Naam Natuurlijk bekappen misleidend?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:53

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-10-22 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

henny_w

Re: Naam Natuurlijk bekappen misleidend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:54

Jeemiggg ... wat gaan jullie snel Haha!

Ook van deze kant nog even een reactie op de foto's.

Wat errug, hoe diep kan je zinken als bekapper Verward

Ik heb er geen woorden voor Boos!

Het zal je paard maar zijn die hier de dupe van wordt Boos!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:56

Klara16 schreef:
Vergeet de Bach-bloesems niet.

Ook met dat spul is helemaal niks mis. Bloos

ik kan dit niet relateren aan NH of NB, solly. Knipoog

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:57

henny_w schreef:
Jeemiggg ... wat gaan jullie snel Haha!

Ook van deze kant nog even een reactie op de foto's.

Wat errug, hoe diep kan je zinken als bekapper Verward

Ik heb er geen woorden voor Boos!

Het zal je paard maar zijn die hier de dupe van wordt Boos!

Je zal je cursus maar aanprijzen en die bewuste bekapper zijn Nagelbijten / Gniffelen

Edit: en die dan ook nog eens voor 30 euri's jouw paard aan huis komt beprutsen.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:59

Malenka schreef:
Citaat:
maar dan groeien de zolen en stralen van jouw paard dus gewoon door,lekker...

ik las op de laatste pagina(ik geloof een reactie van kymalin) over het onnatuurlijke van het geven van een hoefvorm aan paarden in onze platte leefomgeving.
ik heb altijd geleerd dat je niet moet gaan prutsen aan de vorm van een hoef,ijzers dien je aan de hoef aan te passen.
de stand van een voet/been kun je dermate corrigeren als een paard erg jong is,daarna moet je ervan afblijven en de vorm van de hoef volgen.
dus imo is natuurlijk bekappen zeer onnatuurlijk!

De straal van een paard 'vervelt'. Er laten dus gewoon stukken los. Ook de zool doet dat. Zelfs de hoefwand (scheuren en brokkelen) doet het als het echt niet anders kan. Bij het natuurlijk bekappen dat ik ken worden de losse stukken van de straal gesneden en de losse delen van de zool verwijderd.Als je lag genoeg niet bekapt en je paard alleen op zachte ondergrond laat lopen vervromd de hoef. je past dan zeker de hoefvorm wel aan! Zou lekker worden als we niks aan de hoefvorm zouden veranderen zeg... (zowel voor nb als tb) Huilen
Waar je met beide manieren van bekappen op moet letten is de voetas en dat vergeten sommige nb nog wel eens. Daarom wordt er aangeraden dat als je het aan de hand van een cursus zelf gaat doen je er af en toe nog iemand met ervaring bij haalt om je met dat soort dingen te begeleiden.

Ijzers aan de hoef aan passen is naar mijn dee niet nodig. Ijzers zijn leuk voor aan de muur... Bloos Als het nodig is om medische reden is het natuurlijk weer wat anders, dan moet hij aangepast worden aan de hoef en de kwaal.

Ik hoop toch dat een jong paard niet gecorrigeerd hoeft te worden aan zijn voeten. dan is er toch iets fout gegaan in het onderhoud.

Natuurlijk bekappen is ook niet natuurlijk. Net zo als dat traditioneel bekappen dat niet is. Maar het is wel natuurlijker.

mijn smid doet niets anders dan de hoef(van de toon) korter maken,de losse stukken van zool en straal weghalen,en als het met de voeten echt te erg gesteld is(verschillend,extreem plat of extreem steil) dan doet hij daar stapje voor stapje aan werken.

er zijn veulens die met te korte of te lange pezen geboren worden,en dus in sommige gevallen bokhoefjes of platvoeten ontwikkelen.
ook hebben veel paarden een voorkeur welk been voor staat tijdens het grazen,de andere voet ontwikkeld zich dan in sommige gevallen tot een bokhoef.
in die gevallen zal er toch gecorriceerd moeten worden,aangezien iedere GOEDE smid(imo) ernaar streeft een mooie voetas te bewerkstelligen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:11

janderegelaa schreef:
Juist met NB kun je ieder hoefbevangen paard genezen snap je dat nu nog niet Knipoog

Ik ben een beetje aan het rondsnuffelen geweest op http://www.barefoot.com
Zo'n amerikaanse site waar ook altijd NB werd gepromoot.
Wat schetst mijn verbazing, ik citeer hier even wat zinnen:

- founder is not a foot issue; it is a whole body problem!

