[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 00:10

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 01:46

Haha die Isabella. Zo heeft Saros een schuurplekje hoog op zijn neus van het door zijn hek heen proberen hooi te krijgen.

De hoeven van Pablo zijn inderdaad mooi steil. Fijn dat het weer goed gaat.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 10:10

Wat zijn Shets (en kruisingen daarvan Knipoog ) toch geweldig! Haha!

Geerke, het is gelukt met je foto's OK dan!
Jeetje, de vorm van Pablo zijn kont lijkt echt op die van Nado. Ik heb eigenlijk altijd gedacht dat die rare kont (bij Nado valt het meer op) kwam vanwege zijn hackney=tuiger vader. Maar het kan ook door de hoefbevangenheid etc komen, dat vierkante ? Fijn dat het weer goed gaat met jouw topper !

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 10:55

Ja dat zijn ook die "bulten" die ik bedoelde langs de staartaanzet op de kont. Je kunt het ook vierkant noemen.
Het is niet zoals het hoort ... met mencursus liep er ook een paard mee die zo'n achterwerk had en ik was al blij dat dit dier kennelijk niets mankeerde. Nooit bevangen geweest in ieder geval. Week later kon ze niet mee want ze was spierbevangen ...
Zou er dan inderdaad een "verband" zijn?

Overigens dat steile van de hoeven is eigenlijk niet mooi. Want ook dat hoort eigenlijk niet. Maar ja ... ga je het corrigeren kun je ook problemen krijgen zoals ik vorig jaar ontdekte.
Dus zolang ze er goed op lopen, niets aan veranderen. De stand geleidelijk aan terugbrengen (naar wat lagere hoeven) is het beste.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 11:44

pablo heeft inderdaad bulten op zijn kont,ik zal eens een bultenfoto maken
overal bulten boven zijn ogen ,op z'n kont(ik hoop toch niet dat hij op mij gaat lijken...ik heb ook van die bulten op m'n kont,die foto's zal ik jullie besparen....)
ja,over die steile hoeven,die heeft hij nu eenmaal,ze zeiden,toen ik pablo gekocht had,15 jaar terug,dat er spaans bloed inzat(?)
hij heeft geen papieren ,dus geen idee.
Het is wel zo dat spaanse paarden wat steiler op de hoeven staan,zo zijn ze geboren.
En pablo loopt goed dus het lijkt me inderdaad niet verstandig omdat te gaan veranderen,hij is ook al 20!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 13:19

Ik zie het niet zo goed, die bulten, waar moet ik nou precies kijken?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 14:23

je ziet het niet zo heel goed op de foto,alleen als je weet waar je naar moet kijken,ik zal eens proberen het goed op de foto te zetten,het ziet er bobbelig uit zegmaar,rond de staart inplant.
Komt veel voor bij insuline resistente paarden en bij trage schildklier werking,maar zoals jullie weten ben ik heilig ervan overtuigd dat dat samen gaat...

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 14:32

Geerke, vertel eens wat meer over die trage schilklier werking ? Daar heb ik geloof ik nog niets over gehoord. Is dat hetzelfde als Cushing? Nado is daar op getest met het bloedonderzoek vorige maand en dat had hij iig niet.

Myr, hier 2 foto's van Nado waarop het te zien is, hij heeft dit zo ongeveer zijn hele leven al (ik ken hem vanaf 1 dag oud):

Op zijn allerslankst (lees eigenlijk te dun, kwam omdat vriendin waar ze stonden slecht en onregelmatig bleek te voeren toen ik weg was, Kollur was in 3 weken 5 singelgaatjes afgevallen):
Afbeelding

Iets te vol, maar hij had er geen last van:
Afbeelding

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 14:36

Voordat ik heel veel commentaar krijg Bloos Nado is echt model teckel, hij heeft een hele diepe boeg en diepe ronde ribben. Daarbij heeft hij prachtige te korte shetlandpootjes, die goed passen bij zijn 1,21 Nagelbijten / Gniffelen. Als hij voldoende ruwvoer in zijn buik heeft, dan lijkt hij heel rond. Maar toch zie ik hem liever zo. Op zijn rug heeft hij geen vet.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 14:42

Citaat:
Afbeelding

De onderste foto is het mooi te zien, zeker vergeleken met dat andere paard ernaast.
De kont van Nado loopt niet mooi geleidelijk af vanaf de rug naar de billen. Er zit een "bobbel" extra, daar waar de staartaanzet is.

