Natuurlijk hoefbekappen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Re: Natuurlijk hoefbekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:28

En jij bent niet persoonlijk aan het worden in je reactie naar HC??? Gevalletje van de pot die de ketel verwijt dattie zwart ziet? Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:54

opala schreef:
Ik vind het juist een heel interessante invalshoek: NL is geen vrijwillig leefgebied voor het paard

Wat niet meer noch minder inhoudt dat voor het houden van een paard door de mens gecompenseerd moet worden voor de suboptimale omstandigheden.
Voor rijpaarden is dat door hun extra belasting kritischer.
Hoe kleiner en hoe ongeschikter, hoe groter de benodigde compensatie.

Het omheind houden van een op een plek met zomerexceem-vliegen is heel verkeerd. Als je dat toch doet omdat je daar nu eenmaal zelf woont zijn er verschilledne maatregelen noodzakelijk voor een draaglijk leven voor het paard. Dat heeft echter NIETS van doen met wat een paard nodig heeft. Een paard heeft het nodig daar niet te leven.....

Je kan dit naadloos projecteren op hoeven en hoefonderhoud.

In NL koos ik >30 jaar terug bewust voor het niet houden van paarden en hou nu ecoptope paarden in een streek waar hun directe voorouders endemisch waren.
Wie zich aangesproken voelt, de schoen aantrekt en mij daarmee wil schoppen heeft gelijk: ook ik hou rijpaarden omheind.
Zoals je op de welkomspagina op mijn site kan lezen verstop ik me niet voor het egoïstisch van de keuze paard te rijden. Ik verstop me er niet voor en ervaar het als een verantwoordelijkheid.

Als mijn visie iemand raakt, moet die dáár wat aan doen, binnen de eígen invloedssfeer Pling
Paardgericht rijpaardhouden is het compenseren van het verschil tussen de ecologie van het paard en de situatie binnen de omheining (en het rijden).

hc

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:56

Arabesk schreef:
henny, noch als ik zoek op 'uitvinding' noch op 'duivel' kom ik een dergelijke uitspraak van arno8 tegen en als hij het wel gezegd heeft, was het ongetwijfeld met een cynische ondertoon

Kortom je bent weer persoonlijk aan het worden ipv onderbouwd aan het argumenteren Sigaar

Huiskamertopic: de natuurlijke bekappers ik meen deel 2.
Bij de foto's van Arno in het begin van zijn NB leerproces.
Die foto's hebben onlangs op een ander topic gestaan en zijn verwijderd door een Mod..
Daar stond die zin bij en die heb ik gecopieerd en wel benoemd.

Wat jij onder persoonlijk worden noemt, dat benoem ik spiegelen.
De eenzijdige kritiek die jij hebt op de gebr. van Nassau daar heb ik jou mee geconfronteerd omdat je hetzelfde doet maar dat kennelijk nog steeds niet ziet of wilt zien.
Bovendien staan op die site van Van Nassau al meer artikelen over NB en niet alleen die over de 1 dagscursist van PN die een drama werd voor het paard.

Arabesk schreef:
Er zijn smeden die bijna gelijk aan NB bekappen, zeker dat beaam ik ook. MAAR het grote verschil van NB en TB is de frequentie van het onderhoud en de manier van huisvesten van je paard.

Je paard opstallen en om de acht weken een NB-er laten komen, is weinig zinvol en noem ik ook geen natuurlijk bekappen.

