Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:38

@darwin
lijkt me logisch toch?

Ik doelde er meer op dat er veel paarden scheef op hun poootjes staan ;)

Zack staat zo: (ff gegoogled)
Afbeelding

(DIT IS DUS NIET MIJN PAARD)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:39

darwin schreef:
Ik vind het idd wel raar dat bij de achtervoeten het ijzer voorbij de teen steekt, als hij zich nu vangt tikt hij met het ijzer tegen zijn voorvoeten.

buiten dat, het afrol punt ligt nu veelste ver naar voren..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:42

Clovertje schreef:
@Liljebo: ik woon sinds een half jaartje ook in Zweden (Vistorp, een uurtje bij Jonköping vandaan)
Mijn tinker uit Nl staat op kunststof beslag, vanwege artrose. Ik kan heel goed merken dat de het beslag harder slijt, vooral van het lopen in het land. Blootvoets hebben we geprobeerd (in NL) maar ze heeft toch echt wat extra bescherming nodig aan de voorvoeten. Naast de artrose heeft ze een gevoelige zool, niet handig met de grindpaden hier.
Mijn tinker uit Zweden heeft nergens last van, hoeven slijten normaal en ook de paden hier sjouwt ze gewoon overheen.

Misschien is kunststof ook wel iets voor jouw paardje? Clover staat momenteel op Dynamix, die mijn smid uit NL heeft opgestuurd. Helaas worden deze niet meer geproduceerd en zijn we op zoek naar iets anders. Waarschijnlijk wordt het Hippoflex, dat kan je ook gewoon zelf bestellen en op maat maken en dan kan je smid het er onder slaan.

Lycka till!

He grappig. Ik woon ook in jönköpingslan, Värnamo kommun. Niet zo ver van je af dus.
Onze andere paarden hebben ook ijzersterke hoeven. Nergens last van . Het is alleen mijn dravertje. Wel van zweden, maar volgens de hoefsmid hebben ze hier vaak hoefproblemen. Kan met de fok te maken hebben. Sterke hoeven zijn geen pre denk ik bij het fokbeleid van dravers. Bovendien komen de pa en opa van mijn ambertje uit amerika... misschien zijn harde hoeven in de lijn daar ook niet belangrijk.

Ik zal de smid eens vragen of dat een optie is. Heb ik wel aan gedacht, maar ik weet er zo weinig vanaf... Maar ik zal het eens overleggen.
Zal toch al niet makkelijk worden om haar goed te beslaan, als ik de hoeven zo bekijk... pfff

Clovertje

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 19:23

Ik weet ook niet in hoeverre kunststof al ingeburgerd is in Zweden. Mijn vriend (ook Hollander) is distrikts veterinair in Falköping. Zijn chef heeft ook paarden en zo zijn we aan onze smid gekomen. Hij doet dan ook alleen mijn paardje op kunststof, verder heeft hij er niets mee.

In Skara zit, naast de paardenkliniek, ook de hoefsmedenschool, mss dat ze daar je verder kunnen helpen anders?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:35

Clovertje, zijn hoefschoenen geen optie voor de draver?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:02

nee, althans niet hier. Het te snel afslijten gebeurt in de wei (ze komt al heel lang niet meer op straat of in de bossen) omdat er veel rots en steen in de grond zit.
En je kunt hoefschoenen niet dag en nacht aan laten
Zou wat anders zijn als het alleen tijdens buitenritten gebeurde, maar die maken we dus nooit

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:17

@liljebo
Het is bij jullie een kwestie van aansterken, ijzers er weer onderuit.
En dan kost het heel heel heel veel tijd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:22

liljebo schreef:
Het is alleen mijn dravertje. Wel van zweden, maar volgens de hoefsmid hebben ze hier vaak hoefproblemen. Kan met de fok te maken hebben. Sterke hoeven zijn geen pre denk ik bij het fokbeleid van dravers. Bovendien komen de pa en opa van mijn ambertje uit amerika... misschien zijn harde hoeven in de lijn daar ook niet belangrijk.