- First and foremost, barefoot is an option. That is all that it is. It is not the answer to every horse related problem; it is not the only way to keep a horse; it is merely a way to keep your horse's feet.

- PLEASE don't let your horse crawl around for months and months or years. If your horse is not getting more comfortable, then start looking for other problems. Do something different.

- Don't just concentrate on the feet. Look at the diet or problems in other parts of the body. Sometimes we get hyper focused on the feet.

- There is not a perfect trim. How could there be? A hoof is a live organ. What may be perfect one moment is guaranteed to change. Don't strive for perfection. It does not exist.

- There is also no perfect environment. Each horse is an individual. Here on the East Coast, it is often too wet and too green for some horses to live out on pasture twenty-four hours a day. Some horses do fine and others do very bad. Another words, you have to look at each horse and what he needs. There is no ideal.

- When I first started trimming my own horses, I embraced "Barefoot" like a religion. I felt invincible and that I could accomplish anything by getting the evil shoes off of horses. Nothing was a problem, so long as the horse was barefoot. Well, it has been terribly disappointing to realize that only hoof issues can be cured by proper trimming. It is even more disturbing to realize how many horses have other underlying problems.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:15

janderegelaa schreef:
Je zal je cursus maar aanprijzen en die bewuste bekapper zijn Nagelbijten / Gniffelen

Edit: en die dan ook nog eens voor 30 euri's jouw paard aan huis komt beprutsen.

Dat iemand zoiets op z'n geweten wil hebben ???

Of je hebt een flinke dosis zelfoverschatting ?

Ik heb eerder al benoemd dat je NB'ers en NB'ers hebt.

De slechten maken het voor de goeien stuk waardoor NB in een slecht daglicht komt te staan bij velen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:22

Die foto's in de linkjes zien er echt beroerd uit. Ga met Nadya mee dat een natuurlijk bekapte hoef er zo echt niet uit hoort te zien, brrr....

Zal eens kijken of ik zaterdag foto's kan maken van de hoeven van mijn paardjes.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:28

Sim0ne schreef:
Die foto's in de linkjes zien er echt beroerd uit. Ga met Nadya mee dat een natuurlijk bekapte hoef er zo echt niet uit hoort te zien, brrr....

Zal eens kijken of ik zaterdag foto's kan maken van de hoeven van mijn paardjes.

Scheer jij je paarden? Dat is echt nergens voor nodig!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:47

janderegelaa schreef:
Sim0ne schreef:

Meen je deze opmerking serieus?
Zo ja... waarom meteen veroordelen??? Weet jij wat voor verhaal er achter de beweegredenen van haar zit om de pony's te scheren? Wie weet was het in dat geval wel "nodig".

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 22:19

GOT YOU ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 22:20

Dames tjuste, ik hoev alleen nog ff een bjuine botejham te voeje aan de paardjes en ze natuurlijk binnen te zetten op blote voeten. Maar wel op jubbeje matten in de box. Doewie! Ach gut Dromen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 22:35

Hejje je kusjtgebit dejuit, Detour??

Even terug naar topic, we zijn het er dus met een stel behoorlijke criticasters wel over eens dat, zoals de hoeven op de foto's zijn bijgewerkt, een regelrechte aanfluiting is. En, niet minder belangrijk, dat iemand, die zulk werk aflevert, zeer zeker geen voorbeeldfunctie zou mogen hebben.
Daaruit ga ik even verder, het wordt echt tijd dat er een wet komt die de paarden beschermt tegen de beesten die slechts gewapend met wat gereedschap en een hoofd vol zelfstudie a. aan het bekappen gaan, ook bij derden en b. ook nog de instructeur uithangen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 22:44

janderegelaa schreef:

Zucht...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 22:45

suleilitha schreef:
Hejje je kusjtgebit dejuit, Detour??

