Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnneOmie

Re: Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:15

Arabesk schreef:
AnneOmie schreef:
Mijn paard heeft zo'n 8 maanden op Cytek gestaan en ik ben er echt heel erg negatief over. Echt nooit meer cytek voor mij Ik ben ook degene op stal de Waard waar jullie het over hadden Knipoog Kan jullie dus gelukkig niet meer verder helpen aan een paard met Cytek voor het filmpje. Mijn paard zijn hoeven zijn nu nog steeds een puinhoop dankzij cytek en de cytek manier van bekappen Boos! Het zal nog wel even duren voor hij eindelijk weer normale voeten terug heeft. Ik baal er echt heel erg stevig van!

De filmpjes helaas nog niet gezien omdat ik ze niet kan kijken op het werk.

Ja jouw paard heb ik daar in de wei zien staan, ik schrok me dood van die hoeven. Scheve mond Had nog nooit cytekhoeven in levende lijve gezien.

Heb je foto's van de hoeven voor,tijdens en na de cytek toevallig? Ben er wel nieuwsgierig naar. Ja

Nee sorry, geen foto's gemaakt Ik heb je idd wel eens gezien bij ons op stal toen je de arab deed die bij Omar in de wei staat Haha!

Zijn voeten zijn nog steeds niet al te best

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 15:24

heeft ie problemen met lopen of zien de hoeven er gewoon slecht uit?

niet om je aan te vallen, maar wat was het idee erachter om hem op cytek te laten zetten?

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:36

Hij stond op kunststof, maar op advies van Bodegraven moest hij dichter bij de grond kwa beslag omdat hij een bandenblessure in zijn lv voet had. Mijn nu ex smid deed alleen maar kunststof en cytek... ik wou toen graag bij die smid blijven dus op zijn advies heb ik Omar op cytek gezet. Hij weet cytek heel mooi te promoten en ik vertrouwde hem. Nou ja stom van mij dus. Hopelijk komt het weer goed.

Hij heeft nu ook problemen met lopen want hij tikt zichzelf heel erg aan, heeft hij nooit eerder gedaan, en zijn voorhoeven zien er ook raar uit, vooral de rv voet. Ik heb het idee dat hij niet goed afrolt ofzo omdat hij zich zo aantikt en dan vooral de rv voet. Volgende week afspraak met de smid dus ben benieuwd wat daar uitkomt.

De achtervoeten zijn eigenlijk nog redelijk normaal, voorhoeven waren er veel slechter aan toe. Hij is nu tijdelijk in Bodegraven door de smid daar gedaan en die was echt totaal niet te spreken over cytek en het werk van mijn ex smid, en vond zijn voeten een puinhoop. Het gaat wel zo'n 2 a 3 beslagbeurten duren voor Omar's voeten weer normaal zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:10

Uprica schreef:
Jaja, door de een stand als veulen zijnde, bijvoorbeeld ruststand met grazen.

Maar dat is dan toch vooral het voorbeen?

AnneOmie schreef:
De achtervoeten zijn eigenlijk nog redelijk normaal, voorhoeven waren er veel slechter aan toe. Hij is nu tijdelijk in Bodegraven door de smid daar gedaan en die was echt totaal niet te spreken over cytek en het werk van mijn ex smid, en vond zijn voeten een puinhoop. Het gaat wel zo'n 2 a 3 beslagbeurten duren voor Omar's voeten weer normaal zijn.

Mijn smid is ook al geen liefhebber van Cytek. Het vervelende is natuurlijk dat het weer heel lang duurt voordat alles weer goed is. Vervelend ook dat je vertrouwen dan zo geschaad wordt want je doet alles natuurlijk met de beste bedoelingen.

Uprica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:39

Hij heeft het dus achter, kan er ook niets aan doen, hahaha Lachen
Komt trouwens wel vaker voor hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:12

Fransje ik ben nieuwsgierig geworden, als mijn man terug is van het buitenland ga ik hem vragen om te filmen als mijn paard op het harde aan de hand draaft.