Je draver zal qua bloedlijn niet heel veel verschillen van de dravers in Nederland en die hebben niet per definitie slechtere hoeven. Sterke hoeven zijn wel belangrijk bij het fokken van dravers want met die voeten moeten ze wel koersen lopen. ;) Wel heb je kans dat ze al vanaf haar 2de of 3de jaar in training is gegaan en op ijzers heeft gestaan. Na zoveel jaar is de overgang naar blote voeten wel heel heftig.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:26

liljebo schreef:
nee, althans niet hier. Het te snel afslijten gebeurt in de wei (ze komt al heel lang niet meer op straat of in de bossen) omdat er veel rots en steen in de grond zit.
En je kunt hoefschoenen niet dag en nacht aan laten

Kan wel :j. Ernstig HB paarden en pony's zetten wij op easyboot epics, of andere easyboots met sok, die kunnen 23/7 omblijven zonder problemen

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:41

Arabesk schreef:
Clovertje, zijn hoefschoenen geen optie voor de draver?

Misschien. Ik heb zelf geen goede ervaringen met hoefschoenen(Marquis) bij mijn tinker. Ze draaiden, vielen uit en ze kreeg er uitslag van. Ook stond ze geen moment stil wanneer ze die dingen aan had. Ik reed op dat moment marathon met haar, 1 stuk blubber of de waterplas en ze waren uit. Op zich boden ze goede service en wilden aanpassing speciaal voor haar in de schoenen maken.
Maar in de loop der jaren heb ik geleerd naar mijn paard te luisteren; ik heb al te vaak niet goed genoeg naar mijn paard geluisterd, met o.a. zadels, met alle nare gevolgen vandien. Vandaar dat de hoefschoen retour zijn gegaan.

Uiteindelijk dus nu op kunststof beslag terecht gekomen, maar dat is een ander, lang verhaal.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:59

Arabesk schreef:
Kan wel :j. Ernstig HB paarden en pony's zetten wij op easyboot epics, of andere easyboots met sok, die kunnen 23/7 omblijven zonder problemen

Moet het paard geen smalle en wat langere hoeven hebben anders passen easyboots niet. Een zeer goede pasvorm daar valt of staat de hoefschoen toch mee zaker als ze 24/7 aan moeten blijven.

Liljebo, als ze de hoeven er nu echt erg aan toe zijn kunnen ze met bijv. vettecproducten heel wat repareren.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 23:06

Mijn ervaring met dravers is dat ze af en toe neigen naar hoge hoefjes en af en toe knelhoefjes... maar kei- en keihard en over het algemeen betere kwaliteit hoeven die in het werk behoorlijk veel aankunnen.
Mijn 2 halve dravers hebben de beste hoeven van heel mijn kudde! Zeker de dravebier: de beste hoeven ooit :D

Ik denk niet dat fokbeleid maakt dat dravers "foute" hoeven hebben, wel verkeerd bekapmanagement in de jeugdjaren.

__karin__ schreef:
Afbeelding

Bal van de hoef is verbreed door de snee
Afbeelding

De andere kant
De 2 hoeven naast elkaar
De wond

Hij is trouwens net een uurtje geleden op de foto bekapt.

Ik zou dit dier wel direct na de verwonding op anti-biotica en vochtafdrijvers zetten. Gekwetste pootje heef wat vocht achter de pezen.
Daarnaast dit soort wonden nooit verwaarlozen ivm wild-vlees-aangroei-risico e.d.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 01:51

onze draver en heel veel andere dravers hebben smalle voetjes. De enige draver die nog nooit beslagen is geweest die wij kennen, heeft ook toevallig níet van dat soort voetjes, hij heeft hele normale brede poten.

Toeval?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 06:30

Zou best wel eens kunnen dat het beslaan/kappen de oorzaak is van de problemen. Zou me kunnen voorstellen dat een draver die nooit is beslagen en altijd correct werd bekapt, die problemen niet heeft. Want als dravers idd met goede hoeven worden gefokt, zouden die hoeven, net als de hoeven van mijn andere paarden, gewoon sterk moeten zijn. Mijn shetters en koudbloedmerrie (ook draver overigens) hebben nergens last van en kunnen zelfs zonder enig probleem over de weggetjes die vol met keien en zooi liggen. Niets aan de hand. Ze lopen zelfs niet gevoelig.

