[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:28

Haha maffe beesten, jij een mooie hut gebouwd willen ze er niet in. Maar houdt hoop, die van mij wilde ook niet in hun schuilstal toen hij er net stond. Pas na een paar weken gingen ze hem waarderen.

Dat klinkt goed Karin!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:30

@JP: ik heb juist gelezen dat paarden zich veiliger voelen in een donkere ruimte omdat 'vijanden' ze dan niet kunnen zien.
Daarentegen lees ik ook dat ze graag 's nachts in een 'open' ruimte staan zodat ze zich niet opgesloten voelen...
Ik heb de Mariadistel in tinctuurvorm (alcoholoplossing) bij Mehlika gekocht http://www.naturalsupplies.nl/
Maar het is bij de meeste drogisten ook wel te krijgen.

Mijn tent staan ze echt graag in, zowel bij regen als bij zon. Het liefst zou Boon hem nog gewoon als stal hebben, want ze komt er 's avonds pas na flink wat roepen uit als ze echt op stal moet :D

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:56

Whah krijgen ze een mooi huisje :P

Heb een aantal vragen aan de veearts maar deze kan ik nog niet stellen. Zou graag jullie mening willen weten?

1.Hoeveel tijd moet er tussen het toedienen van medicatie zitten?
2. Mag hij naar buiten in de paddock? Mocht er een enkel plukje gras staan is dit een probleem? Eventueel met grasmasker naar buiten?
3. Wanneer mag hij weer iets anders eten behalve oud hooi? (wil de boer graag weten)
4. Hooi waar alle granen uit zijn gehaald geschrikt om te geven?

Ben benieuwd naar jullie mening..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:00

Heeft de dierenarts dat niet gezegd toen je ze kreeg? Ik geef iig 's ochtends en 's avonds buut.

Naar buiten lijkt me goed, het ligt er alleen wel aan hoeveel sprieten er staan? Heb je een foto? Bij grietje stonden er toen ook wel een paar sprietjes, ze heeft even gegraast, maar al snel was het hooi interessanter. Anders mss even de paddock om schoefelen bij het gras?

Ik ben pas weer safe and sound gaan voeren toen ze weer pijnvrij liep, heel rustig opgebouwd.

Hooi bevat toch geen graan of ben ik nu zo blond? Weet je boer niet hoe oud het hooi is?

Ik wil vandaag de buut gaan afvoeren naar niks, maar ik vind het wel eng. Hoe lang duurt het voor het helemaal uitgewerkt is? Gisteravond hebben ze het laatste beetje gehad.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:03

Hij staat nu nog in de kliniek en kan dadelijk pas bellen ze hebben het druk. Maar vroeg het mij af.

Inderdaad omwoelen is een goed idee dat ga ik dadelijk gelijk doen.

Het hooi is van vorig jaar maar alle voedingsstoffen zijn er uit gehaald had de boer het over. (zal ik nog eens na moeten vragen maar het ziet er oud uit en ruikt niet. Is ook heel grof)

Bedankt vast.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:05

En mss voor de zekerheid het gras weghalen, dan weet je zeker dat hij niet naar de sprieten onder het gras gaat zoeken. Dat hooi lijkt me prima, anders kun je het voor de zekerheid nog even een half uurtje weken mocht je echt twijfelen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:06

Denk indd dat ik dat ga doen. Of ik neem er een beetje van mee naar de kliniek bij het ophalen.
Hoop dat de veearts mij er meer over kan vertellen.

Ow ben zo bang dat ik iets verkeerd doe.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:07

Dat kan je ook doen, daar even navragen voor de zekerheid.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 10:15

Ash_ schreef:
Het hooi is van vorig jaar maar alle voedingsstoffen zijn er uit gehaald had de boer het over. (zal ik nog eens na moeten vragen maar het ziet er oud uit en ruikt niet. Is ook heel grof)

... en hoe doet die boer dat dan, alle voedingsstoffen eruit halen?
Ik begin te vermoeden dat het hier om graszaadhooi gaat, da's ook vrij grof en stengelig en daar zit inderdaad weinig meer in.
Heeft de boer soms koeien? Graszaadhooi is ook bekend onder de naam 'pensprik'

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:16

Ja het is eigelijk voor de koeien volgens mij
Kan ik dit geven?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:30

cato47 schreef:
Hoi allemaal,

Kom weer even binnenvallen. Ik heb de laatste tijd verschrikkelijk weinig tijd gehad om te schrijven, ik kon het maar net bijhouden met lezen!
Een positief bericht! Hier gaat alles boven verwachting, geweldig goed!
Keny is flink afgevallen, net als haar weidegenoot, die nu nog net zoveel af moet vallen als ie al kwijt is :+ , maar Keny ziet er nu prima uit. Mooie slanke nek, en prima zacht. Ik heb haar de laatste tijd nog nooit zo alert gezien: oortjes er mooi op, stralende blik in haar ogen, en bewegen doet ze als nooit tevoren! Ze beweegt gewoon een stuk losser door haar hele lijf!
Wat weidegang betreft, hier staan de paarden 's nachts in de wei, niet ideaal, ik weet het, maar het levert geen problemen op tot nog toe. Overdag geweekt hooi, ook vanwege een stofallergie van een ander paard.
Ik heb sterk het vermoeden dat de eerste keer hoefbevangen in maart het gevolg was van die gigantische dosis antibiotica die ze heeft gekregen ivm met haar draadverwonding in januari. De hele darmflora van streek.
Of de laatste keer nu echt een periode van hoefbevangen was, weet ik niet... misschien toch alleen maar erg gevoelig door dunne zolen en het bekappen? Ik zie ook geen duidelijke sporen van een tweede keer hoefbevangen op haar hoeven.
De ribbel van de eerste keer is er nu mooi aan het uitgroeien.
Zal proberen er binnenkort fotos van te maken!

