[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 20:44

Een drachtige merrie die HB raakt ben je niet blij mee. Dit geeft zoveel extra gewicht. Zelf zou ik ook voorzichtig hiermee zijn door hormonale veranderingen.
Een merrie die echt HB is, krijg je trouwens moeilijk drachtig vaak.
Ik heb pas jaren erna een veulentje gefokt.

Hier lopen alle pony's normaal na beslag zo weg. We hebben zelfs wel laten beslaan op een ochtend en direct erna een flinke wedstrijd gereden.
Ik vind dat niet meer dan normaal.
Alleen mijn ex-HB-er is soms na beslaan wat kort en gevoelig. Maar daar zit het in de hoeven gewoon niet helemaal goed meer. Toch ga ik dag na het beslaan vaak wel de weg op, en kijk gewoon naar mijn pony hoe ver we kunnen gaan.

horsii

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 21:11

ook mijne liep gelijk met der ijzers weg. Stond op blote voeten liep erg slecht. Kreeg speciaal beslag en liep direct beter terwijl de stand toch flink veranderd is

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 23:33

Vandaag met der gestapt op de weg zodat we niet veel bochten hoeven te maken.
Ik kon goed merken dat de pijnstiller zijn werk doet!

Onze andere pony moeten we ook al goed in de gaten houden.
Na wat wij gehoord hebben van de vorige eigenaar heeft ook zij er nog nooit last van gehad.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 10:15

Nou peepje staat in de trailer naar haar nieuwe stal.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 11:11

Met Laukje zo naar de hoefsmid de laatste keer zei hij dat ze met 2/3 keer bekappen weer goede voetjes zou moeten hebben.. Kijken of hij vandaag tevreden is met de vooruitgang

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 13:16

Ow heb je dan toch nog een nieuwe stal gevonden Marlis? Is nog snel gegaan hé. Veel geluk daar!!!

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 13:31

Ik heb mijn gevoel gevolgd en bij mijn merrie de ijzers met extra verhoogde hielen eronderuit laten halen. Ze staat nu weer terug op soft-ride schoentjes met de speciale hoefbevangenheid zooltjes. En ze loopt meteen stukken beter. Ik ben helemaal blij :)
Onder de siliconen was het trouwens ook een broeierig zooitje geworden. hopelijk droogt dat snel weer op..

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 14:54

Fijn dat jullie paardjes met ijzers of hoefschoenen weer goed kunnen lopen.
Hier gaat blootvoets ook alles nog steeds prima. Pony staat nu ca. 5 uur per dag op het gras (kaal afgezet stuk).
'Rijden' gaat ook goed. Eigenlijk maken we alleen nog maar stapritjes met een paar passen draf. Z'n conditie is helemaal weggezakt, dus we proberen het heel langzaam op te bouwen. We rijden voornamelijk op gras en zand. Af en toe moeten we even de weg over en hij stapt dan de eerste twee passen iets voor zichtiger, maar maakt vervolgens zijn passen goed af.

Ik vind alleen dat zijn manenkam nog steeds een beetje opgezet blijft. Ik weet nog niet zo goed wat ik hier aan kan doen.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 15:51

Ook Laukje haar manenkam was weer opgezet op aanraden van de smid een muilkorf gehaald. Moet haar wel buiten laten lopen en blijven rijden maar ze mag maar 1,5 uur per dag zonder muilkorf.. Net opgedaan en ik voelde mij gewoon schuldig tegenover haar.. Vanavond nog even kijken hoe ze er dan mee omgaat. Dit heeft ze absoluut niet verdient maar die nek moet wegtrekken anders kan ik weer van voor af aan beginnen..

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 16:08

Blon_D schreef:
Ook Laukje haar manenkam was weer opgezet op aanraden van de smid een muilkorf gehaald. Moet haar wel buiten laten lopen en blijven rijden maar ze mag maar 1,5 uur per dag zonder muilkorf.. Net opgedaan en ik voelde mij gewoon schuldig tegenover haar.. Vanavond nog even kijken hoe ze er dan mee omgaat. Dit heeft ze absoluut niet verdient maar die nek moet wegtrekken anders kan ik weer van voor af aan beginnen..

Het stukje land waar mijn pony op staat is te kort voor een graaskorf. Tja, het is moeilijk je wilt het beste voor je paardje. Ik voel me ook schuldig. Ons andere paard staat heerlijk van 10 tot 10 op het land en m'n pony mag maar van 1-5 uur. Toch komt hij om vijf uur netjes naar het hek gelopen. Alsof hij dan weer dat het weer genoeg is geweest.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 16:16

Glucobalans gebruiken van pytonics,daar kan je die manenkam mee aanpakken en is als
ondersteuning zodat je paard toch lekker de wei op kan.
Helpt met opruimen van ellende en de suikers in balans te houden in het lichaam.
Samen met drainage van de groene os is helemaal top.
Roos heeft door deze middelen een snot mane kammetje gekregen.
Lekker flubber de bubber en helemaal niet meer gespannen.

Tis een alarm graatmeter hoor die manekammetjes,wees voorzichtig!