Idd is Rob arrogant, maar ik moet zeggen dat ik zijn broer allesbehalve aardig vind en Rob is best aardig. Ik kan mij best voorstellen dat hij zich ergert aan de eigenwijze houding van zijn leerlingen, als ik er ben is er altijd 1 aanwezig en hij heeft steeds wel gelijk in zijn aanmerkingen, alleen de jeugd vind dat vaak weer niet. Je moet niet vergeten dat de mensen op zijn site geen 30 jaar ervaring hebben en er komen veel paarden bij de Van Nassau's die probleem hoeven hebben. Wat ik wel jammer vind is dat hij heel duur is, voor alleen voor ijzers kost 80 euro... Verdrietig , maar damn ik zie soms voeten bij hem in behandeling dat je echt ziet, die paarden hebben wat afgetobt en als je de verhalen hoort dan zijn die paarden kreupel, kreupel en kreupel geweest voor ze bij hem kwamen en sinds hij ze doet nooit meer.

Ik moet trouwens wel zeggen dat ik veel liever ijzerloos mijn paard heb hoor, maar het gaat gewoon niet. En dan is het wel jammer als dan blijkt dat ook bij mijn paard het zo dreunt op een harde ondergrond, maar draven op het harde doe ik toch al nooit. We gaan het zien. Ik ben niet handig met pc's, als mijn man tijd heeft en het wel kan, dan zal ik vragen of hij het op wil sturen naar Arabesk, misschien ook wel leuk om te zien dat mijn paard dus neiging heeft tot platvoeten en hoe hij dan loopt op de hoef.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 22:15

Mijn paard is net weer beslagen voor. Hij staat dus voor op ijzers en achter niet. Ben wel benieuwd of je dan verschillen ziet?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 22:40

russel schreef:
Fransje ik ben nieuwsgierig geworden, als mijn man terug is van het buitenland ga ik hem vragen om te filmen als mijn paard op het harde aan de hand draaft.

Hebben jullie ook zo een camera die heel veel beeldjes per seconde kan filmen Lachen Ik ben wel benieuwd trouwens.
Met ijzers heb je hoe dan ook meer trillingen, dat komt gewoon door het materiaal. Ik bedenk ook altijd maar dat mijn paard nog geen 2%, en misschien zelfs minder, van haar tijd op het harde loopt en zelden op het harde hoeft te draven.
Bedenk ook dat wij de trillingen optisch zien en nog geen vergelijking hebben van hetzelfde paard.
Straks gaat mijn paard weer een paar maanden van de ijzers af en dan komen ze weer filmen zodat ik wel mooi kan vergelijken. Lachen Overigens is blote voeten in het endurance seizoen voor ons geen optie. Heb ik geprobeerd maar slijtage en groei gaan niet meer gelijk op waardoor ze erg gevoelig wordt.

Dat van Nassau enige arrogantie heeft snap ik wel hoor. Hij moet natuurlijk ook veel "rotzooi" weer opknappen. Maar er zijn gerust ook goede hoefsmeden naast hem. Ik ben trouwens benieuwd wat hij bijvoorbeeld van kunststofbeslag denkt. Lachen Veel smeden staan er bij voorbaat al niet open voor terwijl het voor sommige paarden best een goede optie is.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 09:13

Ik heb het er dus gisteren weer over gehad met mijn smid. Hij geeft aan dat dit soort filmpjes ook zijn gemaakt in Utrecht met bijbehorende onderzoeken er bij. Dus trillingssenzoren er bij enz. Van die stipjes op de benen om afstanden te kunnen meten enz.

Daaruit bleek aldus de smit dat ijzer toch echt niet zo slecht is. Dat de trillingen bij kunststof erger zijn. En dan niet die van het neerkomen, maar van de klappen op de gewrichten.

