Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:49

Is het ook niet mogelijk een stuk van de wei zoveel mogelijk steenvrij te maken? Een soort paddock creeeren met een zachte bodem? Heel erg jammer dat je fototoestel kapot is, ik ben heel erg benieuwd hoe de hoeven er uit zien.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:59

Nee, ik woon in zweden. De bodem is hier gewoon rotsachtig. Of ik moet een paddock gaan maken met een enorme dikke laag zand in, maar ik betwijfel of ik daar iets mee win. Kan moeilijk het paard 24/7 in een paddock zetten als ik een wei heb van ong 5-6 ha

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:10

Jeetje arm dier, dat een paard zoiets moet meemaken ;(

Het enige wat je nu kan doen is afwachten op de smid, en vanuit daar weer verder werken.
Denk dat ijzers voor haar nu de beste optie is!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:38

Liljebo, het belangrijkste is dat ze pijnvrij wordt en ik zou zeker kijken of ze dat met een goed passend beslag ook wordt. Misschien dat als ze straks weer in goede conditie is en haar hoeven voldoende sterk worden op blote voeten werden te gaan.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 10:52

Jeetje, wat een verhaal.... Wat heeft dat paard veel te voorduren gehad...
Ik ben met mijn voorgangers eens; passend beslag.

Ik had een klein vraagje tussend door. Wietje is niet meer echt gevoelig op haar voorvoeten, ook niet als de hoefsmid net is geweest. Maar eigenlijk altijd, 2 weken na bekappen, loopt ze een aantal dagen flink beroerd op steentjes, is ze weer onwijs gevoelig, en na een paar dagen is het weer over. Vnid dat wel vreemd, waarom niet als ze net is bekapt, maar pas 2 weken later? (ze wordt elke 6 gedaan)

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:07

Tancreda4 schreef:
Jeetje, wat een verhaal.... Wat heeft dat paard veel te voorduren gehad...
Ik ben met mijn voorgangers eens; passend beslag.

Ik had een klein vraagje tussend door. Wietje is niet meer echt gevoelig op haar voorvoeten, ook niet als de hoefsmid net is geweest. Maar eigenlijk altijd, 2 weken na bekappen, loopt ze een aantal dagen flink beroerd op steentjes, is ze weer onwijs gevoelig, en na een paar dagen is het weer over. Vnid dat wel vreemd, waarom niet als ze net is bekapt, maar pas 2 weken later? (ze wordt elke 6 gedaan)

Heeft je paard een zwakke witte lijn?
Want dan zou het kunnen dat als ze bekapt is (dus de hoefwand gelijk met de zool is gemaakt) en ze dus niet af hoeft rollen over de hoefwand en dus goed loopt, terwijl 2 weken later als de hoefwand alweer gegroeid is (die groeit erg snel) ze dan wel weer moet afrollen over de hoefwand en ze weer gevoelig is.
Dat was namelijk bij mijn paard zo, die had een zwakke witte lijn.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:22

Dat klinkt wel aannemelijk. Ze heeft wel vaak ook steentjes in die rand in haar hoef, en volgens mij is dat al eens als reden daarvoor 'zwakke witte lijn' genoemd. Hoe kun je dat verder eigenlijk tegen gaan? Mijn hoefsmid komt elke 6 weken om haar recht te houden op haar voetjes (flares die gaan scheuren) en zelf vijl ik om de zoveel dagen de hoefwand iets rond zodat het niet snel gaat inscheuren.

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:24

Ik vijl zelf de hoefwand gelijk met de zool, bijna elke 2 weken en controleer regelmatig. De hoefsmid heeft me uitgelegd hoe ik dat moet doen. Mijn hoefsmid komt 1x in de 8 weken

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:05

OK bedankt voor het meedenken. Pijnvrij vind ik momenteel ook het belangrijkste en als dat met ijzers moet, dan moet dat maar.
Hebben jullie tips waar ik op moet letten?
heb zelf totaal geen ervaring met ijzers en de smid zou kundig zijn, maar ja.. ik heb de laatste tijd zoveel blunders meegemaakt van zg kundige personen ten koste van mijn paard....
Ik wil dat het nu gewoon goed met haar komt---

Van die gevoeligheid na twee weken had ik ook nog nooit gehoord. Uitleg klinkg aannemelijk

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:18

kwam deze nog tegen, ook een soort kijken vergelijk voor en na bekappingen

mega irritant muziekje dat wel ^)

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:23

Zoals belooft, hierbij foto's van mijn draver met een beschadigde poot. Links achter.
De foto's zijn een paar weken na het ongeluk. Hij moest namelijk best erg aan toe. Hij bloed spoot eruit en daardoor hij hij veel bloed verloren. Doordat je er niet aan mocht komen is hij plat gespoten en verbonden.

