Verrekking bandjes hoefgewricht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aukelizzy

Re: Verrekking bandjes hoefgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 19:00

Waarom zou het bandje geen rust krijgen met breakover beslag?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 19:05

Ik heb dus echt geen verstand van dat 'afwikkelen' of beslag... Weet alleen dat mij zon verbreede tak is aangeraden. Vind dit wel interessant om te lezen, leer ik weer van. Mij paard staat scheef op dr pootjes (en van binnen flares) dat helpt misschien ook niet echt... Gelukkig hebben kliniek en smid meer verstand om ons zo verder te helpen. Zat even te denken haar ijzerloos te laten maar straks in de paddock is t misschien wel goed zon bredere tak dat ze niet teveel wegzakt steeds.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 22:18

Maris schreef:
ik denk dat per paard goed wordt gekeken welk beslag het beste is. In de kliniek werd voor mijn paard beslag met een verbrede tak aangeraden. Misschien ook omdat hij over de buitenzijde afwikkeld en dat dan het bandje geen rust krijgt bij breakover beslag.

Als hij aan die kant pijn heeft dan zal hij daar echt niet over gaan afwikkelen als hij de kans krijgt om het anders te doen met breakover beslag. Hij doet dat nu mss juist omdat zijn stand, bouw en beslag hem telkens weer dwingen het op die manier te doen.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 22:26

Archy heb ik een paar weken op speciaal beslag gehad. Helaas gleed hij steeds weg zodra hij de box in ging. Dus ik heb ze er snel onder weg laten halen. L2 debuut na 2 jaar hervat! 176 & 175. 2 jaar geleden geëindigd met 151 & 153. Geen winstpunten maar super trots! Ook nog als 5de en 4de geëindigd van L1 en L2 samen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 08:00

horseyfries schreef:
Maris schreef:
ik denk dat per paard goed wordt gekeken welk beslag het beste is. In de kliniek werd voor mijn paard beslag met een verbrede tak aangeraden. Misschien ook omdat hij over de buitenzijde afwikkeld en dat dan het bandje geen rust krijgt bij breakover beslag.

Als hij aan die kant pijn heeft dan zal hij daar echt niet over gaan afwikkelen als hij de kans krijgt om het anders te doen met breakover beslag. Hij doet dat nu mss juist omdat zijn stand, bouw en beslag hem telkens weer dwingen het op die manier te doen.

Precies wat ik ook dacht...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 10:57

horseyfries schreef:
Als hij aan die kant pijn heeft dan zal hij daar echt niet over gaan afwikkelen als hij de kans krijgt om het anders te doen met breakover beslag.

Hij loopt al jaren over de buitenzijde ( zal idd met bouw, stand etc te maken hebben ( niet met ijzers want die had hij niet )). Maar met het breakover beslag wikkelde hij nog meer af over de buitenzijde.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:48

Heb je dat eronder gehad dan?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:31

Ja hij heeft eerst breakover gehad en nu verbrede tak. Verbrede tak was vanaf begin aangeraden door de kliniek, maar hoefsmid dacht dat breakover beter zou zijn.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:19

Welke had hij er dan onder gezet?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:58

Wietje krijgt hopelijk vrijdag ijzers eronder gezet. De eerste keer gaan we naar de Raaphorst omdat mijn HS ook op vakantie gaat (en met ijzers bestellen etc).
Gisteren een stukje op de weg gestapt, maar ze zit verder ook niet zo best in haar vel momenteel. Ze is dof, en gisteren heel timide. We hebben echt een mini stukje gewandeld maar daarna flink aan het gapen om het te verwerken ofzo? Vind het maar niets mijn paard zo uit de running en ritme. Ook zij moet daar aan wennen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 07:59

Maris schreef:
Ja hij heeft eerst breakover gehad en nu verbrede tak. Verbrede tak was vanaf begin aangeraden door de kliniek, maar hoefsmid dacht dat breakover beter zou zijn.

Ik was gisteren nog even bij de kliniek om een paard te laten keuren en toen hebben we het er nog even over gehad, en ze zijn idd bij een aantal paarden teruggekomen op breakover beslag en raden dat nu minder aan. Bij die van mij heeft het wel heel goed geholpen maar blijkbaar is er een categorie die er zeker niet beter van wordt.