Ik ben het met je eens dat er tussen NB en TB door de regel een verschil zit qua frekwentie van bekappen.
Maar jij gaat er nu al weer 'veroordelend' van uit dat TB en opstallen bij elkaar hoort.
Er zijn ook zat TB bekapte paarden die 24/7 per dag buiten lopen, veel op het harde werken en zelfs in geen 3 maanden een bekapbeurt nodig hebben.
Idem zijn er NB bekapte paarden die niet wekelijks of 2 wekelijks een vijl hoeven te zien.
Alles hangt af van hoe ze gehouden worden en wat en waar er mee gewerkt wordt.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:12

Huertecilla schreef:
Het omheind houden van een op een plek met zomerexceem-vliegen is heel verkeerd. Als je dat toch doet omdat je daar nu eenmaal zelf woont zijn er verschillende maatregelen noodzakelijk voor een draaglijk leven voor het paard. Dat heeft echter NIETS van doen met wat een paard nodig heeft. Een paard heeft het nodig daar niet te leven.....

Je kan dit naadloos projecteren op hoeven en hoefonderhoud.

hc

Dus... ik moet maar verhuizen naar het buitenland of mijn paarden naar de slacht brengen omdat ze toevallig zomereczeem hadden Slapen
Effe reeel blijven.
En dat sluit naadloos aan bij hoefonderhoud. Tsss... omdat wij hier op een hele andere bodem leven dan jij?
Trouwens als we met z'n allen naar jouw stekkie zouden verhuizen, zou je er ook niet vrolijk van worden denk ik.
Aangezien er jouw woonomgeving ook legio ongedierte rondhangt zou het voor mijn meiden weinig oplossen vrees ik.

Het zijn ex zomereczemers door div. maatregelen zoals natuurlijk weidebeheer, hoog in belangrijke nurienten, onbemest hooi, stro zonder gifstoffen enz. hebben ze geen zomereczeem meer.
Aangezien ze jarenlang jeuk hebben gehad zijn ze nog steeds erg ibbelig op ongedierte.
Dat deze paarden 's nachts graag op stal willen daar heb ik geen moeite mee.
We hebben ze de keus gegeven.
Als ik het hek van mijn rijbak openzet gaan ze vanzelf op stal staan rond 5 á 6 uur 's avonds.
Het verschil is dat de onderdeur open blijft terwijl als ik ze zelf op stal zet de onderdeur dicht gaat.

En nogmaals ... voor de in dit land geldende bodems kunnen mijn paarden op alle bodems in alle 3 de gangen probleemloos gaan.
Ook grote keien en puin. Wat zou ik qua hoeven dan nog moeten veranderen ???

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:19

OJa hij heeft ook nog een artikel klakkeloos gekopieerd dat hij niet eens zelf geschreven heeft 'a look at the cult like world of barefoot trimming'

Kennelijk is niet alleen in NL de discussie zo heftig Clown. Kennelijk zijn er over de hele wereld steeds meer mensen die overstappen op NB.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:28

Ik noem dat symptoombestijding, geen paarden durven nemen in NL omdat de omstandigheden er niet naar zijn; zomereczeem is tegenwoordig heel aardig te behandelen. Ach gut

En idd HC, je een omheining. Als je het echt natural wilt spelen, laat ze vrij en klim er niet meer op. Ze redden zich in dat geweldige ecoptope gebied prima zelf! Knipoog
je doet in feite veel hetzelfde als een hoop naturals in NL.

IK heb nooit problemen gehad met hoefbeslag, eerder zonder. En het ene paard is het andere niet, laten we kijken in hoeverre we het individu kunnen helpen zo mogelijk te kunnen leven qua welzijn. Pling

En er zijn bepaalde insecten die oprukken vanuit Afrika en die virussen kunnen overbrengen aan paarden, dan zit ik liever in NL dan in Andalusie.. Bloos

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:35

detour schreef:
En er zijn bepaalde insecten die oprukken vanuit Afrika en die virussen kunnen overbrengen aan paarden, dan zit ik liever in NL dan in Andalusie.. Bloos

Ja Ik ook!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 15:01

Moderatoropmerking:
Ik wil er even op wijzen dat dit géén huiskamertopic is en dat dus de bedoeling is om ontopic te blijven reageren. Of Nederland al dan niet geschikt is om er paarden te houden, zomereczeem, afrikaanse paardenpest, dat heeft allemaal vrij weinig met het onderwerp hoefbekappen te maken.
Nu graag weer terug ontopic.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:17

Een rijpaard binnen een klein omheind stukje NL met in principe suboptimale leefomstandigheden maakt dat de eigenaar behoorlijk wat moet compenseren met betrekking tot, binnen dit topic, de hoeven.

