Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shyla25

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 08:52

Geen zorgen maken, Shy heeft dit altijd op die manier :j
Eerst gaatjes en dan een flapje, dat snij ik dan weg zodat er geen rotzooi onder kan gaan zitten.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 09:07

ik heb eigenlijk nog een vraagje:

Tijdens de clinic van Jaime Jackson werd me verteld dat de waterlijn op de grond moest blijven. Ik deed dat voorheen nooit.

Doen de traditionele smeden dat eigenlijk ook? En waarom?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 10:09

Antheman schreef:
ik heb eigenlijk nog een vraagje:

Tijdens de clinic van Jaime Jackson werd me verteld dat de waterlijn op de grond moest blijven. Ik deed dat voorheen nooit.

Doen de traditionele smeden dat eigenlijk ook? En waarom?

De T smid waar ik van leerde hoefkappen wel, want die bekapte volgens de 'witte lijn methode' ;)
De smid die hier aan huis komt ook (daarom komt hij, en geen andere).

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 10:39

Ik denk dat als je dat niet doet, je paard alleen op de zool loopt. En dat is volgens mij ook niet de bedoeling.
Mijn bekapper heeft trouwens ook nooit zo'n mega mustangrol erin als ik hier soms voorbij zie komen.
Antheman, ben je 8 nov. geweest naar die clinic? Was het leuk?!

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 11:20

in principe zit bij de mustangrol de witte lijn ook nog op de grond. De rol begint bij gezonde hoeven die geen flair hebben pas zo'n 2 mm na de witte lijn zodat een deel van de wand nog steeds meedraagt met de zool, wat overigens altijd de bedoeling is.
Mocht het paard een grote flair hebben, dan kan evt de rol in de witte lijn worden begonnen om zo de flair eruit te laten groeien, maar ik denk niet dat het de bedoeling is om nog verder richting zool te beginnen met de rol.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:53

orsini schreef:
in principe zit bij de mustangrol de witte lijn ook nog op de grond.

Natuurlijk. Voorheen liet ik ik de rol stoppen bij de witte lijn, maar nu sinds de clinic probeer ik dus de waterliojn ook op de grond te houden. Mijn mustangroll maakte ik veeeeel te vet. :o Bovendien deed ik het van bovenaf ( op t krukje) dus deed ik het op gevoel. Nu dded ik het van onder af. En dan gaat er maar heel weinig materiaal af.

Needje, ik was bij zijn clinic ja. ;)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:32

Was het leuk?!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:33

Needje schreef:
Was het leuk?!

ja-ha :D

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:36

Misschien stel ik een hele domme vraag, maar is de waterlijn hetzelfde als de witte lijn?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:44

volgens mij wel ;)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:50

bluebeauty schreef:
Misschien stel ik een hele domme vraag, maar is de waterlijn hetzelfde als de witte lijn?

Nee.

De waterlijn heet ook wel de ongepigmenteerde lijn.

Van buiten naar binnen heb je de hoefwand, dan de ongepigmenteerde lijn en dan pas de witte lijn ;)

Ik loop een plaatje te zoeken, maar dat valt niet mee.....

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 22:17

ik weet wat de ongepigmenteerde hoefwand is, ik dacht dat het zo was: gepigmenteerde hoefwand, ongepigmenteerde hoefwand, witte lijn, zool. Van waterlijn had ik nog niet eerder gehoord, maar dat is dan de ongepigmenteerde hoefwand.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 23:32

@AM dan doe ik dat eigenlijk ook behalve nu dus bij de teen, die hou ik net iets korter maar zeker niet tot in de wittelijn maar wel iets in de waterlijn.

