Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
opala schreef:Ik vind het juist een heel interessante invalshoek: NL is geen vrijwillig leefgebied voor het paard
Arabesk schreef:henny, noch als ik zoek op 'uitvinding' noch op 'duivel' kom ik een dergelijke uitspraak van arno8 tegen en als hij het wel gezegd heeft, was het ongetwijfeld met een cynische ondertoon
Kortom je bent weer persoonlijk aan het worden ipv onderbouwd aan het argumenteren
Arabesk schreef:Er zijn smeden die bijna gelijk aan NB bekappen, zeker dat beaam ik ook. MAAR het grote verschil van NB en TB is de frequentie van het onderhoud en de manier van huisvesten van je paard.
Je paard opstallen en om de acht weken een NB-er laten komen, is weinig zinvol en noem ik ook geen natuurlijk bekappen.
Huertecilla schreef:Het omheind houden van een op een plek met zomerexceem-vliegen is heel verkeerd. Als je dat toch doet omdat je daar nu eenmaal zelf woont zijn er verschillende maatregelen noodzakelijk voor een draaglijk leven voor het paard. Dat heeft echter NIETS van doen met wat een paard nodig heeft. Een paard heeft het nodig daar niet te leven.....
Je kan dit naadloos projecteren op hoeven en hoefonderhoud.
hc
. Kennelijk zijn er over de hele wereld steeds meer mensen die overstappen op NB.
detour schreef:En er zijn bepaalde insecten die oprukken vanuit Afrika en die virussen kunnen overbrengen aan paarden, dan zit ik liever in NL dan in Andalusie..
Ik ook! opala schreef:endemisch: niet elders voorkomend syn. imheems
Endemisch en inheems zijn geen synoniemen. Endemisch (in ecologie) = heeft enkel gebied x als herkomstgebied. Inheems = komt voor in gebied x. Dat is dus een heel ruime term. Niet endemisch kan je als omschrijvende term eigenlijk niet echt zinvol gebruiken.
Bandida schreef:Endemisch (in ecologie) = heeft enkel gebied x als herkomstgebied. Inheems = komt voor in gebied x. Dat is dus een heel ruime term. Niet endemisch kan je als omschrijvende term eigenlijk niet echt zinvol gebruiken.
In verband met paarden denk ik dat HC wil zeggen dat ze een ander herkomstgebied hebben. En dat is ook zo, gedomesticeerde paarden zijn importbeesten, net zoals katten, konijnen of kalkoenen. Als het iemand interesseert kan ik daar nog wel even over doorgaan
Huertecilla schreef:Ik volg níet de methode van natuurlijk bekappen en toch staat een zomermodel hoef van een paard van mij op de omslag van het kursusboek ervan. Het is nog terecht ook want het is inderdaad het nagestreefde woestijnmodel omdat mijn paarden s´zomers daarmee vergelijkbaar leven.
De winterhoef is heel anders en zowel in het voor als in het najaar is er een overgangsvorm. Ook dat zijn hoeven gevormd door hun omstandigheden, alleen andere omstandigheden dus andere hoeven.
Huertecilla schreef:De natuurlijke hoef van het gedomesticeerde paard is een lastig te definiëren hoef.
Wat echter volstrekt helder is dat er geen natuurlijke hoef voor NL is. Ook mag uit het voorgaande helder zijn dat verschillende paarden verschillende hoeven hebben die dús ander onderhoud behoeven om als rijpaard, dus éxtra, belast te kunnen worden in NL-omstandigheden.
henny_w schreef:HC, wil je eens uitleggen wat het verschil is tussen de zomer en winterhoeven bij jouw paarden?
Ben eigenlijk wel benieuwd op welk vlak ze gaan veranderen.
detour schreef:Er is daar toch geen vorst?
Huertecilla schreef:henny_w schreef:HC, wil je eens uitleggen wat het verschil is tussen de zomer en winterhoeven bij jouw paarden?
Sorry, nee. Dat leidt alleen maar tot begripsverwarring omdat het zeker anders geïnterpreteerd gaat worden en uit het verband een eigen leven gaat leiden.
hc
Huertecilla schreef:henny_w schreef:HC, wil je eens uitleggen wat het verschil is tussen de zomer en winterhoeven bij jouw paarden?
Sorry, nee. Dat leidt alleen maar tot begripsverwarring omdat het zeker anders geïnterpreteerd gaat worden en uit het verband een eigen leven gaat leiden.
hc
Huertecilla schreef:Sneeuwsex op de bevroren modderschotsen, ofwel polyamorie bij -8![]()
hc
detour schreef:En wat doe je daar dan mee?
Andere vorm van bekappen?