[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:27

Nou dat is geen domme gedachte. De fabrikanten van de glucosamine producten ( ik heb er 3 geprobeerd waarvan mijn paard er op 2 zo reageerde ) gaven dat ook aan als oorzaak. Maar dat is het echt niet. Paard was echt angstig hyper. Zo had ik hem nog nooit gezien. Schrikken van de mafste dingen en dan ook gelijk met een 10 in hypergedrag reageren. Dus een ritsel, omdraaien en in rengalop wegwezen.

Annelieke92, ook op gelatinaat schijnen paarden zo hyper te kunnen reageren.
Ik vond het actieve ook eerst positief. Dat we niet meer konden stappen op buitenrit, nou ja, dan niet. Maar het werd al gekker.

Miss_Arie

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:33

ik heb eigenlijk tot nu toe totaal geen verschil gemerkt in het gedrag van Mister, en ik geef het nu 3 maanden, dus dan had er toch al wel wat naar boven moeten komen.

ik geef glucosamine hoge dosering van de zingende smid.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:36

Mister01 schreef:
ik heb eigenlijk tot nu toe totaal geen verschil gemerkt in het gedrag van Mister, en ik geef het nu 3 maanden, dus dan had er toch al wel wat naar boven moeten komen.

ik geef glucosamine hoge dosering van de zingende smid.

Niet alle paarden reageren zo op de glucosamine ( gelukkig ). Mijn paard is ook altijd behoorlijk hyper van het voorjaarsgras b.v.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:48

Mijn haf is heel koel in zijn koppie, dus ik verwacht geen gekke dingen. Maar dat de fabrikanten dat als oorzaak aangeven verbaast me niks, anders zouden ze immers zeggen dat hun product niet pijnstillend werkt maar alleen als energieshot dient.

Pff, ik vindt het echt moeilijk.. Zoveel keuze, wat is nou wijsheid?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:07

Hooi!
Ik had een vraagje aan jullie!
Hoe bouwen jullie op met jullie artrose paardjes?
Mijn verzorgpaard is 23, en heeft al sinds zijn 10e artrose.
Met de sneeuw konden wij niks doen, en kon hij alleen los in de bak staan.
Nu de sneeuw sinds 1 of 2(?) weken weg is, zijn we begonnen met longeren. Zo kon hij ff gek doen, zonder dat zijn rug en benen teveel belast werden.
Maandag ben ik er voor het eerst weer op gestapt, en meneer was onwijs druk. Maakte zulke gekke sprongen dat ik eraf gedonderd ben :=
Maar hoe bouwen jullie dus op met jullie maatjes? Na een periode "stil" staan?
(de artrose zit in zijn benen)

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:43

bij mijn paard merk dat hij wel wat vrolijker is maar niet echt drukker..had DR Horse maar ben overgestapt naar pharmahorse gluco..hier zitten geen kunstmatige smaakstoffen in is dus puur..maar ik heb er even van geproefd en het smaakte wel zoet en zout door elkaar dus denk ik wel dat er wat suikers in zitten maar de hoeveelheid die je geeft staat niet in verhouding dat het problemen op moet leveren..ik moet 12 gram geven en hij weeg zeker 600 kilo..

wat betreft opbouw..die van mij staat de hele dag buiten en heb in de sneeuwperiode veel gewandeld en gelongeerd als de bak wat zachter was en af en toe een buitenritje..ben nu weer bezig met langzaam opbouwen in de bak..lang in en uitstappen en rechttoe recht aan draven en kort galopje.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:04

Maris ik geef het nu bijna een jaar maar in het jaar is ze qua gedrag hetzelfde gebleven. Ze is in de omgang nog even lief en braaf en rustig. Met rijden wordt ze alleen drukker in de bak. Ik kan nog steeds aan een langteugeltje langs de weg stappen. Het is alleen dat ze war meer voorwaards is en af en toe haar billen in de lucht gooid.

