Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Klara16 schreef:Vergeet de Bach-bloesems niet.
henny_w schreef:Jeemiggg ... wat gaan jullie snel![]()
Ook van deze kant nog even een reactie op de foto's.
Wat errug, hoe diep kan je zinken als bekapper![]()
Ik heb er geen woorden voor![]()
Het zal je paard maar zijn die hier de dupe van wordt
Malenka schreef:Citaat:maar dan groeien de zolen en stralen van jouw paard dus gewoon door,lekker...
ik las op de laatste pagina(ik geloof een reactie van kymalin) over het onnatuurlijke van het geven van een hoefvorm aan paarden in onze platte leefomgeving.
ik heb altijd geleerd dat je niet moet gaan prutsen aan de vorm van een hoef,ijzers dien je aan de hoef aan te passen.
de stand van een voet/been kun je dermate corrigeren als een paard erg jong is,daarna moet je ervan afblijven en de vorm van de hoef volgen.
dus imo is natuurlijk bekappen zeer onnatuurlijk!
De straal van een paard 'vervelt'. Er laten dus gewoon stukken los. Ook de zool doet dat. Zelfs de hoefwand (scheuren en brokkelen) doet het als het echt niet anders kan. Bij het natuurlijk bekappen dat ik ken worden de losse stukken van de straal gesneden en de losse delen van de zool verwijderd.Als je lag genoeg niet bekapt en je paard alleen op zachte ondergrond laat lopen vervromd de hoef. je past dan zeker de hoefvorm wel aan! Zou lekker worden als we niks aan de hoefvorm zouden veranderen zeg... (zowel voor nb als tb)![]()
Waar je met beide manieren van bekappen op moet letten is de voetas en dat vergeten sommige nb nog wel eens. Daarom wordt er aangeraden dat als je het aan de hand van een cursus zelf gaat doen je er af en toe nog iemand met ervaring bij haalt om je met dat soort dingen te begeleiden.
Ijzers aan de hoef aan passen is naar mijn dee niet nodig. Ijzers zijn leuk voor aan de muur...Als het nodig is om medische reden is het natuurlijk weer wat anders, dan moet hij aangepast worden aan de hoef en de kwaal.
Ik hoop toch dat een jong paard niet gecorrigeerd hoeft te worden aan zijn voeten. dan is er toch iets fout gegaan in het onderhoud.
Natuurlijk bekappen is ook niet natuurlijk. Net zo als dat traditioneel bekappen dat niet is. Maar het is wel natuurlijker.
janderegelaa schreef:Juist met NB kun je ieder hoefbevangen paard genezen snap je dat nu nog niet
janderegelaa schreef:Je zal je cursus maar aanprijzen en die bewuste bekapper zijn
Edit: en die dan ook nog eens voor 30 euri's jouw paard aan huis komt beprutsen.
Sim0ne schreef:Die foto's in de linkjes zien er echt beroerd uit. Ga met Nadya mee dat een natuurlijk bekapte hoef er zo echt niet uit hoort te zien, brrr....
Zal eens kijken of ik zaterdag foto's kan maken van de hoeven van mijn paardjes.
janderegelaa schreef:Sim0ne schreef:Die foto's in de linkjes zien er echt beroerd uit. Ga met Nadya mee dat een natuurlijk bekapte hoef er zo echt niet uit hoort te zien, brrr....
Zal eens kijken of ik zaterdag foto's kan maken van de hoeven van mijn paardjes.
Scheer jij je paarden? Dat is echt nergens voor nodig!
janderegelaa schreef:Scheer jij je paarden? Dat is echt nergens voor nodig!
suleilitha schreef:Hejje je kusjtgebit dejuit, Detour??
Even terug naar topic, we zijn het er dus met een stel behoorlijke criticasters wel over eens dat, zoals de hoeven op de foto's zijn bijgewerkt, een regelrechte aanfluiting is. En, niet minder belangrijk, dat iemand, die zulk werk aflevert, zeer zeker geen voorbeeldfunctie zou mogen hebben.
Daaruit ga ik even verder, het wordt echt tijd dat er een wet komt die de paarden beschermt tegen de beesten die slechts gewapend met wat gereedschap en een hoofd vol zelfstudie a. aan het bekappen gaan, ook bij derden en b. ook nog de instructeur uithangen.
Sim0ne schreef:janderegelaa schreef:Scheer jij je paarden? Dat is echt nergens voor nodig!
Zucht...
janderegelaa schreef:Simone en balsemgeest: waar is jullie sense of humor!? Was een opmerking in het licht van de belerende vinger van NH...
pompom schreef:suleilitha schreef:Dit zijn een aantal foto's van na een potje natuurlijk bekappen. Ik ben erg benieuwd wat de kijkbuiskinderen alhier er van vinden
Wat een stel beroerd bekapte hoefjes.
Zijn GEEN "natuurlijke bekapte" overigens.
Zelf geprutst staat niet gelijk aan NH
suleilitha schreef:En iemand die wat gaat snijden en vijlen aan de voeten van levende dieren, jawel, hoeft geen papieren, vaardigheden, alleen wat zelfstudie is genoeg. Het mot ja niet raarder worden!!!!
Kymalin schreef:@Simone; Maar onderwijzer wel... Misschien dat dat nog wat uitmaakt?
Kymalin schreef:suleilitha schreef:En iemand die wat gaat snijden en vijlen aan de voeten van levende dieren, jawel, hoeft geen papieren, vaardigheden, alleen wat zelfstudie is genoeg. Het mot ja niet raarder worden!!!!
Wicht, hol op schei uut!