Even terug naar topic, we zijn het er dus met een stel behoorlijke criticasters wel over eens dat, zoals de hoeven op de foto's zijn bijgewerkt, een regelrechte aanfluiting is. En, niet minder belangrijk, dat iemand, die zulk werk aflevert, zeer zeker geen voorbeeldfunctie zou mogen hebben.
Daaruit ga ik even verder, het wordt echt tijd dat er een wet komt die de paarden beschermt tegen de beesten die slechts gewapend met wat gereedschap en een hoofd vol zelfstudie a. aan het bekappen gaan, ook bij derden en b. ook nog de instructeur uithangen.

En al helemaal geen docerende functie

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 22:46

Sim0ne schreef:
janderegelaa schreef:

Zucht...

Simone en balsemgeest: waar is jullie sense of humor!? Was een opmerking in het licht van de belerende vinger van NH...

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 22:49

janderegelaa schreef:
Simone en balsemgeest: waar is jullie sense of humor!? Was een opmerking in het licht van de belerende vinger van NH...

Een smiley doet wonderen bij een dergelijke opmerking, dan is de bedoeling wat duidelijker.
Laatst bijgewerkt door Sim0ne op 08-07-08 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 22:50

pompom schreef:
suleilitha schreef:
Dit zijn een aantal foto's van na een potje natuurlijk bekappen. Ik ben erg benieuwd wat de kijkbuiskinderen alhier er van vinden Clown

Wat een stel beroerd bekapte hoefjes.

Zijn GEEN "natuurlijke bekapte" overigens.
Zelf geprutst staat niet gelijk aan NH

NH moet zijn NB. Knipoog
Jongens, let eens een beetje op de afkortingen. Dank!!! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 22:50

Juist met dat stuk docerende functie zit ik het meest in mijn maag.
Ik ben zelf instructrice in twee takken van supernederlandse duursport en voor ik les mocht geven, man man man, wat een opleiding!!!!!! Terwijl ik voor de vaardigheidstest al was geslaagd want zonder die goed te hebben afgelegd, mag je de opleiding niet volgen. 55 lesuren, het bijhouden van eigen vaardigheden, je hebt immers een voorbeeldfunctie en dan nog een aantal lessen op stagebasis volgen blablabla.
En iemand die wat gaat snijden en vijlen aan de voeten van levende dieren, jawel, hoeft geen papieren, vaardigheden, alleen wat zelfstudie is genoeg. Het mot ja niet raarder worden!!!!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 22:55

suleilitha schreef:
En iemand die wat gaat snijden en vijlen aan de voeten van levende dieren, jawel, hoeft geen papieren, vaardigheden, alleen wat zelfstudie is genoeg. Het mot ja niet raarder worden!!!!

Wicht, hol op schei uut! Haha!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 22:55

Dat ligt niet aan de NB, vrijwel elk beroep in NL is niet beschermd. Iedereen mag zich aannemer, schoenmaker, zadelmaker of wat dan ook noemen, die titels zijn nou eenmaal niet beschermd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 22:57

Een aannemer zonder papieren gaat het niet redden want die zit met de reglementen van de NVOB, verder moet praktisch iedereen in de weg en waterbouw als in de burger en utiliteitsbouw in bezit zijn van o.a. BHV, VVA en VCA. Schoenmaker en zadelmaker worden ging van oudsher over van vader op zoon.....

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 22:58

@Simone; Maar onderwijzer wel... Misschien dat dat nog wat uitmaakt?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 22:59

Kymalin schreef:
@Simone; Maar onderwijzer wel... Misschien dat dat nog wat uitmaakt?

Ook niet denk ik. Er zijn in het onderwijs ook veel zij-instromers zonder pedagogische opleiding.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 23:00

Kymalin schreef:
suleilitha schreef:

Wicht, hol op schei uut! Haha!

Ik kin der wol om janke! Haha!