Maar worden dravers niet vaak op vrij klein beslag gehouden tijdens het koersen (meen dat ik dat ergens las) en zou dat de oorzaak kunnen zijn?
Misschien speelde het ook een rol dat de ijzers niet meer echt pastte toen ik haar kocht. En gezien haar gebit gruwelijk was verwaarloosd en ze bij een van de vroege eigenaars zelf enorm was verwaarloosd (lees: broodmager en niet naar omgekeken) kan slecht beleid wellicht ook een rol hebben gespeeld met de problemen die ze nu heeft. Dat dit probleem bij meer dravers voorkomt kan dan evengoed worden verklaart, gezien dravers door het overschot voor een habbekrats van eigenaar tot eigenaar gaan en niet iedereen er zorgvuldig mee omspringt (voorzichtig uitgedrukt)
Dus ja... jullie hebben daar zeker een punt (had ik nog niet zo over nagedacht)
Niet dat het mijn paard helpt...

Goed... hoefschoenen dag en nacht vind ik eigenlijk nog niet zo'n optie omdat die al zeer perfect moeten passen en makkelijk moeten zitten, wil dat prettig zijn voor het paard. En smalle hoeven heeft ze...

Scoxxx.. die ervaring van goede hoeven bij draver heb ik dus helaas niet. Maar misschien hebben jouw paarden nooit gekoerst en zijn ze gewoon op de goede manier bijgehouden?

Overigens... onze nordsvenskoudbloed draver heeft acht jaar gekoerst, maar dat paard heeft dus echt stalen hoeven. Lekker breed ook en ze loopt zonder enige gevoeligheid overal overheen. Dus het hoeft niet....
Nu geloof ik dat dit paard ook zorgvuldig is behandeld altijd en dat merk je in alles. Het is een lekker zelfbewust type, mankeert nooit iets. (is ook vrijwel hele leven van de fokster geweest, die later nog belde om te kijken hoe het met haar meid was)

Fransje.. wat zijn vettecproducten? Sorry, heb zelf nooit met ernstige hoefproblemen te maken gehad en ben dus redelijk analfabeet op dat gebied. Ik probeer te leren

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 08:20

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 08:32

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 08:46

liljebo schreef:
Maar worden dravers niet vaak op vrij klein beslag gehouden tijdens het koersen (meen dat ik dat ergens las) en zou dat de oorzaak kunnen zijn?

Vaak hebben ze tijdens de koers een ander beslag (of geen beslag) dan in de training. Er wordt veel geexpirimenteerd met verschillende soorten beslag om het paard de juiste loop te geven. Dravers staan dan ook vaak vrij klein op de ijzers maar hetzelfde beslag zit er nooit heel lang onder.

Ik denk eerder dat de verwaarlozing zo een grote impact heeft gehad op haar voeten.

Wat ook nog mee kan spelen is dat er vrij veel engels volbloed in dravers zit en bij het Engels Volbloed kom je relatief vaak tegen dat ze dunne zolen hebben.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:22

Cowgirl schreef:
Voor meer info over vettec:

http://www.vettec.net

http://www.youtube.com/watch?v=JblXMGzQE5Y (filmpje en meer filmpjes).

ok, had er nog nooit van gehoord. Maar het beschermd dus de zool, niet de afbrokkelende hoefwand en dat is nu juist een van de grote problemen bij mijn merrie (naast dus de gevoelige zool, die daardoor extra wordt belast.)

Lijkt mij ook niet zo goed in geval van ontsteking in de voet/opening tussen zool en hoefwand, waar ik dus ook mee te maken heb.

Maar misschien zie ik het fout?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:35

fransje23 schreef:
liljebo schreef:

Vaak hebben ze tijdens de koers een ander beslag (of geen beslag) dan in de training. Er wordt veel geexpirimenteerd met verschillende soorten beslag om het paard de juiste loop te geven. Dravers staan dan ook vaak vrij klein op de ijzers maar hetzelfde beslag zit er nooit heel lang onder.

Ik denk eerder dat de verwaarlozing zo een grote impact heeft gehad op haar voeten.

Wat ook nog mee kan spelen is dat er vrij veel engels volbloed in dravers zit en bij het Engels Volbloed kom je relatief vaak tegen dat ze dunne zolen hebben.

