Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

orsini

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:59

a ok, de mijne is zelfs op een zachtere ondergrond af en toe nog gevoelig helaas..... dat moet toch echt wel overgaan!! Iemand andere tips dan hoofboots? Of is het echt gewoon wachtten tot de betere hoef helemaal naar beneden is uitgegroeid?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:01

orsini schreef:
a ok, de mijne is zelfs op een zachtere ondergrond af en toe nog gevoelig helaas..... dat moet toch echt wel overgaan!! Iemand andere tips dan hoofboots? Of is het echt gewoon wachtten tot de betere hoef helemaal naar beneden is uitgegroeid?

Je kunt nog Hoof and Sole proberen, daarmee krijg je de hoef iets sterker en harder.

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:05

orsini schreef:

Zijn de steunsels wel goed bijgewerkt? Bij mijn paard moet ik deze wekelijks weghalen, dan loopt ze goed.
Over de ongelijkheid van de voeten; dat komt nooit van ijzers alleen, er is een a-symmetrie in je paard, waar komt deze vandaan? zie je ook verschil in bespiering, houdingsvoorkeur, spierspanning etc. Je paard zal niet zomaar weer symmetrische voeten krijgen, de voeten weerspiegelen de belasting van je paard. http://www.hoovesandhorses.com/NathanialBruss-PAPER.pdf

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:34

@A_mieke: mijn paard heeft inderdaad ook een lichte asymmetry in zijn schouders. Ik denk alleen wel dat het hebben van ijzers en de manier van bekappen het verschil tussen de 2 voeten erger heeft gemaakt omdat er ook geen natuurlijke slijtage meer mogelijk was. Ik zie ze nu steeds meer naar elkaar toe werken, maar ik weet dat ze nooit helemaal gelijk zullen zijn, daar streef ik dan ook niet naar. Steunsels zijn goed bijgewerkt, daar letten we goed op. Hij heeft wel een heel groot kussen (wat natuurlijk goed is) en die is net zo laag als de hielen. Ik heb wel gezien dat nu ze weer meer op t beton staan door t slechte weer zijn hielen iets meer slijten en zijn wand and de teen ook. De voetjes lijken hierdoor ook minder hol aan de onderkant dan een paar weken geleden.

@Antheman: ik gebruik nu Keralit. Dat zou in principe ook de zool en wand sterker moeten maken. Denk jij dat de gevoeligheid uit de zool komt?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:21

orsini schreef:
@Antheman: ik gebruik nu Keralit. Dat zou in principe ook de zool en wand sterker moeten maken. Denk jij dat de gevoeligheid uit de zool komt?

Geen idee ;)
Ik ben geen expert en heb je paard niet gezien.

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:34

Jouw probleem klinkt als het probleem dat mijn paard had. Ondiepe hoeven, daardoor meer druk op de zool en volgens mij had mijn paard een geïrriteerde zoollederhuid. De eerste keer zonder ijzers was niet te doen, de tweede poging na een jaar ging beter. Toen is ze de eerste keer ook te kort bekapt, waardoor ze zelfs op de wei slecht liep.
Met de schoenen kun je de zool wat ontlasten (wat ijzers al die tijd hebben gedaan) en tegelijkertijd het hoefmechanisme zijn werk laten doen. Dat je nu schoenen nodig hebt, wil niet zeggen dat dat op de lange duur ook moet.
Ik krab wekelijks de oude zool onder de voet uit met de achterkant van een hoefmes, dit drukt anders ook eerder op de zool, dan moet ik vaak de steunsels ook ietsje bijwerken.
Ik geef mijn paard formula4feet, maar tijd doet ook veel denk ik.

heb je foto's?

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:16

hoi A_mieke: wat noem jij lange duur? Ik vind het namelijk al zo lang duren. Maar het klopt inderdaad wel dat het hoefmechanisme zich natuurlijk aan moet passen. We hebben het nu al wel voor elkaar dat hij ipb teen eerst nu hiel eerst land en dat is belangrijk.
Hoe lang heeft het bij jouw paard geduurd voordat ze goed liep en laat jij de wand langer?
Ik heb juist gehoord dat je de zool met rust moet laten omdat deze anders nog dunner wordt dan hij al is......

Ik zal proberen vandaag nog wat nieuwe fotos te nemen. Ik merkte dat hij doordat ze nu meer op t beton staan de teen meer afslijt. Misschien dat ik het tijdens t voeren ook zn schoenen aan ga doen tegen t slijten voor een paar uur per dag.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:38

orsini schreef:
Ik heb juist gehoord dat je de zool met rust moet laten omdat deze anders nog dunner wordt dan hij al is......

