Hoefkatrolontsteking

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1982

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:45

iedereen een goed 2010 toegewenst met veel paardenplezier en hopelijk voor iedereen een voorspoedog HKO jaar zonder te veel afscheid moeten nemen van....

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 11:11

Allemaal de beste wensen en dat we maar schadevrij mogen blijven in 2010 met onze toppertjes....

Heb gisteravond les gehad in de vrieskou en mn platpootje deed het echt super. Hij pakt dit systeem van rijden zo goed op...We zijn best vooruit gegaan, dus ik ben helemaal trots op mn platpootje.....helaas door de vrieskou en de sneeuw is de bak denk ik voorlopig even niet te rijden...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 11:16

Ik wens jullie allemaal ook een gezond 2010 toe, met hopelijk nog veel lol met de knol. :)

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:19

Jullie allemaal de beste wensen en uiteraard voor de paarden :D

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:20

Voor iedereen de beste wensen, en een goede gezondheid, ook voor de paarden (:)

Gister heerlijk met mijn bijrijdster en mijn beide paarden een (stap) buitenritje gemaakt. Nu is alles helaas weer bevroren..

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:31

Ik heb met oud en nieuw gewerkt en vandaag en ik had geen puf om Tence te rijden.
Gisteren kon ik hem wel even losgooien,van een kwaal was niets te merken,hij had reuze lol. :D

Hopelijk wordt het voor alle paarden een goed nieuwjaar!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:38

een goed en soepel 2010 gewenst,hopen maar dat alles goed blijft gaan met de paarden.Die van mij staat weer lekker dichtbij, een paar straten verderop.Hij staat alleen, maar om hem heen staan paarden.De overgang van altijd buiten naar binnen is erg wennen voor hem,maar hij heeft vandaag lekker op z,n stukkie land gestaan, en ik heb een heerlijke buitenrit gemaakt.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:02

Ik heb deze week van verschillende mensen gehoord dat ze In zo soepel vinden lopen :D
Ben helemaal blij dat het nog steeds zo lekker met haar gaat.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:08

Erna,ik had even niet door dat je van naam bent verandert. :D

IsabellH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:21

Mijn pony heeft zelf ook hoefkontrol gehad,,
Gelukkig hebben we een goeie arts in belgié,,hij heeft heeft mijn pony een paar keer gespoten,, hij is weer helemaal de oude :D

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:22

IsabellH schreef:
Mijn pony heeft zelf ook hoefkontrol gehad,,
Gelukkig hebben we een goeie arts in belgié,,hij heeft heeft mijn pony een paar keer gespoten,, hij is weer helemaal de oude :D

hij heeft het nog steeds, echter door de behandeling gaat het goed.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:43

taverno schreef:
Erna,ik had even niet door dat je van naam bent verandert. :D

Dat is om jullie scherp te houden :D

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:46

Ik was gisteren niet zo scherp. :D

Vandaag liep Tence zo lekker,gewoon eng. *D Ik had hem ivm met de bronchitis steeds nog op halve kracht gereden maar kreeg het idee dat dat voor zijn benen niet zo goed was,ik kon hem niet lang genoeg doorrijden.
Vandaag ietsie fanatieker gereden en langer gedraaft en het ging erg best.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:00

Iedereen nog de beste wensen! ( Dat mag nu nog toch?)

Super om te lezen dat onze paardjes het nog steeds zo goed doen!
Hier heb ik het idee dat Andy ook al losser wordt. Hij schoot er met rijden in galop nog vandoor en dat was over asfalt ( Vervelende vuurwerk jongens) en hij liep daarna ook nog steeds netjes gelukkig :)

Marleen, waarom is je paard verhuisd dan?
Het komt op mij over als niet echt de ideale plek voor een (hko) paard?
Alleen staan en veel op stal of zie ik dat verkeerd?