Karin

Fijn dat ze goed gaat!
Wat heeft ze precies gekregen toen?
Ze zijn hier gek op een middel met drie werkzame stoffen...twee ab's en dexamethasone...daar is pablo ooit bevangen van geraakt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 10:40

Ash_ schreef:
Kan ik dit geven?

Tja... het kan wel maar dan moet je je realiseren dat er echt nog maar heel weinig voedingsstoffen inzitten. Dat zal dus op de een of andere manier gecompenseerd moeten worden: hetzij door weidegang, hetzij door een deel gewoon hooi, hetzij door vitamine/mineralen supplement. Wat dat laatste betreft: ik hoop vandaag mijn zak 'Ultimate Balancer' van D&H in huis te krijgen - mijn F4F is bijna op en ik wilde op een ander supplement overgaan. Als je de verhalen mag geloven zou Ultimate Balancer een goede aanvulling zijn om tekorten te voorkomen.

Nog even terug naar het koeienhooi: ik merk wel dat met name Pauli er moeite mee heeft: de mest is vezeliger dan normaal en de kleur is ook wat vreemd. Gisteren heb ik Pauli alleen gewoon hooi gegeven en dat zie je dan toch wel terug in de mest vandaag.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:46

Jannepauli schreef:
Jij kan dus zo mee in het team van Lolclub en Paars die zich aan het voorbereiden zijn voor de EX-HB Spelen in 2012. En aangezien ik mijzelf zojuist tot 'coach' benoemd heb, nodig ik je uit voor een plek in het team. :j

Hebben we in ieder geval een coach die de wind eronder houd :D
Maarre... Coach, wanneer hebben we de eerste bondstraining ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:02

@Cato
Fijn om te horen dat Keny goed gaat, heeft ze nog steeds de ijzers met zool onder ?
Foto's altijd goed ;)

@JP
Ik meng het graszaadhooi niet 1 op 1 maar geef op iedere 2 kilo hooi 1 kilo graszaad.
Vooral roodzwenk is erg hard en vezelig en moeilijk verteerbaar voor paard en koe.
Het stimuleert de darmwerking maar brengt verder weinig voedingstoffen met zich mee.
Het is een echte darmvulling zeg maar.
Misschien moet je je meng verhouding wel even veranderen voor Pauli .

Ultimate Balancer is prima naast ander voer, wij geven het aan de sportpaarden die (te) weinig krachtvoer krijgen om in de vit/min balans te voorzien.
Als volledige vervanging van krachtvoer is het domweg te duur en moet je ze er teveel van geven pd.
Formula4Feet is speciaal ontwikkeld voor het bevorderen van nieuwe hoefgroei maar is tevens een compleet supplement,
je hebt in verhouding echter veel minder nodig pd om je paard te voorzien van alle vits/min.

vanwaar de wisseling naar de Ultimate, bevalt de F4F niet ?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:03

Dus ik zou het kunnen mengen met normaal; hooi?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:08

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 11:11

Eerste bondstraining: Komt eraan... wacht nog op andere deelnemers|inschrijvingen zodat ik kan bepalen hoeveel werk we moeten doen! Ik ga natuurlijk wel voor de GP special ! :D

Ik denk dat ik de vehouding hooi/prik inderdaad moet veranderen. Ze kreeg 1:1 - ga het nu bijstellen. Minder prik, meer hooi.

F4F beviel prima maar Pauli's hoeven ( en ook die van Jilske) groeien als een trein dus dacht ik een wat meer 'algemener' supplement te gaan inzetten. Ik ga het niet als krachtvoer gebruiken maar als aanvulling op hooi/prik/gras. Gewoon uitproberen - bevalt het niet ga ik weer terug naar F4F.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 11:14

DubbelDun schreef:
Ik kreeg net een mailtje met een nieuw voer van Marstall
http://www.marstall.nl/Katalog%202010/m ... ght_NL.pdf
Wat vinden jullie van de samenstelling ??

Ah, dat is het voer waar ik het een paar pagina's terug al over had. Het is wat 'rijker' dan bv de Marstall Vito - wellicht wel goed voor paarden die al geruime tijd door de HB heen zijn en hersteld zijn. Denk ik..