Vandaag weer eens bekapt, nog ongeveer 2cm en dan is de knik eruit :j
Ze staat al zo anders op haar voeten, ik kan nu ook de hielen iets lager houden, ze zijn nu gelijk aan de straal en bijna helemaal gelijk aan de zool.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 23:41

Ik heb Mara gistere ook weer bekapt, het was aardig nodig, maar ik durfde niet meer na de vorige keer, toen had ik mijn duim best wel behoorlijk gefijlt... Nu heb ik handschoenen, dus kan ik weer lekker aan het werk :D

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:32

bluebeauty schreef:
ik weet wat de ongepigmenteerde hoefwand is, ik dacht dat het zo was: gepigmenteerde hoefwand, ongepigmenteerde hoefwand, witte lijn, zool. Van waterlijn had ik nog niet eerder gehoord, maar dat is dan de ongepigmenteerde hoefwand.

hoi klopt; waterlijn = ongepigmenteerde hoefwand

dus je hebt gelijk, alleen een adere naam voor tzelfde beestje :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:48

Kinke schreef:
en ondertussen wachten we nog steeds op de uitleg van FaberSmid over zijn geplaatste foto's.....
Kom op FS, vertel eens!!!!

Het ging om foto's van mustangs, natuurlijk bekappen en beslagen hoeven die een gezichtsbedrog beeld gaven. Om weer te geven dat de mens niet te snel zijn oordeel moet vellen, omdat foto's een ander beeld dan het ware beeld kunnen geven. Het is makkelijk achter de computer commentaar te geven, zelfs als paardenliefhebber, amateur natuurlijk bekapper of professionele natuurlijke bekappen of hoefsmid. Maar is de verbetering wel correct?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 21:15

Hey FaberSmid.... back (on track)?
Wel... de bedoeling uiteindelijk van het topic is om paardeneigenaren de ogen te laten openen voor slecht bekap- en beslagwerk.
En een aanwijzing in de juiste richting in de zoektocht naar correct hoefonderhoud.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:23

scoxxx schreef:
Hey FaberSmid.... back (on track)?
Wel... de bedoeling uiteindelijk van het topic is om paardeneigenaren de ogen te laten openen voor slecht bekap- en beslagwerk.
En een aanwijzing in de juiste richting in de zoektocht naar correct hoefonderhoud.

Wat bedoeld u met back on track?
Waarom alleen ogen openen voor slecht werk van natuurlijke bekappers en hoefsmeden?
Juist uw laatste punt gaat het mede om, dat is waar het eigenlijk om zou gaan. De door mij geplaatste foto's hebben toch laten zien, dat het anders kan zijn, dan dat men denkt te zien of zegt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 18:05

Moderatoropmerking:
Offtopic reacties verwijderd. Graag weer ontopic verder.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 18:14

okay allemaal, back to the topic:

Het vandaag weer mijn paardje zijn voeten bijgewerkt, helaas vergeten fotos te maken, maar ik heb wel een vraag.
Hoe lang kan het duren voordat een paard wat jarenlang op ijzers heeft gestaan, hierdoor 1 "platvoetje" en 1 stijler voetje heeft gekregen, zonder ijzers helemaal ongevoelig zal lopen?
Mijn paard had nl 7 jaar lang ijzers. Deze zijn eronder vandaan gehaald, maar de toenmalige bekappen was nogal rigoreus tewerk gegaan en hij was stok en stok kreupel. Weiderust (niemand vertelde me over hoefschoenen) en er werd gezegd dat dit normaal is als ze de overgang maken en dus veel geduld gehad.
Daarna een andere bekapper gezocht en deze liet de hoefwand redelijk lang. Hierdoor liep hij wel minder gevoelig, maar de hoeven werden niet veel beter. Dat wil zeggen, de een was nog steeds plat en de ander te stijl. Inmiddels wordt hij nu 6 maanden door mijzelf gedaan via de methode van Pete Ramey. Het ging heel erg goed en de voeten zien er al een stuk beter uit (zie ook mijn vorige fotos een paar paginas terug). De hoefwand groeit sterker en rechter uit, dus minder geflaired en de hielen van het platvoetje zijn al niet meer ondergeschoven. Er komt meer concavity (holling) in de zool en de zool is een stuk harder dan voorheen.
Echter toen het weer hier natter werd ging hij weer gevoeliger lopen, dat houd nu aan. Al met al ben ik inmiddels ruim 15 maanden verder nadat de ijzers zijn verwijderd en ik hoop toch echt dat de gevoeligheid weg gaat. Met hoofboots loopt hij top!
Iemand ideen? Ervaringen?

thanks!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:41

Mijn merrie loopt al jaren gevoelig zonder schoenen of ijzers, bij sommige gaat het gewoon nooit weg.
Het paard van mijn vriendin liep ook mega gevoelig al een tijd, die bleek last van zijn stralen te hebben.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:25

maar hoe bedoel jij gevoelig dan? Die van mij kan op hardere ongelijke ondergrond gewoon echt niet goed draven....
Op een zachte bodem gaat het inmiddels beter maar ook nog niet 100% moet ik zeggen.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:12

Waterlijn? die kende ik nog niet weer wat geleerd..

