[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 07:11

Netje schreef:
maikeltje schreef:
Zack, rugproblemen en spat gaan helaas ook vaak samen.....ik hoop op een goede uitslag voor je :(:)

Klopt helemaal: wij lieten ook foto's van de rug maken, omdat wij dachten dat daar het probleem zat. Maar bij de buigproef was het al duidelijk dat het in het been zat. De problemen met de rug waren een gevolg van het ontlasten van het been (en dus in een andere houding lopen). Overigens, sinds ze weer goed loopt ook helemaal geen last meer van die rug gehad. Sterker nog: ze is helemaal los in de rug (heeft ze heeeeel lang niet gehad).

Hier hetzelfde verhaal :j
Mijn pony heeft op de foto maar heel lichte spat, maar door de houding waarin ze liep (door haar rug) had ze daar veel meer pijn aan.

Evita loopt sinds gisteren weer kreupel ;(
Ze heeft 2 jaar zuiver gelopen nadat ze in 2007 spat bleek te hebben en behandeld is dmv rust/trainingsprogramma, rechtrichten en ander beslag.
De kreupelheid is alleen niet helemaal hetzelfde, we konden gisteren echt niet zien welk been het nou is maar het zag er best wel beroerd uit. Ik ga straks even proberen een klein filmpje te maken. Enorm balen ;(

Succes zack!

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 08:46

laten we het hopen dat het meevalt!!
ben nu zo misselijk dat ik haast over mn nek kan gaan ;(

@Ireen
Sterkte!
(wie weet heeft ze zich wel gewoon verstapt..?)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 08:55

Ja, dat zou natuurlijk ook kunnen.. Gek genoeg denk je daar al niet eens meer aan dat dat ook mogelijk is als je paard zoveel beenproblemen heeft (gehad), er schiet dan meteen weer vanalles door mijn hoofd. De laatste rontgenfoto's zijn van 2 jaar geleden en ik weet niet wat die spat in de tussentijd heeft gedaan :\

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:08

Ireen_ schreef:
Ja, dat zou natuurlijk ook kunnen.. Gek genoeg denk je daar al niet eens meer aan dat dat ook mogelijk is als je paard zoveel beenproblemen heeft (gehad), er schiet dan meteen weer vanalles door mijn hoofd. De laatste rontgenfoto's zijn van 2 jaar geleden en ik weet niet wat die spat in de tussentijd heeft gedaan :\

Ik weet wat je bedoelt. Zodra ons paard ook maar een stapje miszet ben ik al weer bang. Nu moet ik weer leren dat het ook gewoon een keer een misstap of spierpijn kan zijn... Ik hoop voor je dat het dat gewoon is !

Zack: heel veel sterkte vandaag. Ik hoop dat de uitslag meevalt ! Ik zal duimen voor jullie.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:16

Het gaat slechter, de veearts komt vanmiddag maar het lijkt erop dat het een voorbeen is dit keer. Ik hoop op een hoefzweer, maar vrees hoefbevangenheid. die hadden we nog niet gehad |o

Zack

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:33

YESSSSS!!!!!
We zijn spatvrij verklaard!!!!!!!!!!!

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:57

Zack fijn nieuws, gelukkig voor jou en je paardje.

Irene wat erg zeg, nu maar hopen dat het inderdaad een hoefzweer is. Sterkte :j

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:48

Daar mag je echt heel blij mee zijn, maar wat was het dan wel?

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:57

Dan komt het dus alleen vanuit zijn rug :)

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:58

Ah oke :) Dat is fijn!

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:36

Hoe is het nu met iedereen? en alle paarden? Is alweer een tijdje stil dus kom ik maar even
met een update......een goeie!

Vandaag is de DA geweest voor gewone controle, laatste keer was een half jaar terug. In die tijd zijn we
lekker bezig geweest met lessen, buitenritten enz. Maar ook zijn we 2 maanden terug verhuist
naar een andere stal, hij staat nu lekker dichtbij (10 minuutjes met de fiets) en de DA zei gelijk
al dat hij er veel beter uitziet nu, en ook veel anders oogt dan op de vorige stalling. Dus dat
is wel leuk om te horen, want wij hadden dit ook al gemerkt.

Daarna moest ik in de bak even de a-c lijn heen en weer aan de hand stappen en daarna draven,
dat zag er goed uit, dus hij wou het verder zo laten, geen buigproef etc. we mogen lekker
verder gaan waar we mee bezig zijn. Ik vroeg nog of we de galop er buiten weer
bij mogen pakken, en dit mag, dus ben daar wel blij om keek daar wel naar uit gewoon
weer een lekker galopje met hem te maken :)

Donderdag ochtend komt de osteo, dus een lekker weekje zo.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:17

Goed nieuws TigerBD.