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:55

Hanneke,volgens mij moest Marleen haar paard van het land af waar deze stond en moest ze op zoek naar een nieuwe plek.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:11

Oh dan heb ik daar overheen gelezen.
Als je opzoek moet naar een nieuwe plek dan snap ik wel dat dat nog niet meteen ideaal kan zijn :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:55

Hij stond op een wei en daar moest hij van de boer oppeens weg,bij ons is er geen wei te krijgen waar je altijd op mag.Hij staat alleen maar we geven hem veel aandacht,en er is een stukje wei bij waar hij op mag als het droog is.En nu met die sneeuw kan hij er ook op, en van de zomer gaat hij een paar maanden de wei op.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 10:40

Wat ik nog steeds heel lastig vind, is wat je nou kan doen om het proces van aantasting van het straalbeen tegen te gaan.
Op mijn vorige stal stond een paard, die in korte tijd heel kreupel werd. Diagnose hoefkatrol 4, niets aan te doen, paard stond ook veel met zijn aangedane voet vooruit en lag veel, hij is snel afgemaakt toen.

Om één of andere reden ben ik minder bang voor de pees, dan voor de hoefkatrol. Misschien komt dat omdat ik er verder geen ervaring mee heb? Ik heb al 20 jaar paarden, maar dit nooit gehad. Boa heeft aan haar andere been ook een peesblessure gehad, door langdurige rust en op de wei is dat goed gekomen. Haar pees links zag er laatst op de echo weer goed uit, been is ook al maanden mooi dun.

Vanwege de combinatie, hoefkatrol 4, oude peesblessure en de 3 op haar sesambeentjes (zelfde been, allemaal links) durf ik haar bijna niet meer te belasten. 1 of 2 keer per week doen we een heel rustig en kort ritje, en verder staat ze zoveel mogelijk buiten met mijn Fries.
En heeft ze dus aangepast beslag.
Wat kan ik verder nog doen? Ze loopt goed, in de wei zie je er eigenlijk niets aan.

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:14

Ik weet niet of je er nog veel meer aan kan doen reiziger.
Naar mijn mening helpen supplementen ook niet hiervoor, enkel een beetje verlichting misschien.
Ik doe met mijn paard, 3 en 4 op de voorbenen, ook rustig aan. Sommige mensen zeggen dat ze wel weer wat dressuur oefeningen kan doen in de bak.
Maar ik doe het gewoon niet uit voorzorg. Ik ben bang dat ze dan snel minder wordt.
Ik hoef geen dressuurproefjes met haar te lopen dus ik maak gewoon buitenritjes met haar waar we allebei van genieten zo lang het nog goed gaat.
Mijn merrie staat ook zoveel mogelijk buiten en wordt dus recreatief gereden, hier doet ze het goed op. En zo lang het goed gaat heb ik geen zin om het op te zoeken, door uit te vinden hoe ver ze kan gaan.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:16

Dat is het lastige met HKO, de een loopt met een 2 op het straalbeen steen en steenkreupel en de andere met een dikke 4 loopt nooit kreupel.
Kennis van me had een paardje met een 2 op het straalbeen, rontgen dus eigenelijk niet heel slecht, maar klinisch zo kreupel als wat....meer dan een jaar ernaast gelopen, alles wat mogelijk was geprobeerd maar uiteindelijk mocht niets baten en is het paard dus afgemaakt.
Bor heeft een dikke 3 rechtsvoor, spurvorming aan zn straalbeen, verbrede voedingskanaaltjes in straalbeen en begin van ruwe zoomvorming, maar loopt sinds de behandeling en beslag, andere manier van rijden en een hele rits aan suplementen eigenlijk gewoon weer goed...
Dr is echt geen peil op te trekken..das het rotte aan deze afwijking....

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:17

Het is lastig als je niet weet wat de oorzaak is van die problemen allemaal bij hetzelfde been. Imo kun je het dan pas aanpakken en behandelen. Bij mijn pony komt het ws door zijn gebogenheid en het sloffen op de voorhand dat hij linksvoor meer belast. De osteo was er al achter gekomen dat zijn bloedomloop heel slecht was in zijn voet. ( Ook altijd slechte stralen etc.) Waarschijnlijk heeft het daar een soort van bekneld gezeten waardoor hij problemen heeft gekregen. Door het los te maken (ook zijn hele lijf) de hoefstand te veranderen liep hij al een stuk beter. Toen hij weer stijfer begon te worden heb ik er een energetische therapeut bijgehaald die zag dat linksvoor het slechtste was. Zij heeft dit energetisch weer hersteld en adviseerde mij om juist met hem te gaan werken. Zijn rug te laten ontspannen, vwnw en zelf ben ik dan ook bezig met lange teugelen en dat gaat heel goed. ( Dit allemaal doe ik zelf alleen in stap en maar een minuut of 20-30 ) Op het moment krijgt hij wat suppelementen en ik heb het idee dat dat ook fijn voor hem is.