Dat is wel zo, MAAR wanneer het een dubbele zool betreft, dan moet dat eraf. Dat is vaak lastig te herkennen. Wanneer het heel hard is, is het vaak overgroeid steunselmateriaal. Dat geeft kans op drukken en moet dus weg. Dit is iets wat je moet ervaren, of de expert moet laten voelen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:13

Hiero ook een paardje met dunne hoefzolen... is aangeboren en zal altijd een issue blijven, paards leven lang.
Echter, paar keer in de Ardennen getraint MET ijzers uiteraard.... en de zolen werden ietwat "dikker", nu ja... steviger/harder/konden het werk beter aan.

Ik denk dat Orsini toch met hoefbescherming (paard mag absoluut geen pijn lijden is mijn heilige overtuiging) het hoefmanagement moet aanpassen opdat het paard niet meer gevoelig loopt. Indien correct hoefmanagement met deels hoefbescherming, zullen de zolen "dikker" worden, is mijn persoonlijke ervaring.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:46

scoxxx schreef:
Ik denk dat Orsini toch met hoefbescherming (paard mag absoluut geen pijn lijden is mijn heilige overtuiging)

Erg eens :D

Wanneer je niet traint voor endurance oid, is het natuurlijk makkelijker om routes te vermijden, een dagje niet te rijden, korter te rijden, de berm in een tragere gang te nemen etc etc.

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 01:35

orsini schreef:
hoi A_mieke: wat noem jij lange duur? Ik vind het namelijk al zo lang duren. Hoe lang heeft het bij jouw paard geduurd voordat ze goed liep en laat jij de wand langer?

Ik heb er een jaar voor uitgetrokken, zo lang duurt het gemiddeld voordat de hele hoef is vernieuwd. Maar 15 maanden is idd lang. Na ongeveer drie maanden opbouwen op het harde kon mijn paard zonder schoenen draven op de weg. Steentjes vermijden we nog steeds.
Ik heb de eerste tijd de wand wat langer gelaten, maar de meningen zijn verdeeld over wat beter is; direct kort of langzaam aan korter.

Kom je met nat weer nog wel op harde ondergronden? De voet past zich aan aan de ondergrond heb ik geleerd, dus als het nat is en de wei is zacht, loopt je paard misschien eerder gevoelig?

Ik vind ook dat een paard geen pijn mag hebben en heb er regelmatig ook een bekapper bij gehad. Zelf heb ik de cursus natuurlijk hoefbekappen gevolgd, boeken gelezen, sites gelezen en met Rob van Nassau meegekeken en zijn boek gelezen.

orsini schreef:

Je mag ook nooit in de zool snijden (als je niet weet wat je doet). Er bevindt zich echter losse dode zool onder de hoef, die krab ik weg, zodat de eigenlijke zool zichtbaar wordt en ik ook weet hoe lang de hoef ten opzichte van de zool is.

Kun je ook zien waar je paard gevoelig op loopt? hielen, teen, straal, drukverdeling, afdruk in de grond etc?

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 10:25

Wat ik heb gemerkt is dat als de wei natter wordt de zolen gaan optrekken.
Zelf denk ik dat de hoef zich dus aanpast aan de druk die nu makkelijker hoger in de hoef komt.
Bij een harde ondergrond zakt bij Shy de zool duidelijk, dus zoekt hij de druk toch op.
Ondanks dat de zool dan harder is loopt ze dan nogsteeds gevoelig.

Ik heb dus gekozen voor hoefschoenen als ik weet dat ik op vervelende paden ga rijden (bijna altijd buiten).
Want ik weet uit ervaring dat pijn in de voeten heeeel veel ellende kan opleveren in het lichaam.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:14

hoi allemaal, bedankt voor de reacties. Ik ben het er helemaal mee eens dat je het zo moet doen dat het paard geen pijn heeft. Echt pijn heeft hij ook niet, maar hij is wel gevoelig. Gevoeliger dan ik wil. De zool heb ik gister nog eens bekeken een gekrabt maar er zitten geen delen aan dit ik er zo met een hoevenkrabber af kan krijgen.
Ik bekijk de dvds van Pete Ramey en lees ook de artikelen regelmatig.
Heeft iemand wel eens gehoord van hoofcasts of ervaring hiermee?
Ik merk dat orsi zijn hoeven korter zijn geworden nu ze worden bijgevoerd en meer op t beton staan. Dus wellicht is een remedie om dit slijten te voorkomen door casts en tegelijk daarmee een betere zool op te bouwen en het hoefmechanisme te stimuleren?
Ik heb ook fotos gemaakt van gister en zal die zo even proberen te plaatsen.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:01

Wij hebben eens Hoofcast geprobeerd voor een ex-bevangen pony, sleet heel snel door helaas.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:28

o dat is jammer, hoe hebben jullie deze pony toen verder behandeld?

