Citaat:
De onderste foto is het mooi te zien, zeker vergeleken met dat andere paard ernaast.
De kont van Nado loopt niet mooi geleidelijk af vanaf de rug naar de billen. Er zit een "bobbel" extra, daar waar de staartaanzet is.
Is het bij jullie ook zo dat ze deze "bult" kunnen aanspannen? Isabella kan hem heel sterk aanspannen, als ik er alleen al naar wijs. Dan is hij nog veel duidelijker te zien, zelfs onder haar wintervacht. Niettemin is hij wel wat minder als vorig jaar.
Steile voeten is niet specifiek iets voor paarden met spaans bloed. Ik ken een Andalusiër die eerder te lage voeten heeft dan te hoge. Het is maar net hoe ze al die jaren zijn bekapt. Isabella heeft ook veel steilere voeten, maar altijd al gehad. Zelfs haar familieleden in de wei hebben steilere voeten als de meeste shetlanders die ik ken. Nu met haar laatste bevangenheid en het gekantelde hoefbeen is de hoef nog wat steiler geworden. Om het hoefbeen weer wat "grondparallel" te krijgen is het beter de hielen zo kort mogelijk te houden. Maar verder dan de zool en de straal moet je niet gaan natuurlijk, want dan krijg je andere problemen. Als Pablo goed loopt, gewoon zo laten zoals het nu is.
Hoewel het ijzer in mijn ogen de volgende keer wel wat ruimer zou mogen (buiging kroonrand wijst op druk van onder).