In het zand is dit niet zo, maar als je veel op het harde komt (zoals ik, ik kan weinig anders hier) dan speelt dit volgens hem wel een rol. Ik ga dus voorlopig niet aan de kunststof. Ik vind het risico van het expirimenteren niet waard. Dit ijzer gaat prima en dus ga ik niet prutsen. Maar toch vind ik het wel jammer.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 10:14

ik vind de klap waarmee deze voeten neerkomen niet echt meevallen met ijzer hoefbeslag

http://nl.youtube.com/watch?v=oxsekc5gy ... re=related

De ondergrond waarvoor ijzers ooit uitgevonden zijn, is ironisch genoeg ook meteen de slechtste om met ijzers overheen te gaan. Het is niet aan te raden om over asfalt te rijden met een beslagen paard.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 09-10-08 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:21

Esperanza schreef:
Daaruit bleek aldus de smit dat ijzer toch echt niet zo slecht is. Dat de trillingen bij kunststof erger zijn. En dan niet die van het neerkomen, maar van de klappen op de gewrichten.

Ik heb een verslag van een onderzoek tussen kunststof, ijzer en blote voeten van universiteit Utrecht met metingen van de trillingen op de benen etc. waarvan ik hierboven al een stukje heb geplaatst. De trillingen zijn met kunststof echt minder. Uit dat onderzoek blijkt ook dat het voor paarden met artrose een goede optie zou zijn. Ik kan het je vanavond wel even mailen.
Hoe kunnen de trillingen op de gewrichten erger zijn als ze bij de landing minder zijn? Of denkt hij dat kunststof nog teveel remt en dat daardoor je remming in de gewrichten krijgt?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:26

En even in herhaling:

fransje23 schreef:
Hieronder even de summary van het onderzoek. Het kunststofbeslag is overigens toevallig Hippoflex.

Synthetic shoes attenuate hoof impact in the trotting warmblood horse

Willem Back*, Maaike HM van Schie and Jessica N Pol
    Department of Equine Sciences, Faculty of Veterinary Medicine, Utrecht University,
    Yalelaan 114, NL-3584 CM, Utrecht, The Netherlands
    * Corresponding author: W.Back@vet.uu.nl

Submitted 15 November 2005: Accepted 15 July 2006 Research Paper
    Abstract
    Impact is considered the most critical part of the stance phase for the development of chronic articular disorders
    such as osteoarthritis in the equine distal limb. Modern, synthetic shoeing materials are believed to
    modify impact and therefore are often used to treat and/or prevent lameness due to chronic joint disorders.
    Scientific evidence is scarce, however, to prove this. Hoof impact of forelimb was compared quantitatively in a
    group of horses under three conditions: unshod, classical steel shoes and shod with a synthetic shoe. Twelve
    sound warmblood horses were trotted by hand on an asphalt track at a mean speed of 3.5ms21 and measured
    in a Latin square design (unshod condition, with steel shoes and with polyurethane (PU) shoes) using a triaxial
    accelerometer that had been fixed to the lateral hoof wall of the left forelimb. The sampling frequency was set
    at 10 kHz per channel. The maximum amplitude of vertical and horizontal, forward/backward accelerations at
    hoof impact was lowest when shod using the PU shoeing condition (P , 0.05), but the duration of the impact
    vibrations was lowest when unshod. PU shoes cause more damping, less friction and slower shock absorption
    at hoof level compared with the other two conditions and thus modify impact. Synthetic, polyurethane shoes
    may help in reducing peak vibrations. These short-term effects appear to be promising enough to evaluate PU
    shoes under field conditions in reducing impact on the longer term after substantial wear and tear. Furthermore,
    the possible role of synthetic materials in repairing critical tissues or even in preventing osteoarthritis
    in horses warrants further investigation.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 10:33

fransje23 schreef:
Of denkt hij dat kunststof nog teveel remt en dat daardoor je remming in de gewrichten krijgt?

de eerste series KB waren stroef, maar zoals inderdaad op het filmpje te zien is, glijdt het paard op KB net zo ver door als op het IJB (ijzeren beslag, om nog maar even nieuwe afkortingen te introduceren Sigaar )

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:39

Esperanza schreef:
Ik heb het er dus gisteren weer over gehad met mijn smid. Hij geeft aan dat dit soort filmpjes ook zijn gemaakt in Utrecht met bijbehorende onderzoeken er bij. Dus trillingssenzoren er bij enz. Van die stipjes op de benen om afstanden te kunnen meten enz.