Met mijn haflinger gaat het ook super.
Mijn bijrijdster heeft met haar zondag SGW Lisse mee gereden.
Ik zal vanavond even foto's plaatsen ;)

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 18:20

Met onze RD gaat het eigenlijk helemaal niet goed. Heb het verhaal al eerder geschreven: in maart spat geconstateerd, toen op Bute gezet en eigenlijk na een paar weken liep ze weer helemaal goed. Gestopt met de pijnstillers en ze heeft van de zomer 4 maanden goed gelopen. Wel een beetje stram af en toe, maar gewoon nog M2 wedstrijden gereden. Vier weken geleden was het van het ene moment op het andere over. Stokkreupel. Eerst even afgewacht, omdat ze eerder ook wel eens een misstap in de wei heeft gemaakt en dan 1 of 2 dagen niet zuiver liep. Maar het ging niet over. Toen toch maar weer met pijnstillers begonnen. Alleen hielp het dit keer veel minder. Na een week nog nauwelijks resultaat en net toen we ons zaten af te vragen wat we nu moesten doen, ging ze toch weer zuiver in draf. Eerst aan de hand, toen aan de longe en zondag is mijn dochter voor het eerst weer echt gaan rijden (dus geen rondje in stap door het dorp). Alleen maar basiswerk: stap, draf, galop. Dat ging prima ! Wij allemaal blij. Toen ging ze nog even uitstappen met een vriendin, waarbij ze op het einde nog heel even een drafje deden. Weer kreupel. Heel dubbel dus.
Gisteravond met haar instructrice een lesje afgesproken (dan kon die het eens bekijken). Na een paar passen draf was het al duidelijk: helemaal niet goed ! Toen brak er wat bij mijn dochter. De hele zomer toch álle keren onzeker hoe je haar uit de wei haalt, dan weer een domper van kreupelheid, dan weer hoop dat ze al weer een week goed loopt en dan weer mis. Toen kwam ineens het besef: komt dit ooit nog wel goed? Het was zo verdrietig: zij huilen, haar instructrice huilen (die geeft ze al 4 jaar 2 x per week les), ik dus ook maar :o We houden zoveel van dit paard, maar wat is nou wijsheid en vooral wat is nog een paardwaardig leven.

Twee weken geleden stond ze hoog in de pijnstillers en toen liep ze zelfs in stap niet meer zuiver; het was voor het eerst na de diagnose dat ze echt haar koppie liet hangen en achter mijn dochter aansjokte in stap. Zelfs haar ogen stonden niet meer vrolijk. Gisteravond had ze dat weer een beetje.

Twee weken geleden hadden we besloten dat we er niet eindeloos mee gaan dokteren. Maar het is zó moeilijk: er staat een super gezond paard, prachtig glanzend, niet te dun (heeft ze soms wat last van). Daar ga je toch geen spuit in steken. Dan gaat het weer even goed en dan krijg je weer hoop. Maar hoe vaak wil je dit meemaken, hoe vaak kan zij dat aan?

Eigenlijk zie ik nog maar een optie (de rest ga ik niet aan beginnen): dat is een Tildren-infuus. Maar of dat nu nog zinvol is en of het wat voor haar kan doen?

Graag hoor ik jullie ervaringen hiermee. Ze had in maart een 3 op haar sprong (nog niet mega ernstig) en heeft het dus nog redelijk goed gedaan deze zomer. Nu is het eigenlijk 3 weken mis, waarvan 1 week weer redelijk, maar wel met pijnstillers. Op dit moment is haar sprong ook vrij dik, wat ze nog niet eerder gehad heeft.

Is Tildren nog een optie of koop je daarmee alleen maar wat hoop op niks af? Heb vandaag de DA gebeld, die me zou terugbellen. Helaas heeft hij dat (nog) niet gedaan.

Onze Kiek moet wel lol blijven houden in haar leven, als dat niet het geval is dan is er voor ons maar één eerlijke keuze: laten inslapen. Hoe stuk we er ook van zullen zijn.

Ginoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 18:32

@ netje:
Ook mijn paardje heeft helaas spat. Ik heb toen op advies van de DA een infuus met tildren gegeven.
Mijn ervaringen zijn goed! Ik had een stokkreupel paard, maar al een week na het infuus liep hij stukke beter! inmiddels een maand verder en hij is zo goed als niet meer kreupel! echt ongelovelijk. Hij krijgt wel o.a. glucosamine en we rijden ook nog niet, maar toch. Ik ben blij dat ik het gedaan heb al is de lange termijn natuurlijk afwachten.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:29

Netje, wat erg zeg!
Wat denk ik nu het geval is (omdat de sprong dik is) is dat de spat actief is en het ontstekingproces bezig is.
En dat doet haar zoveel zeer waarschijnlijk.