Is het bij jullie ook zo dat ze deze "bult" kunnen aanspannen? Isabella kan hem heel sterk aanspannen, als ik er alleen al naar wijs. Dan is hij nog veel duidelijker te zien, zelfs onder haar wintervacht. Niettemin is hij wel wat minder als vorig jaar.

Steile voeten is niet specifiek iets voor paarden met spaans bloed. Ik ken een Andalusiër die eerder te lage voeten heeft dan te hoge. Het is maar net hoe ze al die jaren zijn bekapt. Isabella heeft ook veel steilere voeten, maar altijd al gehad. Zelfs haar familieleden in de wei hebben steilere voeten als de meeste shetlanders die ik ken. Nu met haar laatste bevangenheid en het gekantelde hoefbeen is de hoef nog wat steiler geworden. Om het hoefbeen weer wat "grondparallel" te krijgen is het beter de hielen zo kort mogelijk te houden. Maar verder dan de zool en de straal moet je niet gaan natuurlijk, want dan krijg je andere problemen. Als Pablo goed loopt, gewoon zo laten zoals het nu is.
Hoewel het ijzer in mijn ogen de volgende keer wel wat ruimer zou mogen (buiging kroonrand wijst op druk van onder).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 14:56

ik zal het doorgeven aan mijn smid,ze doen hier alles anders in frankrijk.....
symptomen van een te trage schildklier:
Zomaar hoefbevangen worden zonder,gras,of krachtvoer of te dik zijn.
Spijsverteringsproblemen,in dezelfde dag een dunne drol en een gewone

Stijfheid van spieren en gewrichten(zo erg dat pablo,jaren terug zo verkrampt was dat hij niet meer kon plassen,alleen met infuus,het was een verloren zaak,hij zou de volgende dag ingeslapen worden,ik heb hem s'ochtends een spierverslapper ingespoten ,en hij loopt zo weer vrolijk de stal uit...en plaste ook weer....zo verkrampt dus)
Kreupelheid(en niets kunnen vinden op de rontgen..)
Lage temperatuur(36 \36.5 graden)
Bij pablo wees het boedonderzoek uit dat de schildklier maar iets te traag werkte,maar hij had wel erg veel klachten,zelfs pijnstillers intraveneus hielpen niet.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:23

Ah, nu zie ik wat jullie bedoelen, kont is een beetje ei-vormig, zeg maar, maar dan schuin naar achteren. Ik dacht dat die bulten meer bovenop z'n billen zouden zitten.
@Geerke; die Pablo van jou, die heeft ook al best veel meegemaakt zeg.

@iedereen: het wordt hier wat levendiger met al die foto's, ik heb dus net even foto van Tyra's hoeven gemaakt. Je kunt er ook goed op zien hoe het beslag er onder zit. Ik vind het er netjes uit zien, zowel hoeven als beslag. Er zit alleen nog wat modder tussen, maar daar moeten jullie maar overheen kijken.

Afbeelding Links zij-aanzicht

Afbeelding Links vooraanzicht

Afbeelding Rechts

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:28

mooie voetjes,ruim op het ijzer,maar die zijn niet zo heel misvormd dan pablo's voeten,daar vijlt hij bijna 1 cm dik hoef af om de "normale"vorm weer te krijgen...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:47

Afbeelding
foto van eergisteren van pablo,je ziet duidelijk zijn dikke manenkam

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 18:06

Ik vind de foto's van alle paarden heel veel duidelijk maken hier Ja
Jammer dat we met z'n allen zoveel voorbeelden kunnen geven, maar je leert er wel veel van.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 19:28

Onderstaande foto stamt uit 2000 toen DA en hoefsmid het erover eens waren dat Isa beter op speciaal beslag kon vanwege een gekanteld hoefbeen. De teen is er toen afgehaald en het ijzer is op maat eronder gesmeed (met kleine lipjes en zo laag mogelijk met zo weinig mogelijk nagels genageld om de zwakke witte lijn zoveel mogelijk te sparen).
Afbeelding