NatuurlijkBekappen heeft als model de amerikaanse studies naar de hoeven van onder niet omheinde marginale woestijn-omstandigheden levende paarden.

Het stuk verworven begrip is zonder meer generiek toepasbaar. Het als dogma toepassen is het in een woestijnvorm raspen van een poldermodel-hoef.

Ik volg níet de methode van natuurlijk bekappen en toch staat een zomermodel hoef van een paard van mij op de omslag van het kursusboek ervan. Het is nog terecht ook want het is inderdaad het nagestreefde woestijnmodel omdat mijn paarden s´zomers daarmee vergelijkbaar leven.
De winterhoef is heel anders en zowel in het voor als in het najaar is er een overgangsvorm. Ook dat zijn hoeven gevormd door hun omstandigheden, alleen andere omstandigheden dus andere hoeven.
Dit geeft aan dat de via de studies verworven kennis niet fout is en de grote toegevoegde waarde van natuurlijk bekappen was en is het ter discussie stellen van aannames met betrekking tot hoefonderhoud.
Sinds de beginperiode echter is het natuurlijk bekappen zélf een stroming geworden welke nu eigen aannames starre oplossingen aandraagt.

´Natuurlijk´ is een woord dat daarbij het beste alleen als etiket opgevat moet worden want van werkelijk natuurlijk is geen sprake in NL.
NERGENS, want ook de Koniks zijn in een park losgelaten gedomesticeerde paarden waarvan een fors deel in de winter crepeert omdat ze niet weg kunnen en hun hoeven zijn irrelevant omdat ze niet bereden worden.

ALLE hoefonderhoud dient een afgeleide te zijn van de hoeven en ELKE hoef is een afgeleide van de leefomstandigheden.

hc

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 17:51

opala schreef:
endemisch: niet elders voorkomend syn. imheems

Even eens goed muggenziften Tong uitsteken Endemisch en inheems zijn geen synoniemen. Endemisch (in ecologie) = heeft enkel gebied x als herkomstgebied. Inheems = komt voor in gebied x. Dat is dus een heel ruime term. Niet endemisch kan je als omschrijvende term eigenlijk niet echt zinvol gebruiken.
In verband met paarden denk ik dat HC wil zeggen dat ze een ander herkomstgebied hebben. En dat is ook zo, gedomesticeerde paarden zijn importbeesten, net zoals katten, konijnen of kalkoenen. Als het iemand interesseert kan ik daar nog wel even over doorgaan Clown

edit: ik zie net de mod opmerking, en ja.. toch maar weer naar bekappen dus

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 19:10

Bandida schreef:
Endemisch (in ecologie) = heeft enkel gebied x als herkomstgebied. Inheems = komt voor in gebied x. Dat is dus een heel ruime term. Niet endemisch kan je als omschrijvende term eigenlijk niet echt zinvol gebruiken.
In verband met paarden denk ik dat HC wil zeggen dat ze een ander herkomstgebied hebben. En dat is ook zo, gedomesticeerde paarden zijn importbeesten, net zoals katten, konijnen of kalkoenen. Als het iemand interesseert kan ik daar nog wel even over doorgaan Clown

Correct.

Het is echter volledig on-topic zo lang je het maar op hoeven betrekt en dat is HEEL relevant omdat de leefomstandigheden de hoef vormen en natuurlijke selectie een aan de locale omstandigheden aangepaste hoef genetisch verankert als kenmerk van de locale soort/ondersoort/variëteit.