De hoefwand zelf is beschadigd. De kroonrand en daarboven was op of bijna tot op het bot los.
En de bal van zijn hoef had een diepe snee.

Hij is door een ruzie met een andere pony door een damwand gegaan en heeft daarbij zijn hoef en poot open gehaald.
Ik ben erg benieuwd wat jullie er van zeggen.

Afbeelding

Bal van de hoef is verbreed door de snee
Afbeelding

De andere kant
De 2 hoeven naast elkaar
De wond

Hij is trouwens net een uurtje geleden op de foto bekapt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:45

__karin__ schreef:
Ik ben erg benieuwd wat jullie er van zeggen.

Volgens mij komt dat nu wel gewoon vanzelf goed. De beschadiging zal gewoon uitgoeien. De voet is nog wat gezwolen, maar de wond ziet er wel ok uit. Doe je er Vulketan (of iets dergelijks) op?

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:39

aan liljebo: ik heb er vorig najaar ook voor gekozen om mijn draver even op ijzers te zetten wegens hoefkwetsures. Maar, eens voldoende hersteld, kon hij hier wel terug rustig in de (belgische, zachte) weide wennen aan blote pootjes...gezien de ondergrond bij jouw, zou ik niet echt weten wat voor jouw situatie de oplossing zou kunnen zijn...probleem is dat de hoeven van die ijzers ook niet sterker zullen worden...en schoenen zijn geen optie als het paard de weide niet eens door raakt (ik heb nu trouwens wel schoenen voor mijn draver, want ik geef eerlijk toe dat het nog heeeeeel wat training zou kosten om hem blootvoets over een veldweg met wat keien tussen te krijgen in draf ofzo hoor). Die dingen zijn ok om eens wat meer te wandelen, maar om 24/7 aan te laten niet vind ik; tenzij het maar voor een paar dagen is om een of andere reden

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:21

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 07:42

Ik denk dat willem weer naar de smid moet. Hij begint al weer over de ijzers heen te groeien.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:53

Karin.. volgens mij ziet de wond er goed uit. Komt vast helemaal goed, voor zover ik kan zien (maar ik ben geen expert)

Kynshiri.. tja de bodem is wat lastig voor een paard met minder sterke hoeven. De andere paarden zijn niet anders gewend en hebben ijzersterke hoeven, maar zij.... pfffff.... Vanmorgen had ze weer een flinke scheur en een stuk eruit. Terwijl ze pas zijn bijgewerkt. Er valt alleen zo stilaan niets meer bij te werken, omdat er niets van overblijft... lastig hoor. De bodem is hier nu eenmaal rotsachtig en ik denk dat dat voor zo'n paard echt een probleem is en blijft. Dat ijzers de hoeven zwakker maken, weet ik. Maar ik zie momenteel geen andere optie.
Kan janken als ik haar hoeven zie.

Christy.. scheef afslijten doen mijn shetten ook door een mindere beenstand, maar dat is gelukkig op te lossen mbv corrigerend bekappen. Moet er niet aan denken dat die ook ijzers moesten hebben...
Gelukkig hebben die twee hoefjes van staal.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:20

Idd, willem ziet er goed uit.
Behalve dat hij weer nodig moet ;)

Die van mij loopt ook scheef, maar helaas echt niet blootvoets te corrigeren wegens het erg snel afslijten van zijn hoeven..
(lees: Veel buiten rijden, Mennen op straat en hij loopt gewoon erg veel)
Laatste optie voor mij om het dus recht te krijgen waren ijzers.
To bad..

@karin
Ik denk dat dit ook weer helemaal goed komt.
Je gaat het alleen wel heel lang nog zien in de hoef, en dat zal voorlopig een zwakke plek blijven.

En ijzers maken de hoeven op korte termijn echt niet veel zwakker hoor.
Je kan straks als ze eventueel wat bijgetrokken is de ijzers eraf laten halen en haar wat langer laten staan. (niet teveel natuurlijk)
Maar dan heeft ze wat meer speling.
Mijnes heeft overigens nooti gevoellig gelopen van de overgang van ijzers naar blootvoets. (nou staat hij er ook alleen maar max. een maand of 5 op)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:53

bluebeauty schreef:
Ik vijl zelf de hoefwand gelijk met de zool, bijna elke 2 weken en controleer regelmatig. De hoefsmid heeft me uitgelegd hoe ik dat moet doen. Mijn hoefsmid komt 1x in de 8 weken

Hmm, ik weet niet of ik dat zelf kan doen/bijhouden. Wietje wordt namelijk gecorrigeerd qua stand (groot woord, maar ze staat scheef op haar hoefjes, met flares, en dat probeerd hij wat te verminderen)

