Ervaring renegade hoefschoenen gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:01

Grotendeels mee eens. Maar de afweging wel/geen hoefschoenen is voor iedereen anders. Mijn paard loopt probleemloos wedstrijden van 50 - 60 km (endurance) op blote voeten, ook als het terrein ietsje stenig is. Als ik echter in de toekomst langere afstanden wil rijden of naar ander terrein zoals Limburg of Duitsland, dan zal ik wel hoefbescherming nodig hebben.

De Renegades zien er goed uit. Mijn stalgenootje heeft ze, maar helaas heeft zij nog weinig kunnen testen in de praktijk. Mijn paard heeft alleen geen ronde hoeven maar langwerpige hoeven. Dat betekent dat de normale maten waarschijnlijk te breed zijn en dan vrees ik voor strijken langs de benen. Het is wel prijzig om dat voor 420 euro gaan testen (of duurder als ik een aparte vorm/maat wil hebben). Bij beslag kan ik makkelijker 1 of 2 rondes testen.

Ik vind het een groot voordeel dat je bij hoefschoenen niet aan de hoef zelf sleutelt. Maar ik neig nu toch eerder naar kunststofbeslag (zoals Duplo) rondom de wedstrijden en trainingen in het seizoen. Dat betekent dat mijn paard een maand of 4 op beslag staat en de rest van het jaar op blote voeten.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:44

Uiteraard is de overweging voor iedereen anders. Dat bedoelde ik dus ook eigenlijk aan te geven. Kostenplaatje is leuk maar meestal juist niet de doorslaggevende rede om voor't één of 't ander te kiezen en vergelijk met ijzers gaat gewoon niet op omdat je die schoenen - zoals je zelf al aangeeft - niet altijd nodig hebt. Ik denk idd dat het heel goed mogelijk is om buiten te rijden zonder schoenen. Waar mijn paard nu staat heb ik ze waarschijnlijk zelden tot nooit nodig omdat ik de hele Veluwe tot m'n beschikking heb en dat deel vooral gewoon zandpaden heeft en ik nauwelijks langs de weg hoef.
Bij mij in Garderen zijn veel zandwegen in't bos met grof puin, daar heb je wel weer wat nodig... En zo is't dus voor elke situatie anders.
En ja. dan heb je natuurlijk ook nog het probleem of ze überhaupt pássen.

Kunststof beslag wat flexibel is en het hoefmeganisme niet stoort én geplakt i.p.v. genageld wordt (je hebt beslag wat om de hoef geplakt wordt met een soort 'houder') vind ik voor mezelf dan ook nog een zeer acceptabel alternatief, omdat je daarbij dus idd niet in de hoef zelf in hoeft te grijpen.

p_ponypaard

Re: Ervaring renegade hoefschoenen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:16

ik ben overgegaan op hoefschoenen omdat mijn paard de kunstof ijzers niet meer wou. hij heeft er een goed jaar op gelopen en ik was er erg tevreden over. totdat hij het zat was met de ijzers, beslaan leek wel onmogelijk te worden en hij trapte ze er elke keer onderweg. hij gaf dus heel duidelijk aan dat hij ze niet meer wou. aangezien mijn paard altijd al heel gevoelig loopt en hier bijna alleen maar asvalt en kiezel wegen zijn ben ik wel beslag of nu dus schoenen nodig.... ik hoop dat dit de oplossing voor ons is. en tjha kosten waren voor mij dan ook niet doorslaggevend.... bijde zijn duur :P

ach jha de één heeft een paard de ander een spaarboekje :P

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:19

Klinkt interessant, die Renegades... Vooral omdat ze ook korter gemaakt kunnen worden...
Mijn paard heeft korte, maar brede hoeven en in de meeste merken zijn de schoenen langer dan ze breed zijn...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:35

Nou, vandaag is de hoefsmid bij Ben geweest (ik ben zo trots op m'n ventje), maar volgens hem heb ik geen hoefschoenen nodig.. Ben heeft súper hoeven met méga dikke wanden, ingebouwde hoefijzers noemde de smid het.
Maar mocht het nodig zijn, ik dénk dat z'n hoefjes, eenmaal goed in model na de volgende trimbeurt, klein genoeg worden om Renegades te passen. Dus mocht het toch ooit nodig blijken, dan kan het.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:56