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:42

marius staat nu na 2 jaar weer blootsvoets...ben heel benieuwd maar hij heeft super hoeven en mijn smid vond het verantwoordelijk en ik geloof en vertrouw hem volledig met zijn voeten, dus dat gaat denk ik wel goedkomen!! hij loopt super..soms wat 'pijnlijk' bij hele scherpe ondergronden( waar veel scherpe steentjes liggen) maar voor de rest merk ik helemaal niks slechts..alleen dat hij niet meer glijd :D in het vorige topic had ik foto's van zijn ijzers geplaatst, zal vd week even foto's plaatsen van nu...misschien voor jullie ook wel interessant.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:22

dat hoop ik dus ook te bereiken, maar mn paardje moet best van ver komen, dus misschien moet ik gewoon nog meer geduld hebben??

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:25

orsini schreef:
dat hoop ik dus ook te bereiken, maar mn paardje moet best van ver komen, dus misschien moet ik gewoon nog meer geduld hebben??

Marius was door een verkeerde hoefsmid ook in een hele rare stand gaan staan...maar nu heb ik een super smid en hij is er een jaar mee bezig geweest...het is inderdaad geduld en goed luisteren naar je smid/jezelf en je paard *D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:25

Shyla25 schreef:
Wij hebben eens Hoofcast geprobeerd voor een ex-bevangen pony, sleet heel snel door helaas.

Wat is dat dan voor spul Shy?

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:49

een hoofcast is een soort van mechanisch gips. Het is dus niet al te stug en kan met de hoef meebewegen. Daarin legt men meestal een pad om voor zool en kussendruk te zorgen. Het kan 2 weken blijven zitten en dient als een alternatief voor hoefschoenen voor paarden die erg gevoelig zijn. Ik weet alleen niet of ik dit zou aandurven of niet. Bv aangezien er geen lucht bij de hoef kan komen e.d ben ik bang dat de kussens gaan rotten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:59

orsini schreef:
een hoofcast is een soort van mechanisch gips. Het is dus niet al te stug en kan met de hoef meebewegen. Daarin legt men meestal een pad om voor zool en kussendruk te zorgen. Het kan 2 weken blijven zitten en dient als een alternatief voor hoefschoenen voor paarden die erg gevoelig zijn. Ik weet alleen niet of ik dit zou aandurven of niet. Bv aangezien er geen lucht bij de hoef kan komen e.d ben ik bang dat de kussens gaan rotten

Oh, maar je hebt toch ook dat andere spul, hoe heet dat ook al weer.....
Vettec! Die bedoel ik.

In een ver verleden heeft mijn Haf ijzers met hennep en een zooltje gehad, daar rotte hij niet onder vandaan hoor.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 09:16

orsini schreef:
o dat is jammer, hoe hebben jullie deze pony toen verder behandeld?

Easyboots RX, gaat prima :j

Antheman schreef:
Shyla25 schreef:

Wat is dat dan voor spul Shy?

Het is een soort gips maar dus niet echt soepel :n
Je moet het natmaken om het te laten uitharden, het makkelijkst is het eerst aanbrengen en dan nat maken.
Meestal doen ze er Vettec onder als het erop zit, dan sluit het mooi af.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 09:55

@ shyla: hoe lang heb je met die boots moeten werken voordat ze ook zonder goed liep?

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:28

bij deze de fotos zoals belooft

Linksvoor:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
vooral dit voetje heeft nog niet veel concaviteit helaas. Zeker nu ze veel op beton staan zie je dat het vanaf de wand tot aan de callus ridge (rand v hoefbeen) erg vlak is. Daarna wordt het iets holler. Ik denk dat zodra er een betere wand uitgroeit de rest vanzelf ook holler wordt?

Rechtsvoor:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
dit voetje is al een stuk holler. Het is iets stijler dan het andere voetje, maar omdat hij nog niet hiel eerst landde heb ik tot nu toe heel erg voorzichtig gedaan met de hielen te verlagen. Wel het draagvlak iets aangepast om een hiel eerst landing te stimuleren en dat gaat goed.

Via deze link kunnen jullie ook de fotos van een paar maanden geleden bekijken:

http://picasaweb.google.nl/macavity200/Hoeven?authkey=Gv1sRgCKKiroi5laXIuAE#5410933461872230130

hebben jullie nu wellicht een beter idee over wat ik zou kunnen doen om de gevoeligheid te verminderen? Of is t echt gewoon geduld hebben (heb ik inmiddels al 16 maanden) doorgaan met boots en wachtten?

thanks!
gr
Kim

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:10

Orsini: Ik denk dat de gevoeligheid er is omdat er te weinig hoefwand is, dus de zool plaatselijk alleen draagt. Kijk maar naar de onderzijdefoto en dan daar waar de hoefwand behoort te lopen.