In het zand is dit niet zo, maar als je veel op het harde komt (zoals ik, ik kan weinig anders hier) dan speelt dit volgens hem wel een rol. Ik ga dus voorlopig niet aan de kunststof. Ik vind het risico van het expirimenteren niet waard. Dit ijzer gaat prima en dus ga ik niet prutsen. Maar toch vind ik het wel jammer.

Jammer dat op deze manier vreemde en onjuiste verhalen de wereld in geholpen worden. Men hoort iets, verdraait het en uiteindelijk is alles wat anders is dan hetgeen je zelf gebruikt.... dus slecht.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:49

Overigens vindt bijna iedere traditionele hoefsmid, kunststof onzin hoor. En zal altijd wel iets verzinnen inzake kunststof waarmee hij voor zichzelf kan "bewijzen" dat het kunststof niet goed is.

Toen ik nog rechte balken tot hoefijzers smeedde, was kunststof het ergste wat er bestond... wat je onder een paardenhoef kon nagelen. En deelde ik dus de mening van mijn leraar.

Gelukkig ben ik inmiddels wat wijzer en gelukkig heeft wetenschappelijk onderzoek en de praktijk inmiddels bewezen dat kunststof beslag juist zeer goed is.

Uprica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:51

scoxxx schreef:
Esperanza schreef:

Jammer dat op deze manier vreemde en onjuiste verhalen de wereld in geholpen worden. Men hoort iets, verdraait het en uiteindelijk is alles wat anders is dan hetgeen je zelf gebruikt.... dus slecht.

Mooier had je het niet kunnen zeggen, dat vind ik dus ook.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:00

scoxxx schreef:
Overigens vindt bijna iedere traditionele hoefsmid, kunststof onzin hoor. En zal altijd wel iets verzinnen inzake kunststof waarmee hij voor zichzelf kan "bewijzen" dat het kunststof niet goed is.

Toen ik nog rechte balken tot hoefijzers smeedde, was kunststof het ergste wat er bestond... wat je onder een paardenhoef kon nagelen. En deelde ik dus de mening van mijn leraar.

Gelukkig ben ik inmiddels wat wijzer en gelukkig heeft wetenschappelijk onderzoek en de praktijk inmiddels bewezen dat kunststof beslag juist zeer goed is.

Het bekende wat de boer niet kent dat vreet hij niet.... Haha!

Volgens mijn smid zijn er inderdaad een heel aantal smeden bang voor veranderingen. Het is jammer want daardoor krijgen minder goede smeden die wel met kunststof werken een kans. Vervolgens verprutsen de mindere goden het en heeft het kunststofbeslag een slechte naam...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 11:03

er worden net zoveel paarden verprutst met het ijzeren beslag, maar omdat dat zo vaak gebeurt is dat niet meer opvallend.

(Mensen reageren wat dat betreft een beetje irreeel: honderden verkeersdoden per jaar, tja dat hoort er nou eenmaal bij. Maar een vliegtuigramp met 14 doden is dra-ma-tisch)

Zo is het ook in de paardenwereld. Gaat het mis met traditionele werkwijze. Tja dat zijn we gewend dat dat kan gebeuren, maar elke nieuwe uitvinding moet aan haast onhaalbare perfectie voldoen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:13

Ik sprak gister nog een zeer traditionele hoefsmid:
"Tegenwoordig staat het spul allemaal zonder ijzers. Ik heb steeds minder werk te doen. Ja die dure sportpaarden, maar dat is bijna chirurgenwerk tegenwoordig". En met chirurgenwerk bedoelde hij dat alles zo precies op de mm nauwkeurig gaat. Geen bloed hoor Tong uitsteken

Kortom, nieuwe tijden... goede ontwikkelingen Knipoog

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:24

Arabesk schreef:
er worden net zoveel paarden verprutst met het ijzeren beslag, maar omdat dat zo vaak gebeurt is dat niet meer opvallend.

Er worden zowieso veel paarden verprutst.