Jap staat ook weer op blote voetjes, woensdag is de smid geweest en heeft de ijzers eronderuit gehaald, hij loopt prima, maar wat zagen zijn voeten er na 3 dgn al vreselijk uit....bahbah
Vandaag dus de vijl gepakt en meneer een goede vijlbeurt gegeven.
Mooie rol erin gemaakt en het geheel iets korter gezet, ZO dat ziet er een stuk beter uit.

Ik snap niet waarom sommige smeden de hoeven zo 'scherp' laten, Jap kon niet lekker afrollen en ieder steentje was een brokkel in zijn voet.
Heb een bokje besteld dus ga voorloppig lekker weer zelf aan de slag.
Zijn voeten zijn wel verbeterd, hij had erg dunne, dus gevoelig zolen en die zijn in die 16 wkn wel een stuk opgeknapt, mooi nieuw en niet meer gevoelig.
Mooie basis om weer op blote voetjes verder te gaan!
Feit dat hij weer lekker loopt zonder steeeds uit te glijden is voor mij al rede genoeg geweest!

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:19

orsini schreef:
okay allemaal, back to the topic:

Het vandaag weer mijn paardje zijn voeten bijgewerkt, helaas vergeten fotos te maken, maar ik heb wel een vraag.
Hoe lang kan het duren voordat een paard wat jarenlang op ijzers heeft gestaan, hierdoor 1 "platvoetje" en 1 stijler voetje heeft gekregen, zonder ijzers helemaal ongevoelig zal lopen?
Mijn paard had nl 7 jaar lang ijzers. Deze zijn eronder vandaan gehaald, maar de toenmalige bekappen was nogal rigoreus tewerk gegaan en hij was stok en stok kreupel. Weiderust (niemand vertelde me over hoefschoenen) en er werd gezegd dat dit normaal is als ze de overgang maken en dus veel geduld gehad.
Daarna een andere bekapper gezocht en deze liet de hoefwand redelijk lang. Hierdoor liep hij wel minder gevoelig, maar de hoeven werden niet veel beter. Dat wil zeggen, de een was nog steeds plat en de ander te stijl. Inmiddels wordt hij nu 6 maanden door mijzelf gedaan via de methode van Pete Ramey. Het ging heel erg goed en de voeten zien er al een stuk beter uit (zie ook mijn vorige fotos een paar paginas terug). De hoefwand groeit sterker en rechter uit, dus minder geflaired en de hielen van het platvoetje zijn al niet meer ondergeschoven. Er komt meer concavity (holling) in de zool en de zool is een stuk harder dan voorheen.
Echter toen het weer hier natter werd ging hij weer gevoeliger lopen, dat houd nu aan. Al met al ben ik inmiddels ruim 15 maanden verder nadat de ijzers zijn verwijderd en ik hoop toch echt dat de gevoeligheid weg gaat. Met hoofboots loopt hij top!
Iemand ideen? Ervaringen?

thanks!

Als de gevoeligheid vanuit de voet komt (dit moet je met je vee arts samen vaststellen) dan resten er maar 2 mogelijkheden:
- gebruik van je paard aanpassen
en/of
- "hoof management" aanpassen. Hiermee bedoel ik meer hoefbescherming bieden, zijn manier van bewegen vraagt hier om.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:50

orsini schreef:
maar hoe bedoel jij gevoelig dan? Die van mij kan op hardere ongelijke ondergrond gewoon echt niet goed draven....
Op een zachte bodem gaat het inmiddels beter maar ook nog niet 100% moet ik zeggen.

Beide liepen op het zachte en vlakke harde goed, op hard met stenen gevoelig.