Mijn paard staat eigenlijk 24/7 buiten. Met de vorst staat ze 's nachts wel binnen. Ik heb er een half jaar gedaan met het opbouwen met rijden. We begonnen met stappen aan de hand en nu moet ik nog 1 puntje en mogen we M dressuur starten en rijden we lekker fanatiek in de dressuurlessen en crossen we door het bos heen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:43

Maar bij ons is in de winterperiode het land niet goed. Paarden konden wel los in de bak...
Wij hebben enkel een buitenbak dus wij konden ze alleen los in de bak zetten met die sneeuw...
Eerst los in de bak laten lopen toen de sneeuw eenmaal weg was. Enkel stappen en een drafje.
Vervolgens aan de longeerlijn, en rustig opbouwen. Ik het is een draver dus hij is gewoon van nature al wat drukker... Hij houd van werken, dus hij was ook enorm blij en enthousiast dat hij niet meer aan die stomme lijn hoefde te lopen, en weer lekker aan het werk mocht. Vaak geen probleem, maar meneer zag spoken en heeft flink lopen rennen. Op een gegeven moment dus maar een rustig galopje gemaakt (1 rondje beide kanten op), en daarna lekker uitgestapt. Dat maakt het wel lastig, hij werkt zo graag voor je, dat hij zo enthousiast word als hij wat mag doen, en vaak valt er op zo'n moment geen land met hem te bezeilen.. Ik wil hem nog niet te hard laten lopen en werken ookal probeert hij dit zelf wel....

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:26

Ik snap dat het heel lastig is. Ookal heb ik een Gelderse met een redelijk rustig karakter heb ik hier ook moeilijk mee gehad. Maar je moet ze af en toe wel voorzichzelf beschermen. Wat sowieso erg belangrijk is om echt goed in en uit te stappen. Ik stap altijd minimaal 10 minuten in en 10 min uit. En probeer het rustig op te bouwen.
Ik heb mijn merrie tijdens het opbouwen bijna helemaal van de brok afgehaald. Toen we aan het opbouwen waren kreeg ze 2x per dag ongeveer 300 gram musli en een klein handje basisbrok om het gelatinaat mee te mengen. En verder natuurlijk wel genoeg hooi. Nu ik weer intensief kan rijden krijgt ze wat meer maar nog steeds niet veel. Ze krijgt nu 2x per dag 300 gram musli en 200 gram conditiebrok. Het is natuurlijk wel per paard afhankelijk wat je extra moet bijvoeren.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:35

Die van mij krijgt s' ochtends 1/2 bix met (nat)hooi (erg ruw en dicht verpakt zodat er geen stof in zit)
's middags krijgt hij wat slobber met hooi, en 's avonds 1/3 mix met ook weer hooi. En dan rond een uur of 10 nog hooi voor de nacht.. (en dan de welkbekende maatbeker xD)
Ik ben begonnen met een halfuurtje rijden. Niet te veel vragen, maar wel al goed losrijden. Niet te moeilijke dingen vragen. Het wijken dat ik voor de sneeuw met hem had op gepakt laat ik nu even links liggen, ik wil hem eerst goed oppakken, en los hebben, voordat ik weer wat moeilijkere dingen van hem ga vragen. (zo waren we bezig met volte's 10m, overgangen stap-galop, halt-galop, enz)
Ik wil hem niet overbelasten dus vandaar dat ik graag wil weten of ik op de goede weg bezig ben.. :p

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 18:31

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:20

LoveUggs ik zie dat je paard wel wat oefeningen kent.
Ik heb veel profijt van de verschillende zijgangen.
Ik ben dat nu zelf aan het leren het paard kent het allemaal al dus dat scheelt.
Hij word er echt lekker soepel van misschien ook wat voor jou.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:42

Yes!! We hebben de punten voor de M1 *\o/* *\o/*
Vandaag twee winstpunten en twee keer de eerste prijs. Nu hard gaan trainen voor de M. Had echt nooit verwacht dat we dit zouden bereiken.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 15:14

Wat goed Gefeliciteerd annelieke92 heel veel succes in de M1!

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 15:54

Dank je *\o/*
Ik ben vandaag helemaal in de 7e hemel!

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 18:05

Proficiat! Veel succes in de M! doe zo voort!

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:13

gefeliciteerd!! hier gaat tot nu toe ook alles wel aardig..de hele week beetje druk gehad dus niet veel gedaan met knollie maar gister een stapritje en vandaag mocht hij lekker spelen met zijn kleine beste vriend..