Hier ook zit er 1 op max anderhalf uur op een kaal gevreten stukkie.
De rest staat er de hele dag op.
Tis niet anders ze krijgt er elke dag 10 minuten bij.
Geef liever een plakkie hooi dan dat ik haar te lang op het gras laat lopen.
En dan is ze ook tevreden

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 17:01

roosa schreef:
Glucobalans gebruiken van pytonics,daar kan je die manenkam mee aanpakken en is als
ondersteuning zodat je paard toch lekker de wei op kan.
Helpt met opruimen van ellende en de suikers in balans te houden in het lichaam.
Samen met drainage van de groene os is helemaal top.
Roos heeft door deze middelen een snot mane kammetje gekregen.
Lekker flubber de bubber en helemaal niet meer gespannen.

Tis een alarm graatmeter hoor die manekammetjes,wees voorzichtig!

Bedankt voor de tip maar ik wil eerst een magnesium kuur proberen omdat ik vermoed dat ze ook insuline resistent is dus zo kan ik 2 vliegen in 1 klap proberen

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 17:09

Roos is ook IR,maar heeft dan weer geen tekort in de magnesium.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 17:16

roosa schreef:
Roos is ook IR,maar heeft dan weer geen tekort in de magnesium.
oke dat kan dus ook nog :+ Ik ga het eerst voor een maand proberen als ik geen verbetering zie pprobeer ik glucobalans waar bestel je dit? kan je mij misschien een link geven?

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 18:09

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 18:12

Moet je even in dit topic kijken, pas had iemand het zonder recept kunnen kopen via internet. Dit is een week of 2 geleden ter sprake geweest geloof ik. Normaal kun je het idd enkel via een holist of dierenarts krijgen.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 18:35

Nouja mocht de magnesium niet aanslaan wil ik haar sowieso laten bloedprikken.. Kristel gebruik jij glucobalance en magnesium?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 18:39

Nee niet meer, ik heb wel magnesium gevoerd. In 2007 knapte Grietje daar mega veel van op en liep ze binnen een week weer in draf naar het hek. Bevangenheid daarna weer gegeven, maar toen deed het helemaal niets. Glucobalance heb ik wel bijgevoerd, ze zat daardoor beter in haar vacht, maar echt afvallen deed ze pas toen ik haar dieet aanpaste en ze meer ging bewegen. Het zal best ondersteund hebben, maar net als met alles moet de basis goed zijn.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 19:02

Ik zal aanstaande maandag mijn DA even vragen. Er zijn zo veel verschillende supplementen op de markt en weinig reviews. Misschien dat mijn DA iets aan kan raden..

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 19:19

De wereld van het hoefbevangen paardje is nog niet erg makkelijk misschien kunnen we een soort standaard voobeeld post maken met wat links naar artikelen en bepaalde middelen en een aantal reviews van mensen die ervaring hebben met producten enz maken?
Dit is denk ik wel een manier om ook voor nieuwe mensen in t topic de info op een makkelijke manier bij elkaar te krijgen? Als dit meer mensen een goed idee lijkt kan ik wel eens een modje pben of dit mogelijk is..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 19:20

Er staat al heel veel in de openingspost. Staan daar ook niet al wat ondersteunende supplementen in? Is alweer een poos geleden dat ik hem gelezen heb. Standaard artikel zal wel lastig zijn denk ik, ieder paard reageert er toch weer anders op, je zult het toch zelf moeten proberen.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 19:28

capopjekop schreef:
Er staat al heel veel in de openingspost. Staan daar ook niet al wat ondersteunende supplementen in? Is alweer een poos geleden dat ik hem gelezen heb. Standaard artikel zal wel lastig zijn denk ik, ieder paard reageert er toch weer anders op, je zult het toch zelf moeten proberen.

Ik heb hem wel doorgelezen maar vind enkel de basis info en dieet voer. Over supplementen kan ik niet veel vinden. T hoeft geen standaard artikel te zijn maar als we van mensen die supplementen een kort verhaaltje kunnen toevoegen in de post over hun ervaringen scheelt dat denk ik ook wel de nodige vragen. Ik ben vast niet de eerste of de laatste die zich afvraagt wat wel wat niet wat het kost en waar je het vandaan haalt..

Ook is het misschien handig om een klein stukje over insuline resistentie toe te voegen?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 19:45

Er is een eigen topic over insulineresistentie. Een link daarnaar toe zou wel kunnen.
Als er duidelijke en goede toevoegingen zijn voor de openingspost kan dat altijd. Mits het kloppend en passend is natuurlijk.
Maar hier zitten ervaringsdeskundigen genoeg om een mening over een eventueel extra stukje te geven voor het toegevoegd wordt.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 19:51

Dyonne schreef:
Er is een eigen topic over insulineresistentie. Een link daarnaar toe zou wel kunnen.
Als er duidelijke en goede toevoegingen zijn voor de openingspost kan dat altijd. Mits het kloppend en passend is natuurlijk.
Maar hier zitten ervaringsdeskundigen genoeg om een mening over een eventueel extra stukje te geven voor het toegevoegd wordt.

ah kijk ik denk dat een link naar ir wel handig is :j

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 21:19

Ik koop mijn glucobalance altijd gewoon online, kan wel een linkje geven voor de gene die het zoeken.