me. Je krijgt het wel druk jp met al die disciplines die je moet leiden, dat wordt multitasken :P

Net even wat beugels gehaald voor mijn trailer, zodat ik straks de stangen kan verlagen op shetlandermaat. Wel zo fijn als die ukkies mee moeten. En van de week nog maar even goed oefenen met trailer rijden, want dat inparkeren is niet mijn sterkste kant :o Wellicht kan ik toch zelf een keer wat graszaadhooi halen, maar dan wil ik eerst wat meer gereden hebben.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:55

paars schreef:
Klinkt leuk!! Alle disciplines bij elkaar bijna, een heuse bondscoach, wat een delegatie wordt dat! Gister met Vash weer geoefend, dat ging erg goed, we zitten op schema. Voetjes groeien lekker, ben zeer tevreden.
Wel fijn dat je ze af en toe wat kan laten grazen, JP. Ben net als jij Geerke, ik vind het eng om dingen te veranderen. Als het ook maar enigszins kan, dan hou ik het zoals het nu is. De stalhouder heeft nu grof en laat gemaaid hooi in gewikkelde balen. Zou ik misschien kunnen geven, maar ik weet nu al dat hij er 20 pakken van heeft, dus over een week of 12 komt er weer wat anders. Een gezond paard kan dat allemaal wel handelen, die heeft soms een dagje wat diarrhee van, maar ik ben als de dood voor een terugslag. Als ik de ene zak F4F openmaak, gaat de volgende al in bestelling. Never change a winning team ;-) .

Ik ben het daar ook mee eens, ik verander eigenlijk ook niks geef geen rare dingen, ik ben zo'n schijterd dat ik nog geen eens van voer durf te veranderen :o

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:56

ik wissel ook niet graag van voer,
heb het idee dat ik eindelijk de zaken wat onder controle heb en door steeds wisselen raak ikzelf en waarschijnlijk de paarden ook weer van slag :o .

Hittie is nu in het stadium gekomen dat je echt de ribben voelt maar nog niet ziet, dus er komt hooguit als ze van het gras afgaat een toevoeging bij in de vorm van bietenpulp zonder melasse.
Verder kan ik de Safe&Sound nog omhoog schroeven want hier krijgt ze nu maar weinig van.
Ik ben absoluut fan van F4F dus dat wissel ik niet, dat ze nu om de 5 weken naar de hoefsmid moet vanwege explosieve groei zie ik alleen maar als positief (des te eerder zijn we die rand kwijt ;) ).
Verder ben ik tevreden over mijn hooi van beheersland en het graszaad wat ze krijgt.

Steeds wisselen vind ik niet zozeer eng maar eerder onverstandig.
Darmen hebben twee maanden nodig om aan nieuw voer te wennen en de juiste bacterien aan te maken voor de vertering van hetgeen je voert.
Juist bij een HB paard is rust in de darmen hetgeen waar je voor moet waken ;)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:58

Wie wil assistent bondscoach worden ?
het wordt anders voor JP wel erg zwaar met zo'n groot team ;)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:01

:)) Lekker op dreef hier!! :D
Wát een groot team inmiddels :oo :):)

Ik heb wel alles bijgelezen, maar het is een beetje veel om overal op te reageren :o

Heb net voor Tryggur een jollybal met appeltjesgeur gehaald :)) Ben benieuwd wat hij ervan vindt! Ding was duur zat, dus ermee spelen zal ie }> :))

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:02

Ik ga wel dressuren, ik kom uit een bekende plaats (misschien winnen we dan ook wat _O- )

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:05

Alweer een nieuwe aanvulling, we zoeken nog een voltige team, wie bied zich aan ?

lolclub schreef:

Dressuur Grand Prix team
Paars met Vash
Janouk met Image
Cato met Keny
Lolclub met Hittie
Dynamiek met ...

Reining Team
DubbelDun met Boon
ElCamino met Chico
Capojekop met Amber
Romeorowan met Indiana

Capopjekop met Grietje
Isapaardje met Isabella
Maisie met Ferro
..

Dubbelspan vaardigheid en dressuur
Capopjekop met Hans en Grietje

Wendy met Tryggur
..
..
..

Endurance
Marcella met ?
..
..
..

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:05

Capopjekop in maar liefst drie rubrieken en haar Grietje mag er in twee aan de start...dat wordt goed plannen!! Tijdig doorgeven aan de organisatie, coach!

@lolclub: ben ik met je eens, onverstandig is er een veel beter woord voor dan eng.

Gezellig Dynamiek, combinaties uit bekende plaatsnamen zijn altijd welkom ;-) .

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:13

Afbeelding

proest moest zo lachen toen ik de topic zag over figuurtjes scheren :D

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:14

Nou dan wil ik Indiana graag opgeven voor het Western team. Ze is reining/cutting gefokt, maar zelf ga ik meer voor de pleasure of de trail.

Nu het al 5 jaar goed gaat met Indiana merk ik dat ik makkelijker word. Indiana geeft geen reacties op wisseling van ruwvoer. Ik heb net zaterdag weer een nieuwe partij voordroog gekregen en dat durf ik zonder problemen te geven. Dat had ik een aantal jaren geleden niet.

Paard en de mevrouw van de foto staan er niet bij alsof ze het leuk vinden :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:16

romeorowan schreef:
Nou dan wil ik Indiana graag opgeven voor het Western team. Ze is reining/cutting gefokt, maar zelf ga ik meer voor de pleasure of de trail.

Je stond er al bij... je denkt toch niet dat we zonder jou kunnen :D

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:17

hmmm..Chico kan ook dressuur, heeft voor de kar gelopen ( blauwe maandag) en uik heb klasse 1 endurance gereden.... ben beschikbaar als reserve in alle klassen...hihihi.....

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:18

Ah voltige, dat heb ik vroegah ook nog gedaan! :))
Mennen kan ik ook :j
Momenteel elke week westernles :P
Beetje dressuur en een klein huppeltje lukt ook nog wel :))
Vorig jaar met Tryggur een TREC wedstrijd gereden, was ook errug leuk :j
Moet ik kiezen? :D

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:19

Helaas ernstig wazige foto ;( Maar kleine wen op voltige :))
Afbeelding