Het gedomesticeerde paard kent als soort een ongekende genetische variëteit door het op verschillende plaatsen domesticeren van locale variëteiten. In verschillende rassen met een geografische regionale oorsprong is nog een regionale genetische oorsprong te herleiden.
Aanpassing van de hoeven aan die locale omstandigheden is soms mede een raskenmerk gebleven.
Dit bíj het gegeven dat het paard als diersoort niet in NL voorkwam maakt dat er een aanmerkelijk verschil kan zijn tussen waar de hoeven van een paard genetisch op geëvolueerd zijn en de omstandigheden binnen het hek waarbinnen ze in NL staan.

De paarden in andalucía zijn een voorbeeld van een locaal gedomesticeerde variëteit met aanpassing aan de ondergrond welke in het ras is terug te vinden.
Ditzelfde ras is de basis voor de mustang en de marginale woestijnachtige gronden waar die rondlopen is vergelijkbaar met de ondergrond in andalucía.
Het past daarom vrijwel naadloos het mustangmodel op de andalusische zomerhoef toe te passen. De kanttekening is het verschil tussen omheind en vrijlopend, rijpaard en vrijlopend.

De natuurlijke hoef van het gedomesticeerde paard is een lastig te definiëren hoef.
Wat echter volstrekt helder is dat er geen natuurlijke hoef voor NL is. Ook mag uit het voorgaande helder zijn dat verschillende paarden verschillende hoeven hebben die dús ander onderhoud behoeven om als rijpaard, dus éxtra, belast te kunnen worden in NL-omstandigheden.

Spikey Blue heeft dit op dit en andere topics al meermalen geprobeerd uit te leggen door naar haar ervaringskennis mbt hoeven van arabieren en tinkers te verwijzen. Die arabier noch tinker zijn rassen met een regionoale endemisch voorouder. Noch in Ierland noch op het arabisch schiereiland kwam een wilde variëteit van het paard voor. Beíden zijn import door de mens.
Toch zijn beide rassen afstammelingen van een heel andere soort/ondersoort met aanpassingen aan totaal andere klimatologische- en bodemomstandigheden en de hoef is.... anders = verschil in aanpak bij onderhoud.

hc

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 07:27

Huertecilla schreef:
Ik volg níet de methode van natuurlijk bekappen en toch staat een zomermodel hoef van een paard van mij op de omslag van het kursusboek ervan. Het is nog terecht ook want het is inderdaad het nagestreefde woestijnmodel omdat mijn paarden s´zomers daarmee vergelijkbaar leven.
De winterhoef is heel anders en zowel in het voor als in het najaar is er een overgangsvorm. Ook dat zijn hoeven gevormd door hun omstandigheden, alleen andere omstandigheden dus andere hoeven.

HC, wil je eens uitleggen wat het verschil is tussen de zomer en winterhoeven bij jouw paarden?
Ben eigenlijk wel benieuwd op welk vlak ze gaan veranderen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 07:36

Huertecilla schreef:
De natuurlijke hoef van het gedomesticeerde paard is een lastig te definiëren hoef.
Wat echter volstrekt helder is dat er geen natuurlijke hoef voor NL is. Ook mag uit het voorgaande helder zijn dat verschillende paarden verschillende hoeven hebben die dús ander onderhoud behoeven om als rijpaard, dus éxtra, belast te kunnen worden in NL-omstandigheden.

Dusss... mag je toch concluderen dat je in Nederland nooit 1 bekapmethode op alle paarden kan loslaten en moet je het per individu bekijken, bodem, gedeeltelijke stalling, arbeid enz.
Waardoor het dus heel goed mogelijk is dat het ene paard elke 2 weken een hoefbeurt (vijlen of bekappen) nodig heeft, terwijl een ander genoeg heeft aan 1x in de 3 maanden of soms nog minder.