Ik denk dat je het beste met je DA kan overleggen over hoe of wat en of Tildren-infuus kan werken of weinig kans heeft.
Want die kent jullie paard het beste ;)

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:56

Dat ga ik ook zeker doen, maar het is altijd prettig om te horen wat de ervaringen ermee van anderen zijn. Als iedereen bijv. zegt dat het weinig tot niets doet, dan hoef ik er geen verwachtingen van te hebben.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 12:03

Daar heb je inderdaad gelijk in ;)
Volgens mij hebben veel mensen in dit topic er wel goede ervaringen mee :j

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:28

Ik heb de knoop maar doorgehakt: maandag komen ze nog een keer een paar foto's maken om te zien hoe het zich ontwikkeld heeft in een half jaar tijd en dan beslissen we ook of ze Tildren krijgt of niet. Dit krijgt ze dan meteen en thuis (hoeft niet in een kliniek te gebeuren; dat dacht ik nl.) in haar vertrouwde omgeving. Helemaal zeker is het dus niet, dat gaan we met de DA samen beslissen. Maar hij was er zelf erg enthousiast over en zei dat hij veelal positieve verhalen hoorde na Tildren-infuus. Het is dus een beetje afhankelijk van wat de foto's gaan laten zien en wat hij vindt van haar dikke sprong (nou ja, dik: zo heel erg is het nu ook weer niet).

We gaan dus maar weer duimen op de goede afloop. Ik heb vandaag wel rubber stalmatten voor haar besteld, dan hoeft ze niet op het kale beton te staan met haar artrose. Leek me fijner :D

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 21:19

Is inderdaad fijner voor haar.
Nou ik duim voor je ;)

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 12:31

Vanmorgen is de osteo geweest, deze was ook erg blij en zag veel spieren
die hij een half jaar terug nog niet had, dus mogen zeker zo doorgaan :)

Even een algemeen vraagje, hoe zat het ook alweer als ze op rust staan? Tiger staat nu
sinds een tijdje ook met zijn Spatbeen op rust, was dit nou een goed teken of juist niet?
Voorheen deed hij dit volgens mij niet, heb er nooit zo opgelet maar valt me nu wel op :D

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 12:34

sinelia doet het ook nog steeds erg goed. We zijn weer volop in training, dus de spieren komen ook heel hard weer terug!

Vervelende situatie, netje!

Sinelia zet beide achterbenen veel op rust. Ze loopt als een trein, maar voor mijn gevoel ze haar beide achterbenen meer op rust dan eerder. Het kan ook zijn dat ik er nu veel meer op let dan eerder.

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:42

Macho heb ik afgelopen zomer omdat hij nog steeds niet goed liep,24 in de wei gezet samen met
2 paardjes die ik in engeland had gekocht.

Helaas loopt hij sinds 2 weken weer heel slecht,we zijn nu gauw een stal aan het bouwen zodat hij 's nachts
weer op stal kan.

Afwachten of hij hersteld anders maar terug naar de kliniek.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:42

Hallo allemaal,

ook weer een update van ons.

Begin september ben ik weer met Selena naar Emmeloord gegaan. En heb niet heel goed nieuws te melden.
Ze heeft haar 4e Tildren gehad en de verwachting is eigenlijk niet meer dat ze terug kan in de sport. In 1e instantie was dr. Van Muiswinkel positief en enthousiast, want ze reageerde buitengewoon goed op het 1e infuus. Daarna is het eigenlijk een beetje stil blijven staan. Maar het goede nieuws is wel dat ze geen pijn meer heeft in de wei en dan ook niet meer kreupel is.

Hoe het over een paar weken/maanden gaat durf ik niet te zeggen. Ik rij haar nu nog wel en dat gaat wisselend. Mijn gevoel is dat ze met pensioen gaat, omdat het nooit weer goed komt.

@Netje; verschrikkelijk voor jullie en kan me voorstellen dat je al je hoop op de Tildren heb gevestigd. Hopelijk slaat het aan (ik duim voor jullie)

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 05:54

hoi

een topic over spat ( had er nooit eerder over gehoord)
afgelopen maandag te horen gekregen dat mijn paard spat heeft
en dan de botoplossende vorm ;(
ik ben er best van.
Aangeraden om pijnstillers te doen en tildren infuus. ( het was nog klein plekje)
Maar ben verder gaan lezen over het tildren infuus en schijnt nogal verschillend te werken :?
Bij het ene paard werkt andere weer niet, nou weet ik dus niet wat ik moet gaan doen.
Het is nogal een smak met geld maar wil niet dat mijn paardje erger er van word of pijn hoeft te hebben.

Ik wou dit gewoon ff kwijt ff van je afpraten bedankt in ieder geval voor lezen
en als iemand nog iets weet sublementen of etc of ervaring over tildren infuus hoor ik het graag
en als je paard met dezelfde vorm spat als mijn paard. Ervaringen etc dan hoor ik het heel graag
misschien helpt het mijn 'dipje' ff uitkomen

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:50

@Marenmar; zojuist je een pb gestuurd en lees nu je post hier in het topic. Wil toch nog even wat aanvullen.
Ook mijn paard heeft de botoplossende vorm en dat is eigenlijk de ergste en meest pijnlijke vorm van spat.

Je kunt altijd een Tildren infuus proberen, maar in mijn geval heeft het niet tot het gewenste resultaat geleid. De andere kant van het verhaal is dat er weinig alternatieven zijn.