Als hij nu dus goed loopt zou ik zelf gaan voelen hij hij in zijn lijf zit.
Zit daar spanning is het ontspannen? Is je paard energiek gelukkig of zit hij slecht in zijn vel?
Sloft hij en hoe buigt hij dat zijn toch dingen waarvan ik denk dat ze belangerijk zijn.
Zelf vind ik lange teugelen heel leuk, zo belast je je paard niet extra en kun je toch met hem ' werken'.
Maar anderen hier in het topic hebben vast een aanvullende of andere visie :)

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:01

Hanneke84 schreef:
Het is lastig als je niet weet wat de oorzaak is van die problemen allemaal bij hetzelfde been. Imo kun je het dan pas aanpakken en behandelen.

Daar heb ik al over na zitten denken, Hoef linksvoor is bij Boa altijd iets steiler geweest dan rechtsvoor. Hoefsmid zei al dat dat er waarschijnlijk ook mee te maken heeft.
Ze is ook scheef. Ook was ze altijd geneigd met rijden om haar hals recht vooruit te houden. Stijf en vast in haar rug. Met lessen verbeterde ze altijd wel, maar had ze de dag erna weer een dik been, of was ze stijf, etc..

inge176 schreef:
Ik doe met mijn paard, 3 en 4 op de voorbenen, ook rustig aan. Sommige mensen zeggen dat ze wel weer wat dressuur oefeningen kan doen in de bak.
Maar ik doe het gewoon niet uit voorzorg. Ik ben bang dat ze dan snel minder wordt.

Herkenbaar! Ik heb Boa sinds ze 9 maanden is, ze is nu 11. Ze is al langer niet dan wel goed. Ik heb er al behoorlijk wat mee gedokterd, anderhalf jaar geleden is ze ook op de foto en scan gezet, maar daar kwam niets uit. Dus maar weer lessen, maar ze werd weer slechter. Vervolgens op advies van mijn instructrice een winter alleen stappen, buiten, rechtuit. Daarna liep ze inderdaad beter. Weer gaan lessen, en regelmatig rijden, maar het ging weer mis.

Toen heb ik haar op de trailer gezet en meegenomen naar Utrecht, (Uithof). Daar kwam dus de hoefkatrol (4) uit, sesambeentjes 3, en de peesblessure. Volgens de dierenarts kwam op dat moment de pijn van de peesblessure, dus die zijn we gaan behandelen. Boxrust, stappen, vervolgens periode in de wei. Pees ziet er nu weer goed uit.

Lange teugelen ken ik een beetje, heb twee lessen van Piet Bakker gehad. Toen moest ik veel zijgangen doen, en dat mag ik nu van de dierenarts juist niet. Dat is vanwege haar pees. Het lijkt een beetje een vicieuze cirkel te zijn geworden.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:05

Esther wat is spurvorming?
Boa heeft ook de voedingskanaaltjes. Dierenarts noemde het Lollipops, omdat ze eindigen in een bolletje.
Wat voor supplementen geef je?

Laten jullie je paarden wel eens door een osteopaat behandelen? En gaf dat resultaat?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:10

spurvorming is een haakje aan het straalbeen....of het bij Bor lolipops zijn weet ik eigenlijk niet. Dat was de minste van de afwijkingen, niet echt noemenswaardig zeg maar...1 wat groter kanaal en 1 middelgroot....
Ik geef:
puur osteo pilletjes om verdere verandering van de botstructuur tegen te gaan
NAF superflex 5 poeder
NAF omega olie....

Bor wordt zowel door de osteo als door een Happy Atleet masseur onder handen genomen.
Moet zeggen dat dat wel werkt, ik merk het verschil wel als hij gedaan is....

Zippo_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 09:37

Hallo iedereen,

mag ik mij ook toevoegen aan dit topic?

Bij mijn 5-jarige paardje is vorige week ook aangeboren hoefkatrol ontdekt in een zeer enstige vorm. |(