@ Karin; wat een nare wond en verdikking... Ik neem aan dat hij antibiotica heeft gehad en de DA erbij is geweest? Wij hebben ook een nare kroonrandwond gehad, en het is toch een 'gevaarlijke' plek omdat het de hoefgroei kan belemmeren en een ontsteking naar binnen slaan op die plek wil je ook niet hebben. Ik had toen de tijd een topic geopend en veel van dat soort wondjes worden in verband gehouden. Bij ons is het echter niet verpakt geweest (DA kwam regelmatig langs).
Hij ziet er verder wel mooi uit, en ik denk dat het wel weer goed gaat komen. Je zal er nog een tijd wat van zien, en duurt een tijd voor het is uitgegroeid. Bij ons heeft het een jaar geduurd ongeveer tot het was uitgegroeid, en het laatste stukje was afgebroken. Nu, 2 jaar na de wond, is de hoefgroei bij mijn paard nog altijd rommelig, hobbelig en bobbelig. Dus het kan een lange naloop hebben. Maar als de hoef maar weer netjes begint te groeien, dat is het belangrijkste :)
Dit was die van ons overigens:
Afbeelding
Hele verloop => Klik

Willem ziet er idd wel netjes uit :)
Wietje slijt ook schuin af (flares naar binnen) en mijn shetje is precies hetzelfde. Buitenkant is wat stijler dan de binnenkant. Volgende week komt de hoefsmid (of de week erna), hopelijk wilt hij mijn shetje ook even bekijken/bewerken. Om slijtage te voorkomen waardoro hij niet genoeg heeft om te corrigeren loopt die van mij op schoenen.

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:58

Dankje Tancreda4, en de rest.
De wond zag er inderdaad net zo uit als bij jouw ongeveer. De veearts is inderdaad langs geweest, maar hij durfde niks te zeggen over het verloop van de hoefgroei. En omdat hij dus misschien tot op het bot was geraakt. Hij heet er nu niet meer zoveel pijn aan gelukkig en draaft alweer vrolijk in de wei rond :D

De bal van de hoef geneest wat minder goed, omdat het niet aan elkaar groeit. Maarja dan maar dikke ballen :P

Ik heb elke dag een paar keer 10 minuten afgespoten en daarna aluin erop. Ik ben erg benieuwd hoe het bij mij erover een jaar uitziet.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:37

Christyj138 schreef:
Afbeelding
Afbeelding
http://img.photobucket.com/albums/v216/ ... GP7871.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v216/ ... GP7867.jpg

Willems hoeven, iets raars aan of niet, een tijdje zijn ze heel raar geweest.
Dat de binnenkant lang was en de buitenkant heel kort, alleen voor.
Dat kwam door de manier van lopen.
Nu ijzers en nergens meer last van.

Dan zal Willem wel toontredend zijn.
1 van mijn cobs heeft dat ook heel erg en zonder ijzers krijgt die ook hele scheve voeten, maar met ijzers gaat het ook goed, net als bij Willem.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:30

Toontredend of de franse stand.
Toontredend komt vaker voor geloof ik.(hier ook dat probleem)

Maar Zack staat achter anders op zijn ijzers valt me nu op.
Zack zijn ijzer licht verder naar achteren.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:11

@Liljebo: ik woon sinds een half jaartje ook in Zweden (Vistorp, een uurtje bij Jonköping vandaan)
Mijn tinker uit Nl staat op kunststof beslag, vanwege artrose. Ik kan heel goed merken dat de het beslag harder slijt, vooral van het lopen in het land. Blootvoets hebben we geprobeerd (in NL) maar ze heeft toch echt wat extra bescherming nodig aan de voorvoeten. Naast de artrose heeft ze een gevoelige zool, niet handig met de grindpaden hier.
Mijn tinker uit Zweden heeft nergens last van, hoeven slijten normaal en ook de paden hier sjouwt ze gewoon overheen.

Misschien is kunststof ook wel iets voor jouw paardje? Clover staat momenteel op Dynamix, die mijn smid uit NL heeft opgestuurd. Helaas worden deze niet meer geproduceerd en zijn we op zoek naar iets anders. Waarschijnlijk wordt het Hippoflex, dat kan je ook gewoon zelf bestellen en op maat maken en dan kan je smid het er onder slaan.

Lycka till!

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:17

Willem is gister weer geweest, zal straks nog even nieuwe foto's maken.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:33

Zack schreef:
Toontredend of de franse stand.
Toontredend komt vaker voor geloof ik.(hier ook dat probleem)

Maar Zack staat achter anders op zijn ijzers valt me nu op.
Zack zijn ijzer licht verder naar achteren.

Als de binnenkant hoger is dan de buitenkant is hij toontredend, bij de franse stand is het net andersom ;)

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:35

Ik vind het idd wel raar dat bij de achtervoeten het ijzer voorbij de teen steekt, als hij zich nu vangt tikt hij met het ijzer tegen zijn voorvoeten.