Wat ik een heel belangrijk punt vind is dat het paard zich in alle 3 gangen goed en probleemloos kan bewegen. Hetzij in een buitenbak, hetzij tijdens een buitenrit.
Mijn mening is dat paarden niet met pijn horen te lopen vanweg de wijze van bekappen van hun hoeven. Maakt me niet uit welke methode.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:05

Mee eens!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:13

Ook helemaal mee eens. Ja

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:18

henny_w schreef:
HC, wil je eens uitleggen wat het verschil is tussen de zomer en winterhoeven bij jouw paarden?

Sorry, nee. Dat leidt alleen maar tot begripsverwarring omdat het zeker anders geïnterpreteerd gaat worden en uit het verband een eigen leven gaat leiden.

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:19

Heb een beetje vertrouwen in het vermogen tot begrip, HC, ik ben ook wel benieuwd! Knipoog
Want hoe koud is het in de winter bij je? wat is het verschil dan mbt de bodem? Er is daar toch geen vorst? Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:34

detour schreef:
Er is daar toch geen vorst? Haha!

Aannames, aannames, aannames en als je ´de beloning´ daadwerkelijk gelezen zou hebben zou je dit niet schrijven Pling

Een goede illustratie waarom ik geen énkel heil zie in het investeren van energie daarin.

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:35

Nou maak je me nog nieuwsgieriger, vertel! Pling

Wel vorst?
En wat doe je daar dan mee?
Andere vorm van bekappen?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:37

Huertecilla schreef:
henny_w schreef:

Sorry, nee. Dat leidt alleen maar tot begripsverwarring omdat het zeker anders geïnterpreteerd gaat worden en uit het verband een eigen leven gaat leiden.

hc

En dat zijn geen aannames HC? Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:42

Sneeuwsex op de bevroren modderschotsen, ofwel polyamorie bij -8

Afbeelding

hc

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:45

Huertecilla schreef:
henny_w schreef:

hc

HC ik heb je al vaker deze opmerking zien maken. Het verschil in winter en zomerhoeven maar nog nooit een uitleg gezien.
Wij zijn hier met mensen die geinteresseerd zijn in hoeven. Waarvan je mag verwachten dat er meer begrip en belangstelling is voor hoeven dan de doorsnee paardeneigenaar.
Jij hebt het aldoor over dat Nederland eigenlijk niet geschikt is qua bodem voor de hoeven en verteld geregeld hoe fantastisch dat gaat in Andalucië.

Dan is het toch niet zo'n gekke move dat ik belangstelling toon in het verschil bij jouw paarden en waarom ???

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:50

Huertecilla schreef:
Sneeuwsex op de bevroren modderschotsen, ofwel polyamorie bij -8

Afbeelding

hc

Je hebt in ieder geval humor, dat moet ik toegeven, HC! Haha!

Voor de arreslee er mee, kalkoentjes in de ijzers, en lekker kerst gaan vieren! Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:51

Maar ben het met Henny eens...

Je komt er vaker op terug en als er om uitleg wordt gevraagd trek je je terug... Clown

Beetje flauw.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:55

detour schreef:
En wat doe je daar dan mee?
Andere vorm van bekappen?

Ja, ik streef naar Niet Bekappen. Dit houdt niet meer in dan het een béétje netjes bijhouden van wat de omstandigheden vormen.
Het zomerresultaat staat op de omslag van het nb-kursusboek.

Wat de zomer- en winterhoeven hier zijn en wat het verschil is en waarom héb ik al meermalen op Bokt en PN/HN uigebreid geschreven. Meermalen en mijn ervaring is dat dit zinloos is. ´Men´speelt het zelfs klaar om het ´niet mee´eens´ te zijn met wat hier gebéurt Haha!
Dat ervaar ik als tijdverlies.

Kortom: huur een ervaren hoefprofi in met brede kennis zoals Hans Arendse of Spikey Blue. Die hebben exact hetzelfde op hun netvlies als ik maar dan mbt de NL paarden onder NL omstandigheden.

hc