Ok duidelijk verhaal. Met verwaarlozing heeft ze inderdaad veel te maken gehad en ze heeft dan ook geen geweldige weerstand (allergieen, snel iets ontstoken, vaak last van de ogen etc etc.)

Morgen moet ik dus naar de hoefsmid. Waarop moet ik letten? Welke vragen zou ik moeten stellen?
Zou er voor mijn merrie, nadat de hoeven zijn genezen (overgevoeligheid, ontstekingen, loslating zool/hoefwand) nog een weg terug zijn (naar blote voeten) en zo ja, hoe? Gezien het weghalen van de ijzers zonder meer voor enorme problemen heeft gezorgd en ik dat niet nog een keer wil mee maken....
Is er iets te doen aan die hopeloze afbrokkelende hoefwand?

Kortom... een massa vragen. Maar hoe meer ik zelf weet, hoe beter ik met de hoefsmid kan communiceren en opties doornemen.
Mijn eigenlijke hoefsmid(die deze regio niet meer doet, helaas...) heeft deze smid aangeraden, maar ik ken hem niet persoonlijk. Mijn vorige hoefsmid, was, typisch genoeg, wel een voorstander van blote voeten. Geen idee hoe deze smid is....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:57

liljebo schreef:
ok, had er nog nooit van gehoord. Maar het beschermd dus de zool, niet de afbrokkelende hoefwand en dat is nu juist een van de grote problemen bij mijn merrie (naast dus de gevoelige zool, die daardoor extra wordt belast.)

Je hebt ook spul van Vettec om de hoefwand wat te repareren, volgens mij de adhere.

Wat in de link staat is allen de sole guard.

Hoe een goed passend beslag eruit ziet kan je vinden op www.hoofcare.nl .

Het zou trouwens ook nog kunnen dat ze bijvoorbeeld last heeft van een losse wand/ white line disease in de scheuren. Een goede smid herkent dat wel.

Mijn hoefsmid is ook voorstander van blote voeten maar niet in elke situatie.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:20

fransje23 schreef:
liljebo schreef:

Komt niet vaak voor dat ik het niet met je eens ben haha :D .
Maar dravers staan niet per defenitie klein op de ijzers, lengte en stand van de voet veranderd namelijk ook de loop. Een trainer past dus de ' grote en stand' om het even zo te zeggen aan op de loop van het paard zodat een paard zo weinig mogelijk energie kwijt is met zijn loop. Dit kan dus een kleine voet zijn, maar ook net zo goed een grote voet :) ... En ook het feit dat beslag er nooit lang onder zit klopt naar mijn mening niet, je hebt gelijk dat er geexperimenteerd wordt met ijzers, maar vaak alleen in het begin stadium. Dat betekend dat een paard toch wel binnen 3 of 4 keer van beslag veranderd te zijn zijn ideale loop gevonden moet hebben( sommige sneller en helaas: sommigen veel later) maar als het ideale beslag eenmaal gevonden is worden ze net zo regulier beslagen als een rijpaard.

Ik ken verschillende hoefsmeden die vettec gebruikt hebben, maar zeer ontevreden waren over allereerst het aanbrengen( schijnt echt een drama te zijn om het goed zittend te krijgen) en daarnaast de duurzaamheid, schijnt niet zo lang te blijven zitten...
Jammer, want in theorie zou het ideaal zijn

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:27

ruitje schreef:
Komt niet vaak voor dat ik het niet met je eens ben haha :D .
Maar dravers staan niet per defenitie klein op de ijzers, lengte en stand van de voet veranderd namelijk ook de loop. Een trainer past dus de ' grote en stand' om het even zo te zeggen aan op de loop van het paard zodat een paard zo weinig mogelijk energie kwijt is met zijn loop. Dit kan dus een kleine voet zijn, maar ook net zo goed een grote voet :) ... En ook het feit dat beslag er nooit lang onder zit klopt naar mijn mening niet, je hebt gelijk dat er geexperimenteerd wordt met ijzers, maar vaak alleen in het begin stadium. Dat betekend dat een paard toch wel binnen 3 of 4 keer van beslag veranderd te zijn zijn ideale loop gevonden moet hebben( sommige sneller en helaas: sommigen veel later) maar als het ideale beslag eenmaal gevonden is worden ze net zo regulier beslagen als een rijpaard.