Conclusie lijkt me dat je wel een kliniek moet zoeken die ervaring met het probleem heeft, zodat ze het juiste beslag bij het juiste paard aanraden.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:52

Bij Archy waren ze dus helemaal geen fan van aangepast beslag of überhaupt op ijzers. Die vonden dat met goed bepakken je ook veel kan bereiken. Maar dat zal indd wel per kliniek verschillen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 19:28

Wat ik me afvraag, hoe belangrijk is beweging voor het herstel van het bandje ? Is het net als bij pezen super belangrijk om te stappen ( op het harde ) of is juist zoveel mogelijk rust belangrijk ?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:23

Bij mij staat max 3x 30 minuten stappen. Best wel veel vind ik. Maar daar wordt uitgegaan van stal rust neem ik aan. Ben daar ook wel benieuwd naar. Mijn paard staat op t land nog en stap.ik om de Zoveel dagen een stukje op t harde mee. Sinds vandaag heeft ze ijzers dus dan mss wat vaker in de week. Iig wel opletten dat t vlak is.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 00:21

Maris schreef:
Wat ik me afvraag, hoe belangrijk is beweging voor het herstel van het bandje ? Is het net als bij pezen super belangrijk om te stappen ( op het harde ) of is juist zoveel mogelijk rust belangrijk ?

Nee, het herstel moet plaatsvinden door rust, de revalidatietraining begint met stappen, maar dan moet het bandje dus al sterk genoeg zijn.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:37

Rust is voor Archy ook heel belangrijk geweest de eerste maanden. Helaas was hij na 3 maanden niet meer te houden en heb ik hem op het land gezet 5 maanden lang.Wou hier toch even een link neer zetten naar een topic van mijn topper. Het lijkt de goede kant op te gaan.[ITP] Mijn trots Archibald. Eindelijk weer genieten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:17

Bij mij staat vanaf de diagnose max 3x 30 minuten stappen op het papiertje. Hoop dat dat dan betekend dat de beschadiging nog relatief 'meevalt'. Ik vind het wel spannend, over ongeveer 4 weken weer terug voor controle, wat er dan gaat uitkomen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 15:00

Hoe gaat het wandelen Tancreda4 ? 3 keer 30 minuten is idd heel erg lang om gelijk mee te beginnen. Wel bijzonder.
Iemand nog goede tips om een paard rustig te houden met wandelen ?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 15:09

Maris schreef:
Ik kwam net dit tegen : When this first happened, I found a study that showed a corrolation between injecting the coffin joints with steroids and a higher than normal incidence of collateral injuries.

Herkennen jullie dit ? Staat trouwens in dit topic : http://www.chronofhorse.com/forum/showt ... jury/page4

En iemand die hierover meer weet ?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 16:37

Ja best lang toch wat mijn paard mag? T stappen gaat prima. Stap niet iedere dag met haar, en niet lang. Ga dan even de weg op, erop zonder zadel of ernaast en ze super braaf. Soms een btje dribbelig maar dan keer ik snel weer om. Ze staat verder 24/7 in de paddock en blijft verrassend chill. Over ongeveer 1.5 week terug. Van de week even een afspraak plannen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 18:43

Dus je stapt geen 3 keer per dag ?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 19:41

Nee, daar heb ik de mogelijkheid ook niet voor en advies is vanuit een stalpaard ben ik vanuit gegaan. Ze stapt zelf ook een hoop. Neem dr wel elke dag mee naar stal, dat ze wel andere ondergronden heeft. Stond ook max 3x 30 min. Stappen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 15:02

Ik snap het !
Iemand nog tips over hoe een paard rustig te houden met wandelen ?

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 16:29

Heb archy aan de bach bloesem gehad en touw om de neus om hem redelijk hanteerbaar te houden. Dit ging 3 maanden goed

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 16:42

marjan1986 schreef:
Heb archy aan de bach bloesem gehad en touw om de neus om hem redelijk hanteerbaar te houden. Dit ging 3 maanden goed

Gaf je dan rescue druppels ? En weet je nog hoeveel ? En hoelang voordat je ging wandelen ?