Achteraf gezien allemaal totaal overbodig, zeker omdat ze toen zelfs prima op blote voeten kon lopen (beter dan vorig jaar toen ik geen beslag wilde, maar wel haar speciaal heb laten bekappen ... ook de teen eraf, maar minder rigoureus als met dit beslag van destijds).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 20:09

zo heeft pablo er ook een tijdje bijgelopen,echt de voorkant eraf,jammergenoeg heb ik daar geen foto's van...
blote voeten is vele malen beter dan beslagen,ik heb het geprobeerd maar bij pablo gaat het niet,teveel pijn,we hebben het echt de tijd gegeven maar het ging niet,zijn hele lijf leed eronder.
Wat een lieve kleine voetjes heeft een shet eigenlijk!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 20:21

ik vind het ook fijn dat er bij Tyra niet zo'n heel stuk uit de toon is gehaald. Toen ze net bevangen was, in oktober heeft de d.a. er wel een flinke driehoek uitgesneden. Daar was de smid toen niet zo blij mee. Haar hoeven waren toen zowiezo al erg kort.
Jaaaa, lieve voetjes hebben shetten he? En lieve oortjes en neusje, ik vind ze gewoon helemaal zo schattig.
Isapaardje, jij hebt foto's van een tijdje geleden van T.'s hoeven gezien, wat vind je er nu van? En die groeiringen, of bevangenheidsribbels, die lopen toch nog best redelijk evenwijdig? Ik heb een voorbeeldfoto gezien waar de ribbels richting verzenen heel erg naar beneden lopen, is bij T nog niet zo heel erg dacht ik?
Oh, en nog over Pablo, ik zie die dikke manenkam ook niet goed, sorry, ben niet handig blijkbaar in het beoordelen van foto's, maar waar zie ik dat precies?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 20:28

Ben ik weer met mijn foto's Nagelbijten / Gniffelen

Myr, zie je dit ? Bij Nado lijkt het zelfs een ander kleurtje te hebben. De bovenkant waar de manen beginnen is opgezet en harder dan zou moeten (viel mij op vanmiddag met foto's kijken dat hij toen hier blijkbaar ook last van had en hij toen ok was, dus misschien hang ik er nu teveel aan op... Hoefsmid komt woensdag weer, dus ga vragen om extra te checken op hoefzweren ed).

Afbeelding

En hier is de manenkam veel dunner en losser:
Afbeelding

Maar wees blij joh, dat je zo weinig herkent! Dat betekent dat het met Tyra allemaal behoorlijk meevalt Ja

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 20:32

Jaaa, nu zie ik dat ook. Wat aardig van Nado dat hij er een ander kleurtje van gemaakt heeft, heel fijn voor dombo's zoals ik.
Tja, misschien valt het wel mee bij Tyra, maar voor hetzelfde geld heeft ze allerlei symptomen die ik niet herken, maar haar billen zijn in elk geval ronder en niet ei-vormig. Morgenochtend meteen nogmaals naar manenkam kijken. Hij voelt i.i.g. niet stug aan, dat ken ik nog wel van Mysa. Oh, en Loa heeft een knobbel op die plek, kan dat nou weer zijn?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 20:33

O, en om even een gezond (nou ja, met pensioen vanwege ataxie, maar niet hoefbevangen) paard te spammen, waarvan jullie alvast de prachtige kont hebben mogen bewonderen Haha!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 20:37

Supermooi, Kollur. Vooral die onderste foto, wat een koppie. (hoofdje) Op de eerste foto ziet ie er niet erg ataxisch uit. (is geen woord denk ik) Hoe gaat het nu met hem?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:15

Het gaat heel goed met hem, hij geniet van het goede leven als luxe grasmaaier. Hij is gelukkig ook licht atactisch, zolang hij niet onder het zadel is heeft hij nergens last van, en dan ook lang niet altijd. Daarom is het ook zo lang niet opgevallen, omdat ik hem altijd rust gaf als het naar mijn gevoel niet lekker ging of het teveel voor hem was.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:35

wat een mooie paardjes,het lijken wel ijslanders,of zijn dat het ook?
Nado lijkt op mijn paard maar dan iets kleiner(pablo is ook niet echt heel groot 1.60 ofzo..)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:59

Kollur is een IJslander ja, en mijn Tyra is ook een ijslander en Loa ook. (Ik antwoord maar even voor Nado)