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:23

gefeliciteerd en die m1 gaat helemaal goed komen. hoe gaat het met je paardje katje??? hier gaat het rijden ook heel goed ik merk nog steeds geen verschil met toen hij op suplement stond of nu ik gestopt ben

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:36

Dank jullie wel :).

Fijn norton dat het het nu ook gewoon goed blijft gaan!

mvermeulen lekker spelen is ook nooit verkeerd ;).

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 10:06

Ik heb besloten om Pharmahorse te gaan voeren... Ben benieuwd!
Ik heb op aanraden van mijn osteopaat een passoa gekocht, hij doet het erg goed! Ik wil alleen niet te veel en te lang op die kleine voltes longeren, vandaar dat mijn osteo met het idee kwam om er mee te gaan wandelen. Op stal kwam nog het idee om te gaan fietsen. Over het algemeen zijn de paden bij ons in het bos vrij goed, maar niet allemaal even gemakkelijk te bereiken met de fiets (of er mogen geen paarden komen) dus je zit snel met de fiets op het asfalt. Galloperen wil ik sowieso niet aan de fiets, maar op tempo draven over het asfalt met je artrosepaardje lijkt me ook niet slim, of overdrijf ik nu? Hoe doen jullie dit?

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 10:18

denk dat draven wel kan zolang het maar niet te lang is..je zou gewoon kleine stukjes proberen hij geef zelf wel aan wat te lang is..

ik ga met die van mij proberen te fietsen..maar wacht wel dat het warmer wordt want ik moet dan wel op die fiets naar stal en die is niet naast de deur :o

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:59

Mijn paard met artrose draaft liever op het vlakke asfalt dan in de berm welke ongelijk is. Luister naar je paardje deze geeft het zelf wel aan. Ligt er denk ik ook aan waar de artrose zit bij je paard. Ik laast hem altijd zelf kiezen. Als ik niet stuur gaat hij op de weg lopen.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:39

idd mijn paardje kiest ook voor asfalt ipv berm als hij keuze heeft galop op de fiets doe ik wel maar dan in de berm idd. ik zit te twijfelen wil straks ook weer met hem gaan fietsen maar heb op sommige dagen ook mn kleien meid bij me en dan zou ik op de dagen dat zij dr bij is willen fietsen maar mn gevoel zegt me dat dat ivm vallen etc niet slim is ook al vertrouw ik hem 1000 procent. voorlopig maar gewoon met de wandel wagen en paard op stap das het veiligst denk ik

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:50

linnie050 schreef:
LoveUggs ik zie dat je paard wel wat oefeningen kent.
Ik heb veel profijt van de verschillende zijgangen.
Ik ben dat nu zelf aan het leren het paard kent het allemaal al dus dat scheelt.
Hij word er echt lekker soepel van misschien ook wat voor jou.

Wat bedoel je precies?
Ik doe ook VD met hem namelijk en daar zijn we nog lang niet zo ver. Verder heb ik hem voor de 'winterstop' lichtelijk dressuurmatig opgepakt.
Pasje wijken, stelling, achterhand meenemen enz.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:35

Norton: Wat fijn dat het zo goed gaat!
Equiphoto: ik heb ook een hele tijd pharmahorse gegeven aan mijn paard! Het werkte voor geen meter! Hopelijk doet het bij jou wel zijn werk!

Met Urka gaat het redelijk goed. Het verband is er af en ze staat nu terug op de wei. De plaats waar het losse stuk afgeknipt is, is nog gevoelig, maar volgens mij heeft ze er weinig last van bij het lopen. Dinsdag is het verband eraf gegaan en ik had haar gelijk even in de bak gezet. Zo kon ze toch al een beetje haar energie kwijt. Ze is toen jammer genoeg met haat linker achterbeen tegen een paal van de bakrand geknalt! Gevolg: een snee/kap ter hoogte van de kroonrand. Daar had ze toch wel last van. We hebben een spray die ontsmet en genezend werkt en die wordt nu iedere dag voor ze buiten gaat op de wonden gespoten! Ik hoop dat 2013 toch wat beter wordt dan het gestart is :(