Francis, het ligt ook heel erg aan hoeveel je over verharde paden of wegen rijdt. Flieck heeft ook enorm harde hoeven, met een dikke wand. En twee keer per week een uurtje buiten rijden op het asfalt is geen enkel probleem, ook niet als we veel draven. En juist dan groeien de hoeven ook heel hard weer aan.
Maar als ik op de veluwe zou wonen en het bos in zou kunnen om buiten te rijden, had ik helemaal geen schoenen nodig. Dus misschien heeft Ben dat idd nooit. Echter, als ik meer dan twee keer per week buiten het asfalt op ga of als ik wat langer buiten rij, kunnen haar hoeven er toch niet tegenop groeien hier, dus daarom toch schoenen.
Hopelijk heb je het nooit nodig, want het is erg veel geld.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:06

Ja, ookal vind ik ze nog zo gaaf, liever niet dan wel natuurlijk.
Hier op de Veluwe heb je ze idd niet echt nodig normaal gesproken, ook paarden met minder mega-hoeven niet. Maar het ligt er wel een beetje aan waar op de Veluwe. Kleine stukjes langs de weg is natuurlijk geen probleem (en ik rij dan ook altijd nog zo veel mogelijk in de berm, dat is hier op veel plekken ook goed mogelijk). Maar bijv. bij mij hier in't bos rond m'n huis, heb je ze meer als zoolbescherming nodig. Ik heb Dot al es kreupel gehad van een wandeling door het bos waarbij we dus een paar zandwegen hadden. Die zandwegen worden verhard met een mengsel van leemzand en stenen. Daar liggen dus grote stukken steen en keitjes in/op de weg. Reken maar dat ze zich daar zoolkneuzingen op lopen.
Rond Kootwijk heb je ook zandwegen maar die zijn gewoon van zand. Daar hoeven/mogen geen auto's op dus als die 's zomers zacht worden maakt dat niet uit. Hier rond Garderen zijn veel van die zandwegen ook nog echt open voor autos omdat er in't bos nog ergens iemand woont ofzo.
Maar zolang Ben in Kootwijk staat heb ik ze idd voor gewone buitenritten niet nodig.
Over een paar jaar misschien, als ik langere - meerdaagse - trektochten wil gaan maken (ik wil ooit nog es een 'alternatief' Pieterpad rijden. van't uiterste noorden naar't uiterste zuiden. In een paar weken, als vakantietrektocht zeg maar)

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:17

Zouden Renegade hoefschoenen aangepast kunnen worden voor een paard met hoefbreedte 127 mm en hoeflengte 114 mm (is 1 maand na bekapping gemeten, of moet ik het vlak na een bekapping meten?)?
Want dan zou ik mij een paard voor de voorbenen van mijn paard kopen!
Mis alleen blauw bij de kleurtjes... Maarja, dan zouden het er zwarte worden...

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:55

Hoi Bijke,

Voor de maten moet je gewoon even contact opnemen met Hans Arendse ofzo.

Voor wat betreft het meten: bij hoefschoenen is het de bedoeling dat je wel zelf bijvijlt, zodat de hoeven eigenlijk altijd dezelfde maat zijn.
Als je eens per 6 of 8 weken laat bekappen heb je grote kans dat de schoenen maar een paar weken passen en dan te krap worden, of de ruim zijn zodra de smid net is geweest.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 08:52

Hoi Kukkie,

dit is bij de Renegades echt niet het geval, mits je regelmatig laat bekappen (die van mij wordt tussen 7 en 9 weken bekapt bijvoorbeeld), je doet de schoen aan en stelt hem dan met een klitteband zo strak als nodig.

Er is dus voldoende ruimte voor hoefgroei tussen de bekap beurten door. Misschien dat bij extreem hard groeiende hoeven er vaker bekapt moet worden, maar dat zal zonder schoenen of met ijzers dan ook zo zijn.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 17:40

Sosha, heel handig om dat te weten, want sta zelf wat huiverig tegenover zelf bijvijlen...
Ik heb ondertussen rechtstreeks naar Amerika gemaild om te zien of er een mogelijkheid is voor Renegade hoefschoenen voor mijn paard. Nu dus even duimen dat het mogelijk is ;) (en dan nog de moeilijke beslissing welke kleur ik moet nemen...)

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 19:26

Zelf een beetje vijlen tussen de bekap beurten in, is niet zo moeilijk hoor, maar ik vind het wel zwaar. Ik kan mijn armen maar weinig belasten en heb dagen pijn als ik het doe, dus liever niet.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 19:31

Zou waarschijnlijk voor mijn rug ook niet ideaal zijn, dus snap wel dat je liever naar je lichaam luistert dan zelf met de veil aan de slag te gaan...

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 13:55

weet er iemand waar die in belgie te krijgen zijn?

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 14:06

Bijke schreef:
Sosha, heel handig om dat te weten, want sta zelf wat huiverig tegenover zelf bijvijlen...
Ik heb ondertussen rechtstreeks naar Amerika gemaild om te zien of er een mogelijkheid is voor Renegade hoefschoenen voor mijn paard. Nu dus even duimen dat het mogelijk is ;) (en dan nog de moeilijke beslissing welke kleur ik moet nemen...)

Hela ik heb je gevonden...

Ik heb ook wel interesse, maar meten zal moeilijk worden met zijn ijzers er nu op en de smit komt steeds als ik er niet ben Hmmm
Ik wil ook wel zo een paar testen want die dat ik nu heb (marquiz) vliegen uit en zijn zwaar...

Weet iemand een belgische site?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:09

Denk niet dat er een belgische site is, ze zijn nog maar heel kort op de markt en dat ze in Nederland aangemeten kunnen worden is al redelijk bijzonder. Hier kun je alle info vinden én bestellen. Je móet ze nl. niet via een hoefsmid kopen, je kunt ook rechtstreeks uit de US bestellen, dan moet je alleen zelf even goed meten. http://www.renegadehoofboots.com/index.html

Flirtatious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:44

hallooooooo
binnenkort komt fred emmerig (hoefsmit die officieel op de site staat) bij mij, om mijn paard haar hoeven op te meten en hoefschoenen te bestellen, ik heb er echt zoooon zin in :D ...

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:25

ik heb nu denk ik 5 keer met mijn schoenen gereden. ben er tot nu toe super tevreden over. ik kan er goed mee op straat draven en mijn paard loopt er goed op! na een rit van 1,5 uur waren zijn hoefballen ook nog helemaal heel :) over kiezels en stenen loopt hij nu moeiteloos......... :D

Flirtatious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:30

aaaaaaaaaaaaaaaaaaah geweldig p_ponypaard ik krijg er nu nog veeel meer zin in, ik kan niet buiten rijden omdt mijn paard erg gevoelig loopt, en straks met de renegades, whoei, dan gaan we naar buiten... heb er zin in...
super dat jij zo tevreden bent... heerlijk... :D

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:58

ik begin zelf nu ook eindelijk zo iets te krijgen van.... jha.... volgens mij is dit het voor mijn paard:)

Flirtatious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:08

hoe lang duurde het bij jou eigenlijk p_ponypaard, na het bestellen, dat je ze binnnen had?? hoefsmit zou namelijk bij mij pas 6juli komen, maar omdat ik niet kan wachten, laat ik em eerder komen :D .. was wel benieuwt hoelang het dan duurt voordat je de schoenen binnnen hebt...

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:11

ja, ik ook, en bestellen jullie die in Amerika of in Nederland?
Het prijsverschil is wel groot é!

Flirtatious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:12

ja prijsverschil id idd groot, maar het tog besloten om ze in ned te bestellen, omdt je er dan hulp bij grace met op meten en op maat maken... dan maar iets duurder...

Flirtatious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:18

ff me zin verduidelijken, ik was waarschijnlijk ergens anders met me kop :P ..
ja het prijsverschil is inderdaad groot, maar ik heb toch besloten om ze in nederland te bestellen, omdat je er dan hulp bij krijgt met het opmeten en het op maat maken van de schoen... dan maar iets duurder uit!... :) zo die zin is beter :P

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:32

ah, ok. Ja, bij ons in de buurt hebben we zo geen smid...
Nu mijn laatste endurance wedstrijd gaan de ijzers er voor een paar maanden af en overweeg ik of ik er opnieuw onder zet of ik renegades neem...
Ik ben super beniewd, zou ze graag eens testen...