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:01

Hier blijft het gelukkig goed gaan, het lijkt dat haar uitstap zonder gevolgen zal zijn ... :D :D :D
Waarschijnlijk is ze toch bevangen geraakt door die overbelasting. (Ik krijg weer een klein beetje hoop dat ze ooit nog terug op de weide kan...)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:15

lolclub schreef:
Jannepauli schreef:
Jij kan dus zo mee in het team van Lolclub en Paars die zich aan het voorbereiden zijn voor de EX-HB Spelen in 2012. En aangezien ik mijzelf zojuist tot 'coach' benoemd heb, nodig ik je uit voor een plek in het team. :j

Hebben we in ieder geval een coach die de wind eronder houd :D
Maarre... Coach, wanneer hebben we de eerste bondstraining ?

Kunnen Image en ik ook in het team? ZZ springen wordt het niet meer voor Image, dus niet in het springteam. Maar een dressuurproefje gaat nog met 2 vingers in de neus hoor, ondanks dat ze al 20 jaar is. Dus plekje in het dressuur team zouden wij wel op prijs stellen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:20

Als Reining tegen die tijd een Olympisch onderdeel is kan ik met Boon ook mee doen. Niet dat ze ooit reiningoefeningen gedaan heeft, maar het is wel een daarvoor geschikt ras ;)

Overigens net een heerlijk buitenritje gedaan. Voor het eerst sinds tijden dat ze met de oortjes naar voren en met enige graagte liep. Ik kon zelf geen hoofdknikje meer zien.
Ik geloof echt dat we nu op de goede weg zijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:29

Haha ik kom jullie wel aanmoedigen met de ponybende :P Het zadeltje van Hans is er, mss kan hij tegen die tijd wel een pas de deux doen met zijn ruitertje. Die gaan vanaf volgende week naar de ponyclub om beter te leren rijden samen :D

@ Yoika: Mijn pony is nu ook een paar keer ontsnapt en heeft hier ook niks aan over gehouden. Het speelt denk ik ook onwijs mee wat de omstandigheden zijn ivm de fructaan enz. En hoe ver ze genezen zijn. De vorige keer maanden terug liep ze nog niet 100%, toen zorgde het uitstapje wel voor een fikse terugval. En ik geef nu uit voorzorg podo complex.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:01

ikke ook reining !!!!! die ouwe kan het nog....en dat jonge beest moet het maar leren (oh nee, die mag niet meedoen = nog nooit HB geweest)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:07

Jannepauli schreef:
Ash_ schreef:
Kan ik dit geven?

Tja... het kan wel maar dan moet je je realiseren dat er echt nog maar heel weinig voedingsstoffen inzitten. Dat zal dus op de een of andere manier gecompenseerd moeten worden: hetzij door weidegang, hetzij door een deel gewoon hooi, hetzij door vitamine/mineralen supplement. Wat dat laatste betreft: ik hoop vandaag mijn zak 'Ultimate Balancer' van D&H in huis te krijgen - mijn F4F is bijna op en ik wilde op een ander supplement overgaan. Als je de verhalen mag geloven zou Ultimate Balancer een goede aanvulling zijn om tekorten te voorkomen.

Nog even terug naar het koeienhooi: ik merk wel dat met name Pauli er moeite mee heeft: de mest is vezeliger dan normaal en de kleur is ook wat vreemd. Gisteren heb ik Pauli alleen gewoon hooi gegeven en dat zie je dan toch wel terug in de mest vandaag.

Verdraagt pauli al die veranderingen wat betreft voer,supplementen,wel weidegang,geen weidegang goed?
Bij pablo ben ik altijd heeel voorzichtig,en zelfs dat is soms niet genoeg :o
Ik verander het liefst helemaal niets....behalve dan de hoeveelheden.
Nu krijgt hij weer iets meer pulp,als ik het 'gras' weer zie groeien wordt dat ook weer vermindert.
Als ze mijn vitamine en mineralen mengsel niet hebben raak ik al in de stress...dan moet ik iets anders meenemen...en dat vind ik doodeng.
Nu zorg ik dat ik flink wat emmers op voorraad heb.

Waarschijnlijk heb ik een supergevoelig paard :D Wat trouwens al bijna vijf jaar geen terugval heeft gehad...misschien mede door mijn panische gedrag :D

Vinden jullie het erg als ik het bij dressuur hou?
Western heb ik helemaal geen kaas van gegeten :o
Ik ga wel met mijn friesje op de muziek van 'lord of the dance' dansen <3 ....net als 10 jaar geleden..zou hij het nog weten? :o

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 14:24

Oh geweldig, ik zie het al helemaal zitten!!
Het team groeit en we gooien gewoon alle disciplines in de mix! Zou dat niet mooi zijn? Vanuit de piaffe in een sliding stop en vandaar uit voor de springers een walking trotje, over een hindernisje. En natuurlijk doen de poons en de karretjes mee!! Zie het voor me, dat wordt het meest memorabele openingsnummer van de Spelen!
Lord and Ladies of the Dance!
Geerke voorop en de rest tikkerdetikkerdetik er achteraan! Whaaa... gaaffffff!!!!
Ohja, als je paard helemaal niks kan, mag hij/zij ook gewoon meedoen "voor het mooi" hoor!
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 28-09-10 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt