Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HummerTime

Re: Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:00

arno8 schreef:
We hebben tegen de cursisten ook gezegd dat het niet de bedoeling is de hoef in 1 keer zo ver terug te brengen, maar geleidelijk (dat kan als je zelf bekapt! Weer zo'n voordeel aan zelf bekappen!).

Toch jammer dat die cursisten zo slecht luisteren dan he.........

schaopli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:01

Mea schreef:
Leer de mensen hoe ze tussentijds de hoeven kunnen bijhouden/verzorgen, om scheuren en dergelijk te voorkomen en niet allerlei aparte hoefstanden zoals bokhoef ofzoiets laten doen!

De cursus was volgens mij voorheen voornamelijk bedoeld voor mensen die een paard met gezonde hoeven hebben en deze zelf willen "bijhouden".
Ik verbaas me dan ook over het feit dat er nu allerlei afwijkende hoefvormen worden bekapt in de cursus.
Dat gaat (hopelijk) toch niemand thuis bij zijn eigen paard doen (als deze zo'n afwijkende hoefvorm zou hebben)?
Of is de cursus daarin dan echt veranderd? Of is het doel van de cursus gewijzigd?

Mijn mening is dat leren vijlen en eventueel wat steunsel weghalen prima te doen is in een 1 dags cursus, maar NIET het speciaal bekappen bij probleemhoeven of andere afwijkende standen. Laat dat svp aan experts over of ga daarvoor een gedegen opleiding volgen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:02

noemen we grootheidswaanzin Lachen

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:04

Nee Arno zoek nu eens de midden weg.
De juiste vorm is niet de gene die jij in je hoofd heb zitten, de juiste vorm is wat het paar aan geeft.
Het ene paard loopt zonder problemen op zijn zool, vele hebben hier heel veel moeite mee, ze staan en lopen veel beter als ze dan op de draagrand staan en de zool niet helemaal meerdraagt.
Dit is iets wat een opgeleide hoefsmid weet en kan zien aan het paard.
Deze is opgeleid om te weten wat te doen

Jij gaat ook uit van de extreme in de traditionele wereld, net zoals jij heel extreem bent in het natuurlijk geneuzel.
Alle smeden zijn slecht, gebruiken ijzers enz enz en zolang je dit blijft volhouden geeft het aan dat je niet bereid bent je te verdiepen in de andere zijde dus ook wel erg slecht serieus genomen kan worden.

En jullie gaan wel heel snel Clown

schaopli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:04

arno8 schreef:
Op de cursus wordt meerdere malen duidelijk verteld dat je alleen leert hoeven van een gezond paard bij te houden.

Waarom dan toch oefenen op deze ramphoeven? Omdat dat de hoeven zijn van paarden die naar de slacht gaan. We zeggen er ook duidelijk bij dat het niet de bedoeling is zelf met zulke hoeven aan de slag te gaan. Het handige van deze hoeven is dat ze veels te lang zijn (het overgrote deel van de smeden laat de hoefwand nu eenmaal vaak veels te lang, dit zien we ook als we bij cursisten voor NH-lessen of voor een bekapping komen).

Aha, al antwoord op mijn vorige post Haha!
Misschien is het toch handiger als de cursist zijn eigen paard meeneemt naar les.
Er zijn ook bekapcursussen waarbij dat gedaan wordt.
Maar die zullen wel niet via PN lopen?

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:05

Je kunt verwachten dat er altijd een stel stupido's bij zitten die denken dat ze een probleemhoef kunnen bekappen omdat ze "dat op de cursus" ook hebben gedaan. Kun je er honderd x bij zeggen dat dat niet de bedoeling is, laat het ze dan ook niet doen!!!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:08

Arno, ik snap nog steeds niet dat het bokhoefje gebruikt is voor deze cursus, je kan dan wel zeggen dat het niet de bedoeling is maar je geeft een compleet verkeert signaal af.
Neem dan een ander paar en gebruik dit hoefje voor eigen vermaak.

O ja nog een vraag die mij te binnen schiet.
Wat is jullie kwalificatie om deze cursus te geven?
Welke opleidingen hebben jullie hiervoor moeten doen?
Mag hopen dat deze langer was dan 1 dag Haha!
Laatst bijgewerkt door Zahlina op 27-06-08 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:09

arno8 schreef:
De hoef wil zelf ook naar een bepaalde logische vorm.

Ja dat is een goede opmerking OK dan!

Ik kan voorbeelden laten zien van de hoef van mijn pony hoe die naar een ingreep van een natuurlijk bekapper weer terug wilde naar die bepaalde logische vorm ...
Was overigens wel meer dan een weekje spierpijn Bloos
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 27-06-08 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:10

arno8 schreef:
Ik zie heel veel lange verhalen die ik niet allemaal helemaal ga lezen, maar even kort:

Arabesk gaat niet weg, ze komt heus wel een keertje terug.

Op de cursus wordt meerdere malen duidelijk verteld dat je alleen leert hoeven van een gezond paard bij te houden.

Waarom dan toch oefenen op deze ramphoeven? Omdat dat de hoeven zijn van paarden die naar de slacht gaan. We zeggen er ook duidelijk bij dat het niet de bedoeling is zelf met zulke hoeven aan de slag te gaan. Het handige van deze hoeven is dat ze veels te lang zijn (het overgrote deel van de smeden laat de hoefwand nu eenmaal vaak veels te lang, dit zien we ook als we bij cursisten voor NH-lessen of voor een bekapping komen).

Door de te lange hoefwand kunnen we tussen het vijlen door controleren of de cursist recht vijlt.

Deze methode is NIET NIET NIET NIET NIET NIET (zo duidelijk?) overal dezelfde bekapping toepassen. Ik ga niet uitleggen waarom, want kennelijk is het toch aan dovemansoren gericht. Genoeg informatie op de site die niet genoemd mag worden.

Weet je wat pas overal hetzelfde truukje gebruiken is? Lees het boek van de gebroeders Van Nassau eens, geen EEN probleem dat ze zonder ijzer proberen op te lossen, terwijl er zat dingen bij zitten die met een simpele aanpassing van de huisvesting met een paar weekjes zijn opgelost. Maar ja... je wilt iemand vooral niet tegen het zere been stoten he? Dus dan maar een ijzertje eronder om het symptoom te bestrijden.

Wat voor een "leek" een gezonde hoef lijkt te zijn, hoeft in praktijk niet altijd een gezonde hoef te zijn.
Sommige paarden(die van mij bv.) hebben een slechte hoefstand, waar ze echter prima op lopen. Zou je dit corrigeren op de manier die je is aangeleerd in een 1 dags cursus dan help je die paarden alleen maar de vernieling in.

Hoe selecteer je de "gezonde" hoef van de "slechte" hoef?

Dat leer je niet in 1 dag, om een "gezonde" hoef van een "slechte" hoef te onderscheiden moet je verstand hebben van de anatomie, en alle mogelijk beenstanden van binnen en buiten weten te herkennen.

Om dergelijke vernielingen te voorkomen moet je gewoon niet zulke cursussen geven. Hoe goed bedoelt. Geef dan een cursus over correct vijlen, herkennen van hoefproblemen.
Maar ga ze geen middelen geven om zelf maar wat aan te kloten.

Nederlanders en zeker paardenmensen zijn trots. Meestal halen ze pas hulp als het te laat is, bang om hun eigen gek*t onder ogen te zien. En met angst en schaamrood op de kaken bellen ze iemand met een diploma die vervolgens niks anders kan doen dan het telefoonnummer van het slachthuis geven.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:12

Zahlina schreef:
Nee Arno zoek nu eens de midden weg.
De juiste vorm is niet de gene die jij in je hoofd heb zitten, de juiste vorm is wat het paar aan geeft.
Het ene paard loopt zonder problemen op zijn zool, vele hebben hier heel veel moeite mee, ze staan en lopen veel beter als ze dan op de draagrand staan en de zool niet helemaal meerdraagt.
Dit is iets wat een opgeleide hoefsmid weet en kan zien aan het paard.
Deze is opgeleid om te weten wat te doen

Jij gaat ook uit van de extreme in de traditionele wereld, net zoals jij heel extreem bent in het natuurlijk geneuzel.
Alle smeden zijn slecht, gebruiken ijzers enz enz en zolang je dit blijft volhouden geeft het aan dat je niet bereid bent je te verdiepen in de andere zijde dus ook wel erg slecht serieus genomen kan worden.

En jullie gaan wel heel snel Clown

Nee, kijk jij nou eens zonder vooroordelen...
NB zoekt juist de vorm die de hoef ZELF aangeeft te willen hebben. Door een hoef vast te zetten met een ijzer, ontneem je de hoef de kans zichzelf te ontwikkelen. Dat jij zomaar accepteert dat sommige paarden niet op de zool kunnen lopen, zegt al heel veel. Niet op de zool kunnen lopen komt enorm vaak door een te zwakke verbinding tussen de hoefwand en het hoefbeen. Het hoefbeen gaat daardoor op de zool drukken waardoor deze gevoelig is. DAAR moet dus iets aan gedaan worden! Je kunt er inderdaad zomaar een ijzertje onder slaan of de hoefwand langer laten waardoor het probleem opgelost lijkt, maar het hoefbeen drukt nog altijd op de zool...

Eerst wilde ik nog best geloven dat veel smeden goed bekappen, maar nu ik bij de lessen op locatie steeds weer hoeven zie die met een verkeerde gedachtegang zijn bekapt, weet ik wel beter. Smeden snijden nog altijd de straal terug, snijden nog altijd teveel in de zool, laten nog altijd de hoefwand veels te lang, vijlen de hoefwand nog altijd vanaf de kroonrand in een rechte lijn naar beneden en vijlen de hoefwand nog altijd op zo'n manier alsof er na de bekapping een ijzer onder moet. Ik zou best willen dat ik overdrijf, maar het is nu eenmaal niet zo.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:16

paardje2005 schreef:
Wat voor een "leek" een gezonde hoef lijkt te zijn, hoeft in praktijk niet altijd een gezonde hoef te zijn.
Sommige paarden(die van mij bv.) hebben een slechte hoefstand, waar ze echter prima op lopen. Zou je dit corrigeren op de manier die je is aangeleerd in een 1 dags cursus dan help je die paarden alleen maar de vernieling in.

Op de cursus leer je juist dat al het gebazel over hoefstanden alleen iets zegt over MOGELIJKE gevoeligheden in de hoef. We gaan dus niet aan de stand klooien. Een goede hoefsmid doet dit ook niet (zoals ook Rob van Nassau in zijn boek zegt) maar helaas zijn er veel die het wel doen.

Citaat:

Daar hebben we de professionele bekappers voor en zoals inmiddels hopelijk bekend raden we ook aan de eerste keer zeker een professional te laten komen.

Citaat:
Om dergelijke vernielingen te voorkomen moet je gewoon niet zulke cursussen geven. Hoe goed bedoelt. Geef dan een cursus over correct vijlen, herkennen van hoefproblemen.
Maar ga ze geen middelen geven om zelf maar wat aan te stinkmodder.

Uit mijn voorgaande antwoorden kun je al afleiden dat dit niet opgaat. Jammer dat je al een mening klaar hebt over een cursus die je zelf niet kent.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:20

Nee arno, het zijn is jouw gedachtegang die afwijkt van het gehele plaatje en zich focused op het gene wat de mustangs hebben als hoeven.
Zo als jij over de smeden praat lijkt het wel alsof ze overals ijzers onder willen gooien, nou kan je verzekeren dat een hele dag bekappen vaak meer geld oplevert en minder hard werk is dan overal ijzers onder te slaan.
Niet elke smid gooi overal zomaar ijzers onder maar als het het paard er baad bij heeft wel.

Waarom snijden smeden de straal uit?
En uitsnijden wil niet zeggen dat de straal de grond niet raakt, uitsnijden wordt gedaan om de diepte van de hoef te bepalen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:21

Arno, hoe aardig ik je ook vind.......... beter niks meer zeggen, want alles wat je nu probeert te verdedigen werkt alleen maar averechts, en dat is niet wat je wil.......... Lachen

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:24

KiWiKo schreef:
Arno, hoe aardig ik je ook vind.......... beter niks meer zeggen, want alles wat je nu probeert te verdedigen werkt alleen maar averechts, en dat is niet wat je wil.......... Lachen

Beter al de onzin en de vooroordelen die hier worden uitgesproken tegenspreken dan dom en braaf langs de kant zitten.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:26

Ik vind het wel typisch dat je eerst een topic opend, om vervolgens aan te geven dat je er niet op in wilt gaan en dat je je achtergesteld voelt door het verwijderen van je topics ed. Maar dat even terzijde.

Zoals zovaak lees ik netjes dit soort topics omdat ik altijd nog wacht op een oja moment..Maar ook dit keer krijg ik alleen maar meer vragen ipv een duidelijk antwoord. Wat houdt die cursus precies in, waarom wordt die precies gegeven, hoe gaat het in de praktijk met de cursisten, wat doen zij met de info die ze krijgen, wat is het doel van de cursus, en hoe gaat het met de paarden en hun benen?

Of is deze post alleen bedoelt om weer eens om de inmiddels bekende website te gaan kijken en er meer van te leren. Dan lijkt me deze post persoonlijk meer passen bij de interessante links..? Of zelfs bij eenmaal andermaal: commercieel als dit een grote reclame actie is?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:26

Zahlina schreef:
Nee arno, het zijn is jouw gedachtegang die afwijkt van het gehele plaatje en zich focused op het gene wat de mustangs hebben als hoeven.
Zo als jij over de smeden praat lijkt het wel alsof ze overals ijzers onder willen gooien, nou kan je verzekeren dat een hele dag bekappen vaak meer geld oplevert en minder hard werk is dan overal ijzers onder te slaan.
Niet elke smid gooi overal zomaar ijzers onder maar als het het paard er baad bij heeft wel.

Waarom snijden smeden de straal uit?
En uitsnijden wil niet zeggen dat de straal de grond niet raakt, uitsnijden wordt gedaan om de diepte van de hoef te bepalen.

Al die stralen die ik totaal niet meer kan zien, die zijn uitgesneden om de diepte te bepalen? Kom nou, ik wil best geloven dat toevallig jij niet zo bekapt, maar wat ik zelf hier zie is toch echt prutswerk en ik durf gerust te zeggen dat een paard met gezonde hoeven beter door een cursist bekapt kan worden dan door de hoefsmeden in deze regio.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:27

Heeft mijn paard nu wel of niet een afwijking omdat ze maar 3x per jaar minimaal bijgewerkt hoeft te worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:29

Het is wel weer zo dat eters van paardenvlees aan hun trekken komen, nog even en de dode paardenbenen zijn niet aan te slepen!!!!!
Ik moet nog even dit kwijt. Mijn paard was ten dode opgeschreven wegens een defect aan een spronggewricht, totaal kapotgemept door andere paarden in de kudde. Omdat er toch niks aan te doen was heeft de vorige eigenaar het aangekeken. Een weidegenoot adviseerde NB, en het been te laten in de stand waarin het door de pijn door paard was gezet en zo gebruikte hij het ook. Volgens mevrouw NB moesten we dat zo laten maar omdat dit een niet natuurlijke beweging en stand was ben ik verder gaan zoeken.
Ik heb deze knol, rijp voor de sloop aangekocht compleet met scheve poot en scheve hoef omdat die NB dame er ook al een paar keer aan had zitten voezelen hetzij met vijl of renettte, dat kon ik er niet aan afzien maar het beest liep niet alleen dramatisch verkort maar draaide ook nog erg eng met spronggewricht in het rond.
Nou ja, op de dag dat ik het echt niet meer kon aanzien dat zo'n prachtdier naar de oliebollen ging heb ik de toenmalige eigenaar gebeld en daar het slachtgeld op het roodpluchten tafelkleed neergelegd. De toen nog hengst was van mij. Paar spuiten Sedalin erin en toen het wilde ding weten in een trailer te krijgen. Op de kliniek waren ze verbaasd dat deze nog kon lopen en dat had ook met de stand van de hoef te maken. Later kwam ik erachter dat de NB mevrouw hem had bekapt met praam op, dus zo NB was ze ook weer niet.
Afijn, stand van de hoef was he-le-maal verkeerd en de mensen van de kliniek wensten me suc6 maar suc7 was beter geweest want het zag er echt verschrikkelijk uit.
Om een lang verhaal kort te maken. Dierenarts en hoefsmid (TB) hebben om de tafel gezeten. Eerste advies naar mij toe was afmaken. Hoewel de dierenarts dat heel heel sund vond van zo'n prachtig en nog zo jong paard. Hoefsmid was het daar ook mee eens.
Paard kwam thuis te staan, overdag buiten en een uurtje of acht in de box en ik ging ermee aan de slag en om de drie weken de traditionele hoefsmid erbij. Stand van been verbeterde, gangen ook. Dier werd ondertussen beleerd in tuig en vriendlief ging er mee in de menles, die overigens werd gegeven door de zeer gewaardeerde dierenarts, wiens mening was dat als dit beest was doorbehandeld met NB, hij al niet meer had geleefd!!!!!!!

Onze trots wordt nu twee keer per week getraind en ook uitgebracht door een meid die meerdere keren Z heeft gereden. Hij is L1 met winst, heeft voor de grap aangespannen een paar marathons meegedaan en zijn gangen zijn loep en loepzuiver.
Had ik hem overgelaten aan het NB-circus dan was hij geëindigd als een lekker broodje half-om.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:29

maar dan moet je wel weten en heel zeker weten EN kunnen onderbouwen wat zin en onzin is Lachen

ik vind een aantal dingen echt onzin......... en er is nog geen nber die me heeft kunnen overtuigen Lachen

Heeft ook geen zin arno, soort van vechten tegen windmolens.......

als de tijd er rijp voor is dan komt het wel........ maar dat is voorlopig niet zo Lachen

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:32

Lekker kort door de bocht weer Arno............

@vanitymay - Het lijkt inderdaad weer op propaganda Ja

Als er eens een hoefsmid bagger levert (die zijn er helaas) duiken de NB-ers er bovenop met de mededeling dat TB zooooooooo slecht is, maar als er gesproken wordt over NB-ers die hoeven verkloten dan ligt het opeens aan die ene uitzondering........ Heel apart......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:33

Citaat:
Al die stralen die ik totaal niet meer kan zien, die zijn uitgesneden om de diepte te bepalen? Kom nou, ik wil best geloven dat toevallig jij niet zo bekapt, maar wat ik zelf hier zie is toch echt prutswerk en ik durf gerust te zeggen dat een paard met gezonde hoeven beter door een cursist bekapt kan worden dan door de hoefsmeden in deze regio.

Hee Arno nergens niet om hoor, maar hoe kan het dan dat de hoefsmeden in jullie regio opeens zoveel slechter zijn dan in de rest van het land?

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:34

suleilitha schreef:
Citaat:

Hee Arno nergens niet om hoor, maar hoe kan het dan dat de hoefsmeden in jullie regio opeens zoveel slechter zijn dan in de rest van het land?

Je ziet het verkeerd om, Arno is zoveel beter........ Knipoog

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:37

suleilitha schreef:
Citaat:

Zou best goed kunnen dat ze in de rest van het land slecht zijn, maar daar kom ik niet elke dag dus daar zeg ik ook niks over.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:37

Als je niet naar de beenstand kijkt, geen verstand hebt van anotomie dan kun je in mijn ogen ook geen "gezonde" hoef van een "slechte" herkennen.

Mijn paard heeft een hele debiele stand met 1 been, aangeboren. maar daardoor slijt rechtsachter aan de binnenkant meer als linksachter. Waardoor hij dus aardig vreemd op zijn hoeven staat. Maar in de 7 jaar dat ik hem heb heeft hij hierom nog nooit een stap kreupel gelopen.
Mijn hoefsmid weet dit, en zegt dat ook het meest stomme zou zijn deze hoef terug te brengen naar een rechte/correcte stand. Zou je dit doen dan kan hij geen stap meer verzetten, kan ik je zwart op wit zetten. En dat zal echt geen spierpijn zijn.

Jullie leren mensen dus vooral niet naar de beenstand te kijken terwijl dit grote waanzin is.

Ik heb zelf ook o-benen maar er is geen orthopeed zo gek om dit nu og te veranderen zonder dat ik eeuwig pijn lijdt. Dit had als kind gecorrigeerd moeten worden nu kan dit niet meer.

En het zelfde geldt in mijn ogen en die in menig die ik ken( en zeker geen fanatiek ijzer gebruikers) voor paarden. je loopt naar buiten, nou laten we buiten lang, binnen kort ga je vanzelf weer recht lopen..... met alle gevolgen van dien.

arno8 schreef:
paardje2005 schreef:

Citaat:

Daar hebben we de professionele bekappers voor en zoals inmiddels hopelijk bekend raden we ook aan de eerste keer zeker een professional te laten komen.

Citaat:
Maar ga ze geen middelen geven om zelf maar wat aan te stinkmodder.

Uit mijn voorgaande antwoorden kun je al afleiden dat dit niet opgaat. Jammer dat je al een mening klaar hebt over een cursus die je zelf niet kent.

Tja... de mensen betalen al klauwen vol geld voor de cursus en dan laten ze zeker ook nog een pro komen. Nagelbijten / Gniffelen
Ze hebben toch een cursus gehad dus ze kunnen het toch zelf? Waar volg je anders die cursus voor?

Nee arno ik heb mij zeker wel verdiept in paarden natuurlijk bekappen, niet voor mijn paard. Maar voor die van een vriendin die drama hoeven heeft. Maar van die geweldig overzichterlijk site van paardnatuurlijk werd ik niet veel wijzer. En na veel googlen heb ik teveel verhalen gelezen om nog te geloven in natuurlijk bekappen voor paarden die in nl niet natuurlijk gehouden kunnen worden. Immers rij je erop en leven ze niet op hetzelfde terrein als in het wild. Dus hebben de paarden in mijn ogen specialisten nodig die kunnen zien wat het beste voor het paard is.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:40

suleilitha schreef:
Het is wel weer zo dat eters van paardenvlees aan hun trekken komen, nog even en de dode paardenbenen zijn niet aan te slepen!!!!!
Ik moet nog even dit kwijt. Mijn paard was ten dode opgeschreven wegens een defect aan een spronggewricht, totaal kapotgemept door andere paarden in de kudde. Omdat er toch niks aan te doen was heeft de vorige eigenaar het aangekeken. Een weidegenoot adviseerde NB, en het been te laten in de stand waarin het door de pijn door paard was gezet en zo gebruikte hij het ook. Volgens mevrouw NB moesten we dat zo laten maar omdat dit een niet natuurlijke beweging en stand was ben ik verder gaan zoeken.
Ik heb deze knol, rijp voor de sloop aangekocht compleet met scheve poot en scheve hoef omdat die NB dame er ook al een paar keer aan had zitten voezelen hetzij met vijl of renettte, dat kon ik er niet aan afzien maar het beest liep niet alleen dramatisch verkort maar draaide ook nog erg eng met spronggewricht in het rond.
Nou ja, op de dag dat ik het echt niet meer kon aanzien dat zo'n prachtdier naar de oliebollen ging heb ik de toenmalige eigenaar gebeld en daar het slachtgeld op het roodpluchten tafelkleed neergelegd. De toen nog hengst was van mij. Paar spuiten Sedalin erin en toen het wilde ding weten in een trailer te krijgen. Op de kliniek waren ze verbaasd dat deze nog kon lopen en dat had ook met de stand van de hoef te maken. Later kwam ik erachter dat de NB mevrouw hem had bekapt met praam op, dus zo NB was ze ook weer niet.
Afijn, stand van de hoef was he-le-maal verkeerd en de mensen van de kliniek wensten me suc6 maar suc7 was beter geweest want het zag er echt verschrikkelijk uit.
Om een lang verhaal kort te maken. Dierenarts en hoefsmid (TB) hebben om de tafel gezeten. Eerste advies naar mij toe was afmaken. Hoewel de dierenarts dat heel heel sund vond van zo'n prachtig en nog zo jong paard. Hoefsmid was het daar ook mee eens.
Paard kwam thuis te staan, overdag buiten en een uurtje of acht in de box en ik ging ermee aan de slag en om de drie weken de traditionele hoefsmid erbij. Stand van been verbeterde, gangen ook. Dier werd ondertussen beleerd in tuig en vriendlief ging er mee in de menles, die overigens werd gegeven door de zeer gewaardeerde dierenarts, wiens mening was dat als dit beest was doorbehandeld met NB, hij al niet meer had geleefd!!!!!!!

Onze trots wordt nu twee keer per week getraind en ook uitgebracht door een meid die meerdere keren Z heeft gereden. Hij is L1 met winst, heeft voor de grap aangespannen een paar marathons meegedaan en zijn gangen zijn loep en loepzuiver.
Had ik hem overgelaten aan het NB-circus dan was hij geëindigd als een lekker broodje half-om.

En was die weidegenooot ervaren in NB? Had ze een bedrijf? Of was het een een of andere halve gare die jij zomaar aan de slag hebt laten gaan met jouw paard, zonder navraag te doen bij anderen?

Zo heb ik ook een mooi verhaal... ik had ook problemen met een paard. Toen kwam er een een of andere weidegenoot en die zei dat ie wel wist hoe het moest. Ik heb geen vragen gesteld en me er ook niet in verdiept, maar goed, ik geloofde haar. Dus zij met ijzers en spijkers aan de slag... nou, m'n paard was helemaal verpest daarna... dus wat heb ik nu geleerd? Juist! Alle smeden zijn slecht!