De 2 grootste prutsers die ik heb gezien zijn een zgn. natuurlijk bekapper en een smid die met Cytek en kunststof werkt. Maar ik ken ook diverse traditionele smeden die ik niet bij mijn paard zou halen..ze verprutsen het niet heel erg maar volgens mij kan het beter.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:32

Arabesk schreef:
fransje23 schreef:
Of denkt hij dat kunststof nog teveel remt en dat daardoor je remming in de gewrichten krijgt?

de eerste series KB waren stroef, maar zoals inderdaad op het filmpje te zien is, glijdt het paard op KB net zo ver door als op het IJB (ijzeren beslag, om nog maar even nieuwe afkortingen te introduceren Sigaar )

Ja, dat heb ik hem ook aangegeven, dat de oudere versies stroef waren, en de nieuwere niet. Maar volgens hem waren de klappen (of schokgolf als je wil) die kunststof afgaf langduriger als de ijzeren. En aangezien mijn paard al genoeg heeft meegemaakt wil ik hem toch maar niet blootstellen aan expirimenten. Op ijzeren ijzers gaat hij goed. Ik heb het al eens geprobeerd met de Dynamix en daar had hij kreupel op gegaan als ik hem er langer op had laten lopen.

Ik ging nl met mijn paard naar de kliniek. (hij heeft KS gehad en ik wilde kijken hoe het nu met zijn rug stond) maar de arts wilde eerst naar zijn benen kijken omdat hij het beslag zo raar vond liggen. Toen bleek zijn intertrossius (pees) overbelast te zijn door de stand veroorzaakt door het beslag. Ik heb ze er terplekke af gesloopt... Dus ik ben niet meer echt te porren voor expirimenten.

Arabesk schreef:
Zo is het ook in de paardenwereld. Gaat het mis met traditionele werkwijze. Tja dat zijn we gewend dat dat kan gebeuren, maar elke nieuwe uitvinding moet aan haast onhaalbare perfectie voldoen.

Je hebt ook wel gelijk, en je weet dat ik graag op kunststof wil, maar niet tenkoste van mijn paard. Zijn gezondheid en welzijn gaat bij mij vooor mijn principes of wensen. Kunststof beslag staat of valt met het er goed onder leggen door de smid. Mijn goede smit wil het dus niet (tenzij ik er echt op sta, maar liever niet) en ik ga geen smit meer nemen die wel kunststof doet, maar niets weet over bewegingsleer en beenstanden.

En natuurlijk heb ik lieve blote voeten, maar dat gaat helaas niet. Achter wel hoor, dus dat laat ik zo, maar voor loopt hij gevoelig en ik laat hem niet creperen voor een blootsvoets wens. En ik heb inmiddels een onderzoek gekregen van de uni van Utrecht waaruit blijk dat ijzers helemaal niet zo slecht zijn. Moet er nog aan beginnen met lezen, maar als ze dat daar nu bewezen hebben, dan leg ik me neer bij ijzer...

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:36

scoxxx schreef:

Dat denk ik dus ook. Ik was/ben op zich eigenlijk heel erg tevreden over kunststof. Bijna alle traditionele hoefsmeden die ik heb gesproken zijn heel erg negatief over kunststof. Ik denk een beetje wat de boer niet kent... verhaal Verward Vaak hebben ze het kunststof beslag zelfs nog nooit van dichtbij bekeken, alleen van horen zeggen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:46

We kregen een EasyWalker in onze handen gedrukt. Zo'n groen-gele. Nou de kleur alleen al, deed ons hoefsmidleerlingen schateren van het lachen. We vonden het zo stom en zo Barbie-like.
Maar inderdaad, toen nooit zo'n ijzertje onder een paardenhoefje mogen bewonderen. Ook nooit met het materiaal mogen (?)werken.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:57

Scoxxx, wil je foto´s zien van mijn paard op Dynamix?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:15

Esperanza schreef:
Scoxxx, wil je foto´s zien van mijn paard op Dynamix?

Waarom? Is het zo knudde? Tong uitsteken Ach gut
Alles valt of staat met goed bekapwerk. Kunststof brengt slecht bekapwerk wat sneller aan het licht dan RIM-ijzertjes.

Overigens op bladzijde 4 staan twee fotootjes van een van mijn paarden tijdens bekap en besla-werkzaamheden met Easy Walker. Met uitleg over de compromissen die ik heb gemaakt met het kunststof.