Eerst gaatjes en dan een flapje, dat snij ik dan weg zodat er geen rotzooi onder kan gaan zitten.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Antheman schreef:ik heb eigenlijk nog een vraagje:
Tijdens de clinic van Jaime Jackson werd me verteld dat de waterlijn op de grond moest blijven. Ik deed dat voorheen nooit.
Doen de traditionele smeden dat eigenlijk ook? En waarom?
orsini schreef:in principe zit bij de mustangrol de witte lijn ook nog op de grond.
bluebeauty schreef:Misschien stel ik een hele domme vraag, maar is de waterlijn hetzelfde als de witte lijn?
bluebeauty schreef:ik weet wat de ongepigmenteerde hoefwand is, ik dacht dat het zo was: gepigmenteerde hoefwand, ongepigmenteerde hoefwand, witte lijn, zool. Van waterlijn had ik nog niet eerder gehoord, maar dat is dan de ongepigmenteerde hoefwand.
Kinke schreef:en ondertussen wachten we nog steeds op de uitleg van FaberSmid over zijn geplaatste foto's.....
Kom op FS, vertel eens!!!!
scoxxx schreef:Hey FaberSmid.... back (on track)?
Wel... de bedoeling uiteindelijk van het topic is om paardeneigenaren de ogen te laten openen voor slecht bekap- en beslagwerk.
En een aanwijzing in de juiste richting in de zoektocht naar correct hoefonderhoud.
orsini schreef:okay allemaal, back to the topic:
Het vandaag weer mijn paardje zijn voeten bijgewerkt, helaas vergeten fotos te maken, maar ik heb wel een vraag.
Hoe lang kan het duren voordat een paard wat jarenlang op ijzers heeft gestaan, hierdoor 1 "platvoetje" en 1 stijler voetje heeft gekregen, zonder ijzers helemaal ongevoelig zal lopen?
Mijn paard had nl 7 jaar lang ijzers. Deze zijn eronder vandaan gehaald, maar de toenmalige bekappen was nogal rigoreus tewerk gegaan en hij was stok en stok kreupel. Weiderust (niemand vertelde me over hoefschoenen) en er werd gezegd dat dit normaal is als ze de overgang maken en dus veel geduld gehad.
Daarna een andere bekapper gezocht en deze liet de hoefwand redelijk lang. Hierdoor liep hij wel minder gevoelig, maar de hoeven werden niet veel beter. Dat wil zeggen, de een was nog steeds plat en de ander te stijl. Inmiddels wordt hij nu 6 maanden door mijzelf gedaan via de methode van Pete Ramey. Het ging heel erg goed en de voeten zien er al een stuk beter uit (zie ook mijn vorige fotos een paar paginas terug). De hoefwand groeit sterker en rechter uit, dus minder geflaired en de hielen van het platvoetje zijn al niet meer ondergeschoven. Er komt meer concavity (holling) in de zool en de zool is een stuk harder dan voorheen.
Echter toen het weer hier natter werd ging hij weer gevoeliger lopen, dat houd nu aan. Al met al ben ik inmiddels ruim 15 maanden verder nadat de ijzers zijn verwijderd en ik hoop toch echt dat de gevoeligheid weg gaat. Met hoofboots loopt hij top!
Iemand ideen? Ervaringen?
thanks!