Maar jij bent er ook veel meer in thuis Ceet ;)

Ik heb welhet idee dat dravers vaker beslagen worden dan 1 keer in de 8 weken, of nog langer, die veel reguliere paarden beslagen worden.

Met krap bedoel ik overigens niet heel veel garnituur en geen kleine voet :D Of bedoel jij dat ook?

ruitje schreef:
Ik ken verschillende hoefsmeden die vettec gebruikt hebben, maar zeer ontevreden waren over allereerst het aanbrengen( schijnt echt een drama te zijn om het goed zittend te krijgen) en daarnaast de duurzaamheid, schijnt niet zo lang te blijven zitten...
Jammer, want in theorie zou het ideaal zijn

Bedoel jij dan Vettec als vervanging van beslag of dat spul om de hoornwand iets te repareren en op te vullen? Aaan brengen is inderdaad erg lastig omdat de voet goed droog en vetvrij moet zijn. Daarna moet je het ook nog droogfohnen volgens mij.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:45

Ik bedoel het opvullen inderdaad, heb verschillede varianten daarvan gezien door de loop van de jaren.
Mijn opa deed al een ijzer met een zool en dan sponsjes met teer ertussen, daarna heb ik gezien hoe er tussen n zool en de voet silliconen werden gespoten en een jaar of 3 was vettec even heel erg in in de draverswereld. Het bleek gewoon niet goed aan te brengen waardoor het niet goed bleef zitten. Al kan het natuurlijk komen door onze arbeid dat het niet blijft zitten.
Ben wel benieuwd of iemand het bij een rijpaard heeft gedaan?

Ik denk dat onze dravers zo een keer in de 5 weken worden beslagen, ik had het idee dat rijpaarden rond de 6 weken beslagen werden? Maar 8 weken is dan weer wel een heel verschil :D .

En ja, ik bedoel ook niet veel garnituur, maar dat typt dan weer zo lastig :+

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 21:34

@ Ruitje: hoe zit het precies met het draven van dravers en ijzers? Veel dravers zetten de achterhoefjes in toptempo draf naast de voor hoefjes, toch?
Is dit aangeboren? Levert dit problemen op met beslag (aftrappen)?
Waarom worden dravers op weinig garnituur gezet?

Ben ik nieuwsgierig naar ;)

Oh, en als ik straks weer met een draver wil fokken uit mijn arabieren-merrietje, weet jij een tophengst uit top prestatielijnen? Dravebiers zijn zo gaaf

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:52

Je hebt lijndravers: dravers die dus hun achtervoeten achter hun voorvoeten neerzetten( dat is voor jullie dus normaal :D ) en ' brekers' , dravers die inderdaad de achtervoeten naast de voorvoeten neerzetten, lastig word als ze met een been breken en een been niet, of hem er half naast gaan zetten. Of nog erger: er tussen in( dus achterhoef tussen twee voorvoeten in)

Dit is deels aangeboren, maar als een paard ineens bijvoorbeeld met een been gaat breken, of 'm er tussen in gaat zetten is dat vaak teken van onbalans of van een lichamelijk probleem.
Vaak ga je dan proberen om een paard van voren ' vlugger' te maken, omdat dravers achter een ontzettende motor hebben wil je ze van voren vaak ' vlugger weg' hebben. Vandaar het weinig garnituur, dan rolt de voet makkelijker af en is hij dus eerder weg, zodat de kans op aftrappen of het raken van de voorbenen door de achterbenen minder groot is.

Andersom gebeurt ook wel eens, het remmen van de achtervoeten door bijvoorbeeld een balk achter in de ijzers te lassen of een lange tak te gebruiken. Dit is echter een laatste redmiddel omdat het ' remmen' van de achtervoeten slijtage teweeg brengt in de gewrichten.

Hoop dat het een beetje duidelijk is, snap het zelf ook nog niet altijd hoor, soms verzinnen ze dingen om onder die dravers te slaan, dat ik zelfs denk: :+ !

Over die hengst, open dan maar eens een topic, weet zeker dat er genoeg zijn die met leuke tips komen :D !