lijkt me logisch toch?
Ik doelde er meer op dat er veel paarden scheef op hun poootjes staan

Zack staat zo: (ff gegoogled)

(DIT IS DUS NIET MIJN PAARD)
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Clovertje schreef:@Liljebo: ik woon sinds een half jaartje ook in Zweden (Vistorp, een uurtje bij Jonköping vandaan)
Mijn tinker uit Nl staat op kunststof beslag, vanwege artrose. Ik kan heel goed merken dat de het beslag harder slijt, vooral van het lopen in het land. Blootvoets hebben we geprobeerd (in NL) maar ze heeft toch echt wat extra bescherming nodig aan de voorvoeten. Naast de artrose heeft ze een gevoelige zool, niet handig met de grindpaden hier.
Mijn tinker uit Zweden heeft nergens last van, hoeven slijten normaal en ook de paden hier sjouwt ze gewoon overheen.
Misschien is kunststof ook wel iets voor jouw paardje? Clover staat momenteel op Dynamix, die mijn smid uit NL heeft opgestuurd. Helaas worden deze niet meer geproduceerd en zijn we op zoek naar iets anders. Waarschijnlijk wordt het Hippoflex, dat kan je ook gewoon zelf bestellen en op maat maken en dan kan je smid het er onder slaan.
Lycka till!
liljebo schreef:Het is alleen mijn dravertje. Wel van zweden, maar volgens de hoefsmid hebben ze hier vaak hoefproblemen. Kan met de fok te maken hebben. Sterke hoeven zijn geen pre denk ik bij het fokbeleid van dravers. Bovendien komen de pa en opa van mijn ambertje uit amerika... misschien zijn harde hoeven in de lijn daar ook niet belangrijk.
liljebo schreef:nee, althans niet hier. Het te snel afslijten gebeurt in de wei (ze komt al heel lang niet meer op straat of in de bossen) omdat er veel rots en steen in de grond zit.
En je kunt hoefschoenen niet dag en nacht aan laten
Arabesk schreef:Clovertje, zijn hoefschoenen geen optie voor de draver?
Arabesk schreef:Kan wel. Ernstig HB paarden en pony's zetten wij op easyboot epics, of andere easyboots met sok, die kunnen 23/7 omblijven zonder problemen
__karin__ schreef:
Bal van de hoef is verbreed door de snee
De andere kant
De 2 hoeven naast elkaar
De wond
Hij is trouwens net een uurtje geleden op de foto bekapt.
liljebo schreef:Maar worden dravers niet vaak op vrij klein beslag gehouden tijdens het koersen (meen dat ik dat ergens las) en zou dat de oorzaak kunnen zijn?
Cowgirl schreef:Voor meer info over vettec:
http://www.vettec.net
http://www.youtube.com/watch?v=JblXMGzQE5Y (filmpje en meer filmpjes).
fransje23 schreef:liljebo schreef:Maar worden dravers niet vaak op vrij klein beslag gehouden tijdens het koersen (meen dat ik dat ergens las) en zou dat de oorzaak kunnen zijn?
Vaak hebben ze tijdens de koers een ander beslag (of geen beslag) dan in de training. Er wordt veel geexpirimenteerd met verschillende soorten beslag om het paard de juiste loop te geven. Dravers staan dan ook vaak vrij klein op de ijzers maar hetzelfde beslag zit er nooit heel lang onder.
Ik denk eerder dat de verwaarlozing zo een grote impact heeft gehad op haar voeten.
Wat ook nog mee kan spelen is dat er vrij veel engels volbloed in dravers zit en bij het Engels Volbloed kom je relatief vaak tegen dat ze dunne zolen hebben.
liljebo schreef:ok, had er nog nooit van gehoord. Maar het beschermd dus de zool, niet de afbrokkelende hoefwand en dat is nu juist een van de grote problemen bij mijn merrie (naast dus de gevoelige zool, die daardoor extra wordt belast.)
fransje23 schreef:liljebo schreef:Maar worden dravers niet vaak op vrij klein beslag gehouden tijdens het koersen (meen dat ik dat ergens las) en zou dat de oorzaak kunnen zijn?
Vaak hebben ze tijdens de koers een ander beslag (of geen beslag) dan in de training. Er wordt veel geexpirimenteerd met verschillende soorten beslag om het paard de juiste loop te geven. Dravers staan dan ook vaak vrij klein op de ijzers maar hetzelfde beslag zit er nooit heel lang onder.
Ik denk eerder dat de verwaarlozing zo een grote impact heeft gehad op haar voeten.
Wat ook nog mee kan spelen is dat er vrij veel engels volbloed in dravers zit en bij het Engels Volbloed kom je relatief vaak tegen dat ze dunne zolen hebben.
ruitje schreef:Komt niet vaak voor dat ik het niet met je eens ben haha.
Maar dravers staan niet per defenitie klein op de ijzers, lengte en stand van de voet veranderd namelijk ook de loop. Een trainer past dus de ' grote en stand' om het even zo te zeggen aan op de loop van het paard zodat een paard zo weinig mogelijk energie kwijt is met zijn loop. Dit kan dus een kleine voet zijn, maar ook net zo goed een grote voet... En ook het feit dat beslag er nooit lang onder zit klopt naar mijn mening niet, je hebt gelijk dat er geexperimenteerd wordt met ijzers, maar vaak alleen in het begin stadium. Dat betekend dat een paard toch wel binnen 3 of 4 keer van beslag veranderd te zijn zijn ideale loop gevonden moet hebben( sommige sneller en helaas: sommigen veel later) maar als het ideale beslag eenmaal gevonden is worden ze net zo regulier beslagen als een rijpaard.
ruitje schreef:Ik ken verschillende hoefsmeden die vettec gebruikt hebben, maar zeer ontevreden waren over allereerst het aanbrengen( schijnt echt een drama te zijn om het goed zittend te krijgen) en daarnaast de duurzaamheid, schijnt niet zo lang te blijven zitten...
Jammer, want in theorie zou het ideaal zijn